Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Dator fryser och kraschar

Hej SC! Skulle behöva lite hjälp med att komma vidare i felsökningen av mitt konstiga problem..

Processor: Ryzen 5600
Processorkylare: NZXT H1 AIO
Moderkort: ASROCK B550M-itx
Minne: 2x16GB Corsair 3200
Grafikkort: Powercolor RX6800 Fighter
Nätaggregat: NZXT SP650/Lian Li 850W SFX
Chassi: NZXT H1

Kom hem efter träning för några dagar sedan till att datorn hade kraschat och var helt låst till skrivbordet.
Gjorde en hård omstart och samma sak hände igen efter några minuter. När jag kollade aktivitetshanteraren så såg jag att grafikkortet ej låg med i resursövervakaren.
Efter det så har flera konstigheter uppstått, när jag försöker installera drivrutiner till grafikkortet så står det att jag inte har någon AMD maskinvara. Efter någon dag med dessa problem la datorn av helt, och när jag tröck på strömknappen så började fläktarna snurra men inget mer. Jag köpte sen ett nytt PSU idag, och sedan dess startar datorn men den fryser efter ungefär 10 min användande.
Har inga konstiga temps, ligger stabilt runt 50 grader på GPU och 35 på CPU.

Saker jag gjort:

- DDU och försökt installera nya drivrutiner.
- Bytt PSU
- Plockat isär hela maskinen och gett CPUn ny kylpasta.
- Bytt kablage.
- Testat med HDMI-kabel.
- Bytt till ett annat RAM-kit.

Skulle vara mycket tacksam för att bli pekad i rätt riktning för den fortsatta felsökningen, och hoppas att det inte är grafikkortet som är paj helt plötsligt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem

Tyvärr pekar mycket på grafikkortet då du testat de mästa redan, de jag hade gjort va att testa moderkort och grafikkort utanför chassiet så man tar bort ricer kabeln som felkälla.
Misstänker du har ett nzxt h1 chassi.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Testade det tidigare idag med samma resultat tyvärr.. Det som känns märkligt att det skulle vara GPUn är att den fryser, helt utan artefakter eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cow_45:

Hej SC! Skulle behöva lite hjälp med att komma vidare i felsökningen av mitt konstiga problem..

Processor: Ryzen 5600
Processorkylare: NZXT H1 AIO
Moderkort: ASROCK B550M-itx
Minne: 2x16GB Corsair 3200
Grafikkort: Powercolor RX6800 Fighter
Nätaggregat: NZXT SP650/Lian Li 850W SFX
Chassi: NZXT H1

Kom hem efter träning för några dagar sedan till att datorn hade kraschat och var helt låst till skrivbordet.
Gjorde en hård omstart och samma sak hände igen efter några minuter. När jag kollade aktivitetshanteraren så såg jag att grafikkortet ej låg med i resursövervakaren.
Efter det så har flera konstigheter uppstått, när jag försöker installera drivrutiner till grafikkortet så står det att jag inte har någon AMD maskinvara. Efter någon dag med dessa problem la datorn av helt, och när jag tröck på strömknappen så började fläktarna snurra men inget mer. Jag köpte sen ett nytt PSU idag, och sedan dess startar datorn men den fryser efter ungefär 10 min användande.
Har inga konstiga temps, ligger stabilt runt 50 grader på GPU och 35 på CPU.

Saker jag gjort:

- DDU och försökt installera nya drivrutiner.
- Bytt PSU
- Plockat isär hela maskinen och gett CPUn ny kylpasta.
- Bytt kablage.
- Testat med HDMI-kabel.
- Bytt till ett annat RAM-kit.

Skulle vara mycket tacksam för att bli pekad i rätt riktning för den fortsatta felsökningen, och hoppas att det inte är grafikkortet som är paj helt plötsligt.

Se om någon i din närhet har ett grafikkort du kan få låna för att testa med eller om du klickar hem ett billigt äldre grafikkort ifrån tradera, marknaden på Sweclockers eller Blocket som du kan stoppa i datorn för att se. Du behöver kunna utesluta GPU för att kunna gå vidare.

Lyser någon av debug LEDs upp på moderkortet vid uppstart av datorn?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inga dioder eller annat på moderkortet som kan visa fel.. Tänkte svänga förbi webhallen och ta med mig ett 1030 på vägen hem för felsökning. Öppet köp ändå!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar vara ram som spökar men det har du provat att byta, tyvärr är de lättast att felsöka genom att byta delar, men du kan prova att starta den i felsäkert läge och prova den utan att drivrutiner till grafikkort aktiveras och se om den fungerar då.
Annars är de cpu eller moderkortet, men fel på något av dom brukar vissa sig med blå skärm

Att den fungerar en stund innan drivrutiner till grafikkort aktiverades tyder på fel där tyvärr och att just grafikkort försvann tyder på att du körde på default display drivers.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Nu har jag ett sketet 1030 i burken, och jag får fortfarande fel. Denna blåskärm kommer upp när jag försöker starta i felsäkert läge. Spelar ingen roll vad jag trycker på, skärmen bara blinkar till hastigt.

Visa signatur