Mozilla anklagas för otillåten användarspårning i Firefox

Permalänk
Melding Plague

Mozilla anklagas för otillåten användarspårning i Firefox

Integritetsorganisationen Nyob ger Mozilla smäll på fingrarna för ny funktion som spårar användare utan samtycke.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har version 130.0.1 och den rutan/raden är helt avstängd, kan inte göra något. Men antar att det betyder att de har stängt av funktionen för tillfället sedan de blev varse om problemet.

Permalänk
Medlem

Intressant nog är det vare sig ikryssat eller ändringsbart (greyed out) i mina preferenser. Version 129.0.2.

Permalänk
Medlem

Kör också version 130.0.1 och det är grått för mig med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har version 130 och den rutan/raden är helt avstängd, kan inte göra något. Men antar att det betyder att de har stängt av funktionen för tillfället sedan de blev varse om problemet.

<Uppladdad bildlänk>

Nej, det betyder troligtvis att du stängt av datainsamling alldeles ovanför den där inställningen. Då aktiveras inte inställningen automatiskt och går inte ens att aktivera om man vill, men det är förstås lite förvirrande att det inte står något om det utan kryssrutan bara stängs av.

Permalänk
Medlem

Fältet är disabled i 131.0b9 också.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har version 130.0.1 och den rutan/raden är helt avstängd, kan inte göra något. Men antar att det betyder att de har stängt av funktionen för tillfället sedan de blev varse om problemet.

<Uppladdad bildlänk>

Den var aktiverad för mig, men gick att kryssa ur (har samma version som du) och kryssa i igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, det betyder troligtvis att du stängt av datainsamling alldeles ovanför den där inställningen. Då aktiveras inte inställningen automatiskt och går inte ens att aktivera om man vill, men det är förstås lite förvirrande att det inte står något om det utan kryssrutan bara stängs av.

Så verkar det vara, den blir aktiv om man slår på att skicka data till Mozilla.

Permalänk

Spelar ingen roll vad man gör idag. Du blir spårad lik väl. Endaste sättet är att stänga ner allt som är digitalt. Som vanligt varför skrivs det så ofullständiga artiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har version 130.0.1 och den rutan/raden är helt avstängd, kan inte göra något. Men antar att det betyder att de har stängt av funktionen för tillfället sedan de blev varse om problemet.

<Uppladdad bildlänk>

Har också 130.0.1 och det är samma för mig, och den går inte att kryssa i så länge "Allow Firefox to send technical and interaction data to Mozilla" inte är ikryssat. Huruvida det är jag som har valt bort insamlingen eller inte minns jag inte, men lite sugigt känns det ju om det måste vara ett aktivt val att inte skicka data till Mozilla.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har version 130.0.1 och den rutan/raden är helt avstängd, kan inte göra något. Men antar att det betyder att de har stängt av funktionen för tillfället sedan de blev varse om problemet.

<Uppladdad bildlänk>

Den är åtminstone än så länge kopplad till "Allow Firefox to send technical and interaction data to Mozilla". Är den av så blir den grå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Spelar ingen roll vad man gör idag. Du blir spårad lik väl. Endaste sättet är att stänga ner allt som är digitalt. Som vanligt varför skrivs det så ofullständiga artiklar.

Det hjälper ju inte direkt om en app har en tickbox som "Skicka inte personlig information om dig" och du måste ha den avtickad för att inte skicka personlig information om dig.

Permalänk
Medlem

Använder man adblock så stänger AB av det åt dig om jag inte mins fel.
Min är av och aldrig rört det sjäv

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Rutan ikryssad hos mig på nyare datorn (w11), har inte sett den tidigare. Har ublock installerat, så den adblockern gör iaf ingen diff på den rutan.

Permalänk
Medlem

Skönt att straffen är så kännbara att inga stora företag vågar lura och stjäla från sina kunder (spår av ironi). Skönt att vi har politiker, domstolar och journalister som är på den svagas sida(makroskopisk ironi).

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem

Om "Allow Firefox to send technical and interaction data to Mozilla" har varit ikryssat sedan tidigare så verkar det här också vara ikryssat per default.

Ingen jättegrej, men jag slog av det i alla mina profiler ändå. Hatar man reklam så gör man, jag har ingen nytta av att hjälpa reklammakare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det var gråat, skönt att jag var flitig när jag installerade att kryssa ur sånt skräp. Synd dock att man måste fippla med det, borde vara opt-in, inte opt-out.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Känns ju inte alls som de försöker göra ett namn för sig själv, rätt klumpigt dessutom. Som om någon seriös beivrare av privacy skulle skicka ut:

Citat:

Felix Mikolasch, data protection lawyer at noyb: “It’s a shame that an organisation like Mozilla believes that users are too dumb to say yes or no. Users should be able to make a choice and the feature should have been turned off by default.”

... med andra ord lyckades de trolla en mängd nyhetsoutlets.

GG.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

Hörde när detta kom och blev inte glad. Tycker det är tråkigt att inte Mozilla gör bättre ifrån sig. De klantar sig lite nu som då. Fortfarande en bättre webbläsare än de andra men blanda inte in något som rör annonser i en webbläsare! Det är inte okej.
Men kommer att köra FF ändå, iaf till det händer något idiotiskt. Eller när de lägger ner när Google inte sponsrar dom längre, vilket kanske kan ske om Google får på fingrarna för de ger pengar för deras sökmotor till Firefox och Apple.

Än så länge är det väl bara Vivaldi jag vet som inte klantat sig enligt mig, men har säkert missat något med den med.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Någon kan rekommendera en bra webbläsare? Chrome avtod jag från till förmån för Firefox men tycker inte Firefox är så bra längre. Funkar lite halvtaskigt ibland och beter sig märkligt.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Någon kan rekommendera en bra webbläsare? Chrome avtod jag från till förmån för Firefox men tycker inte Firefox är så bra längre. Funkar lite halvtaskigt ibland och beter sig märkligt.

Vivaldi eller Brave kanske? Är väl egentligen samma i grunden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc