Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Värde på gammal NUC

Har en NUC med i5-10210U och 40GB RAM som använts som hemmaserver. Sedan tidigare är SATA-porten trasig och jag har kört NVMe. På sistone har också fläkten börjat låta som ett tröskverk.
Kollade lite på eBay och en ny fläkt verkar gå på strax över 200kr men då jag ibland har tummen mitt i handen så att säga frågade jag en lokal firma vad de vill ha för att fixa den och och fick ett förslag på mer än tio gånger så mycket vilket kändes lite sådär.
Funderar på om man ska dra hem en fläkt från eBay och prova byta själv eller försöka sälja den 'as is' och köpa i en ny. Men vad kan man tänkas begära för den?

Permalänk
Medlem

Det borde vara enkelt att byta fläkt i den. Max ett par skruvar och tio minuters arbete. Ge det ett försök! Är säker på att du klarar det. Passa på att applicera ny kylpasta/pads när du ändå är igång. 40GB ram skojar man inte bort.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara så svårt att byta fläktar i sådana datorer. Det är i princip laptopkomponenter, men chassit gör det mer tillgängligt än kompakta laptops. Det är oftast inte mycket som kan gå fel med detta heller. Lite beroende på modell behöver du väl inte ens ta av kylflänsen, och nätaggregatet är ju externt, så det är ingen risk för stötar heller. Jag skulle absolut rekommendera dig att försöka fixa det själv. Det är en väldigt kapabel dator som du kan ha glädje av många år till.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har en NUC med i5-10210U och 40GB RAM som använts som hemmaserver. Sedan tidigare är SATA-porten trasig och jag har kört NVMe. På sistone har också fläkten börjat låta som ett tröskverk.
Kollade lite på eBay och en ny fläkt verkar gå på strax över 200kr men då jag ibland har tummen mitt i handen så att säga frågade jag en lokal firma vad de vill ha för att fixa den och och fick ett förslag på mer än tio gånger så mycket vilket kändes lite sådär.
Funderar på om man ska dra hem en fläkt från eBay och prova byta själv eller försöka sälja den 'as is' och köpa i en ny. Men vad kan man tänkas begära för den?

Kan du inte öppna den och se om du kan få loss och sätta tillbaka den befintliga fläkten innan du beställer en ny?
Har du tur så kanske det kan vara damm på rotorbladen som gör att den låter illa. Kanske räcker med en rengöring med dammsugaren när du fått loss den. Sen utgår du där ifrån vad nästa steg är. Dumt att beställa en fläkt innan du vet om du får loss den eller om du behöver en ny.

Permalänk
Medlem

Har bytt fläkt i en ännu äldre NUC med en ersättningsfläkt från Ebay. Det är hur lätt som helst att byta.
Jag har också tummen mitt i handen btw.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Hedersmedlem

Har bytt fläktar, kylpasta osv. på vanliga laptops utan problem och detta ser väldigt mycket enklare ut:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

https://www.jwipc.com/products/core-i5-motherboard-8259u-1021...

Så här ser moderkortet ut med fläkt + 4 skruvar.

Skulle säga att man gör detta jobbet i lugn och ro hemma på 10 minuter med vanlig tjärmejsel pasta och ett dasspapper att gnugga bort den gamla pastan. Eventuellt lite rödsprit eller isoprylalkohol att ta bort utkletad pasta om nått spån har dränkt processorn med pasta (Det ska vara liten droppe på stora och nära som plasptploppen i änden på en nål.. Ja det är andra skruvar till chassiet men det är samma enkla manöver. 5 minutersjobb detta och kanske 10 minuters hantering runtomkring. i vissa fall vill man göra rent innan man är där och petar. En del har ju väldigt mycket damm hemma och det vill man inte få i ansiktet eller peta på.

Problemet för kund här är att firmor tar samma betalt i påbörjad timme den timmen ut och det måste dom ju göra om det ens ska gå ihop. Men dumt på smågrejer, men finns det att göra så säger man ju nej då det finns jobb man tjänar mer på så då gör man så här. + det tar tid att prata med kunder och massa annat, dolda kostnader som lokal + pengar till semester med mera. Ja ofta tar saker längre tid än man räknat med och det är ju det som gör priserna i slutänden.

Tycker man det är dyrt så får man allt göra det själv, gör det bara lugnt och metodiskt, ta ett foto innan man lossar så vet man hur det satt. kolla på lite youtubeklipp så brukar man lösa det mesta om man inte har tummen mitt i handen totalt. Man ska inte dra åt skruvarna allt man kan exempelvis då Messing och plåt är mjukt så då pajar man gängan.. Dra bara åt så att man känner att det tar stopp.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k