Adidas och deras obrukbara kundtjänst

Permalänk
Medlem

Adidas och deras obrukbara kundtjänst

Lite bakgrund
Hallå allesamman! Nu ska jag berätta om en pågående händelse jag har med ett visst bolag. Som rubriken avslöjar pratar vi Adidas, ett av världens största klädbolag. Historien börjar sommaren 2022 och jag fick ett sug att köpa ett par nya skor. Hade haft ett par Adidas Ultraboost tidigare och varit störtnöjd, så fick ett litet infall och beställde ett par direkt från adidas.se. Sagt och gjort betalar jag mer pengar för ett par "vanliga" skor jag någonsin gjort tidigare. 1511 kronor tror jag minsann det landade på.

Till en början var jag som brukligt rätt nöjd. Inga klagomål på fit & finish liksom. Bekväma från start, precis som jag hoppats på. Använder dessa om vartannat med lite andra skor. Inte ens ett år senare märker jag konstiga bitar med slitage jag inte tycker är rimliga. Själva skons 'kropp'(?) börjar alltså släppa från gummisulan. Detta tycker jag är märkligt och jag reklamerar detta mot Adidas genom deras supporttjänst, och här börjar alltså en resa jag fortfarande befinner mig i.

Första kontakt med Adidas görs den 30e maj 2023. Jag skickar in skorna till deras returcentral i Lübeck den 31a maj, de kommer fram och de mottager skorna den 2a juni. Detta är alltså hittills snabba puckar.

Men...

Problemen börjar
Ja. Det var ju så att rubriken samt val av plats i forumet avslöjar att situationen inte direkt är en idyll. Jag får till mig cirka 2 dagar efter mottag av min vara att återbetalning skall påbörjas. 20 dagar senare har ingen återbetalning gjorts. Då gör jag min andra kontakt mot adidas och frågar vad som sker och får till svar att de måste få bankuppgifter manuellt då original-betalsättet inte går att använda. (Använde klarna kontobetalning). Jag fyller i detta formulär och skickar in, hoppfull att få kunna få tillbaka lite pengar och köpa ett par nya skor.

Cirka två veckor senare kommer ett nytt mail att återbetalning påbörjats. (Wo hoo!)

Tyvärr kommer ingen återbetalning, så jag kontaktar adidas igen och de skickar svara att de måste få bankuppgifter manuellt då original-betalsättet inte går att använda. (Deja vu?) Dock så denna gången går inte länken till formuläret att öppna, då den bara säger att länken är ogiltig.

Så jag kontaktar dem igen och då upprepas att de måste få bankuppgifter manuellt då original-betalsättet inte går att använda. (Deja vu, deja vu?). Länken är återigen trasig.

Detta upprepar sig 6 gånger på raken och jag försöker i mina svar desperat förklara att länken inte fungerar. Detta följs upp av ett mail från deras sida som måste vara någon typ av standard copy-paste sörja med samma trasiga länk.

Jag ringer till deras kundtjänst, förklarar läget, de ursäktar så mycket och bifogar detta till deras "customer complaints division". Här slungas man runt och till slut får jag en länk där jag kan fylla i mina bankuppgifter (igen..). Två dagar senare säger de att "återbetalning påbörjats" likt tidigare gånger. Ni kan säkert gissa hur det går nu: Jodå! Ingen återbetalning görs. Jag ringer igen, de säger det ligger hos ekonomi och det ska lösas inom 14 dagar.

Jag kontaktar dem efter ytterligare 20 dagar när inget hänt. Samma historia börjar återupprepa sig. Jag börjar bli galen.

För att summera...
Har alltså på fullaste allvar väntat i 150 dagar sedan första kontakt för att få tillbaka mina pengar för ett par skor de har haft i 146 dagar. Ingen lösning i sikte.

Jag är uppe i 24 mailkonversationer. 2 samtal. 3 chattar. 14 agenter. 150 dagar. Inga pengar, och inga skor.

Vad gör jag nu? Seriöst nu. Vad gör jag ens? Det ska nämnas att på Adidas egna hemsida följer de enbart EU kommissionens tvistlösningsorgan. Det organet lyfter enbart tvister med värde över 1000 euro eller något liknande om jag minns helt rätt.

Bonus!
Vill ni ha lite kul läsning hade jag rekommenderat att läsa vad folk har att säga om Adidas kundtjänst på exempelvis trustpilot.

Kommer ta mig fan bara köpa skor i butik från och med nu. Fy.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Hur orkar du hålla på? Handla någon annanstans nästa gång.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Hur orkar du hålla på? Handla någon annanstans nästa gång.

Det blev personligt efter fjärde gången de skickade en trasig länk. Blev lite smått tjurig.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Update;

Idag 2023-12-01 fick jag återbetalningen. Efter vad som känns som typ 7000 kontakttillfällen. Det känns inte som det var värt det. Men nu är det gjort. Knappa 185 dagar måste ändå vara något rekord i hur seg man kan vara med återbetalning på kläder.

Stavning, typ.
Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Tack för att du gjort oss alla en nyttig tjänst!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Tack för att du gjort oss alla en nyttig tjänst!

Trevlig helg!

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Hur orkar du hålla på? Handla någon annanstans nästa gång.

Det visste han inte när han började köpa kläder där...

Skrivet av Zizoor:

Trevlig helg!

Detsamma.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd

Hej!

När jag la en order av 2 st. Linear Ankelstrumpor Barn 5-pack från Adidas i våras (2024), och valde att få dem levererade till en av Postnords paketboxar, uppstod en rad problem.

15 maj: Lägger jag en beställning, och väljer att få den levererad till en paketbox (Postnord). Enligt orderbekräftelsen ska paketet levereras 21 maj.

20 maj: Får meddelande från Postnord att det inte finns någon ledig paketbox och att paketet kommer att skickas till ett ombud. Jag väntar några veckor för att ge Postnord tid att leverera paketet, men hör ingenting från dem.

Runt 20 juni (minns inte exakt datum): Efter att verken ha hört något från Adidas eller Postnord, kontaktar jag Adidas kundtjänst skriftligen via WhatsApp och berättar att mitt paket inte har kommit.
Då blir jag ombedd att kontakta Postnord, vilka i sin tur säger att jag måste kontakta Adidas för att det är de som måste göra en reklamation eftersom de har beställt leverans till Postnord.
Kontaktar Adidas och de svarar att de ska göra en reklamation.

26 juni: Adidas meddelar att de har annullerat ordern, och på Mina sidor är statusen på paketet "försvunnen". samt fakturan från Klarna makulerad. Som kompensation får jag en rabattkod och en ny länk till samma produktsida.
Lägger en ny order, och efter en vecka får jag min beställning, och allt är frid och fröjd.

14 augusti: Får jag en avisering från Postnord om att ett paket från Adidas finns att hämta hos ombud. Hm... Jag har ju inte beställt något mer, så vad kan detta vara??? Det visar sig vara den ursprungliga beställningen som har cirkulerat i närmare tre månader innan den tillslut kom fram. Sjukt att det kan ta så lång tid dock.
Samma dag kontaktar jag Adidas och meddelar att den försvunna ordern har dykt upp, varpå jag får en returfraktsedel skickad till min mail. Det står att jag måste skicka tillbaka inom fem dagar, vilket jag dock missar.

20 augusti: Skickar tillbaka ordern, dock en dag för sent på grund av att jag var bortrest och inte hade noterat tidsfristen. Meddelar Adidas via WhatsApp att paketet är inlämnat en dag för sent samt bifogar inlämningskvitto. Dock får jag ingen respons, och nu ytterligare lite mer än två veckor senare har jag fortfarande inte hört något.

Får se om jag tar kontakt med dem igen. Men på WahtsApp verkar det vara någon AI som svarar, med tanke på märkliga formuleringar och en del missar i kommunikationen. Vid samtliga kontakter har nämligen samma "person" vid namn Suditya svarat.

Jag ville helt enkelt vara ärlig och göra rätt för mig.

Vad skulle ni ha gjort om ni var i samma situation?

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk

Du har kvitto på att du skickat tillbaks det du är på det gröna.

Och iom att du använde deras levansbeställning är det dom som får ta i det om paketen inte kommer fram så du behöver inte bry dig längre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du har kvitto på att du skickat tillbaks det du är på det gröna.

Och iom att du använde deras levansbeställning är det dom som får ta i det om paketen inte kommer fram så du behöver inte bry dig längre.

Tusen tack! Det känns skönt att veta. Då kan jag släppa detta.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.