Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Varför köper folk 1080ti för dessa summor?

Permalänk

Varför köper folk 1080ti för dessa summor?

Hej,

Varför köper vissa 1080ti ofta rog strix för upp till 2000kr?

Har sett tex rtx2070 super gå för långt under dessa pengar. Spelar inte rtx någon roll? Endel hävdar ju man missar så viktiga funktioner.

Sedan hjälper inte 1080ti extra 3gb gddr5 i 4k gaming så värst mycket. 2070 super har väl 8gb gddr6.

Sen finns det AMD, 6650xt 8gb gddr6 ganska likt ett 1080ti prestandamässigt skillnaden det är ett 175watt kort emot 1080ti 250w. Däremot sett att 6650xt presterar betydligt bättre i cyberpunk 4k tex och modern warfare 3.

Cyberpunk i 1080p:

1080 ti avg fps 72, i 4k low 30fps inte spelbart.
6650xt avg fps 83, i 4K low 63 fps absolut spelbart.

Modern warfare 3 i 1080p:
1080ti avg fps 85
6650xt avg fps 125

Orkade inte titta upp 4k i modern warfare 3 men där ligger säkert 6650xt högre med. Det här kortet kan du få begagnat för så lågt som 1900.

Varför håller priserna i på arbetshästen 1080ti? Borde dom inte börja sjunka?

Permalänk

Nvidia kortet brukar väl ta bättre betalt i begagnad skick?

Permalänk
Medlem

Många inklusive mig själv fick brottas med drivrutiner förr så därför ser man aldrig nånsin tillbaka på AMD av ren princip. Även då på den tiden så var AMD ägare magiskt frälsta och såg inte dom problem som per fakta faktiskt var där.

Drogs själv mycket mer blinkade skärm(som blev svart och då kunde man bara fulresetta genom att dra ut nätsladden) och artefakter och allt möjligt i exempelvis CS. Det var så skönt att gå över till nVidia och då med ett GTX580, Aldrig vart så nöjd någonsin vid ett byte. Var verkligen sjukt nöjd att ha ett kort som bara fungerade. Därpå satt det ju i tanken att AMD är skräp oavsett vad nån säger.

Sen är vi här 2025 Majkrosåft håller på med dynga och ren skär ondska så man kan bara gå över till Linux och då är AMD bättre säger dom frälsta så det är bara att göra nytt försök, Jag letar något begagnat kort nu. Vi får se hur frälst och fånigt glatt leende även jag kan bli

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

@saarikoski: Jösses vad du lägger dig i folks 1080 Ti-affärer Du är inne i flera annonser och argumenterar off topic kring både prestanda på orelaterade produkter och fraktkostnader.

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen som köper ovan nämnda kort för att spela i 4k, 1080ti är fortfarande ett utmärkt kort i 1080p, fungerar även hyffsat i 1440p.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Som nämnt är 1080ti fortfarande ett ruskigt bra grafikkort, men det är även också bland de sista grafikkorten som hade fullt stöd för SLI, om man nu vill experimentera med sådant. Med 2000-serien gick man över till NVlink, som istället hade en hell drös med kompatabilitetsproblem (Då NVLink egentligen inte är till för spel.).

Själv köper jag ännu äldre, Titan X kort, för 1.5-2 laxar. Har nu 5st i mitt ägo.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Finns väl ingen som köper ovan nämnda kort för att spela i 4k, 1080ti är fortfarande ett utmärkt kort i 1080p, fungerar även hyffsat i 1440p.

1080 ti var det bästa g-kortet jag köpt någonsin. 😁

8 år gammalt nu ungefär och duger finfint även till de senaste spelen.

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

@saarikoski: Jösses vad du lägger dig i folks 1080 Ti-affärer Du är inne i flera annonser och argumenterar off topic kring både prestanda på orelaterade produkter och fraktkostnader.

Ja jösses jag har skrivit i två-tre trådar är det olagligt? Folk som har dunderfel om prestans borde dessvärre även bli tillrättavisade. Eller ska vi leva med lögner?

Är det även olagligt att tipsa någon att jag brukar skicka paket som väger 1.2kg fast man har betalat för 1kg. Tips skall inte heller försöka framföras, uppfattat.

Du kanske tycker det är bättre sweclockers blir mer som tradera där mycket säljs för överpriser och människor har noll koll på begagnad elektronik?

Permalänk
Medlem

Allt handlar om folks subjektiva upplevelse. GTX 1080ti var ett jättebra kort som satte spår i folk.
Jag la ut ett RTX TitanP och ett GTX 1080 till försäljing samtidigt. Fick mera bjudet på GTX 1080...

Ett RTX 3050 kör jämt med GTX1080 utan några RTX exklusiva funktioner ens. Så att betala över 1000kr för ett beg GTX1080 är vanskligt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Jag vet vilket otroligt kort det är. Har ägt både 980ti följt av 1080ti.

Det ja mest tänkte på nu är det kommit nyare, strömsnålare, billigare både amd och nvidia som funkar precis lika bra till 1080p.

Men det verkar vara förbjudet för många att fråga eller ge tips osv. Fortsätt köp ett snart 10år gammalt kort för 2000kr.

Sen hade ja även lite frågor i som att har rtx ingen betydelse som endel påpekar.

Men fortsätta förlöjliga folk istället för att ha en vettig diskussion.

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Många inklusive mig själv fick brottas med drivrutiner förr så därför ser man aldrig nånsin tillbaka på AMD av ren princip. Även då på den tiden så var AMD ägare magiskt frälsta och såg inte dom problem som per fakta faktiskt var där.

Drogs själv mycket mer blinkade skärm(som blev svart och då kunde man bara fulresetta genom att dra ut nätsladden) och artefakter och allt möjligt i exempelvis CS. Det var så skönt att gå över till nVidia och då med ett GTX580, Aldrig vart så nöjd någonsin vid ett byte. Var verkligen sjukt nöjd att ha ett kort som bara fungerade. Därpå satt det ju i tanken att AMD är skräp oavsett vad nån säger.

Sen är vi här 2025 Majkrosåft håller på med dynga och ren skär ondska så man kan bara gå över till Linux och då är AMD bättre säger dom frälsta så det är bara att göra nytt försök, Jag letar något begagnat kort nu. Vi får se hur frälst och fånigt glatt leende även jag kan bli

Där har du helt rätt. Kör man linux idag är amd bättre kompatibelt än nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Själv köper jag ännu äldre, Titan X kort, för 1.5-2 laxar. Har nu 5st i mitt ägo.

Kul! Varför?

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Ja jösses jag har skrivit i två-tre trådar är det olagligt? Folk som har dunderfel om prestans borde dessvärre även bli tillrättavisade. Eller ska vi leva med lögner?

Är det även olagligt att tipsa någon att jag brukar skicka paket som väger 1.2kg fast man har betalat för 1kg. Tips skall inte heller försöka framföras, uppfattat.

Du kanske tycker det är bättre sweclockers blir mer som tradera där mycket säljs för överpriser och människor har noll koll på begagnad elektronik?

Jag är övertygad om att du vet svaret på samtliga frågor själv. Du verkar ha lätt för att brusa upp dig i onödan så jag ska låta dig vara nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Där har du helt rätt. Kör man linux idag är amd bättre kompatibelt än nvidia.

Du tror det frälste stackare Jag vet att det kort jag har nu är ett nVidia1070 som går fullständigt stabilt helt utan bekymmer med Ubuntu. Spelar massor med olika spel på det här nVidia kortet och det flyter på väldigt bra

Tänker bara fixa ett AMD för att såna som du säger det ni säger och går du god på att det är utan bekymmer så för du ju stå för det om det blir som det blev senast. Du hjälper knappast AMD för min del om det blir som senast för riktigt kasst var det. Det var vad jag personligen upplevde här ute i verkligheten och inget du kan prata bort

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Folk betalar väl överpris för 1080ti korten eftersom det någonstans i bakhuvudet lever kvar som ett legendariskt top of the line kort, det finns ju betydligt bättre kort att lägga pengarna på i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Hej,

Varför köper vissa 1080ti ofta rog strix för upp till 2000kr?

Har sett tex rtx2070 super gå för långt under dessa pengar. Spelar inte rtx någon roll? Endel hävdar ju man missar så viktiga funktioner.

Sedan hjälper inte 1080ti extra 3gb gddr5 i 4k gaming så värst mycket. 2070 super har väl 8gb gddr6.

Sen finns det AMD, 6650xt 8gb gddr6 ganska likt ett 1080ti prestandamässigt skillnaden det är ett 175watt kort emot 1080ti 250w. Däremot sett att 6650xt presterar betydligt bättre i cyberpunk 4k tex och modern warfare 3.

Cyberpunk i 1080p:

1080 ti avg fps 72, i 4k low 30fps inte spelbart.
6650xt avg fps 83, i 4K low 63 fps absolut spelbart.

Modern warfare 3 i 1080p:
1080ti avg fps 85
6650xt avg fps 125

Orkade inte titta upp 4k i modern warfare 3 men där ligger säkert 6650xt högre med. Det här kortet kan du få begagnat för så lågt som 1900.

Varför håller priserna i på arbetshästen 1080ti? Borde dom inte börja sjunka?

Ok, Modern Warfare 3 kanske är ett spel som VÄLDIGT starkt föredrar AMD, men kolla följande:

https://www.sweclockers.com/test/34291-powercolor-radeon-rx-6...

1080 ti och 6650xt är praktiskt taget lika snabba.
Beroende på upplösning så är faktiskt 1080ti snabbare i 4K.

Så, modern warfare 3 är nog inte bästa jämförelsen.

Var får du dina siffror från, för de stämmer inte med sweclockers tester.

Dock finns inga tester på sweclockers för cyberpunk. Testa inaktivera all raytracing och testa i gen, kanske har 6650xt en fördel med enkel raytracing igång...

Men generellt sett ser jag inte samma sak som du. Men kan såklart finnas vissa spel som rullar bättre på 6650xt än 1080ti, det låter jag vara osagt

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CruiZin:

Kul! Varför?

Titan X är det kraftigaste grafikkortet i världen för Windows XP och med inbyggd RAMDAC för CRT skärmar. Även ett riktigt bra grafikkort för Windows 10 med lite äldre spel.

Har två stycken i SLI-konfiguration. Resten är reservdelar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ok, Modern Warfare 3 kanske är ett spel som VÄLDIGT starkt föredrar AMD, men kolla följande:

https://www.sweclockers.com/test/34291-powercolor-radeon-rx-6...

1080 ti och 6650xt är praktiskt taget lika snabba.
Beroende på upplösning så är faktiskt 1080ti snabbare i 4K.

Så, modern warfare 3 är nog inte bästa jämförelsen.

Var får du dina siffror från, för de stämmer inte med sweclockers tester.

Dock finns inga tester på sweclockers för cyberpunk. Testa inaktivera all raytracing och testa i gen, kanske har 6650xt en fördel med enkel raytracing igång...

Men generellt sett ser jag inte samma sak som du. Men kan såklart finnas vissa spel som rullar bättre på 6650xt än 1080ti, det låter jag vara osagt

Testerna från modern warfare tog ja från youtube. Där man ser dom kör exakt samma system och inställningar sen bara byter ut korten i burken

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Du tror det frälste stackare Jag vet att det kort jag har nu är ett nVidia1070 som går fullständigt stabilt helt utan bekymmer med Ubuntu. Spelar massor med olika spel på det här nVidia kortet och det flyter på väldigt bra

Tänker bara fixa ett AMD för att såna som du säger det ni säger och går du god på att det är utan bekymmer så för du ju stå för det om det blir som det blev senast. Du hjälper knappast AMD för min del om det blir som senast för riktigt kasst var det. Det var vad jag personligen upplevde här ute i verkligheten och inget du kan prata bort

För att ge dig ett svar jag kör inte linux själv, det är min kompis som skulle vara rebell för 25år sedan och köra linux och han har gjort det sen dess. Det är han som har sagt till mig att AMD börjar gå om Nvidia i kompabilitet när det gäller olika linux system.

Permalänk
Skrivet av xc:

Folk betalar väl överpris för 1080ti korten eftersom det någonstans i bakhuvudet lever kvar som ett legendariskt top of the line kort, det finns ju betydligt bättre kort att lägga pengarna på i dagens läge.

Tydligen inte enligt många i tråden är man dum i huvudet för att tycka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Testerna från modern warfare tog ja från youtube. Där man ser dom kör exakt samma system och inställningar sen bara byter ut korten i burken

Såna där kanaler påYoutube som visar jämförelser kan mycket väl vara fake...nån random kanal som bara har såna jämförelser med videos ska man ta med en hel lastbil med salt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Såna där kanaler påYoutube som visar jämförelser kan mycket väl vara fake...nån random kanal som bara har såna jämförelser med videos ska man ta med en hel lastbil med salt

Ja jag brukar mest titta på dom stora kanalerna när man får se allt jobb också med skiften av kort osv. Men som du säger en nypa salt

Permalänk
Medlem

Har själv 6 st 1080 TI kort , 4st Rog Strix och 2st FE i lite olika konfigurationer, riktigt bra kort fortfarande

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix X870F-Gaming Wifi l CPU: Ryzen 7 9800X3D l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z5 NEO RGB 6400 2x24 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, WD BLACK SN850x NVMe 2TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll
Testrigg: BC1 V2 I Moderkort: Asus Rog Strix Maximus Ranger VII LGA 1150I I 4790K I 1070 Hybrid (Kraken G12), I Evga 2060 SUPER SC I MSI 1080 Ti FE x2 I Rog Strix 1080 Ti OC x4 I Dubbla AiOs 240 NZXT, ASUS ROG STRIX LC2 240 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Tydligen inte enligt många i tråden är man dum i huvudet för att tycka det

Du har rätt i att GTX 1080 Ti är gammalt skräp; men om folk vill köpa gammalt skräp, varför inte låta dem göra det?
En del gillar, av rent nostalgiska skäl, att pyssla med veteran-GPU:er.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Du har rätt i att GTX 1080 Ti är gammalt skräp; men om folk vill köpa gammalt skräp, varför inte låta dem göra det?
En del gillar, av rent nostalgiska skäl, att pyssla med veteran-GPU:er.

GTX 1080 Ti är verkligen inte gammalt "skräp".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

När räknas det som gammalt skräp? När du har nya kort rtx samt amd som presterar lika bra med en betydligt lägre watt förbrukning etc.

Jag förstår nostalgivärde som med bilar, men dem brukar renoveras etc. Vad gör man med ett grafikkort? Blåser rent och byter kylpasta? Inte direkt så att du går in och börjar byta ut kondensatorer, motstånd, tyristor m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

När räknas det som gammalt skräp? När du har nya kort rtx samt amd som presterar lika bra med en betydligt lägre watt förbrukning etc.

Jag förstår nostalgivärde som med bilar, men dem brukar renoveras etc. Vad gör man med ett grafikkort? Blåser rent och byter kylpasta? Inte direkt så att du går in och börjar byta ut kondensatorer, motstånd, tyristor m.m

När du inte längre kan spela relativt moderna spel ens med allt på lägsta i 1920.
Eller när du inte kan få någorlunda vettig FPS i E-sport spel.

Personligen känner jag nog att allt under 960 är gammalt skräp

Därmed inte sagt att betydligt äldre kort har vettigt användingsområde.

1050 duger fint till indie spel.
Rx480 kör rocketleague på grabbens dator...så man ska inte döma ut gamla saker!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det får ju dock storstryk av tex Arc B580 som är lite av low/mid tier kort.
Så tyvärr får man nog säga att åldern börjar ta ut sin rätt på 1080ti, men spelar man bara 7-8 år gamla spel så klarar man sig väl hyfsat bra fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Skrivet av xc:

Det får ju dock storstryk av tex Arc B580 som är lite av low/mid tier kort.
Så tyvärr får man nog säga att åldern börjar ta ut sin rätt på 1080ti, men spelar man bara 7-8 år gamla spel så klarar man sig väl hyfsat bra fortfarande.

Finns det att få tag i samma prestanda för samma pris? Begagnat. En genuin fråga för har inte koll isf. Då anser jag det är gammalt skräp.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A