Nya Windows 11 stoppas till äldre Intel-processorer

Permalänk
Melding Plague

Nya Windows 11 stoppas till äldre Intel-processorer

Intel Core-processorer från elfte generationen med äldre ljudmjukvara påverkas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så detta gäller processorer från gen 11 och bakåt?, framgick inte riktigt av posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerP:

Så detta gäller processorer från gen 11 och bakåt?, framgick inte riktigt av posten.

Microsofts artikel får det att låta som att det är exakt gen 11, men det är ju just drivrutinsversionen som är avgörande, inte processorn.

"Intel and Microsoft have found incompatibility issues with certain versions of drivers for Intel Smart Sound Technology (Intel SST) on Intel 11th Gen Core processors and Windows 11, version 24H2."

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Easy Anti-Cheat, jaja det är ju bara några småspel som använder det. 😘

Permalänk
Medlem

Blockera Windows 11 från datorer som
saknar TPM module
Kör Intel 11th gen
Spelar på datorn
Kör Intel
Kör AMD
Kör x86
Kör Arm
Kör Risc-V
Kör Adblock
...

Microsofts agenda för att öka marknadsandelarna för Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Om spel med anti-cheat drm/spyware/bloatware inte fungerar på Windows eller Linux så skulle det kunna begränsa försäljningen av de spelen.

Permalänk
Medlem

Hur exakt kollar jag det där?
Berörs man om man har Realtek audio på moderkortet?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att en ren nyinstallation av Windows 11 24H2 ska fungera? Om vi bortser från det där andra med antifusk-systemet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag tolkar det som att en ren nyinstallation av Windows 11 24H2 ska fungera? Om vi bortser från det där andra med antifusk-systemet.

Ja, det lär ju fungera. Eller att uppdatera drivrutinerna och sedan uppgradera Windows (som artikeln föreslår).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Ja, det är ju inte få spel som använder det. Fast det enda jag spelar är Elden Ring. Det där måste de fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Ja, det är ju inte få spel som använder det. Fast det enda jag spelar är Elden Ring. Det där måste de fixa.

Det är nog Easy Anticheat som måste fixa sin drivrutin, dock. (Om de inte redan gjort det)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yes! 11e gen Core på jobbdatorn, då kanske de inte tvingar på mig Windows 11 i det närmaste i alla fall! Vi skall nämligen uppdatera under hösten sägs det, men då kanske det skjuts upp.

(För övrigt är SST det sämsta Intel har producerat på bra länge. Hade problem under en längre tid att ljud över USB inte fungerade. Gick över till att köra de där konferens-puckarna över Bluetooth istället, men då funkade inte mute-knappen och dylikt. Tog bort SST själv och då funkade allt, men IT lade ju in allt igen automatiskt förstås.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det lär ju fungera. Eller att uppdatera drivrutinerna och sedan uppgradera Windows (som artikeln föreslår).

Ehum.. ja just det

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Orka med windows 11
Kanske uppgraderar när 12an kommer..

Permalänk
Medlem

Rubriken är väldigt missvisande, det gäller enbart 11e generationen och det är inte första gången SST-drivarna bråkar med nya Windows-versioner. Microsoft hänvisar faktiskt till att samma drivrutinsversioner nu som i november 2021 och sedan april ska detta vara löst i den mån att du erbjuds uppgradering så länge du kör nyare drivrutiner, men detta innebar också att de hade tagit bort en spärr därav det nya scenariot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Yes! 11e gen Core på jobbdatorn, då kanske de inte tvingar på mig Windows 11 i det närmaste i alla fall! Vi skall nämligen uppdatera under hösten sägs det, men då kanske det skjuts upp.

(För övrigt är SST det sämsta Intel har producerat på bra länge. Hade problem under en längre tid att ljud över USB inte fungerade. Gick över till att köra de där konferens-puckarna över Bluetooth istället, men då funkade inte mute-knappen och dylikt. Tog bort SST själv och då funkade allt, men IT lade ju in allt igen automatiskt förstås.)

Har en känsla av att en drivrutin som det finns en uppdatering till inte är en showstopper för det projektet.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Sötast

Det är en drivrutin inte en processor. Dessa satans rubriker. Pinsamt

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du till exempel kör spelet Asphalt 8 eller applikationen Easy Anti-Cheat kommer ditt system också att blockeras, eftersom 24H2-uppdateringen kan försämra spelprestandan.

Gäller det där bara Intel gen 11, eller är det en "feature" i allmänhet som gäller 24H2 uppdateringen?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Gäller det där bara Intel gen 11, eller är det en "feature" i allmänhet som gäller 24H2 uppdateringen?

Jag tror det enda Intel 11:e generation har med något av det här att göra är att den där Intel-SST-drivrutinen som man inte får ha fel gammal version av hör ihop med 11:e generationen på något vis.

Det är installerade inkompatibla versioner av mjukvaror som blockerar uppgraderingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Orka med windows 11
Kanske uppgraderar när 12an kommer..

Själv stannar jag på Win10 LTSC tills det brister. Sedan hoppar jag över, troligen till debian. Håller redan på att installera windows-VM:s för att köra diverse windows-only-program som kan behövas i mitt arbete. Som tur är "räcker" ltsc några år till så jag behöver inte stressa. Spelar inte så mycket längre, och de spel jag spelar funkar nog 99% på linux med steam proton-grejen utan problem (nästan bara single player).

Permalänk
Medlem

Uppdaterade jobbdatorn med 11850H. Hade inte ens någon IntcAudioBus.sys varken gammal eller ny.
Så detta verkar vara en icke-burgare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Blockera Windows 11 från datorer som
saknar TPM module
Kör Intel 11th gen
Spelar på datorn
Kör Intel
Kör AMD
Kör x86
Kör Arm
Kör Risc-V
Kör Adblock
...

Microsofts agenda för att öka marknadsandelarna för Windows 11

Om man vill hårddra med lite överdrift

Men... Hittar inte min 6502'a... I listan

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!