Intel lanserar Core Ultra 200V – "bästa integrerade grafiken i världen"

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Core Ultra 200V – "bästa integrerade grafiken i världen"

I slutet av september släpps Intels Lunar Lake, en processorfamilj för bärbara datorer som ska erbjuda klassledande energieffektivitet och grafikprestanda i världsklass.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blåser upp till storm på iGPU-marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta en AMD baserad igpu alla dagar i veckan om det var det som var viktigt när jag köper en Laptop. Intel's trackrecord med drivrutiner kan fortfarande vara en mardröm. Vet nog en en 7-8 hyffsat populära titlar där man inte kan komma förbi introskärmen på en meteorlake baserad eller ARC GPU.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hahahahaha!!

Permalänk
Medlem

Med tanke på både röda och blå lagets historia av att lura konsumenter, lögner, tvivelaktiga affärsmetoder sinsemellan, prissättning och buggar är jag inte intresserad av att ha någon av dessa på tronen, inkl. Qualcomm. Pest, kolera eller spetälsk.

Jag kommer behålla den elektronik jag har så länge jag kan och ge dessa lögnare så lite av min livsinkomst det bara går.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Det återstår väl att se...

Jag ställer mig väldigt tveksam till batteriprestandan särskilt mot Snapdragon, garanterat en laptop med mycket mindre batteri...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Max 16GB eller 32GB RAM beroende på modell känns väldigt lågt, det är ju en klar nedgradering från förra generationens 96GB. Om alla hade haft max 32GB så hade man kunnat tänka sig att det är en teknisk begränsning med LPDDR5X-8500, men det förklarar inte varför hälften av modellerna bara klarar 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det återstår väl att se...

Jag ställer mig väldigt tveksam till batteriprestandan särskilt mot Snapdragon, garanterat en laptop med mycket mindre batteri...

Jag tycker inte det är nödvändigtvis behöver vara fiffel bakom. Såg jämförelser för energieffektivitet mellan AMDs nya Zen5-baserade laptop-grejer, Snapdragon X, Apple M3... och Apple dominerade, och sedan var det lite överraskande att AMD och Snapdragon låg på samma linje.

Min känsla är att Qualcomm marknadsföringsmässigt försöker bygga uppfattningen att de är "Apple Mx för PC", och det "stämmer" väl i form av att det är en ARM64-satsning, men de verkar inte ha haft något ointagbart försprång effektivitetsmässigt.

Blir intressant att få detta ordentligt klarlagt när alla tre ställs mot varandra under ordnade former.

Känslan jag har är att det kommer krävas att Snapdragon Y gör något stort för att det ska bli relevant på riktigt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Max 16GB eller 32GB RAM beroende på modell känns väldigt lågt, det är ju en klar nedgradering från förra generationens 96GB. Om alla hade haft max 32GB så hade man kunnat tänka sig att det är en teknisk begränsning med LPDDR5X-8500, men det förklarar inte varför hälften av modellerna bara klarar 16GB.

Dom klarar nog 32 GB utan problem men handlar nog snarare om segmentering.
Med minne närmre CPU än tidigare så lagras det inte lika länge heller och då kan man dra ner på mängden.

Permalänk
Datavetare

Om man kollar på hela presentationen igår var det en sak som Intel var väldigt noga att "glömma". Inte en enda gång nämndes Apple.

Intel lär vara smärtsamt medvetna om att även om deras iGPU är snabbare än AMD 890M och definitivt Qualcomms GPU, är de i bästa fall också bättre än instegsmodellen hos Apple. Så fort kliver upp till Pro-nivån kanske man slår M1 Pro idag men man är chanslös mot iGPU i M3 Pro.

Samma gäller CPU. Läckta benchmarks från Lunar Lake pekar trots allt på att Lion Cove ligger i genomsnitt något före i prestanda per kärna över både Zen 5 i Strix Point och Snapdragon X. Men alla dessa är rätt långt efter M3, för att inte tala om M4.

Det skrivet. En sak Intel tryckte på igår och som jag tycker de definitivt har fog för är att deras programvara för att effektivt utnyttja CPU, GPU och NPU i den här typen av produkter är riktigt bra. Specifikt NPU-delen är de helt klart ledande just nu, det trots att AMD på pappret har den starkaste NPUn men de har rejäla problem just med programvara/drivers till NPU (kolla t.ex. GB6 AI testerna, varje sig Strix Point och inte heller mer än ett år gamla Hawk Point har några NPU-resultat alls medan Intel har stöd för minst 3 olika ramverk för CPU, GPU och NPU).

Lunar Lake är inte likt något som Intel tidigare gjort. Skeptiskt till att man slår Snapdragon X i energieffektivitet, men inte alls osannolikt att man kommer hamna väldigt nära.

Qualcomm lär följa denna lansering noga. Dock lär Snapdragon X ha samma fördel mot Lunar Lake som den har mot Strix Point: det är helt klart en väsentligt billigare plattform! Och en kritikt mot Snapdragon X datorerna var "de är för dyra". Lycka till och hitta en Strix Point baserad dator under 20k, gissar att Lunar Lake också hamnar där samtidigt som det nu finns Snapdragon X baserade datorer från strax över 10k numera.

Och trots det matchar Snapdragon X datorerna Strix Point i MT-prestanda och båda dessa slår Lunar Lake på den punkten. Och även om Lunar Lake verkar leda ST-prestanda, handlar det inte om någon gigantisk marginal.

För den som vill veta mer om Skymont (som för egen del med råge är det mest intressanta Intel släpper här) och Lion Cove är dessa två videon väldigt bra tekniska genomgångar. Både E-core och P-core har fått den största förändringen i mikroarkitektur på väldigt länge (minst sedan Core 2).

Intel har också pekat på att det är smärtsamt medvetna om att Alchemist har krävt rätt mycket jobb för att fungera bra med spel. Flera av problemen faller tillbaka på HW-val som gjort det svårt att ha bra kompatibilitet. Rätta till detta har varit fokus för Battlemage, detaljer kring det finns här

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Dom klarar nog 32 GB utan problem men handlar nog snarare om segmentering.
Med minne närmre CPU än tidigare så lagras det inte lika länge heller och då kan man dra ner på mängden.

Ja, jag missade att de flyttat in minnet i samma paket som systemkretsen, vilket gör att det inte är en "upp till"-gräns utan att man får en viss mängd minne beroende på vilken modell man väljer.

Hur nära minnet är CPUn påverkar dock inte hur mycket minne som behövs, bara hur snabbt minne man kan använda. Men jag antar att dessa CPUer främst är riktade till vanliga konsumenter som sällan behöver mer än 32GB medan övriga får vänta på Arrow Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker inte det är nödvändigtvis behöver vara fiffel bakom. Såg jämförelser för energieffektivitet mellan AMDs nya Zen5-baserade laptop-grejer, Snapdragon X, Apple M3... och Apple dominerade, och sedan var det lite överraskande att AMD och Snapdragon låg på samma linje.

Min känsla är att Qualcomm marknadsföringsmässigt försöker bygga uppfattningen att de är "Apple Mx för PC", och det "stämmer" väl i form av att det är en ARM64-satsning, men de verkar inte ha haft något ointagbart försprång effektivitetsmässigt.

Blir intressant att få detta ordentligt klarlagt när alla tre ställs mot varandra under ordnade former.

Känslan jag har är att det kommer krävas att Snapdragon Y gör något stort för att det ska bli relevant på riktigt.

Jojo, men samtidigt så har ju långtidstester (typ LTTs mfl) bekräftat att de är ljusår före x86 vid batteriprestandan mot nuvarande generation (dvs mellan 15 och 20 timmar vid faktisk användning, så börjar komma i närheten till MBA).

Om jag var Intel så hade jag kört batteritestsviten i x86-läge, för det nämner man inget om och det ger Snapdragon en förlust på minst 30% så det passar bra in i siffrorna de får fram

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, jag missade att de flyttat in minnet i samma paket som systemkretsen, vilket gör att det inte är en "upp till"-gräns utan att man får en viss mängd minne beroende på vilken modell man väljer.

Hur nära minnet är CPUn påverkar dock inte hur mycket minne som behövs, bara hur snabbt minne man kan använda. Men jag antar att dessa CPUer främst är riktade till vanliga konsumenter som sällan behöver mer än 32GB medan övriga får vänta på Arrow Lake.

Absolut, det var en slarvig förklaring av mig. Menade att man snabbare kan slutföra det man gör med snabbare minne och på så sätt frigöra det när man är färdig.

Och som du säger, detta är CPUer för ultrabooks (även om dom börjar bli rejält kompetenta perf/w) så i det fallet utförs sällan väldigt minneskrävande arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Minnet är integrerat på CPUn. Det är därför de kunnat förbättra energieffektiviteten så mycket.

Tyckte själv det var en av de större nyheterna, inte den påstådda prestandan, men vad vet jag.

Edit: Såg nu att du noterat det. Kan dock fortfarande inte hitta det i Swecs rapportering, så jag låter det stå kvar. /Edit.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Skrivet av perost:

Vad som är ännu viktigare än snabbt i detta fall är Power. Har man minnet på samma substrat drar det mycket mindre ström än "externt" minne.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gambit_2K:

Jag skulle ta en AMD baserad igpu alla dagar i veckan om det var det som var viktigt när jag köper en Laptop. Intel's trackrecord med drivrutiner kan fortfarande vara en mardröm. Vet nog en en 7-8 hyffsat populära titlar där man inte kan komma förbi introskärmen på en meteorlake baserad eller ARC GPU.

Tycker själv en rätt viktig sak helt föll bort hos de som helt dömde ut Snapdragon X p.g.a. dess bedrövliga GPU-prestanda och kompatibilitet i spel: vi pratar om plattformar för ultratunna bärbara, hur relevant är ens spel som use-case där?

I de 7-8 tittlar kan man ju ställa frågan: hur många är krävande tripple-A titlar? För vi pratar här om en GPU-nivå där "ledaren" i bästa fall slår ett GTX1650. Oavsett om man kommer förbi introskärmen eller ej, hur spelbara är dessa titlar på ett GTX1650?

Råder inget tvivel om att Alchemist inte är någon höjdare för spel, vissa av problemen där verkar vara HW-relaterad och kommer i så fall inte lösas.

Givet marknaden för den här typen av kretsar lär det vara långt viktigare hur väl GPUn fungerar för "arbete" vilket idag allt mer betyder GPGPU. På den punkten har faktiskt Intel gjort väldigt bra ifrån sig.

Intel har ett brett stöd för xPU-accelerering av AI-ramverk. Kollar man Blender benchmark finns ännu inga XE2 resultat, men GPUn i Lunar Lake håller sig faktiskt precis före 890M där (som i sin tur är ett hyfsat steg upp från 780M). Här har Qualcomm en del att göra, de har bra stöd för NPU men deras GPGPU-stöd verkar vara icke-existerande just nu...

Även här är det ett race mellan dessa tre, Apple är på en helt annan nivå. Faktum att med Blender 4.2 presterar iGPU i M3 Max något bättre än Radeon 7900XTX (samt har >x10 bättre perf/W)!

Prestandamässigt ser det ut på samma sätt i andra GPGPU-fall som AI, video/bildredigering etc. Intel har idag bra programvara (för GPGPU och NPU), men prestandanivån är inte i närheten Apples för GPGPU (iGPU har fördelen mot dGPU dels i att man kan använda väldigt mycket RAM men också klart bättre perf/W).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

inte minst när det gäller ray tracing-prestanda

HAHAHAHA!
Ray tracing är ju jäkligt aktuellt på en dator med inbyggd GPU!
- Vi dubblerar ray tracingprestanda så nu får du 2 fps istället för 1.
32Gb lär ju räcka för en stor majoritet av användarna så det är väl rimligt. Swecs läsarskara göra sig icke besvär.

Bra att de testar nytt, CPUmarknaden är för tråkig (GPU också för den delen)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Alltid bra med högre effektivitet och prestanda, sen får vi se vad som levereras i slutändan

Permalänk
Medlem

Såg en video på 890M nyligen och var rätt imponerande kliv från 780M. Om intel slår det är det inte dåligt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man kollar på hela presentationen igår var det en sak som Intel var väldigt noga att "glömma". Inte en enda gång nämndes Apple.

Lite därav mitt tidigare hånskratt, men även folk på SweClockers verkar vara lite dåligt insatta.

Utöver detta så har grafikdrivrutinerna varit en katastrof från Intel de senaste 25 åren. Det är liksom ingen nykomling vi pratar om här.

Permalänk
Medlem

Ledande bortsett från det högst värderade datorbolaget i världen, så kanske kanske näst bäst med cherrypickade siffror… imponerande helt klart… not

Imponerande singlecore dock, men det lär ju vara vid 50W eller mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker själv en rätt viktig sak helt föll bort hos de som helt dömde ut Snapdragon X p.g.a. dess bedrövliga GPU-prestanda och kompatibilitet i spel: vi pratar om plattformar för ultratunna bärbara, hur relevant är ens spel som use-case där?

Nej, det är knappast den viktigaste faktorn, men det är för rätt många inte 0 viktighet heller. Den generella förväntningen numera är väl att även en dator i kategorin "ultratunn bärbar med integrerad grafik" kan köra spel i viss mån (och det är ju tydligt väldigt olika mån i en jämförelse).

Och Qualcomm grävde väl den gropen åt sig själva genom att öht prata om spel på förhand. Jag känner lite att eventuella problem med förväntningarna med fördel placeras i Qualcomms knä.

Dock är jag väl mer bekymrad(?) att energieffektiviteten man skulle önska sig (om man sneglar på Apple, vilket väl är det mest relevanta att snegla på) inte riktigt verkar finnas där. Kan bli mycket som hänger på Snapdragon Y, känns det som.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av medbor:

Ledande bortsett från det högst värderade datorbolaget i världen, så kanske kanske näst bäst med cherrypickade siffror… imponerande helt klart… not

Imponerande singlecore dock, men det lär ju vara vid 50W eller mer

Effekttaket är satt vid 30 W för de testerna enligt fotnoterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Effekttaket är satt vid 30 W för de testerna enligt fotnoterna.

Okej, det var lite lägre än väntat

Är det cTDP eller faktiska mätvärden i effekt?

Ska bli kul att se verkliga tester av oberoende media

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel lär vara smärtsamt medvetna om att även om deras iGPU är snabbare än AMD 890M och definitivt Qualcomms GPU, är de i bästa fall också bättre än instegsmodellen hos Apple. Så fort kliver upp till Pro-nivån kanske man slår M1 Pro idag men man är chanslös mot iGPU i M3 Pro.

Samma gäller CPU. Läckta benchmarks från Lunar Lake pekar trots allt på att Lion Cove ligger i genomsnitt något före i prestanda per kärna över både Zen 5 i Strix Point och Snapdragon X. Men alla dessa är rätt långt efter M3, för att inte tala om M4.

Det skrivet. En sak Intel tryckte på igår och som jag tycker de definitivt har fog för är att deras programvara för att effektivt utnyttja CPU, GPU och NPU i den här typen av produkter är riktigt bra. Specifikt NPU-delen är de helt klart ledande just nu, det trots att AMD på pappret har den starkaste NPUn men de har rejäla problem just med programvara/drivers till NPU (kolla t.ex. GB6 AI testerna, varje sig Strix Point och inte heller mer än ett år gamla Hawk Point har några NPU-resultat alls medan Intel har stöd för minst 3 olika ramverk för CPU, GPU och NPU).

Lunar Lake är inte likt något som Intel tidigare gjort. Skeptiskt till att man slår Snapdragon X i energieffektivitet, men inte alls osannolikt att man kommer hamna väldigt nära.

Qualcomm lär följa denna lansering noga. Dock lär Snapdragon X ha samma fördel mot Lunar Lake som den har mot Strix Point: det är helt klart en väsentligt billigare plattform! Och en kritikt mot Snapdragon X datorerna var "de är för dyra". Lycka till och hitta en Strix Point baserad dator under 20k, gissar att Lunar Lake också hamnar där samtidigt som det nu finns Snapdragon X baserade datorer från strax över 10k numera.

Och trots det matchar Snapdragon X datorerna Strix Point i MT-prestanda och båda dessa slår Lunar Lake på den punkten. Och även om Lunar Lake verkar leda ST-prestanda, handlar det inte om någon gigantisk marginal.

För den som vill veta mer om Skymont (som för egen del med råge är det mest intressanta Intel släpper här) och Lion Cove är dessa två videon väldigt bra tekniska genomgångar. Både E-core och P-core har fått den största förändringen i mikroarkitektur på väldigt länge (minst sedan Core 2).

https://www.youtube.com/watch?v=iH9unz7OZso

https://www.youtube.com/watch?v=FcBRRiQuzNU

Intel har också pekat på att det är smärtsamt medvetna om att Alchemist har krävt rätt mycket jobb för att fungera bra med spel. Flera av problemen faller tillbaka på HW-val som gjort det svårt att ha bra kompatibilitet. Rätta till detta har varit fokus för Battlemage, detaljer kring det finns här
https://youtu.be/1LSF-II0l-4

Är AMD körda nu? Inte någon chans mot varken Intel eller Qualcomm med Strix Point.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Är AMD körda nu? Inte någon chans mot varken Intel eller Qualcomm med Strix Point.

AMD har en massa saker som går lysande just nu, framförallt serverdelen som är den klart mest lönsamma, så de är allt annat än körda just nu. De lär också klara sig utmärkt på desktop, för även om nu Arrow Lake faktiskt ser ut att bli riktigt bra bör Intel få uppförsbacke i build-your-own-PC marknaden p.g.a. 13/14-serie debacklet.

Däremot borde AMD få motigt på laptopsidan. Dels har man de klassiska AMD-problemen där, mer än ett år efter man lanserade Hawk Point med NPU är drivers/programvara fortfarande på en bedrövlig nivå. Är extremt svårt att hitta NPU-jämförelser mellan Intel, Qualcomm och AMD helt enkelt därför nästan inget går att köra på AMDs NPU i nuläget. Så den på pappret snabbaste NPU, men i nuläget värdelös p.g.a. bristande SW-stöd.

Vi lär få vettiga reviews av Lunar Lake om någon vecka, men de som fått datorer att testa verkar otroligt imponerande av vad Intel lyckats göra. De verkar faktiskt ha fått till något som gör dem till #1 om man "glömmer" den överlägsna ledaren just nu

Här är ett exempel, Dave 2D är rätt stor (>3,5 miljoner subs) på laptop-testning. Han har en Lunar Lake för testning och sammanfattningen var "överträffar de rätt höga förväntningar han hade på plattformen"

Men skulle säga att det inte alls enbart är goda nyheter för Intel!!!

Intel brukar identifiera sig som ett kretstillverkare som också tillverkar CPUer. Nu har man gjort om mikroarkitektur rätt ordentligt i Lion Cove och Skymont, men frågan är om inte en väldigt stor del av Lunar Lakes enorma lyft i perf/W (2x över Meteor Lake) kommer från att man använder TSMC N3B istället för sin egen process. Då har man rätt stora problem att handskas med ändå...

Sen får vi se hur dyr Lunar Lake blir, för TSMC N3B är inte billig. Pris lär vara huvudanledningen till varför AMD och Qualcomm är kvar på TSMC 4 nm.

Resultaten från Lunar Lake verkar lovande för Battlemage. Förutom förbättringarna i perf/W verkar just GPU-delen imponera mest i Lunar Lake (här får man ändå komma ihåg, ställd mot Apple klår man iGPU i M3, man är långt efter iGPU i M3 Pro)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AMD har en massa saker som går lysande just nu, framförallt serverdelen som är den klart mest lönsamma, så de är allt annat än körda just nu. De lär också klara sig utmärkt på desktop, för även om nu Arrow Lake faktiskt ser ut att bli riktigt bra bör Intel få uppförsbacke i build-your-own-PC marknaden p.g.a. 13/14-serie debacklet.

Däremot borde AMD få motigt på laptopsidan. Dels har man de klassiska AMD-problemen där, mer än ett år efter man lanserade Hawk Point med NPU är drivers/programvara fortfarande på en bedrövlig nivå. Är extremt svårt att hitta NPU-jämförelser mellan Intel, Qualcomm och AMD helt enkelt därför nästan inget går att köra på AMDs NPU i nuläget. Så den på pappret snabbaste NPU, men i nuläget värdelös p.g.a. bristande SW-stöd.

Vi lär få vettiga reviews av Lunar Lake om någon vecka, men de som fått datorer att testa verkar otroligt imponerande av vad Intel lyckats göra. De verkar faktiskt ha fått till något som gör dem till #1 om man "glömmer" den överlägsna ledaren just nu

Här är ett exempel, Dave 2D är rätt stor (>3,5 miljoner subs) på laptop-testning. Han har en Lunar Lake för testning och sammanfattningen var "överträffar de rätt höga förväntningar han hade på plattformen"
https://youtu.be/JnJw54oyfLE

Men skulle säga att det inte alls enbart är goda nyheter för Intel!!!

Intel brukar identifiera sig som ett kretstillverkare som också tillverkar CPUer. Nu har man gjort om mikroarkitektur rätt ordentligt i Lion Cove och Skymont, men frågan är om inte en väldigt stor del av Lunar Lakes enorma lyft i perf/W (2x över Meteor Lake) kommer från att man använder TSMC N3B istället för sin egen process. Då har man rätt stora problem att handskas med ändå...

Sen får vi se hur dyr Lunar Lake blir, för TSMC N3B är inte billig. Pris lär vara huvudanledningen till varför AMD och Qualcomm är kvar på TSMC 4 nm.

Resultaten från Lunar Lake verkar lovande för Battlemage. Förutom förbättringarna i perf/W verkar just GPU-delen imponera mest i Lunar Lake (här får man ändå komma ihåg, ställd mot Apple klår man iGPU i M3, man är långt efter iGPU i M3 Pro)

Tack för sammanställningen! Man kan undra varför Apple ligger så långt fram när de inte från början var en cpu tillverkare till skillnad från de andra två eller idag tre. Varför lyckas inte AMD eller Intel klå Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack för sammanställningen! Man kan undra varför Apple ligger så långt fram när de inte från början var en cpu tillverkare till skillnad från de andra två eller idag tre. Varför lyckas inte AMD eller Intel klå Apple?

Hobbygissning:

• Apple tog avstamp i en mer välanpassad modern arkitektur (ARM64) som fanns tillgänglig för dem att bygga vidare på

• De hade innan detta redan fyllt sina idag extremt djupa fickor genom att sälja varor och tjänster som har fantastisk marginal i jämförelse

• De kunde "värma upp" med att börja tillverka CPUer till Iphone osv, där ARM-prylarna redan räckte till

• De är inte rädda för att halvbryta (bryta men lappa över med lite emuleringslager) kompatibiliteten med gammalt. De har ju en historik av sådana byten och det verkar gå hem varje gång de pekar med hela handen

Så de kunde starta i modern tid, med en "färdig" modern arkitektur med enorm potential, plöja ned utvecklingsresurserna för att ta den från att vara kompetent till "rätt bra" smartphones till typ det bästa som skådats (åtminstone effektivitetsmässigt kombinerat med mycket bra prestanda).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Där den billigaste varianten av M3 pro kostar 30k, med i sammanhanget tveksamma 18 GB RAM och 512 GB SSD. Så även om M3 pro ligger långt före så känns det ändå inte riktigt som en konkurrent.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jaqob:

Där den billigaste varianten av M3 pro kostar 30k, med i sammanhanget tveksamma 18 GB RAM och 512 GB SSD. Så även om M3 pro ligger långt före så känns det ändå inte riktigt som en konkurrent.

Lunar Lake är en konkurrent med M3, inte M3 Pro. Den senare är som du påpekar dyrare, men den har också CPU- och GPU-prestanda på en helt annan nivå.

Mot M3 står kommer nog Lunar Lake så sig helt OK. De tidiga indikationerna pekar på att Lunar Lake har perf/W i nivå med Snapdragon X, vilket betyder att man är en bit efter M3. Vidare är CPU-delen snabbare i M3.

För GPU beror det på vad man gör. Det finns inte jättemycket spel till MacOS, kikar man på de som ändå finns lär Lunar Lake och M3 ligga på ungefär samma nivå. Tittar man däremot på t.ex. Blender räcker inga 50 % upp från Meteor Lake för att matcha M3, där är iGPU hos M3 ca dubbelt så snabb som GPU i Meteor Lake.

Så även om man ignorerar Pro/Max så är fortfarande Apple #1. Och de kommer befästa detta när M4 kommer ut, för den kommer prestanda minst lika bra som varianten i Ipad (typiskt är datorversionen lite högre klockad) och Ipad M4 slår laptop M3 på allt.

Visa signatur