Jensen Huangs förmögenhet nu större än Intels marknadsvärde

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det närmaste man kommer till det är Jensen Huangs lön som enligt uppgift i tråden är 10 miljoner kronor.

Snarare en faktor 30 på det.

https://www.businessinsider.com/nvidia-ceo-jensen-huang-copen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, Nvidia är ett högt värderat företag. För högt skulle jag säga. Det nuvarande värdet är inte ens inneboende i innovation som utgår från Nvidia specifikt, utan är en funktion av AI-boomen. Nvidia råkar vara företaget som säljer hackor i en guldrusch. Oavsett skapas inte detta värde av Jensen Huang ensamt, utan i ett kollektiv där 30 000 anställda ingår. Frågar du mig kommer detta krascha förr eller senare, när vi alla inser att det är en dålig idé att bränna en massa energi på att låta datorer killgissa åt en.

Sedan vet jag inte om marknaden har något värde på Jensen Huang, det vi pratar om i den här artikeln är ett värde på alla "prylar" (inkl värdepapper alltså, i en bred definition av "pryl") han har. Om jag rånar en bank så ökar det inte mitt värde, till exempel. Nu vill jag inte jämföra Jensen Huang med en bankrånare, poängen är att hur mycket pengar någon har är inte likaställt med ett värde.

Själv har jag ägt Nvidia-aktier som gått upp flera hundra procent, som jag sedermera sålt av. Betyder det att jag tillfört något värde till samhället?

Det närmaste man kommer till det är Jensen Huangs lön som enligt uppgift i tråden är 10 miljoner kronor. Det är inte heller någon marknad som satt den lönen, han har haft samma jobb i 30 år, och han hade nog inte bytt jobb om någon annan erbjudit honom mer. Min bedömning är att Jensen Huang inte har något marknadsvärde (vilket inte är samma som noll), eller att om det finns så är det omöjligt att veta vad det är.

Huruvida Nvidia är övervärderat är ett problem för aktieägarna. Priset är dock satt efter vad folk är beredda att betala. Ändras det kommer kursen påverkas.
Dessa 30 000 anställda hade inte kunnat leda företaget eller varit beredda att ta de risker som Jens har gjort. Han har dessutom suttit på positionen i 30 år, vilket är unikt. Styrelsen har alltså gjort bedömningen att han är bästa alternativet för positionen och satt en lön de bedömer som rimlig.
Med andra ord, Jens har ett enormt värde.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Huruvida Nvidia är övervärderat är ett problem för aktieägarna. Priset är dock satt efter vad folk är beredda att betala. Ändras det kommer kursen påverkas.
Dessa 30 000 anställda hade inte kunnat leda företaget eller varit beredda att ta de risker som Jens har gjort. Han har dessutom suttit på positionen i 30 år, vilket är unikt. Styrelsen har alltså gjort bedömningen att han är bästa alternativet för positionen och satt en lön de bedömer som rimlig.
Med andra ord, Jens har ett enormt värde.

Ja, för aktieägarna möjligen, men inte för samhället i stort.

Men det är inte någon "marknad" som satt det värdet oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skulle nog säga att båda räknas. All mänsklig utveckling är att fundera ut en teori på hur man ska göra något, bestämma hur man ska göra, se hur det gick, och sedan gå tillbaka och försöka förbättra.

Det är inte det ena eller det andra.

Teorier används inte sällan för att motivera övergrepp och sådant som är orättfärdigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EdvinR:

Teorier används inte sällan för att motivera övergrepp och sådant som är orättfärdigt.

Och att bara gå på känsla utan eftertanke leder inte heller till ett konsekvent och rättfärdigt samhälle.

Ett rättfärdigt samhälle har spelregler och lagar, och de utgår alltid från teorier om vad som är rätt och riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och att bara gå på känsla utan eftertanke leder inte heller till ett konsekvent och rättfärdigt samhälle.

Ett rättfärdigt samhälle har spelregler och lagar, och de utgår alltid från teorier om vad som är rätt och riktigt.

Jag tror du missförstår vad jag säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Blanda inte ihop Jensen Huangs ekonomiska aktivitet med Nvidias.

Lustigt att du säger det, eftersom det är just för att man blandar Nvidias ekonomiska aktivitet med Jensens att man kan låtsas att Jensen har 100 milarder dollar.

Blandar man inte in Nvidias ekonomiska aktivitet i det hela har nämligen inte Jensen några 100 miljarder. Och om man blandar in det måste man ärligt konstatera att Nvidias ekonomiska aktivitet genererar mycket mer för samhället än Jensen någonsin kommer kunna ta ut ur Nvidia hur han än bär sig åt.

Skrivet av pv2b:

Självklart har Jensen Huang historiskt en betydande roll i att grunda Nvidia, och även i det dagliga i det företag han lett i 30 år, men precis som du säger så är Nvidia ett företag som anställer cirka 30 000 personer, och det är dessa 30 000 personer i ett kollektiv som skapar värdet i samhället, inte Jensen Huang.

Givetvis är det så, men om inte Jensen hade samlat deras kollektiva arbetsförmåga i Nvidia hade de istället fått jobba någon annanstans. De som nu hjälper Jensen istället för att jobba för något annat bolag har aktieoptioner i ett bolag värt 3000 miljarder dollar, vilket de kan köpa andelar i med 15% rabatt via sitt anställningsavtal.

Jensens främsta talang kan vara att samla andra talanger som faktiskt kan göra något, och se till att de får friheten och möjligheten att jobba med det marknaden vill ha. Men även det är i så fall en talang som är rätt sällsynt. Intel och AMD verkar exempelvis inte lyckas i samma utsträckning trots att de hade enorma försprång och tillgång till samma talangpool som Jensen.

Skrivet av pv2b:

Men jag vet inte hur du kommer därifrån till att denna aktivitet finansierat uppehället för flera miljoner andra människor?

Mång en Porsche tillverkad av tyskar med komponenter tillverkade av svenskt stål har sålts tack vare löner som Nvidia har betalat till sina anställda. Så även har det sålts miljoner pizzor, tonvis med ikeamöbler, många miljarder har betalats i inkomstskatt.
Likaså har grafikkort tillverkade av ASUS, MSI m fl genererat pengar till deras anställda, spelbranschen har sålt nya spel, etc.

Lätt att det handlar om miljontals människor sammanlagt sedan Nivida startade på 90-talet.

Allt detta sagt skulle jag också vilja ha något effektivt system som håller kapitalismen i schack, som kan bevara värdeskapandet som den onekligen genererar och fördelar den mer rättvist och förhindrar överexploatering - jag tycker bara inte om fantasifulla påhitt om vad det faktiskt handlar om.

Lösningar kan inte bygga på fantasiföreställningar, det har historien bevisat tillräckligt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Nu är ju trådens ämne onekligen ett som till viss del tangerar politiska ämnen, men avstickare alltför långt bort tillåts som vanligt inte. Oavsett ämnet är det fortfarande inte heller acceptabelt att uttrycka sig kategoriskt nedsättande och föraktfullt om människor.

Några inlägg som traskade in i forumregel § 1.1 / 1.2 / 1.6 eller 1.7 har därför raderats eller redigerats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

En av hans senare jackor verkade ha kommit ifrån en Tom Ford mode kollektion(https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2023-menswear/tom-...) och gick lös på 90000. Så grovt räknat ca 12,13 miljoner jackor.
(fick lägga till en nolla för det var i dollar, som sagt grovt räknat)

Gör de väl redan med Nvida Grace https://www.nvidia.com/en-us/data-center/grace-cpu/

Det är väl inte så länge sedan nvidia slutade tillverka sina x86 processorer? "M6117C". 40mhz 386 för embedded-marknaden.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KQT3:

Intel är ganska undervärderade på börsen jämfört med deras konkurrenter.

Verkligen. Nere och nosar på 20 dollar innebär i princip det monetära värdet på deras fabriker.

Aktierek: köp Intel.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Datavetare

Lite har ändå Jensen delat med sig...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Om man nu vill snacka provokativa sätt folk blir rika på, så finns det faktiskt väldigt bra exempel i den kategorin. Har du en ICA-franchise på rätt ställe blir du typ automatiskt tät, utan att egentligen behöva göra något annat rätt.

Kolla på landets mindre städer runt 10k invånare. Det är nästan alltid lokala ICA-handlaren som bor i stans flådigaste hus. Vill nog mena att det är betydligt mindre välförtjänt än att bli mångmiljardär på att göra precis allting rätt med ett techbolag.

Det bästa är ju att du också kan öppna en butik precis när du vill och bara sådär bli stenrik helt utan ansträngning. Det är det fina med vårt samhälle.

Permalänk
Medlem

Fortsätter han såhär så har han snart råd till ett 4090

Permalänk
Medlem

Förmögenhet? Beror väl på hur man ser det ...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ändå väldigt spännande sammanträffande att VD:arna från de två ledande företagen inom datorgrafik, AMD och Nvidia, är kusiner... men ja det är ju inte alla parasiter som överlever. Vissa har bättre förutsättningar än andra att lyckas.

Nä, men på riktigt, jag gillar inte heller ordet "parasit". Det har ju en negativ och dehumaniserande klang, men det gäller oavsett om man använder det ordet om socialbidragstagare eller miljardärer. Men när jag använt ordet så är det i en mer teknisk betydelse, att leva på andras arbete.

Då är per definition alla företagare parasiter eftersom dom leder och drar nytta av anställda som genererar värde åt dom?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED