Adidas och deras obrukbara kundtjänst
Lite bakgrund
Hallå allesamman! Nu ska jag berätta om en pågående händelse jag har med ett visst bolag. Som rubriken avslöjar pratar vi Adidas, ett av världens största klädbolag. Historien börjar sommaren 2022 och jag fick ett sug att köpa ett par nya skor. Hade haft ett par Adidas Ultraboost tidigare och varit störtnöjd, så fick ett litet infall och beställde ett par direkt från adidas.se. Sagt och gjort betalar jag mer pengar för ett par "vanliga" skor jag någonsin gjort tidigare. 1511 kronor tror jag minsann det landade på.
Till en början var jag som brukligt rätt nöjd. Inga klagomål på fit & finish liksom. Bekväma från start, precis som jag hoppats på. Använder dessa om vartannat med lite andra skor. Inte ens ett år senare märker jag konstiga bitar med slitage jag inte tycker är rimliga. Själva skons 'kropp'(?) börjar alltså släppa från gummisulan. Detta tycker jag är märkligt och jag reklamerar detta mot Adidas genom deras supporttjänst, och här börjar alltså en resa jag fortfarande befinner mig i.
Första kontakt med Adidas görs den 30e maj 2023. Jag skickar in skorna till deras returcentral i Lübeck den 31a maj, de kommer fram och de mottager skorna den 2a juni. Detta är alltså hittills snabba puckar.
Men...
Problemen börjar
Ja. Det var ju så att rubriken samt val av plats i forumet avslöjar att situationen inte direkt är en idyll. Jag får till mig cirka 2 dagar efter mottag av min vara att återbetalning skall påbörjas. 20 dagar senare har ingen återbetalning gjorts. Då gör jag min andra kontakt mot adidas och frågar vad som sker och får till svar att de måste få bankuppgifter manuellt då original-betalsättet inte går att använda. (Använde klarna kontobetalning). Jag fyller i detta formulär och skickar in, hoppfull att få kunna få tillbaka lite pengar och köpa ett par nya skor.
Cirka två veckor senare kommer ett nytt mail att återbetalning påbörjats. (Wo hoo!)
Tyvärr kommer ingen återbetalning, så jag kontaktar adidas igen och de skickar svara att de måste få bankuppgifter manuellt då original-betalsättet inte går att använda. (Deja vu?) Dock så denna gången går inte länken till formuläret att öppna, då den bara säger att länken är ogiltig.
Så jag kontaktar dem igen och då upprepas att de måste få bankuppgifter manuellt då original-betalsättet inte går att använda. (Deja vu, deja vu?). Länken är återigen trasig.
Detta upprepar sig 6 gånger på raken och jag försöker i mina svar desperat förklara att länken inte fungerar. Detta följs upp av ett mail från deras sida som måste vara någon typ av standard copy-paste sörja med samma trasiga länk.
Jag ringer till deras kundtjänst, förklarar läget, de ursäktar så mycket och bifogar detta till deras "customer complaints division". Här slungas man runt och till slut får jag en länk där jag kan fylla i mina bankuppgifter (igen..). Två dagar senare säger de att "återbetalning påbörjats" likt tidigare gånger. Ni kan säkert gissa hur det går nu: Jodå! Ingen återbetalning görs. Jag ringer igen, de säger det ligger hos ekonomi och det ska lösas inom 14 dagar.
Jag kontaktar dem efter ytterligare 20 dagar när inget hänt. Samma historia börjar återupprepa sig. Jag börjar bli galen.
För att summera...
Har alltså på fullaste allvar väntat i 150 dagar sedan första kontakt för att få tillbaka mina pengar för ett par skor de har haft i 146 dagar. Ingen lösning i sikte.
Jag är uppe i 24 mailkonversationer. 2 samtal. 3 chattar. 14 agenter. 150 dagar. Inga pengar, och inga skor.
Vad gör jag nu? Seriöst nu. Vad gör jag ens? Det ska nämnas att på Adidas egna hemsida följer de enbart EU kommissionens tvistlösningsorgan. Det organet lyfter enbart tvister med värde över 1000 euro eller något liknande om jag minns helt rätt.
Bonus!
Vill ni ha lite kul läsning hade jag rekommenderat att läsa vad folk har att säga om Adidas kundtjänst på exempelvis trustpilot.
Kommer ta mig fan bara köpa skor i butik från och med nu. Fy.
Ignorance is voluntary misfortune.