Alla fyndtips från mellandagsrean

AMD sägs skynda ut Ryzen 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Blir nog en uppgradering direkt för mig från min 7600x - märker att den inte riktigt orkar pusha vissa spel längre och blir en flaskhals. Nu senast i Space Marine 2 och även i vissa andra titlar så hamnar jag under 99% GPU utilization.

Hoppas priset inte är för saftigt.

Dra inte för stora växlar av space marine 2. Hardware unboxed på YT har ett intressant test där i princip alla gpu:er från 4060 ti till 4090 visar mellan 90-110 fps med en 7800x3d i 1080p. Så något verkar wonky med just det spelet. Om du är långt ifrån de fps siffrorna kanske en ny cpu kan hjälpa men skulle inte dra för stora växlar av just space marine 2.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ska bygga en ny spelburk som julklapp till min brorsdotter och hade tänkt 7800X3D men kommer 9800X3D så är det ju trevligare (så länge de finns tillgängliga vid jul).
Hon fick ett 4080 super i födelsedagspresent nu i somras så nu är det läge att byta ut resten av burken (9700k) som ju flaskhalsar grafikkortet hårt.

Du siktar på att ta hem VM i bästa farbror/faster hör jag?!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Du siktar på att ta hem VM i bästa farbror/faster hör jag?!

Haha ja grafikkortet var väldigt populärt
Hon sparar nu för att kunna begagnat moderkort+cpu och lever i förhoppningen om att få bidrag till det i jul.
Ska bli kul när det rasslar till hon får en ny burk istället med (7/9)800X3D.
(det var min plan hela tiden att ge grafikkortet i somras och ny burk vid jul)

Kul att kunna skämma bort nära och kära!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Tyckte det konstigt redan från början att de inte har med åtminsone en x3d i lanseringen av 9000. Har ju blivit stapeln av prestanda. Speciellt nu när 9700x inte hade samma effekt limits heller.
Tror en bra lineup vid lansering hade varit 9600, 9700, 9800x3d, 9900x och 9950x med de två sistnämnda med kanske en x3d variant vardera.

Då hade det varit mindre problem, sen verkar 9700x prestandan förbättrats nu efter lansering....men fortfarande många titlar där 7700x är bättre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Om det blir en adekvat prestandaförbättring kommer den få ersätta min 7800X3D.

Permalänk
Medlem

Låter bra.
Nu saknas 5090 tills November så kan jag bygga min Flight Simulator 2024 VR rigg

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Låter bra, även om prestandalyftet från 7800X3D nog inte blir så stort.

Undras vad som menas med att 9900X3D och 9950X3D ska ha en "annan design" som ska locka både spelare och icke-spelare? 3D-cache på båda CCD:erna och en mjukvarutoggle som artificiellt stryper ned använt cacheutrymme och istället klockar upp kärnorna, så att den i praktiken blir som en inte-3D?

För om det bara handlar om att det ska vara 3D-cache på ena CCD:n och inte på den andra, så är det ju exakt samma som det redan är med 7900X3D och 7950X3D?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Intel har förhoppningsvis något bra på gång. Om man tittar på serversidan (och om det är en indikation) är Granite Rapids en enorm förbättring och är klassledande. AMD borde vara oroliga.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Intel har förhoppningsvis något bra på gång. Om man tittar på serversidan (och om det är en indikation) är Granite Rapids en enorm förbättring och är klassledande. AMD borde vara oroliga.

Bara bra om Intel vaknar. Vi behöver båda företagen på tårna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Låter bra.
Nu saknas 5090 tills November så kan jag bygga min Flight Simulator 2024 VR rigg

Sweclockers skrev väl precis en artikel som säger att 50-serien inte kommer visas upp först i januari. Sen är ju releasedatumet en annan sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mortac:

Sweclockers skrev väl precis en artikel som säger att 50-serien inte kommer visas upp först i januari. Sen är ju releasedatumet en annan sak.

4090 räcker gott och väl fram till releasen.

Permalänk

Var inte det nya också med 9000x3d att dessa är fully unlocked för OC också? Blev en 7800x3d i somras så är nöjd med den så nästa stora upgrade blir gpu för lär inte behöva byta cpu på ett tag

Visa signatur

Project BlackOut

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D@ 5GHz][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming][GPU: RTX 3060 12GB]
[RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs][Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura Edition][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Ja, jag drömde lite bara

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Problemet med det är att båda staplade cachen behöver ha samma innehåll. Vilket är oeffektivt.

En CCD med fler kärnor är lösningen.

Är du säker på det ?

Jag vet att GeForce SLI fungerar så (åtminstone för konsumentkorten).
Att båda grafikkorten behöver ha samma information i sitt VRAM.
Så att även om man har 2 eller fler grafikkort så får man i praktiken inte tillgång till mer VRAM eftersom datan måste dupliceras.

3Dfx SLI var väl också så.
Om jag minns rätt fanns VooDoo 2 med både 8 och 12MB version.
Men om du kopplade samman ett 8MB och ett 12MB kort blev det samma sak som om båda korten hade varit 8MB kort.
Ett slags minsta gemensamma nämnare.

Men Ryzen och Epyc är inte grafikkort.

I ett multitaskande operativsystem med flera kärnor så behöver inte alla kärnor arbeta med samma uppgift.
Speciellt på servrar med många kärnor är det vanligt att använda virtualisering med flera virtuella maskiner på en fysisk och de virtuella maskinerna behöver inte ens köra samma operativsystem.

Om all data behöver dupliceras överallt, även där den inte behövs låter som en ganska korkad design.

Ryzen 7000 serien har 32MB L3 cache per CCD.
Sen har 7800X3D 64MB 3D cache staplat ovanpå som används som extra L3 cahce.
Så CCD med 32MB + 64MB 3D cache = 96MB L3 cache

7900X3D och 7950X3D har två CCD och 32MB L3 per CCD.
Sen har ena CCD 3D cache
Så 32+64 = 96MB för ena CCD, medan andra CCD inte har det, så "bara" 32MB L3.

Om det skulle vara som du säger att all data, även irrelevant data behöver dupliceras i all L3 cache så skulle det innebära att en
7950X3D antingen kan köras som en 7950X med 32MB CCD och 3D cache inaktiverat.
Eller så får man deaktivera alla kärnor i den CCD som inte har 3D cache och köra den som en 8 kärnig processor.
Ungefär som om den hade varit en 7800X3D.

Det låter som en ganska korkad design.
Visst, det är fortfarande enklare att starta om datorn och gå in i BIOS/UEFI och ändra inställningar än att rent fysiskt byta mellan processorer.
Men ändå...

Sen har ju AMD Epyc processorer som är baserade på Zen också.
Epyc processorer kan ha många kärnor och dessutom mer än 1 processorsockel per system.
Att duplicera all irrelevant* data överallt i systemet låter väldigt ineffektivt.

Alltså med irrelevant data i detta sammanhang menar jag om det är data som enbart en eller ett fåtal kärnor behöver arbeta med så är datan relevant för den/de kärnorna. Men det är irrelevant för övriga kärnor i systemet.
Det är det jag menar. Inte att datan inte skulle vara relevant för någon kärna. men att den är irrelevant för alla andra kärnor.

Det blir lite som om du skulle ha ett stort företag med hundratals anställda och sen en chef som ska köra mikromanage med alla anställda.
Att de anställda kan knappt utföra något jobb för de har ingen självständighet och kan inte fatta några egna beslut utan att chefen informeras om alla detaljer.

Är du verkligen säker på att det är så det fungerar ? (källa ?)

Du får det att låta som AMD är amatörer och nya på det här med att designa processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är du säker på det ?

Jag vet att GeForce SLI fungerar så (åtminstone för konsumentkorten).
Att båda grafikkorten behöver ha samma information i sitt VRAM.
Så att även om man har 2 eller fler grafikkort så får man i praktiken inte tillgång till mer VRAM eftersom datan måste dupliceras.

3Dfx SLI var väl också så.
Om jag minns rätt fanns VooDoo 2 med både 8 och 12MB version.
Men om du kopplade samman ett 8MB och ett 12MB kort blev det samma sak som om båda korten hade varit 8MB kort.
Ett slags minsta gemensamma nämnare.

Men Ryzen och Epyc är inte grafikkort.

I ett multitaskande operativsystem med flera kärnor så behöver inte alla kärnor arbeta med samma uppgift.
Speciellt på servrar med många kärnor är det vanligt att använda virtualisering med flera virtuella maskiner på en fysisk och de virtuella maskinerna behöver inte ens köra samma operativsystem.

Om all data behöver dupliceras överallt, även där den inte behövs låter som en ganska korkad design.

Ryzen 7000 serien har 32MB L3 cache per CCD.
Sen har 7800X3D 64MB 3D cache staplat ovanpå som används som extra L3 cahce.
Så CCD med 32MB + 64MB 3D cache = 96MB L3 cache

7900X3D och 7950X3D har två CCD och 32MB L3 per CCD.
Sen har ena CCD 3D cache
Så 32+64 = 96MB för ena CCD, medan andra CCD inte har det, så "bara" 32MB L3.

Om det skulle vara som du säger att all data, även irrelevant data behöver dupliceras i all L3 cache så skulle det innebära att en
7950X3D antingen kan köras som en 7950X med 32MB CCD och 3D cache inaktiverat.
Eller så får man deaktivera alla kärnor i den CCD som inte har 3D cache och köra den som en 8 kärnig processor.
Ungefär som om den hade varit en 7800X3D.

Det låter som en ganska korkad design.
Visst, det är fortfarande enklare att starta om datorn och gå in i BIOS/UEFI och ändra inställningar än att rent fysiskt byta mellan processorer.
Men ändå...

Sen har ju AMD Epyc processorer som är baserade på Zen också.
Epyc processorer kan ha många kärnor och dessutom mer än 1 processorsockel per system.
Att duplicera all irrelevant* data överallt i systemet låter väldigt ineffektivt.

Alltså med irrelevant data i detta sammanhang menar jag om det är data som enbart en eller ett fåtal kärnor behöver arbeta med så är datan relevant för den/de kärnorna. Men det är irrelevant för övriga kärnor i systemet.
Det är det jag menar. Inte att datan inte skulle vara relevant för någon kärna. men att den är irrelevant för alla andra kärnor.

Det blir lite som om du skulle ha ett stort företag med hundratals anställda och sen en chef som ska köra mikromanage med alla anställda.
Att de anställda kan knappt utföra något jobb för de har ingen självständighet och kan inte fatta några egna beslut utan att chefen informeras om alla detaljer.

Är du verkligen säker på att det är så det fungerar ? (källa ?)

Du får det att låta som AMD är amatörer och nya på det här med att designa processorer.

I teorin är det som du säger att data inte behöver dupliceras överallt. I praktiken är det dock väldigt svårt att effektivt och smart fördela ut resurser. Säg att du har ett spel som använder 4 kärnor för rendering, 6 för ai och 6 för spellogik där det finns mindre beroende mellan de 3 typerna av jobb men starka beroende (= behov av delad data i cache) inom respektive område. Hur ska du fördela ut detta smart på 2X8 CCDer? Det finns säkert en "bästa" lösning men det kan vara oerhört komplext att hitta den och framförallt om det varierar med korta mellanrum (en explosion i spelet kanske utökar rendering/fysik till 6 kärnor temporärt).

Även om AMD och Microsoft (för Windows OS schemaläggare) har fantastiska ingenjörer så blir det ett ohyggligt komplicerat problem, särskilt om man inte vill att spelutvecklare ska behöva skriva explicit schemaläggning som passar just deras spel utan att det ska lösas av drivare / os schemaläggning.

Problemet med liknelsen med ett företag med anställda är att en processorkärna inte är smart. Den gör bara exakt vad den blir tillsagd, varken mer eller mindre. Så "chefen" som är schemaläggaren i CPU/OS måste verkligen mikromanagea sådana här problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är du säker på det ?
...

...
Men ändå...

Om den inte är duplicerad får CCDerna cashmissar.
CPUer med två CCDer är klart långsammare än de med en. Speciellt för spel och X3D. Om man bortser från frekvens och antal kärnor. Vilket är två saker vi inte vet ännu om AMD's kommande X3D.

Liknelser med SLI? Ja problemet där var att kommunikationen mellan korten var riktigt långsam i förhållande till CPUer.
Allt är relativt, dock tar det tid att hämta data från den andra CCDn även nu.

Å Nej, jag säger inte att AMD är inkompetenta.
Menar att det finns inga lätta svar på komplicerade frågor, utan rejäla kompromisser.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

Kan nog bli min nästa CPU, dags med en ny dator. Nuvarande dator är från 2015 (6700K) med sata ssd så det borde bli en märkbar skillnad tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techno_Mozart:

Kan nog bli min nästa CPU, dags med en ny dator. Nuvarande dator är från 2015 (6700K) med sata ssd så det borde bli en märkbar skillnad tycker jag

Jag gick från en sådan dator till en 5900x med gen 3 m.2 disk och redan det var massiv skillnad. Du kommer definitivt märka om du går till 9800x3d!