Allt om Playstation 5 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Släpps ens spelen kompletta på skivorna idag, går väl ändå inte spela utan internet även om du har dem på skiva...?

"Kompletta" kanske inte. Frågan som är mer intressant (enl. mig) är kan man spela spel utan att behöva koppla upp och patcha...

Bra sida för lite statistik för detta är: https://www.doesitplay.org/

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Tja, inte vidare intressant. Behöver nog vara mer än Zen 2 för att vara intressant, och bättre RT gör ju inget gott när man hellre skulle se att de bara skulle glömma hela idén när spelen ändå lär ligga på ospelbara 30FPS en stor del av tiden.

Upscalingen kan va intressant, men knappast tillräckligt för att sälja konsollen åt mig.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag kommer ihåg det som om det vore igår, hur alla oroade sig för hdmi 2.1 och alla dessa varianter, och vare sig deras monitor skulle kunna kräma ut 120 fps eller inte. Hahah snacka om vilket skämt, vissa storsläpp låstes med 30 fps , och man skulle vara glad om spelen som hade 60 fps kunde hålla 60 fps stabila.

Googlade lite.

Det finns 100+ st spel till PS5 med support för "upp till 120 fps".

Det finns 4(!) St spel till PS5 som är låsta till 30 fps (eg 3 st men Dragons Dogma 2 kan man nog stoppa in i den kategorin ändå...och det liret går trögt på det mesta. Övriga "storspel" är Gotham Knights, Industria och The Quarry - tydligen)

Så man kan nog säga att nyttan av 120 Hz output överstiger "30 fps problemet" rätt så rejält iaf.

Skrivet av Fearnox:

7700XT med vinstmarginal. Sony lär inte betala så värst mycket för den prestandan och resten av kretsarna i den har rätt många år på nacken. AMD lär ju också få packetspris eftersom att de även kör på deras nu väldigt gamla CPU. 7700XT går säkert ner i pris snart också nu när nästa serie lanseras under hösten. Det verkar bli bra pris/performance i de kommande grafikkorten.

Gissningsvis är APUn nån historia runt 300 mm2 på TSMC N5 eller N4. Troligen kostar den något mer än vad kommande Navi48 (RDNA4) gör.

Permalänk
Medlem

Sålde min nyligen inför detta.
Ryktena om saknad skivläsare gör att jag ångrar mig lite.
Kanske blir en "Slim" istället, får se vad priserna landar på ...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tja, inte vidare intressant. Behöver nog vara mer än Zen 2 för att vara intressant, och bättre RT gör ju inget gott när man hellre skulle se att de bara skulle glömma hela idén när spelen ändå lär ligga på ospelbara 30FPS en stor del av tiden.

Om du med "spelen" menar specifikt Dragons Dogma 2, Gotham Knights, Industria eller The Quarry så visst. Känns lite dumt att lägga ner det hela pga de 4 spelen dock.

Edit: Det är förstås ytterst troligt att det kommer trilla in fler 30 fps lir med tiden men i dagsläget känns problemet kraftigt förstorat på sina håll...

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att ha en PS5 för mig är för att kunna spela GTA6 när det kommer(PC lär ju dröja som vanligt). PS5 Pro GTA6 bundle? Ja tack.

Kommer säljas direkt efter credits har rullat klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Sålde min nyligen inför detta.
Ryktena om saknad skivläsare gör att jag ångrar mig lite.
Kanske blir en "Slim" istället, får se vad priserna landar på ...

Ja, lite surt om den kommer utan men den går ju att köpa till och montera innanför skalet. Det blir ingen extra enhet, som jag trodde innan jag fick förklarat för mig att så inte var fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Ja, lite surt om den kommer utan men den går ju att köpa till och montera innanför skalet. Det blir ingen extra enhet, som jag trodde innan jag fick förklarat för mig att så inte var fallet.

Det är ju bra om det går att göra på det viset.
Låter dyrt dock...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Det är ju bra om det går att göra på det viset.
Låter dyrt dock...

Insåg det först nu, vilket sjukt pris det är på add-on spelaren i Sverige, ca 1500 spänn! Kostar $80 i USA så även med kass kronkurs och moms så är det löjligt saftigt.

Permalänk
Medlem

Vad är det för mått på den?

Permalänk
Medlem

GTA VI och Assassins Creed Shadow kan gör att det slutligen blir en PS5 (Pro). Frugan vi spela båda.

Spelen ska bara ha ett rimligt pris. Vilket nysläppta spel inte är för närvarande. Det kan lätt landa på 10 000 kr med konsol, två spel och en extra handkontroll.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Insåg det först nu, vilket sjukt pris det är på add-on spelaren i Sverige, ca 1500 spänn! Kostar $80 i USA så även med kass kronkurs och moms så är det löjligt saftigt.

EU riktpis är 120€ tydligen. Skaplig skillnad.

I gengäld så riktas PS5 DE till 450€ (typiskt inkl 20% moms) vilket faktiskt gör den billigare än i USA ($450, exkl skatt).

Snurrigt det där. Och i Sverige är samtliga dyra så det kvittar iofs...

Permalänk

Borde ju tryckt in en 7800x3d in den...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Fyra år sedan originalet. Tycker den här generationens konsoler känns märkliga och futtiga. Fula. Slöa.

Det har ju även varit fyra väldigt märkliga år med brist på både grafikkort och konsoler, hög inflation, pandemin som satte krokben för spelutvecklingen och dessutom dök ju Steam Deck upp lite som gubben i lådan. Tycker du är orättvis mot konsolerna eftersom när de kom beskrevs de som ett mycket stort steg upp jämfört med åttonde generationen. Dels snabbare grafikdel men primära förbättringen var mycket snabbare CPU och mycket snabbare lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Joshua:

Fram tills att Sony släpper specifikationer eller bekräftar rykterna, så är detta inget annat än just rykten. Men vad gör man inte för clicks i dag?

Det är mer än bara lösa rykten, den här infon gick ut våras och kommer bl a från teknisk dokumentation till PS5 Pro developer kit. Det är ju inte 100% garanti att det är rätt, men mycket troligt. Så det är inte "click bait".

Permalänk
Medlem

Series X med 2TB för 8300 utan förbättringar lär väl en PS5 Pro med bättre hårdvara gå på kring 10k. Nä, den som är smart sparar pengarna och inväntar PS6.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Series X med 2TB för 8300 utan förbättringar lär väl en PS5 Pro med bättre hårdvara gå på kring 10k. Nä, den som är smart sparar pengarna och inväntar PS6.

Haha, 2TB versionen är iofs årets hål i huvudet produkt så den ska du nog inte ha som referens i något sammanhang alls.

Men ja, räkna med iaf 2000 kr påslag ijmf med bas-PS5 riktpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

"Åtminstone om vi får tro den vanligtvis pålitliga källan Jeff Grubb, som låtit munlädret gå i podcasten Game Mess Mornings. Han menar att Sony kommer att sända en State of Play i slutet av september, och spekulerar om att de under denna kan komma att avtäcka PS5 Pro."

Det spekuleras också att det kommer visas i första halvan av september, men att Jeff sa senare för att gardera sig emot att han tidigare råkat säga lite för tidigt datum för State of play. Tror det var ett event i Maj som han sa att det skulle komma state of play(eller vad det nu var) i början av Maj, men att det då kom i slutet istället.

PS4 Pro visades också i September, fast då ganska tidigt i månaden(7:e September.)

Många first party spel använder Raytracing. Spelen blir snyggare, skarpare eller responsivare med ny hårdvara. Massa roliga spel är subjektivt, det kommer mer roliga spel än någonsin tidigare för många.

PS6 ryktas till 2028, det var 7 år emellan PS4 och PS5, PS4 Pro släpptes efter 3 år.

PS5 ses av många som PS4 Pro 2, där de flesta spelen ändå stöds av äldre generationen fast med bättre grafik. PS6 kommer inte heller korta ner laddningstider vilket var en väldigt trevlig ny feature om man bytte generation.
Så varför fokusera tidigt på en ny generation, när det ändå blir som en Pro konsol de första åren? Onödigt att vänta 4 år till om man vill ha mer prestanda redan nu?

Det är också bra med mer RT prestanda för hela marknaden, i bästa fall så kan man köra bara RT nästa generation och eftersom de redan nu kan få bra RT prestanda så har de chansen att experimentera med det så fort som möjligt. Det kommer också hjälpa RT till PC och det hjälper också AMD med motivation till att bli bättre på RT.

PS6 kommer bli en PS4 Pro2, förvänta dig inget större hopp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

I ett spelutvecklings-perspektiv så är 2028 nästan onödigt tidigt för ett PS6.

Nuvarande generation har fortfarande ena foten kvar i den föregående och det är svårt att tänka sig ett spel som måste ha nyare hårdvara för att fungera.

Dessutom så har portabel gaming blivit en grej så potatis-hårdvara är något många behöver ta hänsyn till oavsett. Och detta även om man räknar bort att genomsnitts-PCn knappast är någon monstermaskin.

Och branschen brottas med skenande utvecklingstider och kostnader så näe, ett PS6 är nog det sista som behövs nu.

Att det alltid är kul med mer oompf är en annan sak dock....

Men näe, blir bra med PS5 Pro. Motsvarar att det finns olika (helt frivilliga) nivåer av grafikkort på PC. Är väldigt naturligt att det är så på PC men av nån märklig anledning så tycker vissa att det är jättekonstigt att motsvarande erbjuds på konsol. Aldrig sett nått bra argument för det dock.

Det är ingen biggie för spelutvecklarna, grafik är alltid enkelt skalbart (och det är fortfarande 1000 ggr mindre komplext än att släppa ett spel på PC), och för konsumenten gör den ingen skillnad heller då inköp är helt valfritt (och vi kan redan nu vara säkra på att de flesta INTE kommer tycka att det är värt merkostnaden).

Permalänk
Medlem

Ganska intressant ändå. Sony hade färdiga förpackningar för PS5 Pro för redan ett år sen. HeisenbergFX4 på NeoGAF:

Citat:

I only saw one box that was digital only but it looks like it will use the same detachable drive that’s currently sold.

It was an NDA I signed a year ago that expired on Sept 1st from visiting Sonys packaging facility

Was finished boxes on a pallet that we saw through a window

Nu förstår jag varför han pratat om att Pro varit färdig länge och (teoretiskt) hade kunnat släppts tidigare.

Permalänk
Medlem

8K är ointressant och orealistiskt. Är inte ens ett försäljningsargument. Att pusha 33,35 miljoner pixlar i minst 60 fps låter bara löjligt. Det finns ingen marknad för det på minst 5–10 år.

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeLorean:

8K är ointressant och orealistiskt. Är inte ens ett försäljningsargument. Att pusha 33,35 miljoner pixlar i minst 60 fps låter bara löjligt. Det finns ingen marknad för det på minst 5–10 år.

Ja. 8K är mega-nisch och absolut ingen primär feature för Pro.

Men det är nog ändå inte helt uteslutet att vi får se nått spel som kan köras med 8K output, via rendering i native 4K och sen PSSR:at upp till 8K, enl "cus we can" principen.

Förutsatt att "AI-hårdvaran" mäktar med det, vilket iofs inte är bekräftat även om 300 TOPS låter som de inte toksnålat iaf. Läckorna bekräftar bara PSSR till 4K, 8K sågs dom en framtidsgrej.

Men det ska bli mkt intressant att se hur PSSR presterar ijmf med DLSS. Nvidia har haft mer tid på sig men Sony har nog filat på detta ett bra tag, som det verkar.

Och som sagt, planerar de en slags PS5 Portable så lär PSSR vara en primär nyckel.

Permalänk

Nya Xbox Series X – 2TB Galaxy Black Special Edition kostar 8295 kr, så PS5 Pro kommer inte bli billigare i alla fall, bara att räkna med de priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swurre2019:

, bara att räkna med de priset.

...för DE varianten.

Om inget magiskt händer med kronan väldigt snart.

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna spela GTA6 på 60fps med bästa inställningen på en PS5 Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kommer man kunna spela GTA6 på 60fps med bästa inställningen på en PS5 Pro?

Min spåkula säger nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Borde ju tryckt in en 7800x3d in den...

Då hade ju priset ökat med ytterligare 10000:-.

DDR5 och nytt chipset m.m..

Anledningen konsolerna kan hålla nere priset är ju att de använder gårdagens mellanklass-fil.

Som nu, Zen 2, typ 1000:- på blocket? Dyra är ju 7700XT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xSean145:

Kommer man kunna spela GTA6 på 60fps med bästa inställningen på en PS5 Pro?

Nej, FSR3 (1440P utdraget till 4k) och säkerligen low på skuggor och high på detaljer sen lite fultexturer här och där.

Men man vet inte, GTA 6 kanske är fetebra kodat till x86-system.

Permalänk
Medlem

RT kan de skippa. mer FPS är det vad man vill ha.
kvittar om spelet har fina reflektioner och skuggor när det går på 30fps

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jay har gjort ett bygge som ska kunna jämföras med den nya Playstation

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro