Därför lämnar Dreamhack Jönköping

Permalänk
Medlem

Äckliga Saudiarabien sprider sig överallt med sin sports- och nu e-sportswashing.

De har gjort samma med Starceaft 2 med senaste turneringen där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

hadde det handlat om logistik och möjlighet för folk att ta sig till eventet så vore det mer logiskt med Göteborg.

Ni är välkomna hit när de byggt klart Den Förbannade Västlänken så att det eventuellt går att ta sig någonstans i stan. Sikta på 2050 eller så. I bästa fall finns det då också tåg till Landvetter, men det skall man inte räkna med.

Mer allvarligt, jag hade naturligtvis gått till Svenska Mässan om DH hade flyttat hit, men i mitt huvud hör det ihop med Elmia. Poängen med Stockholm är väl transporterna dit - att flyga internationellt till någon plats i Sverige som inte är de tre största städerna är ganska lurigt (jag räknar då att man flyger till Kastrup om man skall till Malmö) - men hur många kommer till Dreamhack utifrån Sverige?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Med Dreamhack så är LAN inte längre huvudsaken ( bättre internet har en del att göra med det också ), det är alla jippon, företag och tävlingar som drar in pengar.

Man får både mer betalande gäster och företag att hoppa på om det hålls i Stockholm.

Sen att lokaltrafiken inte pallar i Stockholm är en annan femma, blir kaos vid varje stor konsert osv men finns tillräckligt med hotell som hanterar gästerna i alla fall.

Sovsalar som någon nämnde tjänar ingen pengar på...

Permalänk
Musikälskare

Pengar, 0% historia

Det är inte Dreamhack längre, tänk om

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Inte för att vara sådan nu, men finns inte Dreamhacks rötter i Borlänge/Tunatutten snarare än i Jönköping? Vill bestämt minnas att det var där det kördes på 90-talet.

Det stämmer, hölls väl i kupolen i Borlänge på 90-talet?

Det är fanimej pinsamt att flytta detta till stockholm men så blir det när det har blivit sålt till Saudi och allt bara ska handla om att maximera vinsten.

Personligen har jag inte varit på Dreamhack sen 2011 och kommer absolut aldrig besöka det nu.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nä, Stockholm är bland dom sista städerna jag vill besöka.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är nog detta ett fall av "det va bättre förr" mins själ första gången jag va där med datorn (första gången va jag där med it-gymnasiet och stog i monter) och upplevelsen när dom började spela basshunter och flera tusen personer började bua!

Eller nörd söker fru! Satan vilken underhållning dom hade då =p

Skrivet av Nostic:

Jag har absolut inget emot detta, då det är så kopiöst mycket enklare och billigare att ta sig till Stockholm. Dit är det ju bara runt 4 timmar med tåg.

Att ta sig till Jönköping med dator och tältsäng med buss var ett bök utan dess like, som jag inte gärna gör om.

Bil?

Vart i Jönköping på dreamhack 4 gånger (2006 - 2010) åkt dit med bil två gånger, anordnad officiell buss samt tåg. Tycker allt fungerade galant, ska man dock ha med sig tältsäng så får man nog skylla sig själv om man väljer att ta bussen =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Bil?

Vart i Jönköping på dreamhack 4 gånger (2006 - 2010) åkt dit med bil två gånger, anordnad officiell buss samt tåg. Tycker allt fungerade galant, ska man dock ha med sig tältsäng så får man nog skylla sig själv om man väljer att ta bussen =p

Plötsligt blev det så mycket dyrare att åka på dreamhack.
Bil är inget man bara håller sig med för att det är billigt.

Permalänk
Medlem

Tur man har minnen som är odödliga. Dreamhack - tidigt 2000-tal.
Guld!

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Sova för man ju vid datorn ! Dock så sov man ingenting under hela eventet och sov på hemvägen, frågan är ju bara vilken Statoil man ska raida nu ?
Kommer nog se hur Dreamhack i Stockholm kommer vara jämfört med Jönköping, hoppas de bara lika stort och många montrar.

Permalänk
Medlem

Dags för Geekshack, less'go!

Tillsammans med företag och organisationer som är passionerade nördar, nördkultur renässans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vet att det inte rimmar perfekt, men kanske nya halvfinska sommarplågan...
Vi drar till fjollträsk,
dricker våran Joltläsk,
spelar på natten,
med svetten i nacken.

Jag fortsätter om det är ok:

-" Vadå Jönköppis,
Du är inte poppis.
Vi drar till Stockholm,
Det blir säkert kanon! -

Permalänk
Medlem

Nu är det 10 år sedan jag var på DreamHack senast, men sist jag var där så måste jag säga att det var riktigt jäkla jobbigt att ta sig dit och då behövde jag bara åka tåg cirka 21 mil men man behövde byta tåg i Skövde, och mitt tåg till Skövde kom försent så jag missade nästa tåg från Skövde.. Kul! Tung dator, skärm och annat som man hade med sig var det inget kul att bära runt på heller efter några timmar.

Men att från DreamHacks sida säga att det blir enklare att ta sig till Stockholm, nja det vet i fan. Ibland när jag reser med tåg i den riktningen så ska jag inte ens hela vägen till Stockholm utan till nån stad som ligger mellan Örebro - Stockholm och det är försenade tåg, det är inställda tåg, det är förseningar och det är ett rent jäkla kaos hur tågtrafiken har monterats ned så att den enbart drivs med vinst i sikte.. Man tycker att det borde fungera bättre kring hufvudstaden, men det är rent sagt åt helvete.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Dags för Geekshack, less'go!

Tillsammans med företag och organisationer som är passionerade nördar, nördkultur renässans!

Föreningslivet är vägen att gå 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Stockholm är knappast mer lättillgängligt för större delen av Sverige...

DH har ju körts i Stockholm tidigare och man slutade för det var ingen hit - Vad i hela friden får dem att tro att det blir annorlunda denna gången?
Så otroligt korkat

Men det är väldigt bra samtidigt för det ger möjligheten för en ersättare som inte har samma skitägare som DH numera har...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Den här tråden behöver en länk till tråden om Beacon, eventuell ersättare på Elmia i Jönköping sommaren 2025.

https://beaconlan.se/

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit på Dreamhack, men blev mindre sugen nu då det blir längre för mig att åka.

Permalänk
Medlem

Stockholm är ju definitivt sverige och europas baksida och ligger som sagt bara nära och bra till för de som bor där.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Fast vill de ha fler internationella besökare vore typ Skåne typ Helsingborg bättre (Köpenhamn vore ännu bättre) då det är nära kastrup och resten av EU.
Flytten från Jönköping till Stockholm tror jag inte kommer generera mycket fler Svenska besökare, och absolut inte fler internationella.

Personligen bryr jag mig inte direkt, jag var på Dreamhack typ 8 gånger förr i tiden, på den tiden LAN möte var fokuserat just BYOC LAN.
Nu är det mer en festival där datorplats är det minst intressanta.

Men DH har ju gett en minne för livet så det är man glad för

Permalänk
Medlem

Ja jag kommer kanske titta i någon gång då jag bor i stockholm.
Arlanda kommer kunna dra in folk från fjärran länder. Problemet blir nog att hitta en tilläckligt stor lokal? Älvsjömässan eller kista mässan är nog de som kanske passar bäst?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Stockholm är knappast mer lättillgängligt för större delen av Sverige...

DH har ju körts i Stockholm tidigare och man slutade för det var ingen hit - Vad i hela friden får dem att tro att det blir annorlunda denna gången?
Så otroligt korkat

Men det är väldigt bra samtidigt för det ger möjligheten för en ersättare som inte har samma skitägare som DH numera har...

DH tänker inte Sverige längre, folks tankar här är väldigt inramade. Man ska locka till sig internationella besökare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

DH tänker inte Sverige längre, folks tankar här är väldigt inramade. Man ska locka till sig internationella besökare.

Skrivet av Nivity:

(Köpenhamn vore ännu bättre) då det är nära kastrup och resten av EU.

Som Nivity säger borde väl Skåne eller Köpenhamn vara ännu bättre om de vill locka internationella besökare?

Stockholm borde väl vara bäst för att, förutom Stockholmare, att locka Finländare.
Men förutom Finländare och östsvenskar så borde väl Skåne eller Danmark vara lättare för fler att ta sig till om man tänker Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostic:

Plötsligt blev det så mycket dyrare att åka på dreamhack.
Bil är inget man bara håller sig med för att det är billigt.

huh? vadå dyrare?

när jag åkte bil ner dit (från Västerås) så va vi tre pers och vi betalade TOTALT för resan dit och hem samma pris som EN av oss hade fått betala för buss. Kräver såklart att en av oss hade bil vilket vi hade men blev otroligt mycket billigare jämfört med buss/tåg.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Konstigt att flytta längre ifrån de internationella besökarna om man vill ha fler av dessa. Visst finns Arlanda och Bromma men att flyga med sin stationära dator och skärm..? Fler svenska besökare kanske man får i Stockholm, men då främst stockholmare.
Göteborg tycker jag vore bättre eller Malmö med närheten till bron..
Oavsett vilket tror jag det i längden är ett misstag att flytta från Jönköping eftersom det är så inarbetat och centralt om man tittar på befolkningstäthet i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

huh? vadå dyrare?

när jag åkte bil ner dit (från Västerås) så va vi tre pers och vi betalade TOTALT för resan dit och hem samma pris som EN av oss hade fått betala för buss. Kräver såklart att en av oss hade bil vilket vi hade men blev otroligt mycket billigare jämfört med buss/tåg.

Jojo, men dels känner jag ingen som förmodligen skulle vilja åka på dreamhack (skulle vara en då, men han har definitivt för dyr dator för att kånka runt på), och dels har jag ingen egen bil.
Vill inte heller köra morsans som drar dryga litern.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LPG:

Varför inte då?
Senaste åren har LAN-delen av dreamhack minskat dramatiskt och blivit helt annorlunda event med annat fokus. Så jag tror på hans uttalande. Klart fler ska få uppleva kommersiell/utställningsfokuserade dreamhack!

10 år sen satt jag och titta på proffs som lira starcraft, league of legends mm. Hade som jämförelse sjukt tråkigt sist man var där ärligt talat.

Jag menade att jag inte köper hans försök att sälja in flytten som en god gärning som DreamHack gör för att vara snälla.

I övrigt kan jag faktiskt inte avgöra om du är sarkastisk eller seriös. Båda alternativen verkar spegla en helt rimlig åsikt. 😅

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag menade att jag inte köper hans försök att sälja in flytten som en god gärning som DreamHack gör för att vara snälla.

I övrigt kan jag faktiskt inte avgöra om du är sarkastisk eller seriös. Båda alternativen verkar spegla en helt rimlig åsikt. 😅

Sarkasm. Ber om ursäkt att jag inte gjorde det tydligt Jag håller nämligen med dig

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vet att det inte rimmar perfekt, men kanske nya halvfinska sommarplågan...
Vi drar till fjollträsk,
dricker våran Joltläsk,
spelar på natten,
med svetten i nacken.

Låter som en Hoja låt, kidsen kommer älska den, även om dom inte vet vad LAN eller Joltläsk är :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostic:

Jag har absolut inget emot detta, då det är så kopiöst mycket enklare och billigare att ta sig till Stockholm. Dit är det ju bara runt 4 timmar med tåg.

Att ta sig till Jönköping med dator och tältsäng med buss var ett bök utan dess like, som jag inte gärna gör om.

Utan bil var Jönköping aldrig smidigt, håller med, kämpade mig dit ett par gånger med tåg men inte optimalt. Dock, tältsäng? Varför? Camping madrass och liten sovsäck bör räcka, och har gjort det för mig post 30 när jag inte längre klarat att sova i stolen på platsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostic:

Jojo, men dels känner jag ingen som förmodligen skulle vilja åka på dreamhack (skulle vara en då, men han har definitivt för dyr dator för att kånka runt på), och dels har jag ingen egen bil.
Vill inte heller köra morsans som drar dryga litern.

Well då är det ett aktivt val ändå =P brukade iallafall inte vara några problem alls att arangera samåkning även om det eventuellt kunde bli med främlingar.

Men ändrar inte att Jönköping va bäst och dom har varit där så länge av en anledning, att det skulle vara enklare att locka folk i stockholm tror jag bara är BS, dom har hållit dreamhack och även bilmässorna och andra mässor där av en anledning!

Och för event likt dessa så spelar inte hur långt bort det är någon roll om eventet är riktigt bra (som DH va förr iallafall) Sen om dom nu börjar gå över till mer av en mässa då är det en annan femma men då är det inte häller samma typ av event längre.

Visa signatur

here we go!