M-ATX-Bygge för utveckling, AI och visst spelande, rött vs blått
Sitter idag på en Mac Mini M2 8GB/256GB där man börjar känna att minnet är för lite för en del aktiviteter, tex utveckling och som .NET utvecklare är det inte heller en optimal miljö, även om det går. 256GB är även det väldigt väldigt lite, men väldigt trevlig, tyst och strömsnål dator i övrigt.
Tänkte därmed uppgradera, dels för att komma igång med utveckling lite mer privat igen och jobbar en hel del med AI. Även om jag har en server som kör Ollama och ComfyUI så vill jag ändå kunna köra vissa saker direkt på burken med.
Spelar inte så mycket, men gillar spel som City Skylines, Planet Coaster och skulle ljuga om jag sa att inte ser fram emot Civilization 7. Sitter dock med en 49" 5160x1440 skärm så det kräver sitt grafikkort, men tänker att jag avvaktar det tills man dels har mer pengar att röra sig med och dels till BF och liknande reor framöver.
Min tanke är ett hyfsat strömsnålt och relativt framtidssäkert bygge, men även samtidigt prisvärt. (Jag behöver inte nödvändigtvis ha det senaste hetaste)
Inget bling bling och så tyst som möjligt. (CPU kylare får bli en framtida investering)
Minst 64gb ram vill jag dock ha, och gärna plats för det dubbla.
Kommande grafikkort kommer bli nVidia pga bättre stöd för AI implementationer.
Minst 2 M.2 platser, en för os + mjukvara och en för spel.
Tanken är att satsa på en grund med Asus Prime AP201 som inet har för 699kr just nu. (Kör det till min server och gillar det man får för det priset) och Corsair RM1000e som Webhallen har en refurb-kampanj på just nu för 1190kr.
Sen vetetusan, ska man satsa på senaste från Intel eller lite äldre för att få ner priset och då kanske AMD istället?
Räknar / hoppas på att få en 5-6k för mac:en och sen punga ut med ungefär lika mkt till.
Några åsikter / tankar?