Microsoft släpper ”Windows‑appen”

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper ”Windows‑appen”

Det nya programmet ska göra det enkelt att komma åt Windows från vilken enhet som helst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Visar sig vara ett säkerhetshål om 3, 2, 1 ...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Intressant på fler sätt. Avvaktar dock.
Undra hur detta kommer påverka företag som TeamViewer?

Permalänk
Medlem

Detta är för företag och inte för privatpersoner.
Borde framgå bättre i artiklen

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Spawnbadboy:

Vad baserar du det på? Jag kan inte se några hinder från att använda det privat.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Och hackers

Permalänk
Sötast

Hej.

Vi döpte vårt förra program till "Remote desktop" för att vara så tydliga som möjligt om vad mjukvaran gör.
Vi tyckte det blev lite komplicerat.

Så vi döpte om till Windows appen.

Ni vet, om ni kör windows, så har ni windows appen, eftersom det finns många appar till windows så ville vi vara tydliga med att vi nu också har windows. Windows kan användas i windows för att komma åt windows via windows. Questions?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Allexz:

Hej.

Vi döpte vårt förra program till "Remote desktop" för att vara så tydliga som möjligt om vad mjukvaran göra.

Ni vet, om ni kör windows, så har ni windows appen, eftersom det finns många appar till windows så ville vi vara tydliga med att vi nu också har windows. Windows kan användas i windows för att komma åt windows via windows. Questions?

Mm, kändes lite underligt att gå in i Microsoft Store och söka på... Windows.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hej.

Vi döpte vårt förra program till "Remote desktop" för att vara så tydliga som möjligt om vad mjukvaran gör.

Ja, Remote Windows hade varit bättre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vad baserar du det på? Jag kan inte se några hinder från att använda det privat.

hmm pc appen kräver företagskonto för att använda men inte apparna på andra enheter

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Spawnbadboy:

hmm pc appen kräver företagskonto för att använda men inte apparna på andra enheter

Inga hinder här privat, men kanske inte finns i typ Home/Student-versioner eller så?

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Inga hinder här privat, men kanske inte finns i typ Home/Student-versioner eller så?

https://i.imgur.com/KZYwD5L.png

När du startar appen så ber den väl dig om företagskonto?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Spawnbadboy:

Japp, det gör den för mig när jag försöker logga in.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Spawnbadboy:

Skrivet av THB:

Japp, det gör den för mig när jag försöker logga in.

Bekräftar, kan inte använda mitt hotmailkonto eller domänanvändare

Permalänk
Medlem

Mm, just versionen för Windows verkar dumt nedlåst

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Verkar som olika appar på enheter har olika funktioner av någon jävla dum anledning:

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-app/get-started-con...

Microsoft i ett nötskal

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mm, just versionen för Windows verkar dumt nedlåst

Det följer ju dock med en Remote Desktop-klient (gamla mstsc) i Windows, och den gamla Remote Desktop-"appen" existerar ju än så länge den med även om den verkar ha övergivits. Den senare tycker jag fungerar bättre än mstsc om man har stor skärm och inte vill ha klienten i fullskärm.

Hade ju varit najs om "Windows App" hade kunnat fungera som ersättare för den även på Windows (just eftersom de övergivit den gamla), men de verkar ju ha någon alldeles för enterprise:ig plan för att det ska fungera för vanliga användare.

På t.ex. MacOS så är ju "Windows App" rakt av en ersättare av den gamla nya "Remote Desktop".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

😂🤣😝 Microsoft man måste bara älska er hehe nu förstår jag varför dom hade ett möte med Antivirus tillverkarna...Vi kommer att släppa en app som gör det möjligt att fjärrstyra alla Windows datorer allt som behövs i framtiden är appen och en giftig länk via mejl eller FB. Grattis alla kan bli hackare, ha grannens data med dig överallt varför inte frugans eller barnens?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Black(1)cat:

😂🤣😝 Microsoft man måste bara älska er hehe nu förstår jag varför dom hade ett möte med Antivirus tillverkarna...Vi kommer att släppa en app som gör det möjligt att fjärrstyra alla Windows datorer allt som behövs i framtiden är appen och en giftig länk via mejl eller FB. Grattis alla kan bli hackare, ha grannens data med dig överallt varför inte frugans eller barnens?

Kan inte tänka mig att de skulle försämra säkerheten på något vis bara för att det är en ny applikation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kan inte tänka mig att de skulle försämra säkerheten på något vis bara för att det är en ny applikation?

Nej alla fjärrstyrningsmöjligheterna finns ju sedan gammalt, de har bara samlat allt i en enda klient nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis innan var det lite stökigt nu är allt samlat i en liten app...

Permalänk
Medlem

Laddade ner den på Mac App Store nu, funkade bra att ansluta till min HTPC med Win10. Fattar inte varför Microsoft måste krångla till det så om man använder Windows. Nåja, har väl med säkerhet eller nåt att göra. Knepigt namnval.

Skulle gärna prova Apple Remote Desktop för att komma åt barnens datorer, men, det kostar ju en tusing och jag är inte säker på att det är bästa lösningen heller.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Sötast
Skrivet av Pirum:

Skulle gärna prova Apple Remote Desktop för att komma åt barnens datorer, men, det kostar ju en tusing och jag är inte säker på att det är bästa lösningen heller.

Det finns inbyggt gratis, samt massor av andra gratisprogram med samma funktioner.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Laddade ner den på Mac App Store nu, funkade bra att ansluta till min HTPC med Win10. Fattar inte varför Microsoft måste krångla till det så om man använder Windows. Nåja, har väl med säkerhet eller nåt att göra. Knepigt namnval.

Om du inte testa och har ett gmail-konto kan du koppla upp dig mot vilken dator som helst som har Google Chrome och som är inloggad med ditt gmail-konto. Chrome Remote Desktop heter det.