Helt nytt 4070 ti super underpresterar rejält

Permalänk
Medlem

Helt nytt 4070 ti super underpresterar rejält

Nyinstallerad på Win11

Några tips?

Inkopplad på grafikkortet
Testat byta portar, kör DP
Kört en DDU vända

Permalänk
Medlem

Presterar det dåligt i spel också?

Hur är strömkablarna anslutna?

Prova att sätta på Resizable Bar för att se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Prova att sätta på Resizable Bar för att se om det gör någon skillnad.

Det ger väl visserligen i många lägen en viss fördel, så det är ju inget fel som ett generellt tips, men felet som frågan gäller verkar ju vara mycket större än så.

Det är ju fel på nivån att TS får 2500 poäng i testet mot förväntat ca 15000 poäng.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

Nyinstallerad på Win11

Några tips?

Inkopplad på grafikkortet
Testat byta portar, kör DP
Kört en DDU vända

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Kan du visa "Detailed monitoring" från testresultaten också?

Om det möjligen syns någon ledtråd där angående vad som händer/inte händer...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har Corsairs SFX 750
Först kört med Corsairs 12vhpwr sladd. testade sedan med adaptersladd som medföljer

Hoppar mellan 2-3 fps till 60 fps så väldigt ryckig.
Details

@Decster
@evil penguin

Taggade
Permalänk
Medlem

Något liknande hände mig när jag köpte ett nytt grafikkort. Det var nätagget som var klent/kasst. Så när jag bytte ut det löste sig allt. Du verkar ju iof ha ett hyffsat nätagg så vettetusan om det är det som är felet för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Något liknande hände mig när jag köpte ett nytt grafikkort. Det var nätagget som var klent/kasst. Så när jag bytte ut det löste sig allt. Du verkar ju iof ha ett hyffsat nätagg så vettetusan om det är det som är felet för dig.

Ja tänker också så men det borde vara nog, testade ändå skifta kablar för att vara säker och utesluta den saken.
Satte tillbaka mitt nödkort 3050 för att kolla, krossar mitt 4070 just nu lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

Har Corsairs SFX 750
Först kört med Corsairs 12vhpwr sladd. testade sedan med adaptersladd som medföljer
<Uppladdad bildlänk>

Hoppar mellan 2-3 fps till 60 fps så väldigt ryckig.
Details
<Uppladdad bildlänk>

@Decster
@evil penguin

Nätagget borde ju räcka med marginal, men har ingen närmare koll på exakt den modellen. Känns ju inte som någon huvudmisstänkt, iaf.

Hela problemet är ju rätt spännande. Klockfrekvenserna ligger ju rätt och temperaturen som loggas där är ju inget att prata om, men någonting är ju tydligt fel eftersom både GPU load och framerate vinglar omkring väldigt.

Här är ett mer normalt exempel, bara som referens:

Klicka för mer information
Visa mer

Skrivet av upaflsh:

Ja tänker också så men det borde vara nog, testade ändå skifta kablar för att vara säker och utesluta den saken.
Satte tillbaka mitt nödkort 3050 för att kolla, krossar mitt 4070 just nu lol

<Uppladdad bildlänk>

Är ju lite intressant att ditt 3050 uppenbart verkar fungera normalt i samma kortplats och samma allt annat...

Är det enbart grafikkortet som är nytt, uppgraderat från detta 3050 eller så?
Du har inga extra tweaks inblandade, typ MSI Afterburner eller något som gått bananas?

Om du kör GPU-Z, är det rätt PCIe-länk, x16 4.0?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nätagget borde ju räcka med marginal, men har ingen närmare koll på exakt den modellen. Känns ju inte som någon huvudmisstänkt, iaf.

Hela problemet är ju rätt spännande. Klockfrekvenserna ligger ju rätt och temperaturen som loggas där är ju inget att prata om, men någonting är ju tydligt fel eftersom både GPU load och framerate vinglar omkring väldigt.

Här är ett mer normalt exempel, bara som referens:

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Är ju lite intressant att ditt 3050 uppenbart verkar fungera normalt i samma kortplats och samma allt annat...

Är det enbart grafikkortet som är nytt, uppgraderat från detta 3050 eller så?
Du har inga extra tweaks inblandade, typ MSI Afterburner eller något som gått bananas?

Uppgraderade från ett 3080 och nope inget Afterburner el.dyl.

fyi skickad på RMA nu så får se vad de får ut av det.
Tack alla för hjälpen, ville se om det var något jag missat och kunde testa och utesluta innan jag lämnade bort den.

Permalänk
Medlem

Fick ett nytt kort idag...

Funderar om det är kopplat till mitt moderkort.

https://www.reddit.com/r/sffpc/s/FmqiaLPyD5

Har testat power inställningen utan nytta.

Permalänk
Medlem

Sedär! En halvering av monsterprestandan Jag tycker allt du skall testa med ett annat nätagg. Har du ingen vän som du kan låna ett nätagg av för se om det blir bättre?!

I annat fall så köper jag gärna kortet av dig för en peng som motsvarar prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

<Uppladdad bildlänk>

Ännu sämre resultat? Det är ju nästan imponerande med tanke på hårdvaran.

Men eftersom du nu har ett kort igen så testar jag mina gamla frågor:

Skrivet av evil penguin:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

Möjligt. Du ligger några versioner back vad gäller BIOS (enligt bild i första inlägget),
så du kan alltid testa att lägga in senaste och se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Sedär! En halvering av monsterprestandan Jag tycker allt du skall testa med ett annat nätagg. Har du ingen vän som du kan låna ett nätagg av för se om det blir bättre?!

I annat fall så köper jag gärna kortet av dig för en peng som motsvarar prestandan

Klurar på att köpa ett nyare Corsair under morgondagen på NoN (öppet köp) testa och se vad som händer.
Absolut på köp, jag har en dyr frakt bara ;-D

Skrivet av evil penguin:

Ännu sämre resultat? Det är ju nästan imponerande med tanke på hårdvaran.

Men eftersom du nu har ett kort igen så testar jag mina gamla frågor:

PCI-e länken, Spännande, ser ut att va knas, satt till Auto i Bios, kan se om jag kan ändra.

Skrivet av TechWolf:

Möjligt. Du ligger några versioner back vad gäller BIOS (enligt bild i första inlägget),
så du kan alltid testa att lägga in senaste och se om det gör någon skillnad.

Ny bios fixad, ingen skillnad men alltid bra med att vara uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

Klurar på att köpa ett nyare Corsair under morgondagen på NoN (öppet köp) testa och se vad som händer.

PCI-e länken, Spännande, ser ut att va knas, satt till Auto i Bios, kan se om jag kan ändra.
<Uppladdad bildlänk>

Länken går upp och ner beroende på last så om det där var i Idle så är det fullt normalt. Om det ser likadant ut när du kör benchmark eller spel så låter det som att det är något med moderkortet/cpu'n.

Permalänk
Medlem

En intressant grej på bilderna i trådstarten är att CPUn var upp över 30 GHz en stund, vilket förstås är helt omöjligt. Om det verkligen är nätagget som orsakar såna konstiga problem så känns det som att det borde leda till att datorn kraschar ofta, och det borde rimligtvis krånglat med ditt 3080 också som drar mer ström. Men jag har varit med om riktigt konstiga problem som orsakats av dåliga nätagg, så vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

Ja om du kan få till på öppet köp så är det bra. Annars kan det lätt sluta med att du får en helt ny dator

Stötte själv på problem med blåskärm/ video memory något för ett tag sedan. Så började köpa och byta komponenter. Så visade det sig att det var fel på SSD:n. Det var den sista komponenten som var kvar att byta ut. Så blev en helt ny dator när allt var klart.!

Permalänk
Medlem

kör du pcie riser kabel till kortet?

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Länken går upp och ner beroende på last så om det där var i Idle så är det fullt normalt. Om det ser likadant ut när du kör benchmark eller spel så låter det som att det är något med moderkortet/cpu'n.

Det ser ut som att de har gpu-z render test igång (fönstret till höger), det brukar räcka för att se om det hoppar upp till förväntad hastighet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det ser ut som att de har gpu-z render test igång (fönstret till höger), det brukar räcka för att se om det hoppar upp till förväntad hastighet

Sedär det missade jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

kör du pcie riser kabel till kortet?

Japp, Gen3, Loque Ghost S1, tyvärr sitter kylaren i vägen så jag kan inte gå förbi där men
med ett annat kort typ mitt 3050 presterar ok, då border kabeln i sig va ok I guess.

Kan PSU påverka Pcie i detta fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ja om du kan få till på öppet köp så är det bra. Annars kan det lätt sluta med att du får en helt ny dator

Stötte själv på problem med blåskärm/ video memory något för ett tag sedan. Så började köpa och byta komponenter. Så visade det sig att det var fel på SSD:n. Det var den sista komponenten som var kvar att byta ut. Så blev en helt ny dator när allt var klart.!

Umm tänker byta till AM5 men tänkte inte nu, grafik först men ser vart det sakta lutar åt 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

Japp, Gen3, Loque Ghost S1, tyvärr sitter kylaren i vägen så jag kan inte gå förbi där men
med ett annat kort typ mitt 3050 presterar ok, då border kabeln i sig va ok I guess.

Då felet inte är speciellt vanligt, och du kör med en riser så pekar det nog åt att den är felet, eller att den ev orsakat skada på de paths som ny grafikkortet använder. Kollar man load i % i ditt screenshot så går kortet sällan på 100%, och ligger inte heller stabil runt 90-100.

Nog kan det vara PSU som inte levererar, men det kan också vara riser då ström också dras över PCI-e. Nya grafikkortet kanske använder andra banor som fungerar mindre bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

Får en känsla av att det är risern som spökar, är det inte den så är det ett väldigt märkligt problem...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

<Uppladdad bildlänk>

Ny bios fixad, ingen skillnad men alltid bra med att vara uppdaterad.

Skrivet av tonii:

Skrivet av evil penguin:

Skrivet av tonii:

Sedär det missade jag!

Testade själv, iaf för mig så hoppar länken upp till rätt hastighet men går efter ett tag ned... (antar att inbyggda render test inte är tillräckligt intensivt i längden)

Var det 2.0 hela tiden eller rätt hastighet till en början?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Då felet inte är speciellt vanligt, och du kör med en riser så pekar det nog åt att den är felet, eller att den ev orsakat skada på de paths som ny grafikkortet använder. Kollar man load i % i ditt screenshot så går kortet sällan på 100%, och ligger inte heller stabil runt 90-100.

Nog kan det vara PSU som inte levererar, men det kan också vara riser då ström också dras över PCI-e. Nya grafikkortet kanske använder andra banor som fungerar mindre bra.

Här ser man risern, heatpipesens ändar sticker ut och är i vägen för kortet.

Ok thx, får försöka med en ghetto lösning imorgon och vända på cpu kylaren så att kortet får plats att sättas direkt i.

Bara att fortsätta med uteslutningsmetoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Testade själv, iaf för mig så hoppar länken upp till rätt hastighet men går efter ett tag ned... (antar att inbyggda render test inte är tillräckligt intensivt i längden)

Var det 2.0 hela tiden eller rätt hastighet till en början?

Den var aldrig rätt.
Skönt att veta vart det strular nu åtminstone.

Permalänk
Medlem

orkar du skruva ur moderkortet kan du ju testaköra utanför burken och se om det är risern eller inte

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

<Uppladdad bildlänk>
Här ser man risern, heatpipesens ändar sticker ut och är i vägen för kortet.

Ok thx, får försöka med en ghetto lösning imorgon och vända på cpu kylaren så att kortet får plats att sättas direkt i.

Bara att fortsätta med uteslutningsmetoden.

Har du testat nytt agg? Som en skrev i tråden som hade exakt samma fel som du så läste agget sig.. har du otur har du ju kasst agg och det är där boven är.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Resolved

Det verkar ha varit risern som var den bristande punkten...
Testade i morse att flytta tillbaka till min SSUPD Meshroom S V2.
Lite som att flytta hem till mamma igen men ibland kan det vara nödvändigt.

Den har ju en gen 4 PCIe kabel och då slapp jag gettomodda CPU kylaren (vända den upp
och ner tillfälligt för att få plats med GPU direkt på kortet. Har redan fått med CPU´n 😱 när jag
monterat av kylaren en gång i denna historia och ville slippa stressen att ta loss den igen.

Kollade GPU-Z direkt och voilà

Kände mig övertygad att 3D-mark skulle förbättras mot tidigare.

och

Tack alla för ert stöd och tips.