Följ Black Week på SweClockers

AMD sägs skynda ut Ryzen 7 9800X3D

Permalänk
Melding Plague

AMD sägs skynda ut Ryzen 7 9800X3D

Den svaga säljstarten för Ryzen 9000-familjen har enligt Techpowerup tidigarelagt lanseringen av den första Zen 5-processorn med 3D V‑Cache.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äsch AMD, skit i 9000-serien o släpp ngt mer spännande till AM4 ist! 5900X3D och 5950X3D typ

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

AMD borde jobba fram nåt sätt att få 3D cachen på fler än 8 kärnor utan att krångla till det så mycket för OS'et.
Bäst vore kanske om dom biffade upp sina CCD'er till 12 kärnor.
Som det är nu är det ju lite öppet mål för Intel om dom verkligen ville konkurrera om spelentusiaster, släng på en massa L3 eller L4 cache (igen) på nånting med >8 kärnor så har dom ju direkt ett vinnarkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

AMD borde jobba fram nåt sätt att få 3D cachen på fler än 8 kärnor utan att krångla till det så mycket för OS'et.
Som det är nu är det ju lite öppet mål för Intel om dom verkligen ville konkurrera om spelentusiaster, släng på en massa L3 eller L4 cache (igen) på nånting med >8 kärnor så har dom ju direkt ett vinnarkort.

Formuleringen i artikeln får mig att tänka på staplat cache på båda CCD:er i R9-modellerna. Vet inte om det går ihop rent ekonomiskt dock.

Permalänk
Medlem

Det står att 9900 och 9950 kommer senare av dessa 3d versioner för att de har massa nytt som inte är klart än.
Kan det vara så att amd bara slänger på cache på en vanlig 9800 och alla nya saker enbart hamnar på de som kommer senare för att få fart på försäljningen?
Kanske ska man vänta på dom om dom blir monster med sina nya funktioner?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

3% bättre än 7800X3D?

Man kan ju hoppas på mer men 9000 serien har inte varit så intressant hittils.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se ett snabbtest för att se om prestandan ändrats märkbart sedan första lanseringen. Nu i veckan släpptes ju ny agesa med lägre latens mellan ccd enligt flera tester, och såklart W11 24H2 har ju släppts

Inte för att jag tror på stora underverk, men det borde se lite bättre ut än vid första testerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade varit kul att se ett snabbtest för att se om prestandan ändrats märkbart sedan första lanseringen. Nu i veckan släpptes ju ny agesa med lägre latens mellan ccd enligt flera tester, och såklart W11 24H2 har ju släppts

Inte för att jag tror på stora underverk, men det borde se lite bättre ut än vid första testerna

Har för mig Gamer Nexus har en video på g om just det

Permalänk
Medlem

Folket har väl inte råd helt enkelt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag hade planer på att switcha till AMD i och med denna gen i samband med att eventuellt hoppa på Nvidias 50**-gen, men som det ser ut nu så är mitt intresse ganska avsvalnat.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Ryzen 9000 är nog inte en dålig processorserie men den lanseras vid fel tid. Det är inte bara Sverige som har det kärvt just nu, hela världen har det tufft ekonomiskt och då prioriteras inte dyra datorprylar särskilt högt utan man köper det som är riktigt nödvändigt.

Permalänk
Medlem

För de flesta användare märks ingen skillnad mellan en 5800X, 7700X eller en 7800X3D i vardagligt bruk, även om den ena kan vara 10-30 % snabbare i exempelvis Chrome eller Word.

Att tro att en sådan skillnad i benchmarks skulle motivera en uppgradering är därför överdrivet.

Den enda plats där CPU-prestanda verkligen gör en skillnad är i spel. Här är 5800X3D och 7800X3D märkbart snabbare och dessutom billigare än 9-serien, vilket gör det svårt att förstå varför någon skulle välja att uppgradera till den.

Jag sålde min tidigare dator med en 5800X precis innan 3D-versionerna med mer cache släpptes. Hade jag haft valet idag skulle jag verkligen ha övervägt en 5800X3D eller 7800X3D. Det blev en 7800X3D till slut, och den är helt fantastisk!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

3% bättre än 7800X3D?

Man kan ju hoppas på mer men 9000 serien har inte varit så intressant hittils.

Ja men den kan liksom 9000 serien vara mer energieffektiv. Tror att AMD satsade hårt på de men missade att vi entusiaster inte bryr oss så mycket om energi med grafik kort som drar uppåt en 500 watt, snart kanske ännu mer.

Får hoppas de fokuserar hårt på prestanda med 3d serien, kanske det är deras mer långsiktiga plan? Att vanliga serien fokuserar på en bra balans mellan prestanda och energiåtgång medan 3d serien bara fokuserar på max prestanda utan att hålla tillbaka för att nå några energimål?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det står att 9900 och 9950 kommer senare av dessa 3d versioner för att de har massa nytt som inte är klart än.
Kan det vara så att amd bara slänger på cache på en vanlig 9800 och alla nya saker enbart hamnar på de som kommer senare för att få fart på försäljningen?
Kanske ska man vänta på dom om dom blir monster med sina nya funktioner?

Om man ser till vad Techpowerup spekulerar:
"The user did not elaborate on what these "new features" are, but if we were to guess, it's likely that both CCDs on the processor get 3D V-cache. The 9900X3D and 9950X3D are on-track for a Q1-2025 release."

Så är det ju isf en förändring som bara berör modellerna med 2 CCD, och alltså inte påverkar 9800X3D ändå.

Så det beror ju helt på vad det faktiskt är för förändring om det på något sätt gör 9800X3D "framhastad" eller om det är ändringar som ändå bara påverkar 2-CCD-modellerna som ju varit de barnsjukdomspåverkade modellerna i X3D-serien.

Men det är ju inte heller direkt så att man bara gör en ny design på någon månad och får ut den på marknaden, så jag tror ju det realistiska antagandet mer är att alla modellerna blir vad de var planerade att vara, möjligen att man har möjlighet att flytta runt lanseringsdatumen lite baserat på tillgång osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av deffe:

För de flesta användare märks ingen skillnad mellan en 5800X, 7700X eller en 7800X3D i vardagligt bruk, även om den ena kan vara 10-30 % snabbare i exempelvis Chrome eller Word.

Att tro att en sådan skillnad i benchmarks skulle motivera en uppgradering är därför överdrivet.

Den enda plats där CPU-prestanda verkligen gör en skillnad är i spel. Här är 5800X3D och 7800X3D märkbart snabbare och dessutom billigare än 9-serien, vilket gör det svårt att förstå varför någon skulle välja att uppgradera till den.

Jag sålde min tidigare dator med en 5800X precis innan 3D-versionerna med mer cache släpptes. Hade jag haft valet idag skulle jag verkligen ha övervägt en 5800X3D eller 7800X3D. Det blev en 7800X3D till slut, och den är helt fantastisk!

Nu beror det på vad "vardagligt bruk" innefattar. Men skulle hävda nästan motsatsen, det är i krävande uppgifter där enbart CPU är flaskhals som man får klart störst utväxling av en snabbare CPU.

Grabben bytte från 5600X till 7800X3D. Tror få skulle märkt den förändringen i ett blindtest givet att datorn "bara" har ett 4070Ti och normalt körs i 2560X1440. I spel är man i det läget till 99 % GPU-bunden oavsett CPU.

Har en 3900X i min Windows 10 dator. Att använda den för programutveckling i större projekt med Visual Studio är som natt och dag jämfört med att köra med M3 Max (trots att den har overhead av att köra Windows 11 virtualiserat). Rimligen alla skulle känna den skillnaden omedelbart när man gör första krävande operationen.

Men sure, om "vardagsbruk" är att surfa lite och skriva ett dokument som är några få sidor: där är det ingen relevant skillnad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hoppas det släpps utan buggar och presterar bättre än förväntat. Ser CPU som den största bromsklossen i spel just nu och behöver lite mer kräm 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Ryzen 9000 är nog inte en dålig processorserie men den lanseras vid fel tid. Det är inte bara Sverige som har det kärvt just nu, hela världen har det tufft ekonomiskt och då prioriteras inte dyra datorprylar särskilt högt utan man köper det som är riktigt nödvändigt.

I dessa tider lär inte lägre strömförbrukning, bättringar för applikationer men framför allt lägre prestanda i spel jämfört med 7800X3D locka speciellt många. Även om AMD nu lanserar 9800X3D tror jag inte det spelar någon roll. Som du säger är tiderna tuffa och 7800X3D lär fortfarande ge mest prestanda per krona. Men för serverar och mobila enheter borde Zen 5 bli populärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men den kan liksom 9000 serien vara mer energieffektiv. Tror att AMD satsade hårt på de men missade att vi entusiaster inte bryr oss så mycket om energi med grafik kort som drar uppåt en 500 watt, snart kanske ännu mer.

Får hoppas de fokuserar hårt på prestanda med 3d serien, kanske det är deras mer långsiktiga plan? Att vanliga serien fokuserar på en bra balans mellan prestanda och energiåtgång medan 3d serien bara fokuserar på max prestanda utan att hålla tillbaka för att nå några energimål?

Va?

Det är ju 3d serien som är den energieffektiva?

Permalänk
Medlem

yes please!

Ska bygga en ny spelburk som julklapp till min brorsdotter och hade tänkt 7800X3D men kommer 9800X3D så är det ju trevligare (så länge de finns tillgängliga vid jul).
Hon fick ett 4080 super i födelsedagspresent nu i somras så nu är det läge att byta ut resten av burken (9700k) som ju flaskhalsar grafikkortet hårt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Va?

Det beror ju på vad du jämför med. De vanliga modellerna i 9000-serien är ju effektbegränsade (därav den måttliga ökningen jämfört 7000-serien), så balansen kan ju bli annorlunda i 9000-serien än den var i 7000-serien.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Formuleringen i artikeln får mig att tänka på staplat cache på båda CCD:er i R9-modellerna. Vet inte om det går ihop rent ekonomiskt dock.

Problemet med det är att båda staplade cachen behöver ha samma innehåll. Vilket är oeffektivt.

En CCD med fler kärnor är lösningen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har en 3900X i min Windows 10 dator. Att använda den för programutveckling i större projekt med Visual Studio är som natt och dag jämfört med att köra med M3 Max (trots att den har overhead av att köra Windows 11 virtualiserat). Rimligen alla skulle känna den skillnaden omedelbart när man gör första krävande operationen.

Så om man håller på med utveckling och annat kontorsrelaterat, så är den snabbaste Windows-datorn en virtuell dator på en Mac?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Så om man håller på med utveckling och annat kontorsrelaterat, så är den snabbaste Windows-datorn en virtuell dator på en Mac?

Vet inte om man nödvändigtvis bör slå ihop utveckling och "annat kontorsrelaterat", är väl rätt olika krav.
(Sen går det nog bra i båda fallen, men tror poängen att krångla till det sådär försvinner lite)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir köp direkt

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Troligen behöver den Cachen placeras på IOD chippet då iom att det finns begränsat med plats ovanför CPU chippen.

Alternativt får 3D cache placeras under CPU chippet, men då behöver du ändra på strömförsörjning till CPU då de behöver gå genom cache chippet.

Oavsett lär vi inte få några större moderniseringar innan DDR6 gör att AMD utvecklar en ny IOD. Memory controller sitter på IOD nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Va?

Det vet vi inte hur det blir med de nya och de äldre har begränsningar för att det är svårt att få till pga värmen. De nya 3d chippen kanske saknar begränsningar och det är just denna generation som gör att de kan dra ifrån med dessa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Äsch AMD, skit i 9000-serien o släpp ngt mer spännande till AM4 ist! 5900X3D och 5950X3D typ

Jag har läst rykten om att en 5500X3D skulle smyglanseras, men vet inte när och har inte sett den.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Blir nog en uppgradering direkt för mig från min 7600x - märker att den inte riktigt orkar pusha vissa spel längre och blir en flaskhals. Nu senast i Space Marine 2 och även i vissa andra titlar så hamnar jag under 99% GPU utilization.

Hoppas priset inte är för saftigt.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Problemet med det är att båda staplade cachen behöver ha samma innehåll. Vilket är oeffektivt.

En CCD med fler kärnor är lösningen.

Det kanske det är. Men samtidigt blir det svårt denna generation då varje CCD har 8 kärnor.

Permalänk
Medlem

Den säger jag inte nej till. Under förutsättning att den faktiskt presterar också.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.