Läkare bygger AI-glasögon för blinda med Raspberry Pi

Permalänk
Melding Plague

Läkare bygger AI-glasögon för blinda med Raspberry Pi

Kombinerar ett par vanliga glasögon med en Raspberry Pi, AI och hörlurar för att ge blinda kontinuerliga beskrivningar av omgivningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sånt här är så coolt. Tänk sen när det kan göras så litet så det knappt syns att hårdvaran sitter i glasögonen! Lägg till sen även för oss seende, att informationen både kan sägas men också visas framför ögonen. Tänk att bara titta på saker och snabt fråga vad det är man tittar på, och då få fram direkt vad för hus, vilket berg, tavla eller liknande man tittar på. Hoppas man hinner uppleva detta innan man säger hej då för sista gången

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Fräckt!

Permalänk
Medlem

Tänk om någon med lite kapital kunde backa sånt här istället för att ständigt jaga de mest köpstarka grupperna .....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Lägg till sen även för oss seende, att informationen både kan sägas men också visas framför ögonen. Tänk att bara titta på saker och snabt fråga vad det är man tittar på, och då få fram direkt vad för hus, vilket berg, tavla eller liknande man tittar på.

Samtidigt som det är skitcoolt (taget direkt från valfri Sci-Fi film) så skrämmer detta mig enormt. Redan idag så sitter man så otroligt mycket o pillar med mobilen hela tiden. I dagliga konversationer med frugan, kollegan eller vänner så googlar man information kontinuerligt för att få snabba svar på sina frågor som dyker upp. Utan att vi tänker på det så skapar det en nivå av förhöjd stress. Vi tillåter inte oss längre att vila o bara fundera ut saker själva, utan ska ständiga dyka ner i mobilen för att få rätt svar snabbast möjliga.

Med risk för att låta pessimistisk så har jag svårt att se jättemycket positivt med det förutom att det är "coolt". Förmågan att njuta av det okända är obefintligt. Jag ser fram emot att höra allt det positiva (för oss som kan se då menar jag)

Permalänk
Medlem

Men då ser dem ju hur märkliga de själva ser ut med alla kretskort i pannan. Inte så snällt inte!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Coolt projekt! Någon kommer fånga upp det, trimma det lite och sedan sälja det dyrt till regionen som handikapphjälpmedel.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av car2ns:

Sånt här är så coolt. Tänk sen när det kan göras så litet så det knappt syns att hårdvaran sitter i glasögonen! Lägg till sen även för oss seende, att informationen både kan sägas men också visas framför ögonen. Tänk att bara titta på saker och snabt fråga vad det är man tittar på, och då få fram direkt vad för hus, vilket berg, tavla eller liknande man tittar på. Hoppas man hinner uppleva detta innan man säger hej då för sista gången

Google lens då typ, fast utan att ta upp telefonen för att peka kameran på något

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här är lovande, ett grundläggande optiskt verktyg för blinda!
Som inte utvecklas av vare sig något "livsstilsföretag" eller "reklamsäljande företag"
Det finns hopp!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Det är inga problem att göra redan nu. Små kamerasensorer som antagligen ryms inuti bågen, mellan glasen, är inte superdyra. Det blir väl lite mer meck att dra kabeln smidigt från den till styrenheten som då sitter närmare raspberryt.
Projektet i artikeln är väl mer av en demo, varvid det var lättast och billigast att bara montera färdiga enheter som inte krävde allt för små lödningar.

Menmen; Här fick man höra, sade den blinde till den döve.

Permalänk

Det är en så enkel men genial idé att jag är avundsjuk över att inte ha kommit på det själv.

Jag slår vad om att det skulle vara ett väldigt billigt system även med flera tusen föremål. Eftersom jag antar att det inte handlar om några jättestora modeller.

Permalänk

En sak man få ha i åtanke är att blinda ofta lyssnar sig fram. Så den får inte snacka för mycket så det tar bort omgivninsljud

Permalänk
Skrivet av fiskmasen_99:

En sak man få ha i åtanke är att blinda ofta lyssnar sig fram. Så den får inte snacka för mycket så det tar bort omgivninsljud

Kan ju vara så att man frågar AI om något och den berättar. "Är min plånbok någonstans framför mig?" "Ja, till höger"