Följ Black Week på SweClockers

Linux på Intel 4004 – startar på 5 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

No fun allowed? Finns väl mer produktiva grejer att göra än att skriva inlägg på SweC också? Jag kan lova att han lärde sig mer om hårdvara och emulering är vad du och jag har gjort hela ditt respektive mitt liv i och med detta projekt.

Skrivet av Eismannen:

Härlig inställning till livet

Skrivet av Joppis:

Beror såklart på vad man skulle göra istället.

Jämfört med att doom-scrolla sociala medier så skulle jag säga att detta är bra mycket vettigare

Skrivet av Chromatic:

Fin inställning, berätta vad andra borde göra med sin tid?

Skrivet av evil penguin:

Ja, verkligen. När folk gör något "onödigt projekt" på kul och detta involverar en massa faktiskt användbara verktyg osv, då lär de ju om inte annat lära sig saker av praktisk nytta på kuppen.

Det känns väl rent allmänt som ett nyttjande av fritid som är mer intressant, utvecklande och har betydligt högre diskussionsvärde än typ netflix, doomscroll på valfri social media, etc, så ser inte riktigt varför det typ oundvikligen ifrågasätts när det kommer på tal.

Jag trampade visst många på tårna här så jag får väl utveckla lite.

Givetvis är det bra mer produktivt än att slösurfa på sweclockers vilket jag redan nämnt ovan. Men jag känner väl att det skulle vara mer värt att jobba dels på något som är mer aktuellt men också faktiskt har ett syfte. Poängen här blir ju ingen mer än att det har blivit gjort. Jag tror helt enkelt att det finns massa projekt man kunde ha gjort som är mer användbara och där man lär sig mer saker som kan appliceras på annat men ändå är lika roliga.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Han borde uppgradera till SSD så startar datorn snabbare

Permalänk
Medlem

endå starkt att få ner boot tiden med ca 50%

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Jag gillade blinken lights

Coolt projekt i övrigt!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Han borde uppgradera till SSD så startar datorn snabbare

Med tanke på 4004'ans hastighet och emulering av en MIPS R3000 ovanpå det, så klarade systemet antagligen inte ens av att nyttja minneskortets hastighet.

Så en SSD vore som att utfodra svin med guldägg.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

endå starkt att få ner boot tiden med ca 50%

Verkligen!

Första tanken när jag läste om projektet var "En del har alldeles för mycket tid för totalt onödiga saker!", men efter hand som jag läste vidare, tittade på youtube om projektet, var ute på redit. Då blev tanken en annan.

Det var säkert hans sätt att göra något bara för att han kan, och samtidigt få övning på problemlösning under projektets gång, samt det du nämner "optimera mjukvara" som här inte bara var på 4004'an utan även när det kom till emulering av MIPS R3000.

Är säker på att han lärde sig mycket under vägen med olika vägval ,då man kan åstadkomma samma sak på väldigt olika sätt. Erfarenhet och kunskap som han har nytta av vid framtida kodning.

Är bara att gratulera till att han rodde hem det
För vem har egentligen tålamod att vänta flera dygn på att ett OS skall boota, eller för den delen vänta 22 timmar på att ett kommando skall svara och ge resultat. Svaret är antagligen "En riktig eldskäl".

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem

För er som undrar över kontroversen Dimitry Gimberg och Defcon

Vi börjar med easter egg

Antagligen den mest förklarande tråden på redit
https://www.reddit.com/r/Defcon/comments/1eoe4u7/comment/lhea...

Var och en får bilda sig en egen uppfattning...

Visa signatur

--