Permalänk
Medlem

Hur mår Tietoevry?

Tjena,
Jag kommer i kontakt med Tietoevry en del, och jag tycker mig ha sett en degradering gällande leveransförmåga, relationsbyggande samt affärsstrategi genom åren. Jag upplever att de tappat såväl kompetens som ambition att leverera något av hög kvalitet. Istället för ärliga försök till att leverera något kunderna kan åtnjuta över tid ser jag alltmer "moneygrab"-aktiviteter, där man fokuserar på att lova mycket, leverera lite och sen slå sig fri från ansvar (gärna genom att hävda att det egentligen är kunden som betett sig felaktigt, genom otydliga krav, eller att man inte återkopplat i tid, eller att man inte givit Tietoevry kontaktuppgifter på förhand, eller vad det nu än är). Detta återspeglas delvis även i vad man läst om dem i media (som kontaktpersonerna på Tietoevry förstås beskriver som "en häxjakt").

Jag får känslan av att det är ett bolag som är påväg utför och att man är medvetna om det internt. Det är ju dessutom allmänt känt att man försöker sälja av delar av bolaget.

Så mina frågor till er:
1) Om du har affärsrelationer till Tietoevry, känner du igen dig i ovanstående beskrivning?
2) Om du arbetar på Tietoevry, hur upplever du situationen "på insidan"? Hur går snacket? Har du upplevt någon utveckling i positiv eller negativ riktning?

För enkelhetens skull bjuder jag på en liten poll också

Visa signatur

---

Permalänk

Jag jobbar ej med Tietoevry. Men ser att det finns olika företag. När det gäller molnleverantörer så gäller det ofta för dem att låsa in kunder och sedan mjölka dem på pengar för det ena och andra, som kanske ta 1000kr/månad för en RDP cal som kostar under 1000kr för livstidsbruk.

Väldigt mycket idag går emot det hårda klimatet och folk är väldigt stressade.

Det gäller att hitta sina kunder och leverantörer, det kan man ofta göra i jobbet. Privat är man på mindre ort kanske beroende av någon då det inte finns så många alternativ.

Permalänk
Medlem

Varken eller. Men genom gammal erfarenhet gissar jag att det är en process som pågått länge.

Gamla kollegor jobbade på ett företag som blev uppköpta av Tieto, de tröttnade och bytte.

En stor mängd gamla kollegor jobbade på (Systeam|ADB|Ergo)Evry, det blev till slut en tråkig organisation, de flesta hade redan gått vidare innan Tieto kom in i bilden och nu tror jag inte ens jag kan namnge någon som jobbar där.

Hela iden med TietoEvry är att vara störst i norden. Inte att vara den bästa arbetsgivaren eller den bästa leverantören. De som blir kvar är antagligen varma kroppar som kan utgöra volym, dvs de som inte har ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Har lite kontakt med dem.
Första sak jag kommer att tänka på är att de överfakturerar/offererar rejält på vissa saker.
Offert på 150.000+ där vi gör det på 20-30kkr t.ex.
Hört att deras interna rutiner/processer/dokumenthantering är klart sådär.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Har lite kontakt med dem.
Första sak jag kommer att tänka på är att de överfakturerar/offererar rejält på vissa saker.
Offert på 150.000+ där vi gör det på 20-30kkr t.ex.
Hört att deras interna rutiner/processer/dokumenthantering är klart sådär.

Såna erfarenheter har jag också. Delar även din bild kring den interna hanteringen

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har haft mycket kontakt med TE tidigare, och jag har gamla kollegor som jobbar där.

Vad som händer är troligen den vanliga "enshitification"-andan av kapitalismen. "Line must go up" som det heter.

Lite synd, för 10 år sedan va de riktigt trevliga att ha att göra med.

Svärfar jobbar där för tillfället men ska pensionera sig snart. Han säger att det är ett jävla kaos på insidan. Omstruktureringar och avsked till höger och vänster. Line must go up...

Visa signatur

Kan en dator vara för snabb?

Permalänk
Medlem

Håller med i mycket, samarbetar ofta med Tietoevry i flera leveranser då jag är IT konsult själv.

Det som har slagit mig är att Tieto oftast inleder leveranserna starkt med duktiga konsulter osv men att dessa sen "försvinner" och ersätts av mer junior eller rent av okunnig personal. Säljarna är för det mesta duktiga och tar mer eller mindre alltid med sig en av deras bästa tekniker på inledande möten för att sen låta annan personal sköta själva utförandet.

Det finns helt klart många duktiga på Tieto då jag känner flera personligen, men snittet på deras anställda konsulter är garanterat under snittet i branschen. Men nu får jag ofta uppdrag att lösa saker som Tieto ställt till med eller inte kunnat leverera som bestämt så jag ska egentligen inte klaga, men hade inte anlitat dom om jag var i en beställande roll.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Håller med i mycket, samarbetar ofta med Tietoevry i flera leveranser då jag är IT konsult själv.

Det som har slagit mig är att Tieto oftast inleder leveranserna starkt med duktiga konsulter osv men att dessa sen "försvinner" och ersätts av mer junior eller rent av okunnig personal. Säljarna är för det mesta duktiga och tar mer eller mindre alltid med sig en av deras bästa tekniker på inledande möten för att sen låta annan personal sköta själva utförandet.

Det finns helt klart många duktiga på Tieto då jag känner flera personligen, men snittet på deras anställda konsulter är garanterat under snittet i branschen. Men nu får jag ofta uppdrag att lösa saker som Tieto ställt till med eller inte kunnat leverera som bestämt så jag ska egentligen inte klaga, men hade inte anlitat dom om jag var i en beställande roll.

Det där känner jag igen, åtminstone delvis. Bra och kompetenta personer under inledandefasen/förstudien, sen rent ut sagt hopplösa juniorer (som förstås beskrivs som seniora) när det väl är dags för implementering.

Det faktum att det verkar vara rätt hög personalomsättning underlättar inte heller.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag arbetar för en av TEs största konkurrenter och upplever att de har många kunder som just nu inte är så sugna på att förnya sina avtal.

Hade även en nära bekant som gick över till Tieto innan mergern och upplevde då att företaget hade kommit långt i sin internationaliseringsresa, med tjänsteleverans och servicedesk över landsgränser, vilket jag vet av egen erfarenhet inte är en enkel omställning. Hur det har gått med den resan sedan sammanslagningen vet jag inget om, men bevisligen har man ju... vissa utmaningar. Den här typen av sammanslagning brukar ju leda till en satans massa cost cutting för att betala för åbäket och hålla aktieägarna nöjda, vilket bara slutar på ett sätt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

TE verkar ha en lång story av urkass ledning, ogenomtänkta processer, genomarbetade urusla upplägg som i följd slår på kunder eller affärssäkerhet.

Hur kan man som bolag, ansvarig för drift och säkerhet, inte provköra backuppförfaranden?
Känns som bolaget närmar sig någon form av intervension eller uppstyckning.

Finns garanterat många skarpa huvuden i bolaget, men verkar som att det ligger ett mögeltäcke över rubbet som förstör.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är ett stort bolag, så problem kommer finnas.
Det enda jag kommit i kontakt med är deras marknadsundersökningar och där är det ju kasst som blivit sämre. Nu lämnade jag iofs branschen för sju år sedan så de kan ju förbättrat sig, men jag är ytterst tveksam

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2