Linus Torvalds klagar på utvecklares grammatik

Permalänk
Melding Plague

Linus Torvalds klagar på utvecklares grammatik

Linux-fadern är trött på att många kernelutvecklare envisas med passiv meningsbyggnad när de skickar förslag på ändringar i Linux-kärnan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att det ej finns "särskrivning" i engelska. Annars hade han fått fullt upp med det.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Är det inte rätt härligt ändå att Linus har så lite att gnälla på numer att det faller på hur grammatiken hanteras? Förr var det viktigare saker som drivrutiner och operativsystem i stort - nu har saker blivit mycket bättre! #TorvaldRating #TheLinusMetric

Permalänk
Medlem

För andra obildade som mig så finns förklaringen varför man bör göra så som Linus förespråkar, samt förklaring med exempel på vad passiv kontra aktiv form innebär.

https://www.stefan-nordstrom.com/copywriting/aktiv-sats-skill...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Vilken tur att det ej finns "särskrivning" i engelska. Annars hade han fått fullt upp med det.

Visst finns det utrymme för särskrivning i engelska.
"Black bird" (svart fågel) och "blackbird" (koltrast) är två olika saker. Det finns många ord som kan särskrivas i engelska språket, men det är förstås riktigt att majoriteten av sammansatta ord i engelskan är "särskrivna" från början.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Skälig kritik.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Kollade igenom mina 20 senaste commits och Linus skulle älska mig 😃

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För andra obildade som mig så finns förklaringen varför man bör göra så som Linus förespråkar, samt förklaring med exempel på vad passiv kontra aktiv form innebär.

Ja, säkert sådant som är anledningen till att han förespråkar just det han förespråkar.

Men det enskilt största problemet för Linus var väl att det var det var väldigt inkonsekvent skrivna commitmeddelanden som går dåligt att kombinera i sammanställningarna.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Visst finns det utrymme för särskrivning i engelska.
"Black bird" (svart fågel) och "blackbird" (koltrast) är två olika saker. Det finns många ord som kan särskrivas i engelska språket, men det är förstås riktigt att majoriteten av sammansatta ord i engelskan är "särskrivna" från början.

Ja precis, de har ett svårare system på det viset.

Det finns inte någon hård regel utan tillfälliga sammansättningar skrivs isär, men vissa av deras etablerade sammansättningar har växt ihop. Vilka som växt ihop måste man veta för det finns ju ingen regel för när något är etablerat nog.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Du har rätt i att det knappt är en grej att oroas över i texter på engelska. Det finns såklart undantag och när de dyker upp i text så reagerar nog få svenskar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja precis, de har ett svårare system på det viset.

Det finns inte någon hård regel utan tillfälliga sammansättningar skrivs isär, men vissa av deras etablerade sammansättningar har växt ihop. Vilka som växt ihop måste man veta för det finns ju ingen regel för när något är etablerat nog.

Nu blir det lite OT, men det finns regler. Inte några enkla att förklara i en mening eller två, men det är inte helt slumpmässigt, som man kanske kan tro.
Sen är det också en fråga om tidpunkt. Backar man tvåhundra år skrevs "today" som "to day" och för hundra år sen som "to-day". Vi har liknande fall i svenskan. Jag skriver t ex "i dag", men många skriver "idag", och båda är fullt accepterade och måste anses korrekta. Bara varianter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu blir det lite OT, men det finns regler. Inte några enkla att förklara i en mening eller två, men det är inte helt slumpmässigt, som man kanske kan tro.
Sen är det också en fråga om tidpunkt. Backar man tvåhundra år skrevs "today" som "to day" och för hundra år sen som "to-day". Vi har liknande fall i svenskan. Jag skriver t ex "i dag", men många skriver "idag", och båda är fullt accepterade och måste anses korrekta. Bara varianter.

Min känsla är iaf att det finns tendenser snarare än någon hård regel, vilket jag tror är ungefär det jag skrev?

Det är definitivt inte slumpmässigt, men det finns en påtaglig godtycklighet.
Och denna godtycklighet är precis vad som gör det svårt att göra rätt om man inte redan vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag brukar allmänt vara förvånad över att det inte är ovanligt att stöta på programmerare som har klart bristande grammatik i sitt modersmål. Jag känner att grammatik och korrekt programspråk har mycket gemensamt och därmed förväntar jag mig nog en fallenhet för båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag brukar allmänt vara förvånad över att det inte är ovanligt att stöta på programmerare som har klart bristande grammatik i sitt modersmål. Jag känner att grammatik och korrekt programspråk har mycket gemensamt och därmed förväntar jag mig nog en fallenhet för båda.

Som systemutvecklare själv så ser jag faktiskt inte riktigt den kopplingen. Jag började programmera utifrån ett datorintresse, vilket nog är bland det mest vanliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är så otroligt mycket lättare att exempelvis cherry-picka när man har en lista med bra commit meddelanden. Jag tycker om tumregeln att ett commit meddelanden ska kunna prefixas med "if applied, this commit will ..."
e.g. "this commit will ... fix null reference exception in XYZ"

Kommer ifrån den här gamla bloggposten: https://cbea.ms/git-commit/

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Det är så otroligt mycket lättare att exempelvis cherry-picka när man har en lista med bra commit meddelanden. Jag tycker om tumregeln att ett commit meddelanden ska kunna prefixas med "if applied, this commit will ..."
e.g. "this commit will ... fix null reference exception in XYZ"

Kommer ifrån den här gamla bloggposten: https://cbea.ms/git-commit/

Tack för det enda exempel, som artikeln förövrigt borde haft.

Permalänk
Medlem

Det här är ett genomgående problem i samhället.

Frugan och jag tittar på Gränsbevakarna Sverige. Gudars vad jag stör mig på när de säger han istället för honom. Säsong efter säsong.

De textar åtminstone korrekt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag har gjort samma reflektion. Jag har bekanta som skriver rätt illa, med många särskrivningar, felstavade ord, fel ord i ett visst sammanhang, men som uppenbarligen klarar att koda utan större problem. Möjligen har man mycket hjälp av verktygen för att stava rätt och inte välja fel saker, eller så är det så mycket mer inarbetat hur man gör där, med förhållandevis få "ord", att det ändå funkar.
För mig känns programmeringsspråk och mänskliga språk så lika varandra att jag länge var övertygad om att fallenhet för det ena gav stora fördelar i det andra. Men så verkar det inte vara, i alla fall inte med så starkt samband som jag trodde förr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har gjort samma reflektion. Jag har bekanta som skriver rätt illa, med många särskrivningar, felstavade ord, fel ord i ett visst sammanhang, men som uppenbarligen klarar att koda utan större problem. Möjligen har man mycket hjälp av verktygen för att stava rätt och inte välja fel saker, eller så är det så mycket mer inarbetat hur man gör där, med förhållandevis få "ord", att det ändå funkar.
För mig känns programmeringsspråk och mänskliga språk så lika varandra att jag länge var övertygad om att fallenhet för det ena gav stora fördelar i det andra. Men så verkar det inte vara, i alla fall inte med så starkt samband som jag trodde förr.

Oj, jag har en helt annan uppfattning än er. Framförallt är vanligt språk mycket sämmre definierat, öppet för tolkningar, och har mängder av godtyckliga undantag som gör dem svåra att lära sig. Jag har alltid haft svårt för nya språk, men väldigt enkelt för programmering. Nu har jag trotts svårigheter lärt mig både svenska och engelska bättre än majoriteten, men det var en helt separat process från att lära mig programmera.

Permalänk
Medlem

@Mörksuggan @cyklonen @Joppis
För er som gillar diskussioner om språk och då specifikt engelska så kan jag rekommendera youtube-kanalen "RobWords" som tar upp det engelska språkets utveckling över historisk tid. Jag fick där förklaringen till vilka regler som gäller för att uttala ortsnamn (T.ex. Grantchester / Grant...ster?). Det visade sig att det inte fanns några regler, det är ortsbefolkningens uttal som gäller!

https://www.youtube.com/RobWords
This ruined English spelling (Vowel shift)
The weirdest things about English
The invention that broke English spelling

Bland annat så innehåller engelskan 44 olika ljud, vilket är betydligt fler än genomsnittet på 25-30. Att då använda ett alfabet som är ämnat för ett helt annat språk ställer till det rätt rejält. Rob argumenterade i ett avsnitt att engelskan skulle bli mycket enklare om de återtog några av runorna till sitt alfabet, en form av ÅÄÖ för engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Skrivet av cyklonen:

Skrivet av DevilsDad:

Oj, jag har en helt annan uppfattning än er. Framförallt är vanligt språk mycket sämmre definierat, öppet för tolkningar, och har mängder av godtyckliga undantag som gör dem svåra att lära sig. Jag har alltid haft svårt för nya språk, men väldigt enkelt för programmering. Nu har jag trotts svårigheter lärt mig både svenska och engelska bättre än majoriteten, men det var en helt separat process från att lära mig programmera.

Ja, precis. Naturliga språk är mycket spretigare och ganska osammanhängande rent regelmässigt.
Väldigt olika utmaningar att handskas med, även om det förstås finns paralleller.

Dessutom då, vad gäller programmeringsspråk, att rent syntaktiska fel typiskt upptäcks och slås ned på mer eller mindre omedelbart, så mycket bättre feedbackloop som hjälper inlärningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har av erfarenhet lärt mig att detta kan vara ett känsligt ämne hos vissa… att ditt commitmeddelande skall vara formulerat i presens-form typ ”changes text output” istället för ”changed text output”. Lite som att diskutera indentering
Personligen har jag svårt att se relevansen. Samtidigt har väl Torvalds gjort git, så lite får han väl ha åsikter

Permalänk
Medlem

Titeln på artikeln är väl lite fel satt. Det är inget grammatiskt fel att använda en passiv meningsbyggnad.
Sen kan man ju ha åsikter om hur man ska bygga upp meningen, och det har ju Linus uppenbarligen. För egen del var det här faktiskt ny kunskap, och jag är väl en av dem som faktiskt kan skilja på de och dem. Men man är aldrig för gammal för att lära sig nåt nytt.

OT-varning! Apropå de och dem. En bra metod är att översätta meningen till engelska. They = de och them = dem.
"They went to school". De åkte till skolan.
"This was a new experience for them". Detta var en ny upplevelse för dem.
Enkelt va? Av nån anledning är det lättare att hitta rätt form på engelska. Det här är ju nåt som verkligen kan irritera, till skillnad (IMHO) från passiv eller aktiv meningsuppbyggnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Titeln på artikeln är väl lite fel satt. Det är inget grammatiskt fel att använda en passiv meningsbyggnad.
Sen kan man ju ha åsikter om hur man ska bygga upp meningen, och det har ju Linus uppenbarligen. För egen del var det här faktiskt ny kunskap, och jag är väl en av dem som faktiskt kan skilja på de och dem. Men man är aldrig för gammal för att lära sig nåt nytt.

Nej, grammatiskt fel är det ju inte i sig.

Och Linus har väl (utifrån vad han skrev) först och främst åsikter om att det kan se ut som fullständigt kaos när en massa formuleringar som följer olika mönster staplas på hög i sammanställningen vid en merge.
Att vissa av meddelandena har passiv meningsbyggnad är något sticker ut som extra drygt när han ibland försöker städa upp sammanställningen så den ska bli mer läsbar.

Skrivet av Barsk66:

OT-varning! Apropå de och dem. En bra metod är att översätta meningen till engelska. They = de och them = dem.
Enkelt va? Av nån anledning är det lättare att hitta rätt form på engelska. Det här är ju nåt som verkligen kan irritera, till skillnad (IMHO) från passiv eller aktiv meningsuppbyggnad.

Den stora skillnaden är väl att man hör tydlig skillnad på "they" och "them" i tal, så det är väl där det kan kännas tydligare om man är osäker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Är det inte rätt härligt ändå att Linus har så lite att gnälla på numer att det faller på hur grammatiken hanteras? Förr var det viktigare saker som drivrutiner och operativsystem i stort - nu har saker blivit mycket bättre! #TorvaldRating #TheLinusMetric

Han hinnner gnälla om mycket mer än det. Om du inte tror mig, google senaste debaklet med filsystemet bcachefs vara eller icke vara i Linux kernelen.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Bra att han talar om vart skåpet ska stå!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag saknar den arga Linus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Som systemutvecklare själv så ser jag faktiskt inte riktigt den kopplingen. Jag började programmera utifrån ett datorintresse, vilket nog är bland det mest vanliga.

Där ser man hur olika man kan uppfatta det. Jag tycker kopplingen är uppenbar och även om man kan ha olika intresse för de båda handlar det fortfarande i grunden om att skriva "ord" på korrekt sätt i korrekt följd, det är bara olika mottagare för kommunikationen. Att man har mer direkt feedback i programmering balanseras av att man har mycket mer kontakt med sitt vanliga språk och har man fallenhet för logik så kan man ofta se mönstren i båda.

Som vissa påpekar är vanliga språk mindre exakta men det är fortfarande inte valfritt hur man stavar, och inte heller hur man formar en mening även om det kan finnas fler acceptabla alternativ. Matematik har ju hjälpt till att forma reglerna för de moderna språken.

Hade jag nämnt att skriva bra prosa (vilket jag skulle säga att Linus kritik är närmare) hade jag förstått argumenten för olikheterna men jag nämner just de direkt regelbaserade språkproblemen.

Permalänk
Medlem

Skriver inget på github själv men märker att jag ibland fastnar i det passiva träsket när jag skriver!

Skrivet av MrRunaway:

Det här är ett genomgående problem i samhället.

Frugan och jag tittar på Gränsbevakarna Sverige. Gudars vad jag stör mig på när de säger han istället för honom. Säsong efter säsong.

De textar åtminstone korrekt.

Just detta handlar om vanliga dialektala former som står äldre svenska närmare jämfört med skrivreglerna på standardsvenska. Han i ackusativ var han, medan hon i ackusativ var hana. Det leder också till att man kan höra "har du sett'en?" och "jag såg'an". Pronomenet hon, som inte traditionellt har haft objektsformen hon, kortas istället den gamla ackusativformen hana ner till "'na" och blir då "hur va dä mä'na?" i tal.

Skrivet av Barsk66:

I och med att det handlar om subjekt och objekt funkar det även att byta ut de/dem mot vi/oss. Då blir det även lätt att komma ihåg att båda orden är två- respektive trestaviga. Likheterna i stavning mellan våra två språk beror på att they och them är inlånade ord i engelska från fornnordiska!

råkade klippa bort texen i översta raden
Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Kommunikation handlar ju dock om att överföra information från dig till någon annan (vilket kan vara framtida dig). Både naturligt språk och programkod behöver ofta svara på frågan varför för att vara meningsfull för mottagaren. Att kunna fylla kommunikationen med information handlar en hel del om empati, att förutse den framtida mottagarens informationsbehov.

Det är skillnad på dålig kod och förvaltningsbar kod och mycket av skillnaden utgörs av kodens förmåga att uttrycka vilka behov den fyller och varför den ser ut som den gör.

Jag tror därför att det verkligen finns ett stort överlapp i förmågan att skriva bra kod och att skriva bra commit-meddelanden och dokumentation. Men överlappet består inte nödvändigtvis i att skriva rättstavat och grammatiskt korrekt, även om det gör texter på naturligt språk väldigt mycket lättare att läsa.

Open Source-commit-meddelanden tycker jag ofta suger eftersom de ofta utelämnar hur fixen testats, dvs hur man faktiskt triggade buggen. I bästa fall finns en referens till en buggrapport, men i längre projekt tenderar bugghanterkngssystem att bytas ut, så det är oftast en rätt kass lösning.