Veckans fråga: Vilken var din första Playstation-konsol?

Permalänk
Medlem

O Har aldrig rört Playstation...

Nej, jag kan inte minnas att jag ens nuddat en.

Permalänk

2

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 4070 Ti Super | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Playstation 2, men det var inte så kul

PS3 däremot där pratar vi riktiga grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Prova Ratchet & Clank, Spyro, Jack & Daxter

Har testat några av spelen har ju haft vänner med playstation vi körde mycket tombraider och soul caliber på ps. Lite sugen är jag ju på astrobot nu. Men inte för det priset en ps5 plus spelet går på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Första och sista var Ps2 i början utav 2000.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

PS1, PS3 var min sista.

Permalänk
Medlem

Playstation 1, på Sverige-lanseringsdagen (3195 kr, om jag inte missminner mig - motsvarar idag 5190 kr, tydligen). Förstås.

Min första konsol, var 100% dator innan.

Permalänk

PS1 och på den spelades Crash Bandicoot och Final Fantasy 7 under många timmar.
Efter den konsollen blev det en paus till PS4 pro och då spelade jag Crash Bandicoot och Final Fantasy 7 Remake 🫣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dra mig baklänges det här är fullständigt galet hur tänkte de?

Så var det på den tiden. Mortal Kombat, Carmageddon, GTA, Doom, Duke Nukem 3D. Moonstone till Amiga när jag var 7 år är ju rätt gory det med. Det fanns inga gränser och ingen hade koll. Än värre kan jag tycka var att man spelade spel som Leisure Suit Larry när man var 7 år, eller varför inte rena porrbilder där man kunde dra musen fram och tillbaka för att få "saker" att hända på skärmen...

On topic: PS5 blev första och troligen sista. Fick för mig att jag ville spela Horizon, men borde ha köpt en XSX istället. Har ägt alla Nintendo-konsoler, de flesta Sega och Xbox360 + Xbox One innan.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Hade ett PS1 som unge. Men aldrig ett PS2, sedan dess har jag haft PS3, PS4 och nu PS5. Efter jag tappade förtroende för MS efter mitt Xbox360 som var i tyskland på reparation mer än inkopplat i min tv.

Permalänk
Medlem

Aldrig ägt en och kommer troligen aldrig äga en.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har playstation 1, 2, 3, PSP och Vita. Min Playstation 2 är dock trasig.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

PS4 Pro i mitt fall och ny har jag PS5

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

PS2 var det för egen del. Polaren hade en PS som vi spelade flitigt på innan dess.
Höll på att skriva att jag har kvar PS2:an, men den efterskänktes till plastsonen för något år sedan. Inget jag saknar direkt då den aldrig användes i brist på scart-ingång på TV:n.
Därefter blev den en PS4 Pro innan jag uppgraderade till en PS5.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Haft alla Playstation genom åren. Höll dock på att bli Xbox-kille runt 2010, men det blev Playstation igen efter ett tag.

Hade dock mitt PS3 samtidigt (och har idag i källaren) men när PS4 kom blev det ett sådant. Det var nog Sony-kärleken som föddes 1996 när man lirade Resident Evil som gjort att man hängt kvar.

Permalänk
Medlem

PS3
Haft äldre Nintendo-konsoler (NES, SNES, N64) tidigare, men i övrigt ingen PS, Xbox el annat.
Varit tveksam till konsoler i övrigt innan, kändes som mer för barn och underlägsna PC.
Men det var en trevlig upplevelse och är faktiskt än i dag min primära spelenhet, även om det var många år sen senast.
Omöjligt är det ju inte att det kan bli en PS5 Pro, om några år..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1an , min 1a och enda ps .

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Playstation 1, och därefter alla versioner.

Minns mitt första köp av PS1. Jag var arbetslös och lade alla mina pengar på konsolen, typ nästan alla mina matpengar😅
Hade inte pengar till minneskort, och sen lånade jag Tomb Raider 1 av en kompis.
Så för att inte mista mina framsteg så stod konsolen på i 2 dygn, och hoppades att den inte skulle krascha eller bli för varm.
Inget av det hände och klarade av TR1. Ett ganska trevligt spel minne, förutom den ekonomiska biten då…

Permalänk

PS1, har varit med på resan genom alla konsolerna (förutom vissa nyversioner)

Permalänk

Min tvspelsbarndom var lite märklig, vi hade ett Nintendo NES som spelades på enormt många timmar per dag. Sen missade jag typ SNES (var inte ens medveten om att den existerade tror jag). Sen när N64 skulle släppas så kommer jag ihåg att jag var så enormt förväntansfull och önskade mig inget mer i hela världen just då (var väl runt 10 år när det släpptes). Playstation fanns inte heller i min världsbild eller bland vänner, tror jag hade en eller möjligtvis två vänner som jag såg PS1 hos men det väckte inget habegär av någon anledning vad jag kan minnas, kanske redan var inne i datorsvängen då. Vi köpte vår första hem-PC 1994-1995 tror jag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

PS1 Slim... Eller hette den "PS One" ?
Där satt man och körde Spyro 3 i många många timmar.

Permalänk
Medlem

PS2, om man räknar med att jag fick ta över en från en polare. Den första jag köpte själv var dock PS3:an. Och jag hade spelat på PS1:an hos en polare tidigare. Innan PlayStation så var det Sega (master system och mega drive) som gällde inom konsoler.

Permalänk
Medlem

Första egna Playstation var en PS3.
Men har spelar på PS1, PS2 och PS5 också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Enviro jag skulle vilja be om ett svarsalternativ som heter "Annat", ingen av PS versionerna var min första men inte heller så att jag aldrig rört eller ägt ett PlayStation.

Det är nog fler i forumet som detta stämmer in på.

Typo
Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Playstation 1 spelade Tekken 3, Metal Gear Solid, Castlevania Symphony of the Night och Legend of mana med fler.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Min första och sista var och är PS5…

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Datavetare

PS2 var första. Var väldigt nöjd med den och efterföljaren PS3 som så här lågt blivit sista (hade en XboxOne X ett tag, dyrt sätt att spela Forza Horizon 5...). Såg inte riktigt poängen att fortsätta det spåret när de gick ifrån "specialdesignad HW, även om en del designbeslut var lite tvivelaktiga för just spel så försökte man göra coola saker".

Både PS2 och PS3 kunde i alla fall en liten tid efter release göra saker som inte var möjligt på samtida PC. Nu är det bara en nedskalad PC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Köpte en PS1 och en PS3 men använde bara BY och spelade bara ps1 spel aldrig köpt en konsol igen efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

PS2 var första. Var väldigt nöjd med den och efterföljaren PS3 som så här lågt blivit sista (hade en XboxOne X ett tag, dyrt sätt att spela Forza Horizon 5...). Såg inte riktigt poängen att fortsätta det spåret när de gick ifrån "specialdesignad HW, även om en del designbeslut var lite tvivelaktiga för just spel så försökte man göra coola saker".

Både PS2 och PS3 kunde i alla fall en liten tid efter release göra saker som inte var möjligt på samtida PC. Nu är det bara en nedskalad PC.

Tänker exakt likadant. Sista jag hade var en PS2 vilket jag enbart spelade Gran Turismo 3/4 på. Har inte ens tänkt en tanke på att skaffa en konsol igen. Utan unika titlar känns konsoler helt meningslösa.

Nu har väl visserligen konsoler och även TV-apparater blivit helt okej när det kommer till prestanda, men de ligger ju fortfarande efter en dator och pris argumentet gäller i princip bara om man är okunnig när det kommer till datorer.