Apple presenterar Iphone 16-serien – A18-krets och ny kameraknapp

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Inte den här processorn utan sannolikt M4 eller möjligen M3.
Nej, jag kan inte tänka mig att Apple vill ta sig jobbet med att underhålla ett serveroperativsystem igen. Linux vann och Apple hänvisade alla serveranvändare till de open source-produkter som låg under deras fina GUI:n. De maskiner man pratade om är specialbyggda för att ta hand om Apple Intelligence-anrop som är tyngre än vad man kan köra direkt på telefonen utan att logga information om vem som använt dem och hur.

Tyckte dom sa A-18. Troligen för den är bättre anpassad för iPhone, drar mindre ström och kanske snabbare på Ai (en generation nyare)

Nej dom kommer troligen inte släppa en ny X-serve. Men det vore coolt om dom gjorde och jag skulle absolut vilja ha en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta är inte nytt. Apple har gjort massor av versioner av iPhone i decennier nu. De har olika modellnummer, vilket kan ses på kartongen. Här är ett exempel där du kan se skillnaderna:

https://www.apple.com/iphone/cellular/

Detta handlar inte om olika modeller utan olika versioner av samma modeller som är helt nytt och som Apple för första gången gör p.g.a EU krav på DMA.

https://techxplore.com/news/2024-09-iphone-potentially-europe...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Känns som en fördel att kunna ha samma mobil längre tid, inte minst för minskat avfall.

Jag har lite svårt att se vilka features som saknas, de har ju typ allt redan.

Skrivet av BasseBaba:

Jag väljer att vända på det, som du säger i slutet. Man får mer värde. Jag går från en 11->16. Känns ändå nice att den förra luren levt i 5 år, men den börjar kännas trött nu. Främst 64GB minne är problemet. Jag kan inte längre göra iOS-uppdateringar utan att offloada appar. Samt att den går långsamt, men det fick jag hjälp med i den förra tråden att utreda att det förmodligen beror på att batteriet är slut. Ska byta batteri och ge den gamla luren till morsan som sitter på en iPhone 7

Missförstå mig rätt, det är klart att det är bra att man känner att man får ut mer av sin telefon fler år. Mer konstaterande att det är rätt få nyheter och prestandalyft t ex som man kände tidigare. Förr kändes nästa flaggskeppstelefon lite som när en ny generation grafikkort kom. Nu är det typ lika spännande som när nvidia släpper 4060 super ett år senare med lite högre klockfrekvenser typ.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Detta handlar inte om olika modeller utan olika versioner av samma modeller som är helt nytt och som Apple för första gången gör p.g.a EU krav på DMA.

https://techxplore.com/news/2024-09-iphone-potentially-europe...

Jag tycker inte att det framgår tydligt av denna artikeln att det är något annat än mjukvaran som är anpassad till EU. Hårdvaran skiljer sig åt bland annat med mmWave 5G som finns på modellen i USA men inte i Europa t ex.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog uppgradera till 16PRO, hade det inte vart för att batteriet börjar bli slitet på min 13PRO så kanske jag väntat ett år till. Känner inte direkt att man måste byta.
Förr bytte jag vart annat år, men nu när telefonerna är så bra, och det inte kommer något banbrytande så känns det det bättre att vänta lite längre. Kamera, WiFi7 samt USB-C är dragplåster för min del. Sen att den kan gå från 1-2000nits är oxå ett plus.
Undrar hur kameraknappen kommer att fungera med skal på.

Permalänk
Medlem

Känns som det är något som inte stämmer med de nya skalen som Apple har släppt. FineWoven skalen har uppenbarligen försvunnit och nu finns bara transparent skal och silikonskal. Men plånboken i FineWoven finns kvar. Något udda att kombinera den med ett transparent skal eller silikonskal.

Undrar om Apple planerar att släppa någon ersättare till FineWoven skalen längre fram.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Jag kommer nog uppgradera till 16PRO, hade det inte vart för att batteriet börjar bli slitet på min 13PRO så kanske jag väntat ett år till. Känner inte direkt att man måste byta.
Förr bytte jag vart annat år, men nu när telefonerna är så bra, och det inte kommer något banbrytande så känns det det bättre att vänta lite längre. Kamera, WiFi7 samt USB-C är dragplåster för min del. Sen att den kan gå från 1-2000nits är oxå ett plus.
Undrar hur kameraknappen kommer att fungera med skal på.

Om du fortfarande gillar din 13 Pro är ett batteribyte ett smartare val. Det kostar runt tusenlappen och lär säkert ge dig 3 års användning till.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Känns som det är något som inte stämmer med de nya skalen som Apple har släppt. FineWoven skalen har uppenbarligen försvunnit och nu finns bara transparent skal och silikonskal. Men plånboken i FineWoven finns kvar. Något udda att kombinera den med ett transparent skal eller silikonskal.

Undrar om Apple planerar att släppa någon ersättare till FineWoven skalen längre fram.

FineWoven fick så mycket skit (berättigad, verkar det), att de avslutade materialet för de mest köpa produkterna och definitivt inte förnyade tillverkningen för nya telefonformer. Gissningsvis är det så få som köper plånboken att de har kvar ett stort lager, och formen på den är ju irrelevant för telefonens del.

Läder är ju ett otroligt trevligt material, men inte hållbart i den skala Apple förbrukade det, om de tänker långsiktigt. Det hade varit trevligt om det gick att tillverka något liknande på ett vettigare sätt.