EU: Meta måste minska dataanvändning för riktad reklam

Permalänk
Melding Plague

EU: Meta måste minska dataanvändning för riktad reklam

Meta får inte använda information om din sexuella läggning, hälsa eller etnicitet för att visa reklam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och de borde inte få använd min historik från mina webbplatser jag besöker, utan att jag ens använder Metas tjänster, för att riktad reklam på min frus surfplatta.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Om nu Meta lagt ut 5000 M€ undrar jag hur mycket de drar in i reklam...

Permalänk
Medlem

Varför får dom spåra allt annat? Hur kommer det sej att just dessa områden är så super viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Och de borde inte få använd min historik från mina webbplatser jag besöker, utan att jag ens använder Metas tjänster, för att riktad reklam på min frus surfplatta.

Visst är det lustigt att det är helt andra regler när det gäller att spåra personers fysiska aktiviteter. Tänk om den lokala pizzabagaren följde allt du gjorde under dagen, för sen sälja informationen bland annat i syfte att dela ut reklam.

Permalänk
Sötast

5000M euro?
Att skapa funktionen för att spåra allt har inte ens kostat så mycket att utveckla, så att det skulle kosta mer att ta bort den är lite troll

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Om nu Meta lagt ut 5000 M€ undrar jag hur mycket de drar in i reklam...

De drog in nästan 132 miljarder USD 2023 på annonser.

Permalänk

Varför får jag inte STIM-pengar av META för min information om den är så värdefull?
Likställ informationsförsäljning med piratkopiering.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför får jag inte STIM-pengar av META för min information om den är så värdefull?
Likställ informationsförsäljning med piratkopiering.

Det är för att du är produkten. Och du ger ju dem din information fritt i utbyte för att få använda deras tjänster.

Väldigt enkelt eg.

Permalänk
Medlem

Litet steg i rätt riktning.... Bättre att hela affärsmodellen förbjuds i grunden.
Det ska inte vara tillåtet att övervaka och kartlägga individers beteende. Punkt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Varför får dom spåra allt annat? Hur kommer det sej att just dessa områden är så super viktigt?

Sannolikt för att just dessa uppgifter faller under det som kallas för "känsliga personuppgifter" i Dataskyddsförordningen. Det är en i lagen väldefinierad kategori som vissa uppgifter kvalificerar sig till, och betyder alltså inte att någon tycker att nåt är känsligt i största allmänhet. Förekommer sådana känsliga personuppgifter är det krångligt att ens genomföra en vetenskaplig studie på materialet även med de inblandades samtycke, så det är inte konstigt att man går efter företag som missbrukar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Det är för att du är produkten. Och du ger ju dem din information fritt i utbyte för att få använda deras tjänster.

Väldigt enkelt eg.

Du behöver inte själv använda facebook eller deras tjänster, du prackas på skiten överallt där en facebook-knapp finn, och vänner som tillåter access till deras kontaktböcker du finns i osv.

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

Det är för att du är produkten. Och du ger ju dem din information fritt i utbyte för att få använda deras tjänster.

Väldigt enkelt eg.

Personligen använder jag inte Facebook, mer än att kika oinloggad när någon är för lat för att lägga upp det utanför.
Tyvärr är det ju många som använder det dock, ovetandes om detta, vilket enligt Svensk lag skulle kunna tolkas som bedrägeri.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.