Displayport 2.1: Vad gäller 2024?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Njae.
Du kan köra högre upplösning men lägre frekvens eller lägre upplösning men högre frekvens.
Det är bitraten som bestämmer vad kabeln klarar.

Förvirrande, vad för kabel skulle då behövas? Jag ser inte bitraten på sidan för denna kabel

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Förvirrande, vad för kabel skulle då behövas? Jag ser inte bitraten på sidan för denna kabel

Bandbredden är 80 Gb/s, därav DP80-certifieringen (om den nu faktiskt är certifierad). Jag vet inte varför de skriver 4K@165Hz i "titeln", UHBR20 klarar ju ungefär det dubbla och de skriver t.o.m. 4K@240Hz längre ned (UHBR20 räcker till ~320Hz, men 240Hz är närmaste standardfrekvens).

Sen är specifikationen som vanligt rätt rörig, där hälften av sakerna som listas (t.ex. HDR, 3D, sync, o.s.v.) inte har någonting med kabeln att göra. Men det är ju det gamla vanliga "om vi inte listar det så frågar kunderna om det".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Förvirrande, vad för kabel skulle då behövas? Jag ser inte bitraten på sidan för denna kabel

Om du tittar här:
https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort
I tabellerna nere i:
"Refresh frequency limits for common resolutions"

Kräver den upplösning och frekvens du eftersträvar uhbr13.5 eller uhbr20 så krävs en DP80 kabel och annars krävs bara en DP40 kabel.
Är det inom vad hbr3 eller lägre klarar så brukar typ vilken normal deltaco eller liknande dp kabel fungera (ofta marknadsförda som dp 1.4 kablar).
Så mer än 4k 120hz kräver en DP40 kabel eller högre, men vid 4k 120hz kan det vara så att bara korta 1.2m långa kablar fungerar om de är äldre, så säkert lättare att köpa en dp40 certad kabel för de är iaf tydliga vad de klarar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kräver den upplösning och frekvens du eftersträvar uhbr13.5 eller uhbr20 så krävs en DP80 kabel och annars krävs bara en DP40 kabel.

För UHBR13.5 räcker det med en DP54-kabel, som introducerades i DP 2.1a och ersätter DP40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

För UHBR13.5 räcker det med en DP54-kabel, som introducerades i DP 2.1a och ersätter DP40.

Tack, hade jag missat. Så för typ alla räcker en dp40 eller dp54 kabel, behöver ha något ganska exotiskt idag om man ska behöva mer än det.
Edit: tyvärr saknas den enda och viktiga specifikationen hos butikerna, till och med inets produkter har inte med DPXX märkningen. Står antingen 4k60 eller 8k60 som är rätt tvetydligt för det verkar som 8k60 kablarna är uhbr10 vilket kräver komprimering.
Noerdic är iaf tydliga på om det är dp40 etc.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tack, hade jag missat. Så för typ alla räcker en dp40 eller dp54 kabel, behöver ha något ganska exotiskt idag om man ska behöva mer än det.
Edit: tyvärr saknas den enda och viktiga specifikationen hos butikerna, till och med inets produkter har inte med DPXX märkningen. Står antingen 4k60 eller 8k60 som är rätt tvetydligt för det verkar som 8k60 kablarna är uhbr10 vilket kräver komprimering.
Noerdic är iaf tydliga på om det är dp40 etc.

De enda DP-kablar Inet säljer som möjligtvis är certifierade är Deltacos DP8K-kablar, så det är inte att de inte skriver ut DPXX utan att kablarna helt enkelt inte har någon sån certifiering att skriva ut. Inet skriver dock ut vilken överföringshastighet kablarna ska klara, vilket är det viktiga.

Nördic skriver å andra sidan ut certifieringen på alla kablar som kan vara certifierade, men jag vet inte hur bra det egentligen stämmer. Inga av deras kablar verkar finnas med på VESAs lista över certifierade produkter, men de listar inte Deltaco heller så jag vet inte hur bra deras lista egentligen stämmer eller om tillverkarna fuskar friskt med det.

Permalänk
Bildexpert 📺

I princip alla existerande skärmar på marknaden idag har ett bandbredds- och kabelkrav som med marginal ryms inom DP8K/HBR3 och DP40/UHBR10-nivån. Din konsument-GPU är (med undantag för RX 7900 XTX) dessutom endast kapabel till DP8K/HBR3-nivån som mest. Idag är det därför enklare att lista de få undantagen med skärmar och grafikkort som kräver eller klarar mer.

För att man ska börja hamna på nivåer som kräver mer där du kan behöver DP54 och DP80 respektive UHBR13.5 och UHBR20:
1920x1080 över 600 Hz
2560x1440 över 500 Hz
3440x1440 över 400 Hz
4K/3840x2160 över 240 Hz
8K/7680x4320 över 60 Hz

Som ett finger i vinden då. Siffror vilka är lättare att hålla i huvudet.

DSC ger väldigt mycket flex här. Det är först när skärmen du funderar på går bortom dessa gränser du kan behöva fundera om du har tillräckligt modern GPU:n och rätt kabel. Som ni säkert inser är det väldigt få skärmar vilka säljs idag som ens är och touchar de nivåerna där vi behöver något värre än DP8K + DSC.

Sedan kommer enskilda produkter alltid att variera. 10 bitar kräver mer än 8 bitar etc.

Om 1–2 år kan det vara lite annat läge. Snart kanske ser vi fler skärmar som kräver minst DP40+DSC för att nå hela vägen men då kommer det också vara skärmar som går bortom dagens gränser.

Permalänk
Skrivet av unpronounceable:

Är det egentligen någonting som är fel med DSC dock? Finns det något mer till det än att det bara stör vissa att de vet nån typ av komprimering är inblandad?

TFTCentral har en matig artikel om DisplayPort 2.1 där de bland annat tar upp den här frågan.

Efter att ha läst på lite mer om det hela känns det som att i alla fall jag kan stryka kravet/önskemålet om DP 2.1 på min kommande skärmuppgradering.