AMD:s nya grafikkretsar krymper

Permalänk
Melding Plague

AMD:s nya grafikkretsar krymper

Enligt nya rapporter är Navi 44 och 48 betydligt mindre till ytan än föregångarna Navi 31, 32 och 33.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så är allt AMD behöver bättre prestanda i RT och rätt pris så är saken biff för många.

För oavsett om dom inte är snabbast så är dom snabba nog och få har råd med snabbare ändå så.

Vi får se

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tolkar vi det som lägre pris till slutkund eller högre marginal till tillverkare? Hoppas såklart på det förstnämnda.
För min del så ser jag gärna en rerun av strategin R9 290x och RX480 när dom släpptes. Prestandan sinsemellan var nära nog identisk men priset (har jag för mig) för RX480 var 199 dollar men kortet var mycket svalare och tystade än 290'n som lät som ett tröskverk.

Så kan vi snälla få samma prestanda som 7800XT för 400 dollar?

Permalänk

Kan det betyda bättre energieffektivitet, om inte annat än indirekt genom mindre värmeutveckling?

Visa signatur

Q1 '25: RDNA4, 9XXX X3D

Permalänk
Medlem

Om de lyckas leverera ett kort med 16gb vram som stångas med 5070, är svalt/drar lite och som inte kostar en arm så blir det röda laget denna generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om de lyckas leverera ett kort med 16gb vram som stångas med 5070, är svalt/drar lite och som inte kostar en arm så blir det röda laget denna generationen.

Samma här

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tolkar vi det som lägre pris till slutkund eller högre marginal till tillverkare? Hoppas såklart på det förstnämnda.
För min del så ser jag gärna en rerun av strategin R9 290x och RX480 när dom släpptes. Prestandan sinsemellan var nära nog identisk men priset (har jag för mig) för RX480 var 199 dollar men kortet var mycket svalare och tystade än 290'n som lät som ett tröskverk.

"Marginalen till tillverkare" kommer från mängden i det segmentet. Oavsett så kommer folk klaga på priset var så säker på det.

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att de lanserar ny FSR som kan använda maskiniinlärning likt den i ps5 pro, kosta max 6000-7000 med RT likt 4070 ti super.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Jag drar till med en chansning på 4070 super prestanda för 549 USD för ”8800xt”. 16gb VRAM, men bara GDDR6 som gör att prestandan hålls tillbaka och alltså bara blir något snabbare än 7800xt.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Notera att detta inte är samma som chipyta, vilket är det som egentligen betyder något för prestandan. Det är alltså måtten på kapseln som anges och även kapselteknik går framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

det jag är skeptisk över är strömförbrukning. Nvidia hade allt för stort övertag sista generationen, tror inte Amd kommer ikapp direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

400usd msrp blir typ 5500kr, inte mycket bättre än vad som finns redan. Andrahand 6800xt har funnits billigare i över ett år.

Permalänk
Medlem

The return of Fury X 2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Som jag ser det så är allt AMD behöver bättre prestanda i RT och rätt pris så är saken biff för många.

För oavsett om dom inte är snabbast så är dom snabba nog och få har råd med snabbare ändå så.

Vi får se

Om vi minns tillbaka både 10, 15 och 20 år så är det verkligen inte så. AMD har stundtals lett både till prestanda och pris, men inte haft en suck i marknadsandelar

Idag skulle många Nvidiaköpare bara säga FSR är sämre än DLSS, och oavsett annat köpa Nvidia. Eller säga att de kanske behöver Cuda, eller AI, eller har köpt in sig på en skärm med G-sync-modul, eller tror att drivrutinerna är ett problem…

Det går att argumentera för att AMD aldrig är ett alternativ, oavsett om de ger mer prestanda för pengarna. 20% prestanda är inte lika mycket värt som stabilitet och annat för de flesta

Jag är tyvärr realist i den frågan. Det märks att AMD har litegrann ’gett upp’ i frågan om GPUer. Och det är inte en fråga om kisel eller prestandakronan, AMD skulle såklart kunna bygga en krets som slår även 5090. Problemet är att nästan ingen skulle köpa den så de skulle förlora pengar på det

Permalänk
Medlem

De gör rätt som inte satsar på 15-20k segmentet. Håll till under 10k så blir det bra för oss konsumenter också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag är tyvärr realist i den frågan. Det märks att AMD har litegrann ’gett upp’ i frågan om GPUer. Och det är inte en fråga om kisel eller prestandakronan, AMD skulle såklart kunna bygga en krets som slår även 5090. Problemet är att nästan ingen skulle köpa den så de skulle förlora pengar på det

Fast ungefär så tänkte nog många om AMD processorer år 2016 också.
AMD låg på en helt okej marknadsandel när de hade riktigt bra alternativ till nvidia. Typ HD 5000 serien till 200 serien 2009-2013. Sen när Nvidia släppte gtx 980 2014 drog de ifrån rejält.
Om AMD kunde sälja ett kort som presterade 5% bättre än 5090 med ungefär samma energiförbrukning och prislapp (gärna billigare pga de måste ligga lägre för att sälja) så skulle de troligtvis gjort det, det är ganska viktigt att ha det snabbaste kortet på marknaden.
Kanske säljer dåligt först men kan de hålla i och släppa bra toppkort flera generationer kommer köparna komma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om vi minns tillbaka både 10, 15 och 20 år så är det verkligen inte så. AMD har stundtals lett både till prestanda och pris, men inte haft en suck i marknadsandelar

Idag skulle många Nvidiaköpare bara säga FSR är sämre än DLSS, och oavsett annat köpa Nvidia. Eller säga att de kanske behöver Cuda, eller AI, eller har köpt in sig på en skärm med G-sync-modul, eller tror att drivrutinerna är ett problem…

Det går att argumentera för att AMD aldrig är ett alternativ, oavsett om de ger mer prestanda för pengarna. 20% prestanda är inte lika mycket värt som stabilitet och annat för de flesta

Även om det här är en uppskattning som handlar om att designa en SoC, så ger det ekonomisk kontext:

Så om AMD ”bara” säljer en miljon av sin top-end produkt, skulle de enligt uppskattningen ovan behöva lägga på $600-700 på priset bara för att amortera designkostnaderna, medan en konkurrent som, säg, hade 85% av marknaden, bara skulle behöva lägga på $100.

Vilket naturligtvis skulle innebära att AMD i realiteten inte skulle ha en chans att nå upp till en miljon i volym.

Siffrorna är naturligtvis väldigt ungefärliga, men mekanismerna är glasklara - ju mer avancerad litografi, desto större konkurrensfördel är produktionsvolym, i synnerhet om man riktar sig mot en konsumentmarknad. Dra era egna slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

400usd msrp blir typ 5500kr, inte mycket bättre än vad som finns redan. Andrahand 6800xt har funnits billigare i över ett år.

Sorry. Jag är fast i att översätta dollarpriset till kronor genom att lägga till en nolla, som på den gamla goda tiden.

Så under femtusen tänker jag. Runt 45-4700 för dom billigaste modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Sorry. Jag är fast i att översätta dollarpriset till kronor genom att lägga till en nolla, som på den gamla goda tiden.

Så under femtusen tänker jag. Runt 45-4700 för dom billigaste modellerna.

Fast 400usd msrp i USA blir 500 här, +25% moms. Samt brukar priserna här vara någon hundring extra utöver det.

Skrivet av EntropyQ3:

Även om det här är en uppskattning som handlar om att designa en SoC, så ger det ekonomisk kontext:
<Uppladdad bildlänk>

Så om AMD ”bara” säljer en miljon av sin top-end produkt, skulle de enligt uppskattningen ovan behöva lägga på $600-700 på priset bara för att amortera designkostnaderna, medan en konkurrent som, säg, hade 85% av marknaden, bara skulle behöva lägga på $100.

Vilket naturligtvis skulle innebära att AMD i realiteten inte skulle ha en chans att nå upp till en miljon i volym.

Siffrorna är naturligtvis väldigt ungefärliga, men mekanismerna är glasklara - ju mer avancerad litografi, desto större konkurrensfördel är produktionsvolym, i synnerhet om man riktar sig mot en konsumentmarknad. Dra era egna slutsatser.

Amd säljer inte high-end kretsar för konsumenter eftersom de kommer använde dessa för datacenter-kort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Njae, alltså går vi bak i tiden, när AMD haft bättre produkter, så har dom ju faktiskt ökat sina marknadsandelar.

TeraScale 2 var väl liksom en toppenprodukt som slog nvidia rejält på fingrarna, och med den ökade dom rejält i marknadsandaler. Backar vi dessutom hela 20år, så drog ju faktiskt Radeon om Nvidia med R300-succén.

Största problemet är väl att AMD inte haft en tekniskt bättre produkt över en lång period. Visst man kan sänka priset på sina produkter för att få en mer attraktivprodukt, men det räcker inte när man slår från underläga, speciellt inte med tanke på att man då säljer kort som är dyrare att tillverka till ett lägre pris, vilket knappast är hälsosamt i längden för själva företaget, även om det stundvis har gett oss konsumenter prisvärda kort. Den som har den tekniskt bästa produkten har också alltid möjlighet att tillverka den snabbaste, och har man kort som är billigare att tillverka i samma segment så är det också bra mycket enklare att hänga med i prissättning för att konkurrenten inte ska få ett allt för stort övertag.

Till nyheten så är det väl mer regel än undantag att kretsar krymper när man byter tillverkningsnod.

Permalänk

Själv är jag lite orolig for att vi står inför en situation likt AMD 5700XT vs Nvidia 2000 serien.

AMD kund inte konkurrera på toppskiktet och därmed valde Nvidia att sätta knasig priser/prestanda. Men 5700XT var i alla fall en uppskattad modell om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Själv är jag lite orolig for att vi står inför en situation likt AMD 5700XT vs Nvidia 2000 serien.

AMD kund inte konkurrera på toppskiktet och därmed valde Nvidia att sätta knasig priser/prestanda. Men 5700XT var i alla fall en uppskattad modell om jag inte minns fel.

AMD har väl visat gång på gång, att när dom inte behöver sätta låga priser, så gör dom inte det, utan dom följer nvidia. AMD har också generellt haft större och hungrigare kretsar med mer vram vilket gör att dom har sämre marginaler än nvidia så dom har dessutom sämre förutsättningar för att pressa ner priserna.

Turing var ju lite speciell också, man släppte en ny generation utan att gå ner en hel tillverkningsnod, samtidigt som man dedikerade extra kisel till "RTX" - med iaf just då, tveksamt utbyte - detta resulterade ju i att man fick rätt stora kretsar som inte var så mycket snabbare. Det var inte jättekonstigt att det blev dålig prestanda/kr den generationen med dom förutsättningarna, oavsett AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Navi 30-familjen produceras med N6-noden – om Navi 40-familjen använder N5 eller N4P kan kretsarna få nästan dubbelt så många transistorer per kvadratmillimeter.

Njae.
Navi 33 producerades på N6
Navi 31 och 32 är ju chiplet historier där kärnor/logik (GCD) producerades på N5. Cacheminne och minneskontroller (MCD) producerades på N6.

Edit: Ändrat i artikeln redan, snyggt Swec!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Även om dom tagit marknadsandelar så har dom ändå inte vunnit så mycket så dom kunnat konvertera det för att behålla någon fördel.

Detta har varit ett problem länge, folk skiter i hur ett grafikkort presterar, dom köper Nvidia för att "det bara funkar", även om dom har problem med grejerna.

Det är ett dött lopp för AMD där

Visa signatur

7800X3D, 32GB 6000Mhz CL 30, Asus Pro Art B650, Titan Xp 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

folk skiter i hur ett grafikkort presterar, dom köper Nvidia för att "det bara funkar", även om dom har problem med grejerna.

Folk lyssnar mycket på annat folk som säger att "det bara funkar" och AMD är skit med skitdrivrutiner....
Det finns sällan några bevis på att tex AMD har funkat sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

$400 blir ca 5 200 kr med moms, 7800 XT är ju inte alls mycket dyrare än så? Finns för ca 5 600 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Folk lyssnar mycket på annat folk som säger att "det bara funkar" och AMD är skit med skitdrivrutiner....
Det finns sällan några bevis på att tex AMD har funkat sämre.

Kanske det, men jag har då inga problem med AMD kort eller deras drivrutiner.

Och inte dom jag känner som har AMD heller.

Så jag tror bara det är skit bakom spakarna att dom inte vet hur man installerar en drivrutin!

Visa signatur

7800X3D, 32GB 6000Mhz CL 30, Asus Pro Art B650, Titan Xp 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Så jag tror bara det är skit bakom spakarna att dom inte vet hur man installerar en drivrutin!

Jag har använt många amd kort och är väldigt nöjd. (Nöjd med nvidia korten jag använder också. )
Som med all mjukvara kan det krångla och jag har haft problem med båda leverantörer. Bara dumt att anklaga folk för att göra fel.

Idag fick jag avinstallera 24.9.1 och dra in en äldre för att jag fått problem med 1s frysningar lite då och då i varenda spel sen jag uppdaterade till den.
Testade att köra ddu men samma fel efter det. Och inga problem när jag nu kör med den äldre igen.
Tryckte jag på ”installera” knappen på ett felaktigt sätt för 24.9.1 men rätt när jag körde in 24.3.1 menar du?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Kanske det, men jag har då inga problem med AMD kort eller deras drivrutiner.

Och inte dom jag känner som har AMD heller.

Var dock en svänga där 6700 fick en dålig uppdatering som gjorde desktopupplevelsen mindre roligt. Tog AMD ett år att åtgärda.

Annars inte upplevt något strul med AMD.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att minskningen i storlek återspeglas på priset på GPUerna.
AMD behöver en "disruptiv" prissättning; prisätt korten en nivå under motsvarande kort hos Nvida.
Dvs prissätt 5070 konkurenten att kosta vad ett 5060 kostar.
Då kommer det bli fart på försäljningen får man hoppas.