Följ Black Week på SweClockers

Ny dator - Kopiera Windows till ny SSD

Permalänk

Ny dator - Kopiera Windows till ny SSD

Hejsan

Har införskaffat en ny dator som kom färdigbyggd med en SSD M.2 med windows pro installerad på den.
I min gamla burk har jag även där en SSD Sata med Windows Home installerad. Att ominstallera alla spel och reggade program till den nya kändes omständigt så tänkte att jag flyttar över gamla SSD sata till nya burken och kopierar över SSD M.2 för att så en "seamless" övergång utan massa ominstallationer.

Min plan:
1. Koppla in gamla SSD Sata i nya burken
2. Ändra boot drive från SSD M.2 till SSD Sata
3. Clona över SSD Sata till SSD M.2 (och därmed skriva över Windows Pro) och sedan ändra boot till SSD M.2 igen.
4. Föra tillbaka SSD Sata till gamla burken och installera ny windows.

Men jag lyckas inte få ordning på steg 2, Bios hittar inte SSD Sata som bootable. Och jag verkar inte kunna clona över från gamla då den kör alla program ifrån SSD M.2.

Har någon förslag på hur man kan göra? Eller behöver jag helt enkelt bara kopiera över alla saker?

Permalänk
Medlem

Det finns program som klonar över mellan diskar, de bör helst köras offline (man bootar via en USB-pinne). Det är dock en dålig ide att göra det mellan två olika system.

Sorry, läste det som att du försökte boota från din gamla disk, därav resten av texten:

Det kan vara secure boot (att en signatur av mjukvaran lagrats i datorns hårdvara)?
Det kan vara UEFI boot, som sparar en direkt länk till Windows.
Det kan vara att disken är skapt med MBR-partitioner, vilket kräver att du bootar i BIOS kompabilitets-mod.
Eller kombinationer därav. Så mer information krävs, både av fabrikat, samt hur det ursprungligen är formaterat.

Här finns det beskrivet hur du letar fram delar av nödvändig information, sedan får du berätta vilka SSD och moderkort du har. Du gör det på båda datorerna.
https://www.easeus.com/partition-manager-software/mbr-for-bio...

Permalänk
Medlem

Om du har flera lagringsenheter i den gamla datorn så är det inte säkert att bootpartitionen faktiskt ligger på samma SSD som Windows, Windows brukar återanvända redan existerande bootpartitioner om de finns. Så det är inte säkert att SSDn faktiskt är bootbar.

Och även om Windows blivit bättre på det så kan du fortfarande få konstiga problem om du flyttar en Windows-installation från en dator till en annan. Så jag skulle nog rekommendera att bara installera om programmen på den nya SSDn istället, det kanske är lite mer jobb men mycket mindre som kan gå fel.

Permalänk
Medlem

Gjorde något liknade men det gick inge vidare. en 1:1 klon mellan SSD och NVME. Jag orkade inte felsöka då det redan tog nog länge att göra en klon och skriva över till den nya disken.
Ur mitt perspektiv så var det att backup:a det viktigaste och formatera och installera om allt, och slippa huvudvärk att hitta ett kloningsprogam som kanske kommer lyckas mellan olika disktyper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobhansson:

Hejsan

Har införskaffat en ny dator som kom färdigbyggd med en SSD M.2 med windows pro installerad på den.
I min gamla burk har jag även där en SSD Sata med Windows Home installerad. Att ominstallera alla spel och reggade program till den nya kändes omständigt så tänkte att jag flyttar över gamla SSD sata till nya burken och kopierar över SSD M.2 för att så en "seamless" övergång utan massa ominstallationer.

Min plan:
1. Koppla in gamla SSD Sata i nya burken
2. Ändra boot drive från SSD M.2 till SSD Sata
3. Clona över SSD Sata till SSD M.2 (och därmed skriva över Windows Pro) och sedan ändra boot till SSD M.2 igen.
4. Föra tillbaka SSD Sata till gamla burken och installera ny windows.

Men jag lyckas inte få ordning på steg 2, Bios hittar inte SSD Sata som bootable. Och jag verkar inte kunna clona över från gamla då den kör alla program ifrån SSD M.2.

Har någon förslag på hur man kan göra? Eller behöver jag helt enkelt bara kopiera över alla saker?

Macrium, gratis o bra

Permalänk

Hejsan

Tack för alla svar. Det blev så att ja fick installera om allt. Märkte att alla program tog flytten som de inte hade nån aning om att de va installerade. Så har snällt fått installera om och dubbelkolla alla mappar för vissa program ligger då på dubbla platser.

Tack för hjälpen!