Linus Torvalds klagar på utvecklares grammatik

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som genuint älskar passiv form? Tycker att det känns mycket mer avslappnat xD

Edit: Vad som menades; passiv form älskas av mig. Det tycktes mig mer avslappnat. xD

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Vänta tills det kommer PR med streamer-speak 😂

Orimligt många streamers lägger till ACTUALLY och EVEN när de pratar utan att det behövs.
What even is this, what actually is this??? Optimalt: what actually even is this?
Låter helt dödfött och Linus hade ju fått minst en stroke per PR.

Bra att du styr upp folk Linus haha

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Orimligt många streamers lägger till ACTUALLY och EVEN när de pratar utan att det behövs.
What even is this, what actually is this??? Optimalt: what actually even is this?

"This pull request literally fixes the usb polling rizz bug actually fr fr!"

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha, hade jag ingen aning om, men förklarar varför min son har börjat använda ordet ”bokstavligen” i sitt talspråk på det senaste.. oftast vid fel tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Själv försöker jag lära av mig med att skriva typ helatiden, typ. Men det är typ skitsvårt att bli av med typ-skrivandet, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Själv försöker jag lära av mig med att skriva typ helatiden, typ. Men det är typ skitsvårt att bli av med typ-skrivandet, typ.

haha!
Vi hade en person i klassen på mellanstadiet som använde "vad heter det" (sagt väldigt snabbt; vahetede) som utfyllnadsord utan att tänka på det. En äldre svenskalärare blev galen på det och basunerade ut att det var dåligt språkbruk. I ren sympati så började väldigt många i klassen medvetet lägga till det när de talade i den lärarens lektioner <3

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Vad menar du liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Gudars vad jag stör mig på när de säger han istället för honom.

Det blir allt vanligare. Många spekulerar i att honom/henne är nästa ord som försvinner från språket.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Kommunikation handlar ju dock om att överföra information från dig till någon annan (vilket kan vara framtida dig). Både naturligt språk och programkod behöver ofta svara på frågan varför för att vara meningsfull för mottagaren. Att kunna fylla kommunikationen med information handlar en hel del om empati, att förutse den framtida mottagarens informationsbehov.

Det är skillnad på dålig kod och förvaltningsbar kod och mycket av skillnaden utgörs av kodens förmåga att uttrycka vilka behov den fyller och varför den ser ut som den gör.

Jag tror därför att det verkligen finns ett stort överlapp i förmågan att skriva bra kod och att skriva bra commit-meddelanden och dokumentation. Men överlappet består inte nödvändigtvis i att skriva rättstavat och grammatiskt korrekt, även om det gör texter på naturligt språk väldigt mycket lättare att läsa.

Open Source-commit-meddelanden tycker jag ofta suger eftersom de ofta utelämnar hur fixen testats, dvs hur man faktiskt triggade buggen. I bästa fall finns en referens till en buggrapport, men i längre projekt tenderar bugghanterkngssystem att bytas ut, så det är oftast en rätt kass lösning.

Jag får lite känslan av att du hävdar att de två färdigheterna är relaterade bara för att båda är nödvändiga för att prestera bra i jobbet som programmerare.

Hur många människor finns det inte som är otroligt duktiga på att kommunicera i naturliga språk som trots det har jättesvårt för att greppa hrunderna i programmering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Det blir allt vanligare. Många spekulerar i att honom/henne är nästa ord som försvinner från språket.

/ B

Som när stockholmare säger: varT la jag nycklarna?

Bra tumregel:
Om frågan kan besvaras med där så ska den formuleras med var
Om frågan kan besvaras med dit så ska den formuleras med vart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Som när stockholmare säger: varT la jag nycklarna?

Bra tumregel:
Om frågan kan besvaras med där så ska den formuleras med var
Om frågan kan besvaras med dit så ska den formuleras med vart

Det heter vars.

Alternativt vasch.

Permalänk
Medlem

Sedan har vi alla olika dialekter som är lika rätt som rikssvenskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag brukar allmänt vara förvånad över att det inte är ovanligt att stöta på programmerare som har klart bristande grammatik i sitt modersmål. Jag känner att grammatik och korrekt programspråk har mycket gemensamt och därmed förväntar jag mig nog en fallenhet för båda.

Stämmer inte på mig. Är så mycket enklare med programmering. Just för finns inte grammatik och undantag på samma vis som i mänskligt språk.

Det jag menar är antagligen fungerar programmet eller inte. Medan i språk finns inte denna koppling, utan man får gå mer på känsla. Sedan skillnad på tal och skriv språk, är något jag inte plockade upp i skolan (om det ens lärdes ut).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Bra att han talar om vart skåpet ska stå!

Eller var skåpet ska stå. 😁

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Torvalds: "Hur uttrycker ni er egentligen?"

....

https://www.newyorker.com/science/elements/after-years-of-abu...

Visst, han har väl så klart bättrat sig sedan det där (Det har jag inte riktigt hållit koll på ska så klart erkännas), men jag finner det lite lustigt att just han har kommentarer rörande språk och hur man uttrycker sig....

Permalänk
Medlem

Kan iofs hålla med en del. Den yngre generationen har problem med stavning och liknande. Syns i hela samhället. Syns även på dom som ska texta en film etc då det kan vara helt åt pipan fel översatt.

(Jag själv stavar som en kratta)

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det heter vars.

Alternativt vasch.

Nu blev det ju fn bara värre! LOL

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nu blev det ju fn bara värre! LOL

Förenta Nationerna?

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Ord och utryck kommer och går.
Förr så sa man ofta att saker Rockar fett sedan började alla använda Awesome till allt och efter det var det en period då allt var Epic och nu är det Actually och Even 😀. Börjar några så tar resten över….

Har även märkt på senaste år att uttrycken Vast majority samt Much appreciated används väldigt ofta i engelskspråkiga kanaler.

Permalänk

Men märker själv hur det är på jobbet när man har flera chattar igång på olika språk och man är stressad så skitar man i både stavning och grammatik. Man ser att man skrivit helt fel precis i ögonblicket när man ska sända men orkar inte rätta till det, då man förstår att mottagaren fattar ändå. Grammatik bryr man sig numera mindre om för det ska gå snabbt att skicka meddelanden och man fokuserar bara på den fakta som är viktig typ.

Sen finns det alltid sådana som stör sig på språkfel så jag brukar lägga extra tid på att skriva i sär när jag skriver till sådana personer, mest för att reta dom🤣

Så jag antar att vårt skrivspråk blir mer och mer som talspråket, vem säger tex ”dem” ? typ ingen och därför skriver man inte längre ordet dem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Men märker själv hur det är på jobbet när man har flera chattar igång på olika språk och man är stressad så skitar man i både stavning och grammatik. Man ser att man skrivit helt fel precis i ögonblicket när man ska sända men orkar inte rätta till det, då man förstår att mottagaren fattar ändå. Grammatik bryr man sig numera mindre om för det ska gå snabbt att skicka meddelanden och man fokuserar bara på den fakta som är viktig typ.

Sen finns det alltid sådana som stör sig på språkfel så jag brukar lägga extra tid på att skriva i sär när jag skriver till sådana personer, mest för att reta dom🤣

Så jag antar att vårt skrivspråk blir mer och mer som talspråket, vem säger tex ”dem” ? typ ingen och därför skriver man inte längre ordet dem heller.

Inom skolan är de och dem viktig fortfarande när man skriver

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Stämmer inte på mig. Är så mycket enklare med programmering. Just för finns inte grammatik och undantag på samma vis som i mänskligt språk.

Det jag menar är antagligen fungerar programmet eller inte. Medan i språk finns inte denna koppling, utan man får gå mer på känsla. Sedan skillnad på tal och skriv språk, är något jag inte plockade upp i skolan (om det ens lärdes ut).

När man enbart går på känsla är nog när man inte kan då det saknas knappast regler i språket. Kan man t ex inte stava så blir det fel oavsett om man skriver vanlig text eller programmerar. Båda handlar om att skriva korrekt för att få korrekt mening, vilket för mig är självklart då båda är språk.

De bör definitivt ha pratat en hel del om skillnaden mellan tal- och skrivspråk i skolan. Det är en fundamental sak att gå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inom skolan är de och dem viktig fortfarande när man skriver

Rent grammatiskt är det fortfarande de och dem som gäller i svenskan. Men det finns ju de som förordar en "dom"-språkreform eftersom "dom" ersätter både de och dem och numera oftast är vad som används av den yngre generationen i både tal och skrift. Utvecklingsmässigt har ju förändringar i svenskan ofta drivits av talspråkets evolution. De och dem är nog borta ur svenskan om några år skulle jag tro när vi som lärt oss den äldre formen dör bort. Själv använder jag båda formerna beroende på vad som passar, men i skrift mest de och dem fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

När man enbart går på känsla är nog när man inte kan då det saknas knappast regler i språket. Kan man t ex inte stava så blir det fel oavsett om man skriver vanlig text eller programmerar. Båda handlar om att skriva korrekt för att få korrekt mening, vilket för mig är självklart då båda är språk.

De bör definitivt ha pratat en hel del om skillnaden mellan tal- och skrivspråk i skolan. Det är en fundamental sak att gå igenom.

Vad jag kommer ihåg nej och inte heller uttryckligen grammatik heller. Men är ju liten kommun och var ju rätt många år sen dessutom. Kan ju hoppas de är bättre idag.

Ja något sådant är det ju, för har riktigt dåligt koll vad som är korrekt grammatik. Sen meningsuppbyggnad är inte enkelt. Så jobbar mer efter vad som känns bra, om det sen är byggt på regler har jag dåligt koll på.

Har ju kod förslag, så ingen större utmaning få till det (nej inte AI utan enkelt skript). Sen kan man inte bygga programmet med fel heller (mestadels använder Java). Sen har man rättstavning även i programmet jag kodar i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kollade igenom mina 20 senaste commits och Linus skulle älska mig 😃

notice me senpai

Skrivet av Linus Torvalds:

Tabs are 8 characters, and thus indentations are also 8 characters.
There are heretic movements that try to make indentations 4 (or even 2!)
characters deep, and that is akin to trying to define the value of PI to
be 3.

https://www.kernel.org/doc/Documentation/process/coding-style.rst

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte preferensen att det ska vara i presens och imperativ. Jag blir alltid förvirrad när jag läser patch notes som är formulerade så eftersom det låter som något som man vill göra snarare än något som man har gjort.

Fixed typos <— Detta har gjorts.
Fix typos <— Detta ska göras.

Permalänk

Här kommer en nöt att knäcka.

Få, färre, ..?..

(Var några år sen jag hittade det ovanliga men korrekta ordet.)

—————

När ni hittat ordet, testa betydelse-skillnaden i denna mening genom att byta ut ”minst”:
Det är minst bilar på parkeringen.

Lite som mindre vs. färre i diverse meningar. (dvs. i betydelserna storlek vs antal.)

Har ni några kanonbra förslag på relevanta meningar att använda som exempel?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Va spelar det för roll?
Alltså vem förutom linus o svenskalärare bryr sig?
Själv har jag aldrig någonsin haft en tanke på det han snackar om.

De o dem bryr jag mig heller inte om. Skriver o säger alltid dem.

Skrivet av Pluffo:

Jag förstår inte preferensen att det ska vara i presens och imperativ. Jag blir alltid förvirrad när jag läser patch notes som är formulerade så eftersom det låter som något som man vill göra snarare än något som man har gjort.

Fixed typos <— Detta har gjorts.
Fix typos <— Detta ska göras.

Jäkla bra poäng. Håller helt med dig här.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Va spelar det för roll?
Alltså vem förutom linus o svenskalärare bryr sig?
Själv har jag aldrig någonsin haft en tanke på det han snackar om.

De o dem bryr jag mig heller inte om. Skriver o säger alltid dem.

Jäkla bra poäng. Håller helt med dig här.

Svensklärare*