Rykte: Playstation 6 kan släppas i två versioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det vill de säkert. Men är det ens det minsta realistiskt utan krav på dedikerade portabla versioner eller batteritid på 20 minuter?

För nu har de ju dessutom Portalen. Och redan den kommande PS5pro har WiFi7. Den borde rimligtvis också ha bättre videoencoder. Och på de marknader som är relevanta bör nätåtkomst åtminstone inte gå bakåt framöver. Även det kanske inte händer jättemycket på fem år.

Därför rätt skeptisk till att tilltron på nätverksframtiden kommit av sig totalt bara för att några amerikanska Youtubare hade problem att spela i bilen utanför McD liksom.

Den säljer ju bevisligen trots allt bra nog för att den skulle bli inkluderad i 30th-grejen. Men någon rymdgrå VR-hjälm syntes inte till...

Ryzen Z1 Extreme som används i t.ex Asus ROG Ally ligger strax över PS4-nivå i prestanda vad jag kan hitta, och det finns säkert en marknad för en handhållen konsoll som kan spela PS4-spel och säkert en del PS5-spel också om man sänker grafiken lite.

Det kanske inte går att använda just den systemkretsen rakt av utan den kanske behöver modifieras lite för att göra den mer PS-lik, men om Sony (eller Microsoft för den delen) skulle vilja göra en handhållen konsoll så har ju AMD lagt ribban väldigt lågt åt dem. Men det är nog mest bara önsketänkande, mer troligt är att de som du säger bara fortsätter på Portal-spåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det vill de säkert. Men är det ens det minsta realistiskt utan krav på dedikerade portabla versioner eller batteritid på 20 minuter?

Jag förutsatte krav på dedikerad version för det portabla (för portabla PS5-spel, PS4 spel kan man hoppas går att köra rakt på)

Men att framtagandet av denna version ska vara förhållandevis smidig. Inte lika smidigt som att ta fram en Pro-version men mer åt det hållet än att porta till Vita om man säger så

Men ja, kanske de nöjer sig med att streama till det portabla. Jag gissade att Portal skulle säljas i 7 exemplar och fick uppenbarligen helfel så...

Haha, glad att det inte bara var jag som noterade avsaknad av grå hjälm...

Permalänk
Medlem

Dyr och dyrare kanske, där den dyra kommer utan handkontroll och skivläsare.
Möjligen blir det tre, med en Pro-version efter 5 år, vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tror snarare att det lilla chippet är för en portabel Playstation.

Tror de vill ha del av Switch2/Steamdeck/etc kakan.

Skulle vara trevligt. Det hade ju inte varit något problem alls att göra en PS4 (Pro?) Portable idag, eller en PS5, men i så fall med lite lägre upplösning troligen

Jag är förvånad att de inte gjorde en sådan redan vid PS5 lanseringen, trodde det var därför de krävde att de flesta spelen skulle släppas till PS4 också, men där hade jag fel

Permalänk
Medlem

Släpper de två varianter så köper jag nog ingen av dem.

En lär ju vara billigare (men ändå dyr) med sämre prestanda. Den vill man ju inte ha. Och den andra kommer vara riktigt dyr (för dyr). Inget som lockar direkt.

Permalänk
Medlem

Developers avskyr series s...

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Två versioner: en vitsvart och en svartvit

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle vara trevligt. Det hade ju inte varit något problem alls att göra en PS4 (Pro?) Portable idag, eller en PS5, men i så fall med lite lägre upplösning troligen

Jag är förvånad att de inte gjorde en sådan redan vid PS5 lanseringen, trodde det var därför de krävde att de flesta spelen skulle släppas till PS4 också, men där hade jag fel

Skulle de släppt en portabel PS5 år 2020 (SOC på TSMC N7) så hade den behövt vara rejält mkt svagare än Series S så det är väl knappast förvånande att de inte gjorde det?

Men om vi tänker en SOC på N4 (eller ännu hellre N3, men det är $$$) och LPDDR5X-minne så kan man nog lira PS5-spel utan att de slaktas till oigenkännlighet (och utan att konverterings-processen blir allt för jobbig). Speciellt om man kör lite PSSR oxå då.

Krävde att de flesta spelen skulle va på PS4? Aldrig hört nått om några sådana krav. Att många spel har varit cross-gen har en mkt enklare förklaring än så; större kundbas = mer $.

Permalänk
Medlem

Om de släpper en ps6 och en ps6 pro vid release så hoppas jag de håller dem så hela konsolcykeln och inte släpper en ps6 pro pro senare.

Då ska ju dom ha samma processor och minne men pro varianten kan ha större grafikdel och lagringsenhet. Så utvecklar de spelen främst för ps6 och ger fler grafikval för ps6 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skulle de släppt en portabel PS5 år 2020 (SOC på TSMC N7) så hade den behövt vara rejält mkt svagare än Series S så det är väl knappast förvånande att de inte gjorde det?

Men om vi tänker en SOC på N4 (eller ännu hellre N3, men det är $$$) och LPDDR5X-minne så kan man nog lira PS5-spel utan att de slaktas till oigenkännlighet (och utan att konverterings-processen blir allt för jobbig). Speciellt om man kör lite PSSR oxå då.

Krävde att de flesta spelen skulle va på PS4? Aldrig hört nått om några sådana krav. Att många spel har varit cross-gen har en mkt enklare förklaring än så; större kundbas = mer $.

Vid lanseringen av PS5 skulle de kunna gjort en portabel PS4, inget annat. Då hade det varit vettigt att framhäva crossgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vid lanseringen av PS5 skulle de kunna gjort en portabel PS4, inget annat. Då hade det varit vettigt att framhäva crossgen

Aha, du mena så.

Det blir ju konstigt dock. "Här, kolla vår nya PS5. Och kolla den här prylen oxå, den spelar inte PS5 alls"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Aha, du mena så.

Det blir ju konstigt dock. "Här, kolla vår nya PS5. Och kolla den här prylen oxå, den spelar inte PS5 alls"

Men som sagt, alla utom typ 10-20 spel funkar ju på PS4 fortfarande

Permalänk
Medlem

När de flesta spel släpps för PS4 och Xbox One fortfarande så är det väl ändå lite löjligt att säga att det är Series S som håller tillbaka något? Tittar man på PC så kan man ju ofta sänka upplösningen till <=1080p och sänka kvalité på texturer och annat och komma ner rätt rejält i vram användning.

Sen vet jag inte om Sony kommer göra detta efter hur det gick för MS.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att de inte sätter samma krav som Microsoft gjorde, om det nu blir en variant som blir lika mycket klenare som Series S. Kravet på att allt var tvunget att fungera på Series S gjorde att en del saker fick strykas, även om BG3 till slut fick undantag på att släppas utan att co-op funkade på S (men det gjorde att Xbox-spelare fick spelet onödigt sent då det tog ett tag att få undantaget). Det blir inte bra att bygga in cross-gen-problemet permanent i en enskild generation.

Så länge de kan undvika att den svagare konsolen hindrar spelutvecklingen så är det nog bra att erbjuda ett billigare alternativ då alla inte har samma krav eller samma disponibla inkomster.

Att det skulle bli en PS6 Pro direkt har jag svårare att se att det sker. Det skulle absolut gå att göra men jag tror det är lättare att få till en starkare refresh till bra pris efter några år (trots att många har synpunkter på priset hos PS5 Pro nu) och att det livar upp livscykeln lite. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det viktigaste är att de inte sätter samma krav som Microsoft gjorde, om det nu blir en variant som blir lika mycket klenare som Series S. Kravet på att allt var tvunget att fungera på Series S gjorde att en del saker fick strykas, även om BG3 till slut fick undantag på att släppas utan att co-op funkade på S (men det gjorde att Xbox-spelare fick spelet onödigt sent då det tog ett tag att få undantaget). Det blir inte bra att bygga in cross-gen-problemet permanent i en enskild generation.

Så länge de kan undvika att den svagare konsolen hindrar spelutvecklingen så är det nog bra att erbjuda ett billigare alternativ då alla inte har samma krav eller samma disponibla inkomster.

Att det skulle bli en PS6 Pro direkt har jag svårare att se att det sker. Det skulle absolut gå att göra men jag tror det är lättare att få till en starkare refresh till bra pris efter några år (trots att många har synpunkter på priset hos PS5 Pro nu) och att det livar upp livscykeln lite. Vi får se.

Ska de ha en svagare variant så måste de nog ändå ha samma krav som MS, annars blir den svår att sälja.

Eller om de skulle tillåta att spel bara släpps för PS5 Pro, skulle nog lede till ramaskri.

Kanske att de skulle kunna undvika MS problem genom att ha bättre verktyg, som hjälper utvecklarna att krympa ner texturer osv för att få plats i mindre mängd RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men som sagt, alla utom typ 10-20 spel funkar ju på PS4 fortfarande

Ja blev lite konstigt där. De lanserade PS5 med orden "we believe in generations" men har inte riktigt levt upp till det.

Tror taktiken blir annan nästa gång. Spelutvecklingen har blivit så dyr, teknikutvecklingen är långsammare och ny teknik (nya chip på nya noder) har blivit asdyr och det är överlag svårt att tänka sig ett spel som omöjligt kan snurra på PS5 (låt vara att det stannar på 30 fps och inte helt optimalt för en 4K tv) - så jag tror inte de tror på generationer längre.

Just därför skulle en PS5 Portable funka även om den bara kommer säg 2 år för PS6. Dvs även när PS6 släpps så finns PS5 kvar - som det billigare resp portabla alternativet.

Så skulle jag gjort iaf om jag vore Sonyboss. Å andra sidan så skulle jag inte pumpa in 400 miljoner $ i Concorde heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Ska de ha en svagare variant så måste de nog ändå ha samma krav som MS, annars blir den svår att sälja.

Eller om de skulle tillåta att spel bara släpps för PS5 Pro, skulle nog lede till ramaskri.

Kanske att de skulle kunna undvika MS problem genom att ha bättre verktyg, som hjälper utvecklarna att krympa ner texturer osv för att få plats i mindre mängd RAM.

Det är dock skillnad på att inte släppa ett spel till den svagare konsolen alls och att göra vad som ändå blev resultatet med BG3, dvs att det släpptes utan en feature som Series S var för klen för. Alternativet där var ju att inte släppa spelet till Xbox över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de gör en MS och släpper 2 konsoler med olika prestanda. De har givetvis sett vilka problem MS har haft med Series S. Speltillverkarna har grinat högt när de tvingats anpassa för Series S. Series X har blivit lidande pga det. Varför i hela friden skulle Sony kopiera det?

Jag tror det rör sig om 2 helt olika enheter. Ett Playstation 6 och en bärbar konsol.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20589596" userid="138421" name="appel1"]

/quote]
Men det är samtidigt exakt dessa krav som gör att series X inte kommer till sin fulla rätt för spelen måste designas för att vara spelbara på båda. Vem vill utveckla något men vara bakbunden till att du inte kan använda alla resurser för att det finns en klenare version som måste funka med.

Så nej, dubbla versioner är imho galenskap. MS testade och visade tydligt (ännu en gång imho) att det inte funkar i praktiken.