Helgsnack: Vilken teknikpryl använder du mest i vardagen?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilken teknikpryl använder du mest i vardagen?

I veckans helgsnack undrar vi vilken teknikpryl som du använder mest i din vardag, som inte är din telefon eller dator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De som vi inte tänker på förrän de inte fungerar.

Kyl och Frys.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Some xfade skrev, kyl och frys är ju igång dygnet runt. Annars är de väl TV:n (+ Nvidia Shield) och min vejp.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Ja, kyl och frys är det nog för oss alla. Men bortsett från det är det nog TVn men använder inte för tv kanaler utan för spel/youtube/stramningstjänster och ibland är jag för lat för att sitta vid datorn och surfa så då slår jag över tvn till PC/HDMI.

Permalänk
Moderator
Moderator

Svår fråga, känns som att det mesta i teknikväg jag använder ofta hör till en dator i någon form.

"Aktiv användning" så får det nog bli bilen om vi räknar det som en teknikpryl.

Räknar vi "passiv användning" så finns det givetvis en hel del hushållsprylar som står på, och klockor osv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Diverse instrument som multimeter, kalibrator, signalgeneratorer etc. På högskolans tid var det miniräknare. Idag hittar jag knappt onknappen på en miniräknare. Bortsett från det så inte så mycket, jag har mina verktyg som är bättre kvalite än "billigaste skräpet som de kunde hitta" som de flesta andra använder med.

Det som hindrar mig mycket att göra vissa saker är olika regler och annat. Knivlagen är luddig, jag kritiserar ej den. Utan mer konstaterar att multifunktionsverktyg kanske inte är så lämpligt att ha i ens väska. Och hemma så vill man använda ett "riktigt verktyg".
Drönare finns det regler i tätort, flygplats, naturreservat, arga gubbar osv. Som i praktiken gör att jag orkar inte greja med dessa när jag är i städerna och försöka hitta någonstans långt borta som man får flyga på.
Mitt cykelintresse är stort, dock inte lika stort som cykeltjuvarnas intresse i närheten. Jag orkar ej då greja så mycket med dessa.

Permalänk
Medlem

AirPods, Apple TV, samt kyl och frys så klart.

Permalänk
Medlem

Mobilen antagligen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

som alla andra kylen och frysen.

potentiellt ugnen eller spisen om de räknas.

och var drar vi gränsen för teknikpryl?
måste den innehålla elektronik?
för teoretiskt är ju typ en diskboste en teknikpryl och borsten vad säkerligen en stor "teknikpryl" när den uppfanns där nånstans långt innan elen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Räknas traktorn?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Mobil, dator, surfplatta,tv.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Att ha innetoalett etc imponerar grymt på 1870 talet. Idag behöver det ej nämnas.

Jag tror dock att mobiltelefonen på mycket har gjort att folk inte längre köper så mycket teknikprylar. Jag som många tycker det är supercoolt med systemkamera, riktig bra kikare etc. I praktiken så blir dessa prylar något för de flesta en sak som de har liggande, de är för klumpiga. Och det blir mobilen till allt.
Sedan i hemmet så har man det som behövs för att klara av vardagen, har man ett hus så har man verktyg för detta, likaså kan man ha lite för bilen.
Det blir lite tråkigt, då det blir mer utspritt. T.ex. är jag sugen på att köpa en Induktionsvärmare https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/induktionsvarmare/... då skruvar i vissa laptops idag sitter något förbaskat. Men det blir mer bara en pryl ej värt att nämna. (skämt åsido, induktionsvärmare ska användas på arbetsredskap för ett företag prylar som grävmaskin, inte småskruvar i en laptop)

Permalänk
Medlem

Routern, nätverket, accesspunkterna, etc.
Annars vore det väldigt tråkigt vid datorn/telefonen.

Permalänk
Medlem

Fjärrkontroll.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Baxtex:

Mobilen antagligen.

Skrivet av bärplockaren:

Mobil, dator, surfplatta,tv.

Närmare frågan var dock undantaget mobil och dator.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om man bortse från självklara saker, så är det TVn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tvn tätt föjd av öron och näshårstrimmern

Permalänk
Medlem

Bilen, det är som en dator med hjul. Det finns fortfarande mätartavlor där de traditionellt förväntas vara mitt framför förarplats, men i form av datorgrafik, den läser hastighetsskyltar och hämtar vägdata om att det är olyckor, köer, viltvarningar, kollar så jag inte kommer för nära vägmarkeringarna, automagisk avståndshållare, självavbländande helljus, osv.
Bilarna är väl numera mycket mer dator än de man använder i bostaden.

Permalänk
Medlem

Bildskärm av något slag nästan dagligen.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Tv´n och hemmabion.
Paddan.
Robot dammsugaren men den sköter sig
helt själv utan min hjälp.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Surfplatta (men den räknas nog in i dator-kategorin), då är det nog min kindle som får flest timmar om man bortser från tråkiga saker som kyl/frys/tvättmaskin/diskmaskin/spis/ugn/mikro.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att ha innetoalett etc imponerar grymt på 1870 talet. Idag behöver det ej nämnas.

Jag tror dock att mobiltelefonen på mycket har gjort att folk inte längre köper så mycket teknikprylar. Jag som många tycker det är supercoolt med systemkamera, riktig bra kikare etc. I praktiken så blir dessa prylar något för de flesta en sak som de har liggande, de är för klumpiga. Och det blir mobilen till allt.
Sedan i hemmet så har man det som behövs för att klara av vardagen, har man ett hus så har man verktyg för detta, likaså kan man ha lite för bilen.
Det blir lite tråkigt, då det blir mer utspritt. T.ex. är jag sugen på att köpa en Induktionsvärmare https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/induktionsvarmare/... då skruvar i vissa laptops idag sitter något förbaskat. Men det blir mer bara en pryl ej värt att nämna. (skämt åsido, induktionsvärmare ska användas på arbetsredskap för ett företag prylar som grävmaskin, inte småskruvar i en laptop)

jag brukar bara elda på dem med gamla hederliga acetylen+syre munstycket.

antingen får man de varmt nog så muttern lossnar eller så delar man muttern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hemmabion.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Mina bilar dom är dock rätt gamla. 1989(740), 1991(900 T16), 2005( peugeot 107).
Alla har någon form av dator i sig eller annan elektronisk styrning.
Misstänker att saaben är mest avancerad iomed APC systemet.

Sen har vi mängder av saker vi kanske inte tänker på. Router, tvn, accespunkt, switch, ftx vent, kameror, robot dammsugare, robotgräsklippare. Ja listan kan göras lång

Mer ovanliga jag har är nog sorptionsavfuktare. Dom klarar att avfukta i låga temperaturer. Den bästa ned till -20 grader.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Aktiv användning är utan tvekan bilen, efter den så är det nu röjsåg/trimmer ihop med motorsåg och kompostkvarn.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Diverse instrument som multimeter, kalibrator, signalgeneratorer etc. På högskolans tid var det miniräknare. Idag hittar jag knappt onknappen på en miniräknare. Bortsett från det så inte så mycket, jag har mina verktyg som är bättre kvalite än "billigaste skräpet som de kunde hitta" som de flesta andra använder med.

Det som hindrar mig mycket att göra vissa saker är olika regler och annat. Knivlagen är luddig, jag kritiserar ej den. Utan mer konstaterar att multifunktionsverktyg kanske inte är så lämpligt att ha i ens väska. Och hemma så vill man använda ett "riktigt verktyg".
Drönare finns det regler i tätort, flygplats, naturreservat, arga gubbar osv. Som i praktiken gör att jag orkar inte greja med dessa när jag är i städerna och försöka hitta någonstans långt borta som man får flyga på.
Mitt cykelintresse är stort, dock inte lika stort som cykeltjuvarnas intresse i närheten. Jag orkar ej då greja så mycket med dessa.

Med ditt intresse så skulle det inte vara svårt att göra en cykeltjuvs tid mycket obehaglig, ja även outhärdlig.

En siren under sitsen ihop med en blå blixt, en tazer i handtagen som börjar svagt och stiger i styrka ihop med snabblim som sprutar ut och låser fast händerna.

Glöm inte varningsskylten om aktivt stöldlarm

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Appewatch och sen mobil skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Min mp3-spelare (fiio m11) används i princip dagligen på jobbet för lyssning och som dac hemma. Långt där bakom kommer switchen och systemkameran.

Permalänk
Medlem

Räknar vi aktiv användning och saker som inte kan räknas som en dator på något sätt, min kaffekvarn och moccamaster.

TVn är väl en dator nu för tiden? Inbyggd skärm och fjärrkontroll för att starta streamingapparna. Om den inte räknas så räknas väl inte min Steam Deck heller?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag brukar bara elda på dem med gamla hederliga acetylen+syre munstycket.

antingen får man de varmt nog så muttern lossnar eller så delar man muttern.

Absolut. Det är det klassiska sättet. Fördelen med induktionsvärmare är att den kan användas av flera, man kan förvara den enklare etc. Ett säkrare arbetsredskap för den stora skaran.

Skrivet av Bengt-Arne:

Ditt skämt är såklart inte lagligt. Endast helt lagliga alternativ finns som alternativ.

Permalänk
Medlem

Dammsugaren. Den änvänder jag varje dag. Har en dyson som hänger på väggen så det är väldigt smidigt att ta den och suga upp nå skit man ser.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"