Följ Black Week på SweClockers

Huawei lanserar första trippelvikta telefonen

Permalänk
Melding Plague

Huawei lanserar första trippelvikta telefonen

Mate XT Ultimate kostar nästan 30 000 kronor och har två gångjärn så att den kan vikas ihop som ett dragspel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

30 lax?...

Priser på telefoner är ju fan löjliga idag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Varför skulle man ens vilja ha så stor bild på sin telefon. Går ju knappt att hålla i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Varför skulle man ens vilja ha så stor bild på sin telefon. Går ju knappt att hålla i den.

För konsumtion av visuell media, kanske? Filmer, serietidningar?Kanske också för att få en överblick över siffror (tex tabeller i Excel)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

30 lax?...

Priser på telefoner är ju fan löjliga idag.

Som priser på bilar, hus, datorer, osv. osv. har varit väldigt länge.

Jag tycker det är rätt roligt att vi kommer ifrån begreppet ”en telefon” och får en mer segmenterad marknad.

Permalänk

Men varför? Jag har en iPad och sedan en assistent som bär med den hela tiden vart jag än går och denna lösning är så mycket bättre.

Skämt åsido, jag har inget större emot konceptet mer än att vi i väst nu bör undvika Huaweimobiler. Trist det har blivit så.

Permalänk
Medlem

Så himla tragiskt att man inte kan använda Huawei längre, min P20 pro från 2018 lever och är hur bra som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det är ju en surfplatta som du kan vika ihop och ta med dig. Och använda som telefon om man nu vill ibland.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Saknar Huawei,... Jag hade en P20 Pro. Det var en sjukt bra telefon

Permalänk
Medlem

Senare kommer Samsung med en model som man kan vika fyra gånger.

Permalänk
Medlem

Framtiden är här 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Detta är mer eller mindre den perfekta mobilen för min del!

Ser det som så att jag vill optimera min mobil efter vad jag gör med den, och i mitt fall är det mestadels konsumering av video med diverse forum/nyhetssiter på andra plats.

Sure priset är saftigt men just nu ser nästa mobil ut att bli en vanlig mobil som kompletteras av en surfplatta, med en mobil likt denna så hade jag kunnat hålla mig till en enhet!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nalle "Xi Jinping" Puh säger, "kööööp!".

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

Tjaa..den får ju iallafall ett mycket bättre format i utvikt läge än andra vikbara....men känns inte riktigt prisvärd än.
Får hoppas nästa version får ner priset 50%, men det är väl inte så troligt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av alexejrm:

Framtiden är här 🤓

Njae... Vet i fan tror de kommer se rätt löjligt ut att prata i den...

Testa själv å hålla en 10" surfpadda vid örat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Snusfri

https://www.newegg.com/insider/wp-content/uploads/iphone-5-light-saber.jpg

Varför ska man vika ut den till 10" när man skall använda den som telefon?
Man har den självklart hopvikt och då är det som vilken annan telefon som helst.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Så himla tragiskt att man inte kan använda Huawei längre, min P20 pro från 2018 lever och är hur bra som helst!

Håller med dig.
Har en Mate 20 Pro från 2018. Bästa mobiltelefon jag någonsin ägt.
5-6 år före sin tid.
Den känns fortfarande som en premiumlur, den är jämförbar med min S23.
Det enda som egentligen talar för S23:an är väl att den fortfarande får uppdateringar..

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

"They were too occupied with wether they could, they didn't stop to think if they should"

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

https://www.newegg.com/insider/wp-content/uploads/iphone-5-light-saber.jpg

Måste den vara i surfplatta läge om man ska prata i den, eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Nalle "Xi Jinping" Puh säger, "kööööp!".

Nalle "Xi Jinping" Puh säger: "Vi tar hand om din info å skickar din info vidare".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Bara hålla den som Nokias N-Gage

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Intressant att de undviker att visa framsidan av mobilen. Nästan som om den kommer vara konstigt böjd längst ena kanten och blir extrem skadat i fickan pga plast skärm som det inte går att ha skärmskydd på.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

För konsumtion av visuell media, kanske? Filmer, serietidningar?Kanske också för att få en överblick över siffror (tex tabeller i Excel)?

bra för penningstarka gamlingar också med möjlighet till stora bokstäver

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Och jag som inte ännu har lyckats fundera ut varför man behöver ha en telefon som ens viker sig en gång? Den blir ju bara onödigt stor och klumpig.

När de första vikbara telefonerna kom var det en enda som jag känner som skaffade en. Han var VD på ett mjukvarubolag och tyckte den var flashig och häftig. Han hade den i kanske 6-12 månader innan han tröttnade på den. Sen dess har jag inte sett en enda vikbar telefon, förutom i butik då.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Och jag som inte ännu har lyckats fundera ut varför man behöver ha en telefon som ens viker sig en gång? Den blir ju bara onödigt stor och klumpig.

När de första vikbara telefonerna kom var det en enda som jag känner som skaffade en. Han var VD på ett mjukvarubolag och tyckte den var flashig och häftig. Han hade den i kanske 6-12 månader innan han tröttnade på den. Sen dess har jag inte sett en enda vikbar telefon, förutom i butik då.

Vi reser tillbaka till år 2000.

Och jag som de flesta datanördar jag som inte ännu har lyckats fundera ut varför man behöver ha en telefon som som man kan surfa, fotografera, lyssna på musik, läsa mail på? Den blir ju bara onödigt stor och klumpig. De mobilerna är precis lika meningslösa som de där laptops vissa skaffar. Har man behov av att surfa eller göra något på datorn så går man endast hem och gör detta på ens stationära dator.

Folks behov förändras. En liten 6.7" mobil suger att göra mycket arbete på, Apples bästa iPhone är nu 6.9". Men det är ändå litet.
Ett problem med större enheter är att de tar större plats och det fungerar inte så smidigt än att ha flera mobiler kopplade till ett och samma abonnemang.
Alltså jag kan tänka mig en mobil som ser ut som Huawei mobil. Men jag vill samtidigt ha en helt vanlig kopplad till exakt samma mobilabonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag tog steget för någon månad sedan till en vikbar. Bättre begagnad då...

Finns många appar där det är fantastiskt, och jag faktiskt rätt ofta mitt anteckningsprogram sida vid sida när jag gör något annat på telefonen. Gör mycket research på telefonen. Nu är den telefonen lite väl tjock för jag också har skal på, men om de halverar storleken om några år så skulle jag nog inte gå tillbaka till en vanlig. Givet att den håller förstås!

Den senaste pixel fold är säkert fantastiskt bortsett från nypriset.

Media är så mycket bättre på vikbar. När jag går igenom bilder med barnen, det är klart mycket bättre på den.

Jag hade köpt den där telefonen om den kostade 7000 begagnat eller något något år efter släpp

Permalänk
Medlem

Det här stället borde döpas om till Sweboomers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi reser tillbaka till år 2000.

Och jag som de flesta datanördar jag som inte ännu har lyckats fundera ut varför man behöver ha en telefon som som man kan surfa, fotografera, lyssna på musik, läsa mail på? Den blir ju bara onödigt stor och klumpig. De mobilerna är precis lika meningslösa som de där laptops vissa skaffar. Har man behov av att surfa eller göra något på datorn så går man endast hem och gör detta på ens stationära dator.

Folks behov förändras. En liten 6.7" mobil suger att göra mycket arbete på, Apples bästa iPhone är nu 6.9". Men det är ändå litet.
Ett problem med större enheter är att de tar större plats och det fungerar inte så smidigt än att ha flera mobiler kopplade till ett och samma abonnemang.
Alltså jag kan tänka mig en mobil som ser ut som Huawei mobil. Men jag vill samtidigt ha en helt vanlig kopplad till exakt samma mobilabonnemang.

Helt säkert kan man hitta någon som har nytta av en sån här, men praktiskt taget alla faller inom kategorierna där man antingen klarar sig precis lika bra med en vanlig mobil, eller har med sig en ultrabook på 1kg. Större skärm ger ju bara mera yta - det ändrar inte operativsystemet (mycket) eller gör så att du har bättre inputmetoder. Att ha en mobil som funkar sämre 98% av tiden för att sen 2% av tiden funka sämre än en liten laptop känns bara... onödigt.

Vad jag kommer ihåg var det rätt så klart när det begav sig att de första smarttelefonerna skulle bli en hit? Min första smarttelefon köpte jag 2005, och den var varken större eller klumpigare än andra, och det var ingen vidare baksida till de features som fanns, förutom möjligtvis att den inte var lika robust som klassiska Nokian.

Skrivet av aradove:

Jag tog steget för någon månad sedan till en vikbar. Bättre begagnad då...

Finns många appar där det är fantastiskt, och jag faktiskt rätt ofta mitt anteckningsprogram sida vid sida när jag gör något annat på telefonen. Gör mycket research på telefonen. Nu är den telefonen lite väl tjock för jag också har skal på, men om de halverar storleken om några år så skulle jag nog inte gå tillbaka till en vanlig. Givet att den håller förstås!

Den senaste pixel fold är säkert fantastiskt bortsett från nypriset.

Media är så mycket bättre på vikbar. När jag går igenom bilder med barnen, det är klart mycket bättre på den.

Jag hade köpt den där telefonen om den kostade 7000 begagnat eller något något år efter släpp

Jag kan tänka mig att det är praktiskt för att göra anteckningar, men de vikbara telefoner jag har testat har inte varit tillräckligt smidiga för att ersätta en bra ultrabook eller en Remarkable. Men där kan jag se ett användningsändamål om man plötsligt behöver göra utförliga anteckningar utan att ha med sig något annat än mobilen.

Men för att titta på bilder? Vill jag verkligen sätta mig ner och titta på bilder med barnet så gör jag det nog hellre genom att casta till tv:n.

Men om man får en begagnat för ungefär motsvarande pris som en "vanlig" mobil så kan jag se en marknad för dem. Gäller nya också - skulle man få en vikbar för ungefär (typ 500-1000kr extra) samma pris så kunde det vara värt det för det fåtal gånger man har nytta av dem.

Sen så är jag lite snål när det gäller mobiler Jag kör på med en OnePlus Nord 2T, och ser inte egentligen någon orsak till att byta för tillfället, förutom möjligtvis 120hz skärm.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag väntar på utrullbar. Som en vanlig mobil i standardläget, men med skärm som man kan dra ut sidledes vid behov.
Utrullbar TV har de ju hintat om ett tag nu, och samma idé här men i sidled då. Man får bort den hårda vikningskanten som ju är en källa till nötning och fel i gångjärn m.m. Då OLED-paneler i sig själva är otroligt tunna så borde det gå att göra lösningen ultratunn, dvs i infällt läge inte större än idag. Det är min vision.

Permalänk
Medlem

Dragspelstelefon nästa?

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.