49" Ultrawide skärm till Laptop?

Permalänk
Medlem

49" Ultrawide skärm till Laptop?

Hej!
Jag har idag en SVIVE 34" som funkar utan problem med upplösningen 3440x1440. Jag kör den med en HDMI från min ASUS Zenbook 14 UM433 (Grafikkort NVIDIA GeForce MX350). Jag skulle nu behöva uppgradera till en ännu större skärm, och har kollat på 49" som har en upplösning på 5120 x 1440. Kommer jag kunna köra med full upplösning från min laptop på den nya skärmen? Jag har försökt googla mig fram till svar men utan resultat...

Permalänk
Medlem

Frågan är inte om så mycket om du kan köra full upplösning utan i vilken uppdateringsfrekvens. Datorn har enligt Asus spec HDMI 1.4, om vi antar att den klarar full bandbredd för HDMI 1.4 så klarar den ca 45 Hz i 5120x1440, vilket i praktiken blir 30 Hz om du inte vill krångla med att skapa custom-upplösningar.

Så svaret på din fråga är med andra ord ja, men troligtvis inte på ett sätt som du faktiskt vill använda.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alamia77:

Hej!
Jag har idag en SVIVE 34" som funkar utan problem med upplösningen 3440x1440. Jag kör den med en HDMI från min ASUS Zenbook 14 UM433 (Grafikkort NVIDIA GeForce MX350). Jag skulle nu behöva uppgradera till en ännu större skärm, och har kollat på 49" som har en upplösning på 5120 x 1440. Kommer jag kunna köra med full upplösning från min laptop på den nya skärmen? Jag har försökt googla mig fram till svar men utan resultat...

Beror lite på hur datorn som helhet är byggd. MX350 är en hyfsat modern krets och ska orka 18 Gbps över HDMI så länge resten av datorn inte stryper den prestandad ska du kunna köra 5120 x 1440 i 60 Hz.

Du kan eventuellt verifiera detta med nuvarande skärm. Om du kan köra 3440x1440 i 100 Hz över HDMI så ska den också orka 5120 x 1440 i 60 Hz. Om du max når 50 Hz idag på din befintliga skärm kommer du klara av 5120 x 1440 i endast 30 Hz och det brukar inte vara angenämnt.

En del laptops kan köra Displayport över usb-c vilket kan öppna upp för mer kapacitet. Men det är en något man måste lista ut på egen hand eftersom laptop-tillverkarna är experter på att gömma den informationen. Jag får inget svar på googlande om UM433 utan det verkar vara olika modeller som har den beteckningen.

Permalänk
Medlem

Ok tack för snabbt svar. Det där med uppdateringsfrekvens är kanske inte så viktigt, då den mest kommer användas till fjärrskrivbord, mail, team, samt ytterligare web-applikationer, alltså inget rörligt/grafiskt arbete. Kan ni bekräfta att det kommer gå bra då det mest är statiska uppgifter på skärmen som kommer visas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alamia77:

Ok tack för snabbt svar. Det där med uppdateringsfrekvens är kanske inte så viktigt, då den mest kommer användas till fjärrskrivbord, mail, team, samt ytterligare web-applikationer, alltså inget rörligt/grafiskt arbete. Kan ni bekräfta att det kommer gå bra då det mest är statiska uppgifter på skärmen som kommer visas?

Det kan bara du avgöra. Men 30Hz är helt värdelöst och jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att arbeta med 30Hz. Man ser ju hur muspekaren hoppar fram.

Ställ in din skärm på 30Hz och avgör själv om du kan leva med något så kasst eller inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alamia77:

Under 60Hz är inte särskilt roligt oavsett vad man gör, det brukar vara väldigt tydligt bara man ens rör musen. Men du kan ju testa att ställa ner din nuvarande skärm till 30Hz och se hur det fungerar.

Men Laxpudding har en poäng, jag kollade på UM433DA eftersom det var den enda modellen som Asus hade specifikationer för. Men nu ser jag att de inte nämner något om MX350, så det kanske är en annan modell du har. Om du kan ta reda på det fulla modellnamnet så kanske vi kan luska vidare.

Permalänk
Medlem

Hej igen, nu testade jag, och nu kör jag i 3440x1440, 100hz på den stora skärmen utan problem, så då är vi i hamn antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alamia77:

Hej igen, nu testade jag, och nu kör jag i 3440x1440, 100hz på den stora skärmen utan problem, så då är vi i hamn antar jag?

Ja, då har du minst HDMI 2.0 och kan köra 5120x1440 i minst 60Hz. Och om du inte bryr dig särskilt mycket om hög uppdateringsfrekvens så är det bra nog.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för snabb och informativ hjälp! Jag önskar er en fortsatt trevlig dag!