Snabbkoll: Är din klocka smart?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Är din klocka smart?

Armbandsur finns i smarta och dumma versioner. Vilken typ har du på armen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sedan jag köpte min första smart(aktivitetsklocka) så har jag inte kunnat gå tillbaka. Så många funktioner i den som jag har vant mig vid och känner att jag inte skulle kunna "leva" utan.

Innan jag själv skaffade en smartklocka såg jag det som onödigt trams ska tilläggas men bara möjligheten att ge mig ut på en löprunda med bara klockan o ett par hörlurar är guld.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Jag har en klocka på telefonen och en i datorn, räcker bra det.

Permalänk
Medlem

Nej, förstår inte poängen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har haft min Garmin Vivoactive 4 i lite mer än 4 år nu. Laddas en gång i veckan med vanlig användning.
Börjar bli sugen på en uppgradering men batteritiderna på de flesta nya är brutalt mycket sämre.

Permalänk
Medlem

Jag har en Garmin Fenix men börjar mer och mer snegla på "riktiga" automatiska klockor, de har en tidlöshet kring sig som jag börjat uppskatta. Det jag saknar på marknaden är någon form av smart, snyggt, armband som man kan ha tillsammans med en vanlig klocka.
Det går ju fortfarande att ta på sig en Garmin när man ska göra nån form av aktivitet.

Permalänk
Medlem

Skulle bara ha sönder den genom att gå in i saker med armen...inte för att jag ser nått syfte med en klocka på armen ändå

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har dels en Mi Smart Band och dels en Oneplus Watch som används vid lite olika tillfällen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Apple Watch 2nd gen när den kom hösten 2016. Jag har vant mig väldigt fort vid att ha en klocka som kan göra mer än att visa tiden.

Permalänk
Medlem

Japp. Hade en Galaxy Watch 4 Classic förut och har nu en Galaxy Watch Ultra som jag fick med megarabatt efter Galaxy Unpacked. Tycker det är grymt, massvis med träningsfunktioner, sleep tracking, notifikationer, styra musik utan att dra fram luren, etc.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Jag har haft Samsung Galaxy S3 och watch 4 classic klockor. Sålde båda pga dålig batteritid och krångel.

Har nu byggt ett par egna klockor istället. 2 automatiska och 2 på batteri. Det är riktigt skönt att också fått 4 klockor för priset av en smartklocka mer eller mindre...
Älskar också att kunna skapa en egen klocka som är ovanlig eller tom unik beroende på om nån annan gjort samma kombo som jag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jepp, en Galaxy Watch 4
Funkar kanon.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Har blivit att jag använder den mest för betalningar/apple pay, hämta ut scannern på ica och väckarklocka.
Så inget supernödvändigt, men skönt att telefon/plånbok kan stanna i fickan för en del smågrejer ändå.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Nej, min klocka är helt analog (dum).

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Räknas Mi Band 6 som klocka? Tycker inte det gör det direkt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Halvsmart, köpte mig en garmin instinct 2x solar. Håller i typ 40 dagar eller hur länge som helst vid någorlunda sol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Räknas Mi Band 6 som klocka? Tycker inte det gör det direkt

Visar den tiden och sitter runt handleden? Då är det en klocka.
Sen att den huvudsakligen är använt för annat skulle inte jag säga diskvalificerar den som en klocka.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Här är en totalt vild idé - tänk om man äger både en smart och analog klocka?!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Här är en totalt vild idé - tänk om man äger både en smart och analog klocka?!

Vilken har du på armen då? För det är det som pollen frågar

Eller kör du med två samtidigt?

Permalänk
Medlem

Äger bara ett armbandsur som är analog. Används väldigt sällan.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Har en Ticwatch pro 5 vilket är den enda wearos klockan jag tyckte hade rimlig batteritid. Jag laddar den sporadiskt nån timme typ två-tre gånger i veckan när det börjar bli låg laddning i batteriet alternativt fyller jag löpande upp batteriet medan jag duschar vilket räcker långt. Har den ärligt talat mest för att se aviseringar och hålla koll på sömn och andra parametrar. Det är också väldigt smidigt att kunna ta samtal om man är inom blåtandsräckvidden, som om man badar med barnen och inte har fickor i badbyxorna. Jag gillar nästan den digitala strömsparskärmen bättre än amoledskärmen, men det är såklart bra med funktionerna. Finns flera funktioner jag inte använder så mycket men trivs bra med den efter jag bytte till textilarmband från hemskt silikondito.

Permalänk
Medlem

Har haft en smartklocka men tycker nu att den tar fokus ifrån det som sker i nuet. Har jag tex på ljudlös för att inte bli störd kollar jag ändå på smartklockan även om jag är mitt i ett möte eller samtal.
Så nu kör jag en Malm Commander ( dum klocka och har inte ens ett batteri ) Den visar mig datum och tid. Sen är känslan i en ''riktig klocka'' på armen så mycket trevligare än en smartklocka.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Ja, förut var det Applewatch, men sämst batteritid om man använder den för träning.
Har kört Garmin nu i några år, Fenix 6 pro, Enduro, och nu en Forerunner 965.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vem fan använder armbandsklocka nuförtiden, "you guys not have phones??"

Permalänk
Medlem

Har en Fitbit. Inte jättesmart klocka men lite smartare än att bara räkna steg. Orkar inte ha en riktig smartwatch som behöver laddas varje dag.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Har en Fitbit Versa. Var nöjd med den ett tag, men oj så kasst batteriet är i den nu bara efter några få år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Har en Fitbit. Inte jättesmart klocka men lite smartare än att bara räkna steg. Orkar inte ha en riktig smartwatch som behöver laddas varje dag.

Finns dom med bra batteritid. Har själv en Garmin Epix Pro 2 och batteriet håller ofta runt 10 dagar även vid aktiv användning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Gillar vanlig klocka :). Har min Tissot Seastar powermatic 80 som "daily" klocka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Pulsar Xlite V3, grips och glasskates | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Har en enklare Huawei som jag haft i flera år, den används flitigt då jag tränar frekvent och vill ha koll på puls osv. Jag planerar på att uppgradera till Samsung Galaxy Watch 7/Ultra (LTE) för att slippa släpa med mobilen, tråkiga är att man måste köpa en Samsung-mobil om man vill kunna använda alla funktioner så som LTE (många svenska mobiloperatörer som har det som krav av nån märklig anledning).

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk

Jag har ägt så många smarta klockor. Och när jag tänker tillbaka på dessa så det första jag tänker på är kamrater som köpte den dyra klockan med fjärrkontroll i på 90talet. Sedan höjde de och sänkte volymen, slog av och på tvn och lärarna blev galna och de typ förbjud användning av dem. Den som ändå fortsatte fick ett straff som typ lära sig religiös text utantill och sedan gå runt till varje klass och berätta denna text. (vi var ett tiotal år efter vanliga skolor i storstäderna)

Nå "riktig traditional smartklocka" minns jag inte när jag köpte första, det jag vet är att jag har haft så många. Alla har jag använt flitigt i början sedan tröttnat på att batteriet inte håller en dag. Och jag slutar att använda dem.

Jag är nu sugen igen. Och ska jag då precis som alla andra smartklockor köpa en som jag måste ladda varje dag och jag på något sätt med högre ålder får lust att krångla mer?
Så jag funderar på en smartklocka med bra batteri och mindre funktioner.

Det jag skulle vilja ha för smartklocka. Om någon skicka ett mail, sms, ringer till mig så ska information om vem som gjorde detta visas på klockan. Sedan även titeln på mailet absolut ingen mer information ska gå till klockan. Jag vill kunna hitta nycklar, väska, mobil och annat. (gärna stöd för Apple Airtags) Telefonen bör logga antal steg och såklart visa tid, vilken dag det är.
Jag vill även ha busskort på telefon och möjlighet att handla. Och sedan ladda absolut högst varannan dag vid flitig användning.

*edit*
Att se vem som har ringt utan att kunna svara. Så är det bara dumt att ge klockan behörigheten att just ta emot samtal.