Kan jag koppla in en tredje router? Telia Fiber

Permalänk
Medlem

Kan jag koppla in en tredje router? Telia Fiber

Jag har kopplat Telias router i Lan 1 i mediaomvandlaren (heter det så?).

I Lan 2 sitter det en Huawei router som ger Wi-Fi till övervåningen.

Kan jag koppla en PS5 direkt in på Lan 3? Har läst att det inte är så säkert att köra direkt till mediaomvandlaren. Går det att koppla in en tredje router eller kan det uppstå problem?

Är inte alls bra på nätverk så all hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Du behöver en router mellan dina enheter och mediaomvandlaren. Koppla din PS5 direkt till din router. Du skall inte ha flera routrar. Vill du ha en enhet som utökar ditt wifi, köp en accesspunkt som du ansluter till din befintliga router. Vill du ha kabelbundet, så är det enklast att köpa en omanagerad switch, som du ansluter till din router och sedan till din PS5, eller annan utrustning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Om syftet är att ha wifi-täckning så är det bättre att använda accesspunkter istället för routrar så kan enheterna lättare kommunicera med varandra på samma nätverk. Om syftet är att ha separerade nätverk så använder du routrar. Hur många routrar du kan koppla till mediaomvandlaren beror nog mest på hur många nätverksjack den har i kombination med hur många olika IP-adresser som du får från bredbandsleverantören.

Men kan du inte koppla PS5 till Telias router, antingen med kabel eller wifi?

Edit: Ja du ska ha en router såsom ovanstående inlägg svarat som du kopplar allt annat till antingen direkt eller via switchar och accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Du behöver en router mellan dina enheter och mediaomvandlaren. Koppla din PS5 direkt till din router. Du skall inte ha flera routrar. Vill du ha en enhet som utökar ditt wifi, köp en accesspunkt som du ansluter till din befintliga router. Vill du ha kabelbundet, så är det enklast att köpa en omanagerad switch, som du ansluter till din router och sedan till din PS5, eller annan utrustning.

Skrivet av ronnylov:

Om syftet är att ha wifi-täckning så är det bättre att använda accesspunkter istället för routrar så kan enheterna lättare kommunicera med varandra på samma nätverk. Om syftet är att ha separerade nätverk så använder du routrar. Hur många routrar du kan koppla till mediaomvandlaren beror nog mest på hur många nätverksjack den har i kombination med hur många olika IP-adresser som du får från bredbandsleverantören.

Men kan du inte koppla PS5 till Telias router, antingen med kabel eller wifi?

Edit: Ja du ska ha en router såsom ovanstående inlägg svarat som du kopplar allt annat till antingen direkt eller via switchar och accesspunkter.

Tack för era svar! Ska kika på detta med accesspunkter då.

Grejen är den att sladdarna på bilden "går vidare" till uttagen i väggarna i rummen det gäller.

Så Telias router sitter i vardagsrummet. Och den andra routern är på övervåningen där den ger Wifi och extra ethernetportar till enheter där uppe.

Spelkonsolen är i ett annat rum på bottenplan och det går (men blir lite svårt) att dra en kabel till den från vardagsrummet.

Blir så mycket enklare om jag kan använda Lan 3 porten på mediaomvandlaren för då kan jag "vidarekoppla" till uttaget i väggen där spelkonsolen är. Finns säkert ett bättre uttryck för det än vidarekoppla

Permalänk
Medlem

Hur många uttag per rum har du? För det du helst skulle behöva göra är ju inte att dra kabel från mediaomvandlaren eller routern direkt till din PS5, utan leda tillbaka nätverket från routern till mediaskåpet och där sätta en switch med kablar ut till resterande rum.

T.ex.

Mediaomvandlare > "vägg" > router
Ledig port router > "vägg" > switch
ledig port på switch > uttag rum 1
ledig port på switch > uttag rum 2
ledig port på switch > uttag rum 3
osv

Alternativt sätta routern i mediaskåpet men det brukar sällan vara optimalt pga signal och plats det tar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hur många uttag per rum har du? För det du helst skulle behöva göra är ju inte att dra kabel från mediaomvandlaren eller routern direkt till din PS5, utan leda tillbaka nätverket från routern till mediaskåpet och där sätta en switch med kablar ut till resterande rum.

T.ex.

Mediaomvandlare > "vägg" > router
Ledig port router > "vägg" > switch
ledig port på switch > uttag rum 1
ledig port på switch > uttag rum 2
ledig port på switch > uttag rum 3
osv

Alternativt sätta routern i mediaskåpet men det brukar sällan vara optimalt pga signal och plats det tar.

Tyvärr bara en port/ rum. Men det hade varit en elegant lösning att leda tillbaka signalen fan

Innan så hade jag Telias router i skåpet och det funkade perfekt. Men sen fick vi en ny jäkla router och den får inte plats hur jag än gör. Blir galen på den. Så var tvungen att "dra ut den" till vardagsrummet.

Men kom nu på att jag kanske kan köra:

Lan 1 -> Vägg -> Telias Router i vardagsrummet
Lan 2 -> Huawei Routern jag redan har (den får plats i skåpet) -> Till PS5 rummet.
Övervåning: Får klara sig utan extra Ethernet portar framöver men fixar en Wifi förstärkare från routern i skåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Tyvärr bara en port/ rum. Men det hade varit en elegant lösning att leda tillbaka signalen fan

Innan så hade jag Telias router i skåpet och det funkade perfekt. Men sen fick vi en ny jäkla router och den får inte plats hur jag än gör. Blir galen på den. Så var tvungen att "dra ut den" till vardagsrummet.

Men kom nu på att jag kanske kan köra:

Lan 1 -> Vägg -> Telias Router i vardagsrummet
Lan 2 -> Huawei Routern jag redan har (den får plats i skåpet) -> Till PS5 rummet.
Övervåning: Får klara sig utan extra Ethernet portar framöver men fixar en Wifi förstärkare från routern i skåpet.

Jag hade slängt både Telias och Huawei-routern och köpt egna grejer. Problemet med att ha flera routers är att enheter kopplat till router nr 1 inte kan prata med enheter kopplade till router nr 2, eftersom de är bakom separata brandväggar. Har du bara ett uttag per rum så ska routern sitta i mediaskåpet, och då hade jag köpt en ny som faktiskt får plats. Routern behöver inte ha inbyggt wifi, det kan du lösa med separata accesspunkter istället. Alternativt kan du behålla dina routrar och ställa in dom i bryggat läge, så att de endast agerar switch och accesspunkt och koppla dessa till en ny router.

Här är en prisvärd och liten router: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Antingen kör du en sådan med tex UniFi accesspunkter, eller gör du som jag och helt enkelt kört all-in på UniFi, med en UniFi Cloud Gateway Ultra som router.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem

Du ska bara ha en router ansluten till din tjänstefördelare! Routern ska alltså, i ditt fall, sitta precis bredvid tjänstefördelaren. Från routern ansluter du sedan kablarna som går till dina olika rum.

Behöver du ha bättre WiFi så köper du accesspunkter och placerar ut, eller konfigurerar om din Huawei-router så att den blir en accesspunkt.

Om du behöver en mindre router för att få plats så finns t.ex. Edgerouter X. Köper du en sådan så kan du konfigurera om både din Huawei-router och din Telia-router till accesspunkter och placera dessa i samma rum som dom är idag: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772

Det viktiga här är att du endast har en router och enbart denna ska vara ansluten till tjänstefördelaren - ingenting annat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Enheten du visar på bild är din Tjänstefördelare och i den kör du på LAN1 en valfri router, så antingen Telias, din Huawei router eller annan valfri router. På LAN2 kan du koppla din tv-box om du nu har en sådan från Telia det är vad den porten är avsedd till att göra inget annat ska kopplas in på den.

Vill du sen ha fler routrar in kopplade på ditt nätverk så måste du konfigurera om dem till att inte dela ut DHCP och agera switch/accesspunkt bara och först då kan du koppla in dem på din befintliga router för att få fler portar eller förlänga WIFI signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Jag hade slängt både Telias och Huawei-routern och köpt egna grejer. Problemet med att ha flera routers är att enheter kopplat till router nr 1 inte kan prata med enheter kopplade till router nr 2, eftersom de är bakom separata brandväggar. Har du bara ett uttag per rum så ska routern sitta i mediaskåpet, och då hade jag köpt en ny som faktiskt får plats. Routern behöver inte ha inbyggt wifi, det kan du lösa med separata accesspunkter istället. Alternativt kan du behålla dina routrar och ställa in dom i bryggat läge, så att de endast agerar switch och accesspunkt och koppla dessa till en ny router.

Här är en prisvärd och liten router: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Antingen kör du en sådan med tex UniFi accesspunkter, eller gör du som jag och helt enkelt kört all-in på UniFi, med en UniFi Cloud Gateway Ultra som router.

Den ser ut som något som hade passat perfekt. Jag kan då ha den i skåpet och sedan kombinera med accesspunkt ute i vardagsrummet. Jag ska göra ett sista försök att få plats med Telias klumpiga router i media-skåpet annars slår jag till på den i länken. Tack så mycket för hjälpen

Skrivet av nu1mlock:

Du ska bara ha en router ansluten till din tjänstefördelare! Routern ska alltså, i ditt fall, sitta precis bredvid tjänstefördelaren. Från routern ansluter du sedan kablarna som går till dina olika rum.

Behöver du ha bättre WiFi så köper du accesspunkter och placerar ut, eller konfigurerar om din Huawei-router så att den blir en accesspunkt.

Om du behöver en mindre router för att få plats så finns t.ex. Edgerouter X. Köper du en sådan så kan du konfigurera om både din Huawei-router och din Telia-router till accesspunkter och placera dessa i samma rum som dom är idag: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772

Det viktiga här är att du endast har en router och enbart denna ska vara ansluten till tjänstefördelaren - ingenting annat.

Okej tack, det var bra att veta. Vi har TV från Telia och jag har boxen kopplad till Lan 1 på Telias Router. Jag ska byta till Lan 2 på Tjänstefördelaren då det är mycket smidigare. Förutsatt att jag får in Telias router i media-skåpet igen. Jag trodde Lan-portarna på Tjänstefördelaren var avsedda till valfri enhet så länge man ser till att dessa hamnar bakom en brandvägg

Skrivet av jimet:

Enheten du visar på bild är din Tjänstefördelare och i den kör du på LAN1 en valfri router, så antingen Telias, din Huawei router eller annan valfri router. På LAN2 kan du koppla din tv-box om du nu har en sådan från Telia det är vad den porten är avsedd till att göra inget annat ska kopplas in på den.

Vill du sen ha fler routrar in kopplade på ditt nätverk så måste du konfigurera om dem till att inte dela ut DHCP och agera switch/accesspunkt bara och först då kan du koppla in dem på din befintliga router för att få fler portar eller förlänga WIFI signalen.

Jag har kopplat helt galet då med en router i Lan 1 och en till i Lan 2 på Tjänstefördelaren. Allt funkar dock bra och stabilt. Vad finns det för risker med att köra såhär i två dagar till?

Beställde nyss 4 stycken 0,5 meters "platta" nätverkskablar. Jag tror att dessa kommer vara smidiga nog att jag kan placera Telias Router i skåpet igen. Det hade löst alla problem och är även den enklaste och billigaste lösningen. Annars får det bli helt ny utrustning. Tack, har har lärt mig en hel del nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Jag skulle inte påstå att Ubiquiti Edgerouter X är dålig, men den är 10 år gammal om några månader och får knappt updates längre.

Skrivet av mgsrex:

Den ser ut som något som hade passat perfekt. Jag kan då ha den i skåpet och sedan kombinera med accesspunkt ute i vardagsrummet. Jag ska göra ett sista försök att få plats med Telias klumpiga router i media-skåpet annars slår jag till på den i länken. Tack så mycket för hjälpen

Gör dig själv en tjänst och skaffa inte den routern. Jag har den själv och jag tycker att den är bra, men den är inte anpassad för användare som inte vet skillnaden på en router och accesspunkt.
Den är mera för folk som har lite koll på, och intresse för, nätverk och/eller mindre företag. Inte för att vara sådan... men den är för avancerad för dig och det kommer att innebära problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mgsrex:

Jag har kopplat helt galet då med en router i Lan 1 och en till i Lan 2 på Tjänstefördelaren. Allt funkar dock bra och stabilt. Vad finns det för risker med att köra såhär i två dagar till?

Nej det funkar inte bra för du har inte ett lan utan 2 olika lan som inte kan kommunicera med varandra, de prylar som sitter till respektive router kan bara kommunicera med andra enheter anslutna till samma router och mot intertnet men de kan inte nå det som är anslutet till den andra routern.
Du kan tex inte använda en gemensam nas eller casta mellan dina 2 olika lan.

Det finns inga direkta risker med det men alla apparater kan inte kommunicera med varandra sdå jag tycker det är fel att säga att funktionen är bra när man har ett trasigt lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som ovan skriver du har nu 2 olika nätverk till routrarna med olika externa ip nummer.

Du har turen som fått 2 externa ip från telia till fiberomvandlaren men chansen att du fått 3 är högst osannolikt så att köra något på lan 3 i den är högst troligen bara att glömma.

Hande köpt en liten router utan wifi och satt i skåpet och kört ut kabel till accesspunkter där det behövs wifi och lananslutningar.

Kommer du få alla enheter på samma lokala nätverk dessutom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows