Alla fyndtips från mellandagsrean

Core Ultra 9 285K i topp enkeltrådat men tappar i flertrådat test

Permalänk
Melding Plague

Core Ultra 9 285K i topp enkeltrådat men tappar i flertrådat test

Core Ultra 9 285K är först att passera 5 000 poäng i Passmarks enkeltrådade test, men det multitrådade resultatet är desto mindre imponerande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför nämna Apples gamla M3:or när M4:an är snabbare än denna krets från Intel?

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/apple-m4-scor...

Gissar på att M4:orna hinner dyka upp i datorer innan Intel släpper sin krets.

Börjar dyka upp M4:or i MacBooks på Geekbench nu:
https://www.macrumors.com/2024/10/07/m4-mac-chip-benchmarks/

Någon som förresten har koll på hur bra PassMark är på jämförelser mellan olika OS? Själv testar jag endast med Geekbench numera mellan mina system.

Edit:
Apple M4 finns med i listan, men är längst med! Detta bekräftar min tes ang. hur dåligt PassMark är för jämförelser mellan olika OS.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Varför nämna Apples gamla M3:or när M4:an är snabbare än denna krets från Intel?

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/apple-m4-scor...

Gissar på att M4:orna hinner dyka upp i datorer innan
Intel släpper sin krets.

Gissar för m4 inte har gjort samma test ännu?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Vi får se. Jag hoppas främst på att den blir stabil. Sedan angående multicore så var det inte länge sedan folk här på forumet ej kunde fantisera om laster på desktop som använde mer än 4kärnor. idag när tillgängligheten av nyttja datakraften i molnet är såpass stor och billig, så 4 core på desktopen lokalt hade räckt. Ja, då ser de ett behov av fler 4 kärnor på desktopen.

Angående Apple M4 är den snabb. Jag har en sådan i iPaden och det jag mest facineras om är att spel och annat ändå ska vara lite sega att starta, det känns inte precis som en Nes konsolen att spel kommer igång direkt.
Med det sagt mer datakraft behövs för tillverkare hittar nya möjligheter att bloata ner sin mjukvara och göra den mer krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gissar för m4 inte har gjort samma test ännu?

Resultat finns redan, men dock enbart för iPad med M4. Faktiskt synligt längst ned i listan

Får nästan känslan av att läckan är ett beställningsjobb från Intels PR-avdelning.

Funderar fortfarande på om PassMark är en bra/tillförlitlig jämförelse över flera OS. I GeekBench så stämmer mina tester mellan Linux/Windows/macOS/iPadOS ofta bättre. Android lämnar jag utanför, så jag inte har någon likvärdig SoC där.

Permalänk
Medlem

Väntar på prestanda per watt. 🙂

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi får se. Jag hoppas främst på att den blir stabil. Sedan angående multicore så var det inte länge sedan folk här på forumet ej kunde fantisera om laster på desktop som använde mer än 4kärnor. idag när tillgängligheten av nyttja datakraften i molnet är såpass stor och billig, så 4 core på desktopen lokalt hade räckt. Ja, då ser de ett behov av fler 4 kärnor på desktopen.

Angående Apple M4 är den snabb. Jag har en sådan i iPaden och det jag mest facineras om är att spel och annat ändå ska vara lite sega att starta, det känns inte precis som en Nes konsolen att spel kommer igång direkt.
Med det sagt mer datakraft behövs för tillverkare hittar nya möjligheter att bloata ner sin mjukvara och göra den mer krävande.

Vi är snart i 2025 och väldigt lite har ändrats. Tar man den typiska 80/20 splitten är det fortfarande långt viktigare med maximal prestanda per kärna jämfört med att klämma in massor med kärnor. Nu finns egentligen inga x86_64 high-end CPUer med mindre än 6 kärnor kvar, 7600X3D visar att spel forfarande klarar sig utmärkt med "endast" 6 kärnor.

När Ryzen släpptes var det många som påstod "spelprestanda är tillräcklig, 8 kärnor är superviktigt för mig så jag kör Blender hela dagarna i bakgrunden". Vi ser inte så mycket av det idag längre och om dessa finns kvar har vi lärt oss att nästan allt som skalar riktigt bra med kärnor körs betydligt mer effektivt på GPU/NPU än på CPU.

iGPU-delen i Intels Lunar matchar 9900X i Blender, Apples iGPU i M3 Max är ca 8,5 gånger snabbare i Blender jämfört med 14900K. Nvidias topp GPUer är på en annan planet. Vi ser samma sak i machine-learning (av lite annan orsak), flertalet simuleringsfall etc.

Så vad behöver en desktop-användare jättemånga CPU-kärnor till egentligen? Enda fallet jag kan riktigt komma på är programutveckling kompilering skalar väldigt väl. Precis som datacenter är detta "köra många enkeltrådade fall samtidigt" och det är typfallet som ofta inte skalar alls lika väl med GPGPU som med multicore CPUer.

Positiva är att Lion Cove tar ett litet och Skymont tar ett rejält kliv framåt i just kompilering. Man är på en fin tredjeplats i kompileringsprestanda per kärna, hyfsat nära tvåan (Qualcomm Oryon) men rätt rejält efter ettan

M4 vs 285K

Intel har inte gjort många rätt på senare år, E-kärnorna är en av få fullträffar. Dessa gör det möjligt att bygga "ett par" superstora och riktigt starka P-kärnor som tar hand om majoriteten av de tunga lasterna (som väldigt sällan behöver mer en än handfull kärnor).

De få fall som faktiskt skalar, t.ex. kompilering, hanteras betydligt mer effektivt av E-kärnor. Även om Skymont växt i storlek får man fortfarande plats med 3 Skymont per Lion Cove trots att prestanda är 70-75 % av en P-kärna (var tidigare nästan 4 E-kärnor per P-kärna, men då var skillnaden större i absolut prestanda).

Skrivet av Drenmi:

Väntar på prestanda per watt. 🙂

Håller med. Givet vad Intel visat upp med Lunar Lake ser det lovande ut, där har man nu mer marginal världens mest effektiva x86_64 CPU (men då Apple redan nämns, man är fortfarande rejält efter M3 och ännu mer efter M4).

Om även Arrow Lake blir en succé är det nog rätt blandande känslor hos Intel (likt Lunar Lake tillverkas Arrow Lake på TSMC N3B). Det pekar i så fall på att tillståndet hos deras kiseltillverkning är värre än man kunnat ana. I det läget är det rätt uppenbart att man har en väldigt konkurrenskraftig mikroarkitektur, men som hålls tillbaka av att konkurrenterna har fördelen att kunna använda TSMC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Är det verkligen så uppenbart att avsaknaden av hyperthreading är en stor nackdel (i prestandatest)? Jag roade mig med att köra geekbench med och utan på en Dell precision 7780* och skillnaden är ganska blygsam. Vissa deltest påverkas mer än andra (och vilket håll det går åt varierar också), men totalpoängen blev i princip samma. 2990/15227 respektive 2991/15141 med och utan.

*Nu är det kanske inte det optimala systemet för att utvärdera tekniken (det kanske finns andra flaskhalsar), men vi vet ju inget om förutsättningarna för testet i artikeln heller.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vi är snart i 2025 och väldigt lite har ändrats. Tar man den typiska 80/20 splitten är det fortfarande långt viktigare med maximal prestanda per kärna jämfört med att klämma in massor med kärnor. Nu finns egentligen inga x86_64 high-end CPUer med mindre än 6 kärnor kvar, 7600X3D visar att spel forfarande klarar sig utmärkt med "endast" 6 kärnor.

När Ryzen släpptes var det många som påstod "spelprestanda är tillräcklig, 8 kärnor är superviktigt för mig så jag kör Blender hela dagarna i bakgrunden". Vi ser inte så mycket av det idag längre och om dessa finns kvar har vi lärt oss att nästan allt som skalar riktigt bra med kärnor körs betydligt mer effektivt på GPU/NPU än på CPU.

iGPU-delen i Intels Lunar matchar 9900X i Blender, Apples iGPU i M3 Max är ca 8,5 gånger snabbare i Blender jämfört med 14900K. Nvidias topp GPUer är på en annan planet. Vi ser samma sak i machine-learning (av lite annan orsak), flertalet simuleringsfall etc.

Så vad behöver en desktop-användare jättemånga CPU-kärnor till egentligen? Enda fallet jag kan riktigt komma på är programutveckling kompilering skalar väldigt väl. Precis som datacenter är detta "köra många enkeltrådade fall samtidigt" och det är typfallet som ofta inte skalar alls lika väl med GPGPU som med multicore CPUer.

Positiva är att Lion Cove tar ett litet och Skymont tar ett rejält kliv framåt i just kompilering. Man är på en fin tredjeplats i kompileringsprestanda per kärna, hyfsat nära tvåan (Qualcomm Oryon) men rätt rejält efter ettan

M4 vs 285K
<Uppladdad bildlänk>

Intel har inte gjort många rätt på senare år, E-kärnorna är en av få fullträffar. Dessa gör det möjligt att bygga "ett par" superstora och riktigt starka P-kärnor som tar hand om majoriteten av de tunga lasterna (som väldigt sällan behöver mer en än handfull kärnor).

De få fall som faktiskt skalar, t.ex. kompilering, hanteras betydligt mer effektivt av E-kärnor. Även om Skymont växt i storlek får man fortfarande plats med 3 Skymont per Lion Cove trots att prestanda är 70-75 % av en P-kärna (var tidigare nästan 4 E-kärnor per P-kärna, men då var skillnaden större i absolut prestanda).

Håller med. Givet vad Intel visat upp med Lunar Lake ser det lovande ut, där har man nu mer marginal världens mest effektiva x86_64 CPU (men då Apple redan nämns, man är fortfarande rejält efter M3 och ännu mer efter M4).

Om även Arrow Lake blir en succé är det nog rätt blandande känslor hos Intel (likt Lunar Lake tillverkas Arrow Lake på TSMC N3B). Det pekar i så fall på att tillståndet hos deras kiseltillverkning är värre än man kunnat ana. I det läget är det rätt uppenbart att man har en väldigt konkurrenskraftig mikroarkitektur, men som hålls tillbaka av att konkurrenterna har fördelen att kunna använda TSMC.

Jag håller med att just idag är singelcore viktigast på klient och vi går emot att multicore inte blir så viktig. På tiden med 4 core så gick det endast köra pyttesmå lösningar lokalt på en sådan cpu och man skulle skaffa flera datorer och lägga databasservern och annat på en egen dator osv.

Men nu har de så många kärnor och molnet finns så nära, bara slänga upp en databasserver i tex Azure. Då är det en stabil och snabb singelcore som är det mest intressanta.
På laptops så få ner värmeutvecklingen. En laptop ska vara tyst när man kollar på film, skriver i word etc.

Permalänk
Medlem

Vet inte direkt hur sånt här går till men finns det någon chans att de valde att bänka en som hade en riktigt bra kärna och resten kassa?

Visa signatur

8800 XT

Permalänk
Medlem

C:a 7% högre single core prestanda än 14900KS, som är näst snabbast i single core, men 25% långsammare i multi core måste ju göra detta till en av Intels största kalkoner, eller?

Källa: https://www.cpubenchmark.net/compare/6296vs5957/Intel-Ultra-9-285K-vs-Intel-i9-14900KS

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

C:a 7% högre single core prestanda än 14900KS, som är näst snabbast i single core, men 25% långsammare i multi core måste ju göra detta till en av Intels största kalkoner, eller?

Källa: https://www.cpubenchmark.net/compare/6296vs5957/Intel-Ultra-9-285K-vs-Intel-i9-14900KS

För väldigt många är ju multicore rätt bortkastat om man har mer än 4 kärnor. Så tror många kan uppskatta att kärnorna är snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Vet inte direkt hur sånt här går till men finns det någon chans att de valde att bänka en som hade en riktigt bra kärna och resten kassa?

Svårt att veta hur man ska tolka ett enstaka resultat.

Som många redan varit inne på, så presterar den katastrofalt i multicore.

Vilken frekvens kör den genom testet? Hur ser effektkurvan ut? Hur används de olika kärnorna i multicore? Throttlar den?

Reflexmässigt känns den smått överklockad för just single core och klarade sen inte av att hålla samma frekvens genom hela testet.

Det blir många feltolkningar utifrån ett ovisst resultat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superfrog:

Det beror ju helt och hållet på strömförbrukningen. Vem vet, detta kanske är tecken på att Intel inte tillåter sina CPUer (med en "TDP" på 125w) att springa iväg över 300W direkt ur lådan... Så om dom har sänkt strömförbrukning, men att denna prestanda finns där för dom som vill via överklockning så är det ju nödvändigtvis inte något negativt.

Det kan också vara en ren effekt av att dom tagit bort HT från P-cores. Det är ju faktiskt 24 mot 32 trådar.... Och som Yoshman vart inne på, för kundkruppen som köper dessa kan den mycket väl vara snabbare i 99% av fallen, trots att den kommer falla tillbaka i flera tester när man tar bort så många trådar. Det är dock lite av en ovanlig strategi, med tanke på att dom nästintill konsekventlöst klockat modeller i princip enbart för att landa högst upp bland staplarna, dom har ju i princip struntat helt i prestanda/w i det övre segmentet dom senaste generationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

@Superfrog
Vilket skämt, måste bli sämre prestanda i spel då som använder multi core.

Är det många spel som använder en kärna idag?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Superfrog

Nej, det tyder snarare på att Intel kommer ta på sig ledartröjan i spelprestanda. Enkeltrådsprestandan är mer indikativ fåtrådsprestandan, än vad prestandan i alla trådar är. Spel använder ett fåtal trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Superfrog

MS Röj körs nog på en kärna, så det finns åtminstone några hard core gamers som skulle vinna på att uppgradera

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Superfrog

Är väll mest äldre spel som använder 1-2 kärnor? Spelar man enbart klarar man sig bra på 6 snabba kärnor i de flesta fall.

Gör man mycket annat än spel är det flera som gäller.

Men detta är väll ES så det kan ju ändras drastiskt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elgot:

Är det verkligen så uppenbart att avsaknaden av hyperthreading är en stor nackdel (i prestandatest)? Jag roade mig med att köra geekbench med och utan på en Dell precision 7780* och skillnaden är ganska blygsam. Vissa deltest påverkas mer än andra (och vilket håll det går åt varierar också), men totalpoängen blev i princip samma. 2990/15227 respektive 2991/15141 med och utan.

*Nu är det kanske inte det optimala systemet för att utvärdera tekniken (det kanske finns andra flaskhalsar), men vi vet ju inget om förutsättningarna för testet i artikeln heller.

SMT har både för och nackdelar. Den riktigt stora nackdelen är att SMT som teknik har inneboende säkerhetsproblem. Man vill egentligen aldrig allt två olika program kör på samma fysiska CPU men på olika CPU-trådar information då kan läcka mellan dessa program (covert channel).

I datacenter löser man den problematiken genom att varje instans alltid hårt assignas till alla SMT-trådar på de fysiska kärnor den tilldelas. På desktop är det i praktiken ett olöst problem, men också tillräckligt svårt att utnyttja för att nog kunna ignoreras (teoretiskt skulle JS i en webbläsare kunna sno saker från andra program, men här finns en del saker i de flesta webbläsare som försöker försvåra detta).

Stora fördelen med SMT är att i fall där en CPU-tråd "stallar" på t.ex. cache-miss eller liknande kan ju "den andra" CPU-tråden då utnyttja tillgängliga resurser på ett effektivt sätt. Så "best-case" för SMT där man normalt ser störst utväxling är fall som relativt ofta är begränsat av latens mot minne. Inte supervanligt på desktop, men inte helt ovanligt i datacenter.

I specifika fallet Intel på desktop är det nog främst E-kärnorna som gör SMT rätt poänglöst. När alla P-kärnor har en lastad CPU-tråd är det långt bättre att börja lägga jobb på E-kärnor än att lägga det på "andra" CPU-kärnan. Och rent krasst är det extremt få fall utanför syntetiska benchmarks där en desktop-dator faktiskt kan dra vettig nytta av fler än 24 CPU-trådar (är den 25 tråden som skulle använda första SMT tråden i en 285K).

Vidare finns det vissa optimeringar som blir möjliga för single-thread prestanda som lätt leder till än värre säkerhetshål på en CPU med SMT som blir tillgängliga om man fysiskt droppar SMT stöd. Vilket Intel gjort i Lion Cove.

Skrivet av Superfrog:

Finns ju andra läckor där det ser betydligt bättre ut på MT sidan.

SMT har extremt hög varians i hur mycket prestanda det tillför, kan vara allt från +30-40 % till -5 % beroende på var flaskhalsen ligger. Väldigt dålig koll på vad Passmark testar, men snabb sökning pekar på att det väldigt mycket är ett gäng microbenchmarks och inte test av "riktiga" applikationer.

Givet att MT-prestanda ser riktigt bra ut i SPECint/SPECfp tror jag man kan utgå från att denna CPU kommer så sig riktigt väl i de "verkliga" MT-fallen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det tyder snarare på att Intel kommer ta på sig ledartröjan i spelprestanda. Enkeltrådsprestandan är mer indikativ fåtrådsprestandan, än vad prestandan i alla trådar är. Spel använder ett fåtal trådar.

Så program som använder ett fåtal kärnor kommer prestera bättre, men program som kan nyttja alla kärnor kommer prestera sämre?

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Så program som använder ett fåtal kärnor kommer prestera bättre, men program som kan nyttja alla kärnor kommer prestera sämre?

Ja, i varje fall om det skalar bra med SMT eftersom vi då talar om 24 mot 32 trådar.

Permalänk
Testpilot

Satir.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pantburk:

@Superfrog

Notera att det är 24 mot 32 trådar så du behöver nog inte oroa dig, väldigt specifika fall som skalar med så många trådar. T ex är väl 7800X3D fortfarande snabbare än 9000-serien i spel, trots att det är 16T mot 32T (för 9950X) och 9700X och 9950X fick exakt samma indexvärde i sweclockers test , är nog marginellt med spel som skalar över ens 16T, om det ens är något som gör det. Sen generellt brukar ju modellerna med flest trådar landa högt i speltester för t ex Intel, men det är också för att dom oftast ger dom högst boost även för mindre trådade laster, just för att dom ska landa högst i stapeln, även om det inte nödvändtigtvis är antal kärnor som gör prestandaskillnaden.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Synd bara att Mac OS är så instängt jämfört med hur det var förr innan Mac OS kom.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Superfrog:

Det är inte alls så enkelt, vilket bl.a. Geekbench 6 illustrerar väldigt väl om man kolla på specifika deltest

Raytracing tenderar skala rätt bra med SMT, där är också 9950X snabbare jämfört med 285K

Däremot gäller det omvända i kompileringstestet så där är 285K snabbare.

Båda dessa deltester skala nära nog perfekt med kärnor. Annars är GB6, till skillnad mot de flesta andra benchmarks, faktiskt långt mer realistisk i sin skalning med CPU-kärnor då man i version 6 ändrade från att köra ett enkeltrådat fall per kärna till att köra ett multitrådat fall över alla kärnor (där det "make sense", vilket inte gäller kompilering som även i "verkligheten" är N st enkeltrådade fall).

Sen får man också ha med sig att för saker som råkar skala till 16-24 CPU-trådar så kommer nog 285K rätt konsekvent vara snabbare än 9950X då E-kärnorna ger klart mer kraft jämfört med "andra tråden" i SMT. 9950X kommer sedan ikapp från 25 till 32 trådar då den då får full utväxling på SMT medan det "är slut på CPU-trådar" hos 285K så där blir det ingen extra skalning.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

SMT har både för och nackdelar.

Den stora frågan var dock om hyperthreading verkligen är en så stor faktor i passmark. Är den här slutsatsen verkligen uppenbar?

Citat:

Den lägre multitrådade prestandan är dock inte förvånande, eftersom Arrow Lake-familjen inte stödjer Hyperthreading.

Om kärnorna dessutom har blivit snabbare (och det råder det väl ingen tvekan om) bör ju det eventuella övertaget med hyperthreading minska ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Synd bara att Mac OS är så instängt jämfört med hur det var förr innan Mac OS kom.

Vad är det som har blivit mer instängt, vad är det som begränsar dig mer nu än tidigare?

Tillbaka till tråden, ska bli spännande att se vart prestandan landar i verkliga laster.

Missade ämnet
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elgot:

Den stora frågan var dock om hyperthreading verkligen är en så stor faktor i passmark. Är den här slutsatsen verkligen uppenbar? Om kärnorna dessutom har blivit snabbare (och det råder det väl ingen tvekan om) bör ju det eventuella övertaget med hyperthreading minska ytterligare.

Har väldigt dålig koll på vad man faktiskt testar i Passmark. Men en snabb check på hur 9900K (8C/16T) står sig mot 9700K (8C/8T) pekar på att detta är en benchmark som ger nära maximal utdelning för SMT (9900K är 26 % snabbare).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

285K blir kanske långsammare än 14900K: https://videocardz.com/newz/intel-admits-core-ultra-9-285k-wi...

Ganska dålig release i så fall, blir nya Bulldozer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag vet att Cinebench är ett test som brukar dra väldigt stor nytta av flera kärnor/trådar.
Fler kärnor är ett sätt att öka antal trådar, ett annat är HT / SMT.
Fler kärnor ger mer.
Men även HT / SMT ger stor nytta i Cinebench.

Men jag vet inte hur det är för Passmark.

Cinebench brukas också kritiseras för att dess prestanda inte är så relevant för de som inte kör Maxon’s Cinema 4D.