Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Snabbkoll: Är snygg kabeldragning viktigt för dig?

Permalänk
Medlem

Färsk bild efter att sonen fick ta över mina gamla komponenter. Baksidan får se ut hur som. Orka använda SSD-hållare när det finns dubbelhäftande tejp

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Så länge inte luftflödet störs mer än nödvändigt så spelar det mindre roll, och har man inte någon fönster så ser ingen ändå.

Permalänk

Brukar göra så det ser hyggligt ut till mig själv, lägger ner lite extra krut om jag bygger till någon annan.

Men så länge luftflödet inte blir lidande så.är jag ganska flexibel.

Permalänk
Medlem

Praktisk kabeldragning är lagom för min del.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Skulle vilja se mer praktisk kabeldragning i beiga datorer utan glas och RGB!

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av DasIch:

Ja, kabelperfektion är viktigast!

<Uppladdad bildlänk>

Jag känner att det kan behövas en efter-bild också, så inte folk får för sig att jag faktiskt kör en pundar-dator.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Som många andra redan svarat är jag nöjd så länge inte luftflödet påverkas negativt. Sen bryr jag mig inte så mycket hur det ser ut, datorn har inget fönster och står på golvet under skrivbordet så det är inget som syns.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

När det byggs nytt så är det noga, sedan görs lite justeringar och långsamt blir det sämre och sämre, bara luftflödet som hålls rent.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Är det på baksidan av datorn så kan det kvitta tycker jag, så länge det är lätt att utföra eventuellt underhåll.
Har man glaspanel så ska såklart se städat ut...

Permalänk
Medlem

En snygg kabeldragning är ju själva orgasmen i bygget.

Visa signatur

Grubblare

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Kabeldragning ska vara praktisk, inte snygg, om det råkar bli snyggt är det iofs inte fel, men i alla situationer dessa står emot varandra så föredrar jag praktiskt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Ni har val för det estetiska, men inte för det funktionella.
Jag bryr mig inte om hur det ser ut, men maximalt luftflöde, att enkelt kunna byta CMOS-batteri etc är mycket viktigt för mig och påverkar hur jag drar kablarna.

Permalänk
Medlem

Då man sitter med glasburk så ska den synliga sidan se prydlig och snygg ut. Har investerat i måttbeställda cable mod för att få snygga kablar i rätt längd.

Baksidan ska vara någorlunda lätt att arbeta i men med pump, vattenblock och 9 klassiska RGB-fläktar med 2 kablar styck blev det aldrig snyggt..

Visa signatur

i9 10900k | RTX 3080 Strix OC | 32GB Dominator @3200 | Maximus XII Hero Z490
Samsung 49" C49RG90
Böjda rör med vatten i

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av drwlz:

En snygg kabeldragning är ju själva orgasmen i bygget.

Själva orgasmen kommer väl efteråt, när kabeldragning och allt är klart, och datorn bootar på första försöket - utan några fel. Klick på knappen: Vooom! Tjoff - bild på skärmen! Tryck på F1 för orgasm.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Luftflödet är det viktiga så kablar ska inte stöka till det, annars kan det se ut hur som helst. Har inte datorn till att titta på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Försöker alltid dra dem snyggt, sen kommer interna USB-kablar och fläktkablar och förstör hela bygget och sen skiter man i resten också.

Permalänk
Medlem

Ja, men hur man än gör så ser det ändå ut som ett ormbo i slutändan.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Förr så absolut, idag inte direkt, så länge dom inte hindrar luftflödet så är jag rätt så nöjd. Bygger jag åt en kompis så vill man väll kanske däremot göra det snyggt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vad svarar man om man håller luftvägar fria, men samtidigt har ett rejält ormbo nere i fronten under frontfläktarna?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Absolut! Vet inte hur man sover gott på nätterna med stökigt kablage. Det kliar i hjärnan bara jag tänker på det

Permalänk
Medlem

Ormboet bakom moderkortet på min 1000D chassi. Är RGB fläktarna som verkligen ställer till det. (Ja jag valde röda SATA strömkablar för att lättare kunna hitta dem!) 😅

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om hur det ser ut men det är nice om det inte är ett råttbo som går att arbeta i.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Då det sista jag vill ha på ett chassi, är ett fönster. Och sk snygg kabeldragning, oftast gör det knepigare att byta komponenter. Då alla kablar är sträckta och ihopsatta med kattstrypare, som måste klippas av ibland om stömporten sitter längre bort på den nya GPU´n tex. Så för mig är det ett rungande nej

Permalänk
Medlem

Lagom svartvita svarsalternativ, antingen ska det vara perfekt eller så bryr man sig inte alls. Ett till alternativ mellan kunde vi väl få, eller en skala från ett till fem eller nåt? Helt värdelös fråga som den är nu iaf.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Lagom gillar jag så ser det ut hos mig, kablar som jag kan behöva som extra PCIE eller extra sata låter jag vara lite fria och de som behöver separeras oftare har jag längst fram

Permalänk
Medlem

Som flera redan skrivit så finns flera aspekter. Snyggt för det som syns utåt (glas), och det som inte syns där bakom spelar ingen roll, men:

1. Kablarna får inte blockera luftflöde

2. Dragningen (eller bristen på den) får inte göra det svårare vid framtida komponentuppgradering

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag gör det mest för luftflödet. IDE kablarna om man kan kalla dom det var hemska.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk

Perfektion är kanske i överkant. Men att inte bry sig som andra alternativ är icke ett alternativ längre. Var så i början av min datorkarriär, när man inte visste bättre eller hade kunskap om.

Försök dra de gamla breda tunna PATA-kablarna snyggt, speciellt om du sedan också hade expansionskort för att kunna ha fyra extra diskar med en total av 8 enheter. Blanda sedan även in en diskett med dess egna PATA-kabel. Glöm sedan inte ljudkort eller grafikkort med dess egna interna kablar, då var det ormbo.

Har som tur lämnat det stadiet till förmån för SATA och NVME, samt att det finns mer inbyggda funktioner på moderkorten.

Därför fick det bli alternativ perfektion.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Hedersmedlem

Tillräckligt snyggt för att det ska vara funktionellt och lättjobbat, men inte snyggare än så.

Permalänk
Medlem

Kanske inte perfektion men tycker alltid det är roligt att ha lite puts på sina grejer. Kabeldragning är ju en av de saker man själv kan styra över som påverkar helhetsintrycket av hantverket. Att lägga lite extra tid vid bygget för att få till en hyfsad dragning tycker jag känns givet.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)