Palit och Gainward lanserar RTX 4080 Super som inte är gigantiskt

Permalänk
Melding Plague

Palit och Gainward lanserar RTX 4080 Super som inte är gigantiskt

Palit och Gainward lanserar grafikkortsserierna Infinity 3 och Python med modeller anpassade efter Nvidias SFF-Ready-märkning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl, du får fixa dig en fin liten custom loop så kan du köra litet med 4090 redan idag. Eller så blir det pladask av hela saken men du har väl gott om duktiga kollegor som kan hjälpa dig att se till så det håller sig torrt utanför rören 😄

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken med tanke på små byggen. (Behöver ingen skärm, men HDMI ingång).

Finns det någon som byggt en stationär som är mindre än (eller lika som) en bärbardator (samt inte så tung) och fått den att funka med batteri? (Behöver inte vara platt för att vara liten kub och rätblock räknas med).

Nyfiken för kollar efter en enkel bärbar dator, men behöver ingen skärm, tangentbord eller mus. För de har jag redan bra bärbara alternativ av som är lättare än de inbyggda i en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Bara nyfiken med tanke på små byggen. (Behöver ingen skärm, men HDMI ingång).

Finns det någon som byggt en stationär som är mindre än (eller lika som) en bärbardator (samt inte så tung) och fått den att funka med batteri? (Behöver inte vara platt för att vara liten kub och rätblock räknas med).

Nyfiken för kollar efter en enkel bärbar dator, men behöver ingen skärm, tangentbord eller mus. För de har jag redan bra bärbara alternativ av som är lättare än de inbyggda i en laptop.

Vad ska du ha den till?
Låter som en NUC om du bara ska ha en dator.
Ska du spela är frågan om en AMD APU räcker.
Min son har en deskmeet x300 med ett 4060 i som ändå presterar ok.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

"Små byggen".

Är det bara jag eller verkar storleken utifrån de där bilderna likna vad som för bara några generationer tillbaka ansågs vara normalstorlek för ett high-end kort..?

Det verkar ju knappast vara mycket mindre än mitt GTX1070...

Permalänk
Medlem

När ska Gainward gå tillbaka till att bygga rejäla kort med fräcka kylare likt gamla Phantom serien?

Saknar dessa kort, var brutalt smidigt med fläktarna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vad ska du ha den till?
Låter som en NUC om du bara ska ha en dator.
Ska du spela är frågan om en AMD APU räcker.
Min son har en deskmeet x300 med ett 4060 i som ändå presterar ok.

Ja skulle jag bygga en behöver den ha något mellan 3070 - 4080, då tanken är att använda den på längre tågresor på jobbet för att arbeta med min hobby i DAZ3D så måste vara Nvidia kort.

Just nu gör jag lite annat och kör samsung dex på min mobil och remotar ibland till min data hemma, men är inte direkt super smooth. Använder ett mindre bluetooth keyboard och logitech anyware mouse (hatar touchpad). Det gör att man kan koppla de till mobilen och använda musen rakt på benet i tåget. Sedan använder jag viture glasses som skärm, så man behöver inte bära på en sådan.

Så iden är bara att byta mobilen till en så enkel bärbar data som möjligt. Som dock ska vara kraftfull för att vara värd det. Kan den inte köra daz3d kan jag lika gärna köra mobilen som kan köra photoshop via internet och allt sånt. Kollat på bärbara, men är lite meningslöst att betala för en skärm jag inte kommer använda, samt en touchpad jag inte vill ha då jag har en väl fungerande mus och ja tangentbord behövs ju inte heller. Behöver bara en liten data som går på batteri som man kan lägga på ryggsäcken.

Men bara nyfiken på om personer lyckats i allmänhet.

Köra vidare med samsung dex tills vidare och hålla sig till daz3d hemma. Men kul att höra vad det finns för möjligheter, om man bestämmer sig för att börja leka mer med det programmet på tåget.

Skulle jag spela hade jag bara kört steam deck dock.

Deskmeet lät lite intressant om jag kan hitta ett batteri att driva den med (samt en med nvidia] xD
(Men ja en bärbar är nog bättre och lättare hittills, med lite tur kanske jag kan hitta en billigare om någon säljer en med trasig skärm)

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat mig ett kort med bara 2fläktar, de där är ju lika långa som "vanliga" korten?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av jeppe109:

@CrispVanDahl, du får fixa dig en fin liten custom loop så kan du köra litet med 4090 redan idag. Eller så blir det pladask av hela saken men du har väl gott om duktiga kollegor som kan hjälpa dig att se till så det håller sig torrt utanför rören 😄

Hade faktiskt fram till rätt nyligen en custom loop med ett 4090 med heatkillers block. Bidde att gå tillbaka till luftkylt dock så nu är det jättechassi som gäller.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Megacrash:

Jag hade väntat mig ett kort med bara 2fläktar, de där är ju lika långa som "vanliga" korten?

Av vad jag kunde se är det bara Asus som haft en modell som uppfyller Nvidias SFF-standard sen tidigare. Litet är såklart att ta i. ”Inte skitstort” kanske är en rimligare beskrivning?

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Jag hade väntat mig ett kort med bara 2fläktar, de där är ju lika långa som "vanliga" korten?

Jaa alltså du kommer inte kunna stoppa dom i vilket m-ITX chassi som helst, det är ju klart!
Men absolut majoriteten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Finns det någon som byggt en stationär som är mindre än (eller lika som) en bärbardator (samt inte så tung) och fått den att funka med batteri? (Behöver inte vara platt för att vara liten kub och rätblock räknas med).

Rent tekniskt är det inga problem att bygga en mycket liten stationär som kan drivas med batteri. Man kan som exempel utgå från en dator i NUC-storlek. Eftersom dessa redan drivs av liksom och ofta 12/19 volt så finns det gott om standardkomponenter att utgå från. Men blir det verkligen en smidig lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hade faktiskt fram till rätt nyligen en custom loop med ett 4090 med heatkillers block. Bidde att gå tillbaka till luftkylt dock så nu är det jättechassi som gäller.

Jag funderar på att gå tillbaka till luft för nästa bygge också.
Tapppat lite av intresset för vattenkylning känner jag. Går ju få bra temperaturer med luftkylning också.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av jeppe109:

Jag funderar på att gå tillbaka till luft för nästa bygge också.
Tapppat lite av intresset för vattenkylning känner jag. Går ju få bra temperaturer med luftkylning också.

Så är det! Det är dock jävligt kul att bygga vätskekylt, typ 50% av nöjet är byggandet och planerandet.

Permalänk
Medlem

Har inte rört clock-inställningar på någon dator sen tidigt 00-talet, för jag hade alltid extrem otur med instabilitet och bad samples, många döda datorer..
Så för min del så lämnar jag saker i standard mode (optimized settings), så luftkylningen behöver inte ens vara väl tilltagen för mina grejer xD

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Jag funderar på att gå tillbaka till luft för nästa bygge också.
Tapppat lite av intresset för vattenkylning känner jag. Går ju få bra temperaturer med luftkylning också.

Är det inte jobbigt att underhålla vattenkylning och risken med läckor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Rent tekniskt är det inga problem att bygga en mycket liten stationär som kan drivas med batteri. Man kan som exempel utgå från en dator i NUC-storlek. Eftersom dessa redan drivs av liksom och ofta 12/19 volt så finns det gott om standardkomponenter att utgå från. Men blir det verkligen en smidig lösning?

Okej coolt att de i alla fall finns möjlighet som inte kräver att uppfinna egna lösningar, men ja som du säger blir nog ändå mer besvär än vad det är värt. Samt mest troligen dyrare också. Får nog vänta några år till på att för skärmlöss datorer släpps, sett att en är under utveckling, men där verkar man bli påtvingad ett dit satt xr glasögon sätt istället xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

"Små byggen".

Är det bara jag eller verkar storleken utifrån de där bilderna likna vad som för bara några generationer tillbaka ansågs vara normalstorlek för ett high-end kort..?

Det verkar ju knappast vara mycket mindre än mitt GTX1070...

Precis, fick söka med ljus och lykta för att hitta ett relativt litet kort denna generation. Det jag hittade var 26cm långt (4070ti), men det är på inget sätt "litet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Litet är såklart att ta i. ”Inte skitstort” kanske är en rimligare beskrivning?

Ja. Dessutom hade det gett en roligare rubrik.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kwirek:

Precis, fick söka med ljus och lykta för att hitta ett relativt litet kort denna generation. Det jag hittade var 26cm långt (4070ti), men det är på inget sätt "litet".

Det finns kortare, bland annat några något kortare Zotac 4070/4070S omkring 22-23cm.
Av 4060 och 4060 Ti finns det betydligt mindre, t.ex. https://www.webhallen.com/se/product/361427-Palit-GeForce-RTX....

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det inte jobbigt att underhålla vattenkylning och risken med läckor?

Inte om du bygger "rätt" Jag har haft vattenkylning i 6-7 år nu och aldrig haft en läcka. Och underhållningen kan vara allt från skitlätt till omöjlig, beroende på hur du bygger din loop

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Starric:

Inte om du bygger "rätt" Jag har haft vattenkylning i 6-7 år nu och aldrig haft en läcka. Och underhållningen kan vara allt från skitlätt till omöjlig, beroende på hur du bygger din loop

Inte vattenkylt lika mycket men ända gången jag hade en läcka var när jag glömde sätta tillbaka en o-ring på pump-res:en efter rengöring. Även första gången med Akrylrör lyckades jag hålla det tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det inte jobbigt att underhålla vattenkylning och risken med läckor?

Jag har haft tur och aldrig haft någon läcka. Annars är det inte så jobbigt att byta vätska en gång om året eller så. Om man inte skippat det ett år som jag gjort tidigare. Då är det större sannolikhet att allt får plockas isär och rengöras.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har haft tur och aldrig haft någon läcka. Annars är det inte så jobbigt att byta vätska en gång om året eller så. Om man inte skippat det ett år som jag gjort tidigare. Då är det större sannolikhet att allt får plockas isär och rengöras.

Gör rent radiatorerna noga innan bygge, och använd en bra ofärgad vätska, så klarar du dig länge utan att spola ur allt så ofta. Det är exempelvis stor skillnad på hur min loop sett ut efter ett år med EK cryofuel clear (typ vit/gulaktig beläggning som måste skrubbas bort) och Mayhems X1 clear (som nytt)

Sorry om det här blev off-topic. Kanske hör hemma bättre i en vattenkylningstråd...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Så är det! Det är dock jävligt kul att bygga vätskekylt, typ 50% av nöjet är byggandet och planerandet.

Kul med vattenkylning ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

"Små byggen".

Är det bara jag eller verkar storleken utifrån de där bilderna likna vad som för bara några generationer tillbaka ansågs vara normalstorlek för ett high-end kort..?

Det verkar ju knappast vara mycket mindre än mitt GTX1070...

Ja jag skulle tänka mig att ett SFF grafikkort är ett 2 slots kort och en maxlängd på typ 25 cm eller däromkring.

Det verkar som Nvidia SFF är;
Får det plats i en Miata så är det SFF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det finns kortare, bland annat några något kortare Zotac 4070/4070S omkring 22-23cm.
Av 4060 och 4060 Ti finns det betydligt mindre, t.ex. https://www.webhallen.com/se/product/361427-Palit-GeForce-RTX....

Japp, hade hoppats på Zotac då de brukat göra lite galnare kort - men nu var de svagare, eller inte lanserade när det var aktuellt för mig. Tycker dock att det inte borde vara allt för omöjligt att klämma in åtminstone ett 4080+ i en liknande formfaktor som min, dvs under ca 275 cm.
Sen förstår jag att man kan inte göra vad som helst i den riktiga sff-faktorn som din sista är!