Snabbkoll: Är din klocka smart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Halvsmart, det är en Garmin. Jag tar inte på mig en klocka som har mindre än 2 veckor mellan laddningarna.

Vilken Garmin använder du med så lång batteritid? Min (VivoActive 4S) ger som mest 5 dygn. Skulle vara värt att byta bara för batteritiden.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Det ser för gadgigt ut att springa runt med iphone 16 och smartklocka tesla bil och glasögon från google

Permalänk
Medlem

Klocka? Överhypat. Jag tittar upp mot solen och bedömer tiden.

Ett tag hade jag en sådan här:

Men det var alldeles för Hightec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Klocka? Överhypat. Jag tittar upp mot solen och bedömer tiden.

För oss som bor i göteborgstrakten är detta inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Här är en totalt vild idé - tänk om man äger både en smart och analog klocka?!

Eller att man har flera klockor, men inte använder dem.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Ja jag har en Huawei/Honor Band 6. Mer en aktivitetsklocka än en riktig smartklocka. Batteritid ~2 veckor, och liten och lätt. Smidigt att kunna se vem som ringer, kunna läsa meddelanden, styra musik, kolla väder, osv utan att behöva ta upp telefonen.

Frugan köpte en riktig smartklocka åt mig i present här om året, men är inte särskilt förtjust i den. Stor, tung, usel batteritid och jag känner inte den tillför nån mer funktion som jag saknar. Den ser bättre ut i alla fall.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Hittade inte en Rolex smartwatch?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Rekordmedlem

Svår fråga, måste ha en mekanisk klocka på jobbet pga säkerhetsreglerna så den är smart för den är ok i en ex-miljö men den har ju inga elektroniska funktioner så en del skulle nog kalla den dum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Äger en Apple Watch, vet inte om jag vill kalla den smart per se, den har sällan erbjudit djupare insikt.

Springer oftast omkring med quartz eller automatur annat än om jag ska just motionera och vill visa min Apple Watch hur duktig jag är.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Har en Apple Watch 7.
Använder den till träning (mycket pålitlig pulsmätning och GPS), att betala med, låsa upp datorn, läsa notiser, ibland ta emot samtal och styra musik.

Har haft den på armen 22 timmar per dygn i tre år och det skulle kännas konstigt utan den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hittade inte en Rolex smartwatch?
Mvh Paul

Måste det vara en Rolex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Måste det vara en Rolex?

Rolexägare måste skryta lite.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad Apple Watch Ultra 1 för en vecka sedan. Fick ett väldigt bra pris via en kompis.
Men känns ganska onödig. Har ingen användning för den direkt. Den är frän dock.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Analog klocka som vrids upp av rörelse. Gillar enkelheten och inga batterier att ladda.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen klocka på armen, det räcker med den jag har i luren, och jag vill inte göra mig i mer teknikberoende än jag redan är. Dessutom ser jag inte nödvändigheten i att äga en klocka som gör saker som telefonen redan gör åt mig, när jag ändå oftast bär luren med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så förutsägbart nördigt 😂 (i all positiv bemärkelse!)
Allt är svartvitt, logiskt och det måste finnas ett alternativ för just mig!
Eller så använder man bara sunt förnuft och antingen:
avstår röst eller
röstar på det som ligger närmast även om det inte är 100%.

Varje gång det är omröstningar som är det någon som blir kränkt och kvider för att inget alternativ passar in 100% på just dem.
Så blir det ibland, gilla läget

Blir svårt att inte var det när det här var det man jobbade med i nästan åtta år. Arbetar med stora företag och myndigheter så är det rätt viktigt att det blir rätt. "Sunt förnuft" existerar tyvärr inte, det behöver jag väl inte ens påpeka

Anledningen är väldigt enkel varför folk stör sig på det, det är för att det just inte finns alternativ för de som ligger utanför. I nästan alla går det att enkelt undvika genom att lägga till ett alternativ för just detta. För mig blir det svårt att förstå varför man vill ha en poll om man inte är intresserad av att resultaten speglar någon form av verklighet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har en Apple Watch 9 (från tidigare gen 3). Hade inte använt en klocka på rätt många år och köpte en Apple Watch 3 mest för att testa lite. Använde den betydligt mer än vad jag trodde jag skulle göra.

Vi är på en tech-site, lös problemet med mer tech!

Prompt
Svar

"I den här omröstningen verkar de vilja veta vilken typ av klocka du huvudsakligen använder eller identifierar som din primära klocka. Om du använder båda klockorna regelbundet och växlar mellan dem, skulle det bästa svaret vara att tänka på vilken klocka du oftast har på dig eller vilken du ser som din huvudsakliga klocka."

Vart hittar du denna informationen? Låter som ett antagande från en användare? Men ja, ovan är precis en sådan text som hade behövts för att definera vad man är ute efter. Utan en sån text kan man anta att en del resonerar på ovan sätt men jag kan av egen erfarenhet meddela att man blir förvånad över hur folk tolkar saker, även om man själv tycker att det är ganska självklart.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Dumklocka för min del. Det enda som lockar med smartklocka vore att kunna lämna mobilen hemma på löprundan men det verkar fungera sådär av vad jag läst.

Jag kör smartklocka när jag löptränar och det är för att slippa ha med telefonen. Jag skulle aldrig gå tillbaka till att ha med mobilen. Både Spotify och samtal funkar fint. Har en Galaxy Watch 4 LTE, den är inte den snabbaste, men den funkar bra för ändamålet. Men annars så använder jag vanlig klocka så jag har koll på datum och tid med den och slipper digitala distraktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Måste det vara en Rolex?

Ett skämt! Det går även bra med en Tag Heuer. Men själv använder jag en stor Seiko på grund av något nedsatt syn.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av trickeh2k:

"I den här omröstningen verkar de vilja veta vilken typ av klocka du huvudsakligen använder eller identifierar som din primära klocka. Om du använder båda klockorna regelbundet och växlar mellan dem, skulle det bästa svaret vara att tänka på vilken klocka du oftast har på dig eller vilken du ser som din huvudsakliga klocka."

Vart hittar du denna informationen? Låter som ett antagande från en användare? Men ja, ovan är precis en sådan text som hade behövts för att definera vad man är ute efter. Utan en sån text kan man anta att en del resonerar på ovan sätt men jag kan av egen erfarenhet meddela att man blir förvånad över hur folk tolkar saker, även om man själv tycker att det är ganska självklart.

Det är vad ChatGP gissar givet den informationen som står i pollen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kör med en vanlig analog klocka till vardags, känner att det täcker mitt behov, dessutom väldigt mycket snyggare än en smartklocka.

Köpte dock en Galaxy Watch 5 pro till ett riktigt bra pris, använder den till träning och sömnspårning. Funkar riktigt bra för de ändamålen. Styra musik, progression, GPS-spårning, och slutrapport är något som höjer träningsupplevelsen.

Jag önskar det fanns fler hybridklockor, ägde en sådan från tillverkaren Frederquie Constant. Helt ok funktionalitet och ett utseende som slår varenda smartklocka med längder. Tyvärr var upplevelsen inte helt perfekt, vilket kanske inte är konstigt då FC egentligen inte är något mjukvaruföretag.

Jag förestår bara inte varför Samsung och andra teknikföretag slår ihop påsen med en riktigt klocktillverkare för att utveckla hybridklockor.

Permalänk
Medlem

Nej, det är vad mobilen är till för.

Föredrar dumma, mekaniska, klassiska urverk på handleden.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Vilken Garmin använder du med så lång batteritid? Min (VivoActive 4S) ger som mest 5 dygn. Skulle vara värt att byta bara för batteritiden.

Min Garmin Fenix 7X Solar ger mig närmre en månads batteritid vid soligt väder.
Det var den överlägset största anledningen till att jag valde just den klockan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Ett skämt! Det går även bra med en Tag Heuer. Men själv använder jag en stor Seiko på grund av något nedsatt syn.
Mvh Paul

Jag ersatte faktiskt min Tag Heuer med en Apple Watch 2 (som sedan blev 4, 6, och nu Ultra) och när jag har använt min gamla klocka igen så känns det väldigt ovant.

Permalänk
Medlem

Har både och. Smart respektive analog.

Gillar båda alternativen beroende på tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Min Garmin Fenix 7X Solar ger mig närmre en månads batteritid vid soligt väder.
Det var den överlägset största anledningen till att jag valde just den klockan.

Läckert! Blir att lägga den på bevakning på Prisjakt och hoppas på rea 😀👍

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Finns dom med bra batteritid. Har själv en Garmin Epix Pro 2 och batteriet håller ofta runt 10 dagar även vid aktiv användning.

Det är väl strax under en vecka nu då jag haft den något år. Har en versa 2. Men laddar jag medan jag duschar och så behöver jag aldrig riktigt tänka på det.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag ersatte faktiskt min Tag Heuer med en Apple Watch 2 (som sedan blev 4, 6, och nu Ultra) och när jag har använt min gamla klocka igen så känns det väldigt ovant.

Bukowski säljer nog gärna din Tag Heuer om du tröttnar totalt på den då dessa klockor har ett högt andrahands värde och är eftertraktade.
Mvh Paul

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

FR255 använder jag. 2 veckor med alla funktioner påslagna men slår man av lite grejer så räcker den längre.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör