Följ Black Week på SweClockers

Windows 11 är nu populäraste operativsystemet på Steam

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 är nu populäraste operativsystemet på Steam

Windows 10 är inte längre i topp för användare av Valves spelklient.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har det någonsin tagit så här länge för det senaste att gå om?

Jag vill minnas att för ios-versioner brukar 90% ha senaste inom en månad från släpp, det borde vara något att eftersträva

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vill minnas att för ios-versioner brukar 90% ha senaste inom en månad från släpp, det borde vara något att eftersträva

iOS kommer ju oftast med förbättringar i användarupplevelsen. Windows har ju inte direkt varit kända för att erbjuda samma sak.

Permalänk
Medlem

Undrar vad som gör att det går så sakta, det ges ju ändå bort gratis.
Borde inte vara jättedåliga datorer då folk spelar på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vet inte om Windows 8 någonsin gick om Windows 7 men tog även lång tid för Windows 10 för att alla hatade Windows 10. Alla har ju redan glömt hur skit Windows 10 va dock för nu är Windows 10 det bästa sedan skivat bröd.

Tycker Windows 10 fortfarande är dåligt, gick över till Windows 11 dag ett och många av problem jag hade med Windows 10 var fixade, visst har Windows 11 sina egna problem men de stör mig inte lika mycket.

När alla går över till Windows 11 sen när Windows 12 släpps så kommer Windows 11 vara det bäst sedan skivat bröd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det gick hemskt segt för dom med vista också, såpass att de till slut blev tvungna att byta namn på det.
Windows 8 gick inget vidare med heller.
Går man riktigt långt tillbaka var även winME ganska mycket en flopp.
Själv har jag inga stora bekymmer med 11an, mer än att de strulat till notepad som jag använder så ofta och att kalenderfunktionen på klockan försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vet inte om Windows 8 någonsin gick om Windows 7 men tog även lång tid för Windows 10 för att alla hatade Windows 10. Alla har ju redan glömt hur skit Windows 10 va dock för nu är Windows 10 det bästa sedan skivat bröd.

Tycker Windows 10 fortfarande är dåligt, gick över till Windows 11 dag ett och många av problem jag hade med Windows 10 var fixade, visst har Windows 11 sina egna problem men de stör mig inte lika mycket.

När alla går över till Windows 11 sen när Windows 12 släpps så kommer Windows 11 vara det bäst sedan skivat bröd.

Antingen har du helt rätt i att jag redan glömt bort hur dåligt Win 10 är eller har du helt fel i hela ditt resonemang

Tror dock inte jag stött på någon som har haft något emot Windows 10, om det nu inte är så att jag glömt bort detta också. Kan du elaborera lite vad som var/är så dåligt? Det är fortfarande det bättre operativsystemet för mig. Möjligtvis att Win 11 börjar bli användbart utan massa tredjepartslösningar nu men ser inte heller riktigt någon mening med att uppdatera.

I min mening är Windows 11 helt klart nya Windows 8, dvs flertalet år av stora uppdateringar krävs innan det slutar nerfa ens produktivitet.

Ser vi tillbaka historiskt borde ju (enligt Microsofts "tick-tockstrategi") Windows 12 bli ett bra OS så det är inte omöjligt att jag inväntar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har för mig att Vista inte gick om XP men att Windows 7 gjorde det istället.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Min teori är att Microsoft bokstavligen talat tvingar Windows-användarna att använda just Windows 11. Därav den stigande användningen av operativsystemet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Antingen har du helt rätt i att jag redan glömt bort hur dåligt Win 10 är eller har du helt fel i hela ditt resonemang

Tror dock inte jag stött på någon som har haft något emot Windows 10, om det nu inte är så att jag glömt bort detta också. Kan du elaborera lite vad som var/är så dåligt? Det är fortfarande det bättre operativsystemet för mig. Möjligtvis att Win 11 börjar bli användbart utan massa tredjepartslösningar nu men ser inte heller riktigt någon mening med att uppdatera.

I min mening är Windows 11 helt klart nya Windows 8, dvs flertalet år av stora uppdateringar krävs innan det slutar nerfa ens produktivitet.

Ser vi tillbaka historiskt borde ju (enligt Microsofts "tick-tockstrategi") Windows 12 bli ett bra OS så det är inte omöjligt att jag inväntar det.

1px borders på fönster är fake, är Windows 8 borders med 100% transparency så "snap" fungerar inte som det ska då det lämnar en 10px eller w/e osynlig border runt sidorna. Fungerar på en del program som uppdaterat men vissa program får fortfarande problem om man stänger och sen öppnat programmet igen då det inte vill starta ett program "utanför skärmen".

Top border på UWP och liknande är fel färg och helt borta om fönstret inte är i fokus, är otroligt fult och störande.

Har ett stort musikbibliotek på runt 100k låtar och hoppar man runt för snabbt i Windows 10 så kraschar explorer, kraschar explorer så krånglar mycket tills man installera om windows, gillar inte listor så kör tiles på allt och om man kraschar explorer för mycket så går det tillbaka till details listor hela tiden och glömmer bort att man valt tiles. Detta var ett problem i Windows 7 och 8 också, aldrig i Windows 11.

Är väl några av sakerna jag störde mig mest på som fick mig att byta till Windows 11 direkt. Tänkte kolla Feedback Hub då jag har över 100 inlägg där för Windows 10 men kan bara se saker jag loggat för Windows 11, kanske är för att jag kör Windows 11 men hade velat se min lista på Windows 10.

"Ser vi tillbaka historiskt borde ju (enligt Microsofts "tick-tockstrategi") Windows 12 bli ett bra OS så det är inte omöjligt att jag inväntar det." Som vanligt så stämmer det där bara om man ignorerar vissa versioner av Windows men folk gillar att göra sånt för narrative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Min teori är att Microsoft bokstavligen talat tvingar Windows-användarna att använda just Windows 11. Därav den stigande användningen av operativsystemet.

MS tvingar ingen. Du kan använda Windows 10 även när uppdateringarna slutat komma, om man så vill

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Majoriteten av alla datorer i världen är inte kompatibla. Du underskattar hur gamla datorer folk kör med även till spel, finns statistik om vilka GPUer som används om du vill gräva i det. På det så är det inte säkert att TPM är påslaget från fabrik heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Orsaken till den långa tiden för win11 är hårdvarukravet, sitter du på äldre CPU/hårdvara så kan du inte uppgradera från 7/8/10 till 11 utan någon handpåläggning/work a round från din sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Har för mig att Vista inte gick om XP men att Windows 7 gjorde det istället.

Vista gick faktiskt om XP på Steam ett tag men då var redan Windows 7 störst med 52.5%.
Windows 8/8.1 slog däremot aldrig 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Beror väl på att Windows 10 efter 9 år är ett moget och välfungerande system som det finns få direkta skäl att byta ut. Vi minns alla hur stort steg Windows 95 var över Windows 3.1x. Eller hur stort steg Windows XP var över Windows 98. Eller förbättringen Windows 7 var över Windows Vista. Men sedan Windows 10 lanserades 2015 har det inte kommit några stora förbättringar. Windows 10 var redan från början ett i huvudsak stabilt och säkert operativsystem och tack vare att det delade drivrutiner med Windows 7/8 var det enkelt att migrera. Det hände heller ingenting med systemkraven som om något sänktes. Det fanns helt enkelt väldigt få skäl för väldigt många användare att byta till Windows 11.

Permalänk
Medlem

Hade säkert gått snabbare om man inte hade haft TPM 2.0-kravet.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

MS tvingar ingen. Du kan använda Windows 10 även när uppdateringarna slutat komma, om man så vill

Man kan också gå över till andra, mer resurseffektiva operativsystem.
Något jag kommer göra på majoriteten av mina Win10-burkar när Win10 går i graven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

50% efter bara ett par år för hur dåligt win11 är tycker jag är för mycket och snabbt. Hade tänkt och hoppats det tog längre tid. Men såklart när alla nya datorer säljs med win11, win10 säger åt dig att uppdatera varje dag och de visar upp stora meddelanden att windows10 kommer sakna support snart... klart det gör skillnad och får folk att byta till något sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

50% efter bara ett par år för hur dåligt win11 är tycker jag är för mycket och snabbt. Hade tänkt och hoppats det tog längre tid. Men såklart när alla nya datorer säljs med win11, win10 säger åt dig att uppdatera varje dag och de visar upp stora meddelanden att windows10 kommer sakna support snart... klart det gör skillnad och får folk att byta till något sämre.

Så jäkla illa är det inte.
De enda sakerna jag stört mig lite på är den nya taskbaren, brukade fästa en mapp med snabbgenvägar längst till höger förut, vilket inte går nu, samt den nya högerklicksmenyn, som jag dock klarar mig med typ 95% av gångerna, så det är ingen direkt nackdel.

I övrigt kommer jag inte på något mer att klaga på. Reklam har det varit snack om men jag har inte sett någon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Man kan också gå över till andra, mer resurseffektiva operativsystem.
Något jag kommer göra på majoriteten av mina Win10-burkar när Win10 går i graven.

Du gör som du vill. Själv har jag Windows 11 på datorer från 2012 och nyare

Skrivet av rwkk:

Jag har på det stora hela haft lite problem med Windows 11 och jag gillar 11:an mer än 10:an

Skrivet av Thomas:

De enda sakerna jag stört mig lite på är den nya taskbaren, brukade fästa en mapp med snabbgenvägar längst till höger förut, vilket inte går nu, samt den nya högerklicksmenyn, som jag dock klarar mig med typ 95% av gångerna, så det är ingen direkt nackdel.

I övrigt kommer jag inte på något mer att klaga på. Reklam har det varit snack om men jag har inte sett någon.

Jag håller med om att W11 inte är illa.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

För den vanliga användaren är den initiala upplevelsen och hur bra saker och ting fungerar så som man vill det viktigaste. Kan gått och kort säga att win11 upplevelsen var totalt skit första gången- och ännu värre andra gången jag testade. Vad jag har läst har det bara blivit ännu värre. De tar bort inställningar och anpassningar- upplevelsen ska vara som ledarna på Microsoft vill, inte hur användaren själv vill ha det.

"Byt till Linux" har blivit ett återkommande skämt i snack om Windows, men är vad jag genuint tänker göra när win10 support upphör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

De flesta, typ 99%, byter OS när de byter dator. Den månatliga ökningen av Win11, ca 2-3%, är helt konsistent med hur ofta folk byter dator.

Det är inte bara speldatorer som installerat Steam. De flesta kontorslaptops som jag sett har Steam installerat, för att "ungarna vill spela Sims"

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

• Microsoft kräver en hög summa pengar per månad om man vill fortsätta använda Windows 10. Ett belopp som dessutom blir allt högre för var år som går. Har dock för mig att det (beloppet ökas för var år som går) inte riktigt stämmer, rätta mig om jag har fel. Källa: https://www.sweclockers.com/nyhet/38539-microsoft-vill-ha-600...

• Microsoft visar "uppgradera till Windows 11 nu"-ruta som täcker hela skärmen (som nu har pausats... pausats!). Källa 1 och 2

• Och så ska man såklart inte glömma bort alla de där "uppgradera till Windows 11"-rutorna som stör en här och var i Windows 10 (ett exempel).

Microsoft har alltid tvingat Windows-användare att använda det senaste operativsystemet från dom, så det är inte direkt någon nyhet. Men jag anser att de är mer aggressiva med Windows 11, samtidigt som de har blivit mycket mer integritetsfientliga.

Vi är ju såklart alla olika och ser därmed saker och ting olika, men att tjata och sen tjata ännu mer på att göra något mot ens vilja, och sen dessutom kräva höga belopp för att fortsätta använda en produkt som annars har varit "gratis" att använda efter köp, kan ses som tvång hos oerhört många.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:
  • Microsoft kräver en hög summa pengar per månad om man vill fortsätta använda Windows 10. Ett belopp som dessutom blir allt högre för var år som går. Har dock för mig att det (beloppet ökas för var år som går) inte riktigt stämmer, rätta mig om jag har fel. Källa: https://www.sweclockers.com/nyhet/38539-microsoft-vill-ha-600...

• Microsoft visar "uppgradera till Windows 11 nu"-ruta som täcker hela skärmen (som nu har pausats... pausats!). Källa 1 och 2

• Och så ska man såklart inte glömma bort alla de där "uppgradera till Windows 11"-rutorna som stör en här och var i Windows 10 (ett exempel).

Microsoft har alltid tvingat Windows-användare att använda det senaste operativsystemet från dom, så det är inte direkt någon nyhet. Men jag anser att de är mer aggressiva med Windows 11, samtidigt som de har blivit mycket mer integritetsfientliga.

Vi är ju såklart alla olika och ser därmed saker och ting olika, men att tjata och sen tjata ännu mer på att göra något mot ens vilja, och sen dessutom kräva höga belopp för att fortsätta använda en produkt som annars har varit "gratis" att använda efter köp, kan ses som tvång hos oerhört många.

Tvång gjorde de med Windows 10. Windows 11 installeras inte utan att man godkänner det själv och du kan använda Windows 10 även om den inte får uppdateringar, du behöver inte betala något, men du får då givetvis inga uppdateringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

För den vanliga användaren är den initiala upplevelsen och hur bra saker och ting fungerar så som man vill det viktigaste. Kan gått och kort säga att win11 upplevelsen var totalt skit första gången- och ännu värre andra gången jag testade. Vad jag har läst har det bara blivit ännu värre. De tar bort inställningar och anpassningar- upplevelsen ska vara som ledarna på Microsoft vill, inte hur användaren själv vill ha det.

"Byt till Linux" har blivit ett återkommande skämt i snack om Windows, men är vad jag genuint tänker göra när win10 support upphör.

Vad för inställningar och anpassningar skulle de tagit bort? Känner inte igen det alls.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Vad för inställningar och anpassningar skulle de tagit bort? Känner inte igen det alls.

Det här ska vara en del:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/list-of...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_features_removed_in_Win...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

T ex allt som gör det enkelt att avstå från microsoft-konto.

Permalänk
Medlem

En hel del av dom funktionerna är återställda, iallafall de få jag använde som togs bort. Jag gillar också nya högerklicksmenyn.

Skrivet av Hubertus:

T ex allt som gör det enkelt att avstå från microsoft-konto.

Går alldeles utmärkt att byta till lokalt konto, direkt efter startup guiden för er som prompt inte vill köra MS konto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Microsoft har varit sämre än vanligt på att trycka ner sin nya version i halsen på användarna? Större motstånd från de senare?

Tror också "populäraste" är fel begrepp här, "vanligast förekommande" är nog bättre.

Skrivet av tonii:

iOS kommer ju oftast med förbättringar i användarupplevelsen. Windows har ju inte direkt varit kända för att erbjuda samma sak.

Framförallt tycker jag Apple har fattat det där med att inte hålla med en massa helt onödigt omstuvande i UI:t. Det kan vara åratal mellan gångerna man håller på med deras grejer, men man hittar i dem ändå.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Microsoft kräver en hög summa pengar per månad om man vill fortsätta använda Windows 10.

Stämmer detta? Att man behöver betala för att få fortsatta uppdateringar känner jag till men jag trodde att man kunde använda sina windows 10 datorer ändå.