Bästa tipsen från Black Week

Vilka fiberoperatörer kör med CGNAT och de som inte gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isp85:

I went for it. It took me some time to figure out, and now my router is assigning IPv6 to all my devices. It is nice, but... I'm using AdBlock on my router (FreshTomato OS), and now all the annoying advertisements are back. I searched a little, and apparently, that is the case if you enable IPv6 on your network. :(.

If we are talking DNS based adblocking it should work fine with IPv6 too. It could be that your devices are given a different DNS server (your ISP's) for IPv6. If you configure it to use your adblocking DNS server there too, it should work again. Should be configurable in your router.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Du kan lägga till Inleed på listan. (Zitius stadsnät)

Mail svar från Jens på supporten.

Hej ****

Kul att ni hittat oss. Svarar på frågorna enligt nedan:

1 - Vi kör CGN ja. Går att köpa till egen statisk publik IP för 24 kr/mån
2 - Hos Zitius har vi tyvärr inte aktiverat IPv6 än men är på G.
3 - DNS för domäner hos oss - Ja. Kunder som har oss som ISP blir tilldelade publika namnservrar från Google och CloudFlare.
4 - Vi loggar endast det vi enligt lag är tvungna likt alla ISP:er i Sverige.
5 - Nej inga dolda avgifter. Som standard fakturerar vi per månad."

Frågade om dynamiska ipn o fick till svar:

Hej
Man kan få hur många IPn man vill men man betalar per IPn.
Ja i grundpriset så är man bakom CGNAT på delad IP med andra kunder.

Mvh
Jens

Permalänk
Skrivet av Xflow:

Du kan lägga till Inleed på listan. (Zitius stadsnät)

Mail svar från Jens på supporten.

Hej ****

Kul att ni hittat oss. Svarar på frågorna enligt nedan:

1 - Vi kör CGN ja. Går att köpa till egen statisk publik IP för 24 kr/mån
2 - Hos Zitius har vi tyvärr inte aktiverat IPv6 än men är på G.
3 - DNS för domäner hos oss - Ja. Kunder som har oss som ISP blir tilldelade publika namnservrar från Google och CloudFlare.
4 - Vi loggar endast det vi enligt lag är tvungna likt alla ISP:er i Sverige.
5 - Nej inga dolda avgifter. Som standard fakturerar vi per månad."

Frågade om dynamiska ipn o fick till svar:

Hej
Man kan få hur många IPn man vill men man betalar per IPn.
Ja i grundpriset så är man bakom CGNAT på delad IP med andra kunder.

Mvh
Jens

Lägger det i listan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan ni lista alla operatörer som kör fiber som tvingar på kunderna CGNAT och de som inte gör det

Bahnhof tvingar sina kunder CGNAT om man inte hostar upp 50kr extra i mån. IP-Only är ett annat tror jag, finns det fler?

Allente: Publika ipv4-adresser
Bahnhof: Kör CGNAT men kan vid förfrågan få ett publika ipv4(6?)ip-adresser
Bitcom: Publika ipv4-adresser
Boxer: Publika ipv4-adresser
Bredband2: - Kör CGNAT men kan vid förfrågan få ett publika ipv4(6?)ip-adresser (mot eventuell kostnad)
Comviq: Publika ipv4-adresser
Folke Bredband: Endast CGNAT
Halebop: Publika ipv4-adresser
Inleed: Publika ipv4-adresser
Internetport AB: Publika ipv4-adresser i de flesta nät
Net at Once: Publika ipv4-adresser
NWT Media Bredband: Endast CGNAT
Obenetwork: Publika ipv4 och även ipv6 där det stöds
Ownit: Publika ipv4-adresser
Tele2: Publika ipv4-adresser
Telenor: Publika ipv4-adresser
Teleservice: Publika ipv4-adresser
Telia: Publika ipv4 och ipv6-adresser

https://internetport.se/knowledgebase/category/8/article/238
30 pesetas

Permalänk

Uppdaterar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Uppdaterar!

Bra tråd/initiativ. Tack

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Vill bara lägga till en notis till OP angående 1a tråden, jag sitter på BB2 (Zitius Stadsnät Sthlm), har varit kund där i 9 år, dom lägger nya klienter automatiskt bakom CGN, MEN dom tar INTE extra betalt för DYNAMISKA ip (en av anledningarna jag stannat där i så många år), jag har tillgång till 5 dynamiska ipn (om dom i dagsläget har nån gräns vet jag inte, förnyade nyss mitt avtal o d va inga problem). Dessutom så verkar deras dynamiska ip vara bundna till mac adresserna på din router då mina aldrig ändrats (använder DNS but still).

Summa summarum: BB2 Gratis dynamisk ip, allt man som kund behöver göra är att nämna att man INTE vill sitta bakom CGNAT när man skaffar deras tjänster (alt ring in om man redan har dom).

Även kollat upp Bahnhof för dom som undrar (ringde kundservice): Du kan låsa upp ETT dynamiskt IP gratis via https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jo. Bredband 2. Hörde av mig till dom i fredags (2024-10-25) angående löfte om åtminstone 2 publika IPV4 adresser när jag bytte ifrån annan leverantör. På måndagen å via kurbits stadsnät å det har varit ett par hickningar kring bytt ifrån CGNAT. Dom verkar lyhörda på bredband2.
Funkar bra å mindre latens. Falil2ban å ordentliga brandväggar får jobba. Om det kostade mig nåt extra? Vet inte men jag hade roliga diskussioner med supporten.

Har'e

Permalänk
Skrivet av Xflow:

Vill bara lägga till en notis till OP angående 1a tråden, jag sitter på BB2 (Zitius Stadsnät Sthlm), har varit kund där i 9 år, dom lägger nya klienter automatiskt bakom CGN, MEN dom tar INTE extra betalt för DYNAMISKA ip (en av anledningarna jag stannat där i så många år), jag har tillgång till 5 dynamiska ipn (om dom i dagsläget har nån gräns vet jag inte, förnyade nyss mitt avtal o d va inga problem). Dessutom så verkar deras dynamiska ip vara bundna till mac adresserna på din router då mina aldrig ändrats (använder DNS but still).

Summa summarum: BB2 Gratis dynamisk ip, allt man som kund behöver göra är att nämna att man INTE vill sitta bakom CGNAT när man skaffar deras tjänster (alt ring in om man redan har dom).

Även kollat upp Bahnhof för dom som undrar (ringde kundservice): Du kan låsa upp ETT dynamiskt IP gratis via https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/.

Mvh

Nej det verkar inte som BB2 tar betalt jag ska uppdatera första inlägget.

Permalänk
Medlem

Enda fördelen med att betala för publik IPv4 är att företaget inte kan komma undan, det är inte ett löfte som kan brytas eftersom det är en tjänst du faktiskt betalar för. De företag som tar mer än cirka 30kr per månad är sviniga anser jag för inte ska man behöva betala en massa extra pengar bara för att få ha en äkta publik IPv4.

IPv6 är ett alternativ men vad jag kan förstå är det bara dual stack implementeringar som fungerar hundra procent. Kör man bara IPv6 rakt av kanske vissa saker inte fungerar ? Men det här är inget jag har någon koll på utan bara sett i andra trådar här på forumet. Rätta om jag har missförstått.

Bäst är om publik IPv4 är gratis men det ger inga garantier att man får det under lång tid, hur länge man har det osv. Allt ligger hos företagets välvilja mot dig som kund. BB2 har varit bra för mig, hade behövs byta om jag inte kunde använda publik IPv4 för en del tjänster jag använder kräver det. Tidigare hade inte ens mitt stadsnät IPv6 möjligheter, jag tror det är så nu men jag har inte ändrat i min egen router osv. IPv6 borde ha tvingats fram av politiker, IPSer, företag osv redan för cirka 10år sedan. Det händer ju inget i sömniga land.

BB2 har funkat utan CGNAT för mig, om man får flera IPv4 vet jag inte men inga problem. Däremot havererade deras system en gång när nätet låg nere, blev lite konstigt med IPv4 och jag fick starta om min router. Sedan allt normalt med publik IPv4.

Bra med uppdaterad lista så man vet vilka som använda CGNAT eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

IPv6 är ett alternativ men vad jag kan förstå är det bara dual stack implementeringar som fungerar hundra procent. Kör man bara IPv6 rakt av kanske vissa saker inte fungerar ? Men det här är inget jag har någon koll på utan bara sett i andra trådar här på forumet. Rätta om jag har missförstått.

Tidigare hade inte ens mitt stadsnät IPv6 möjligheter, jag tror det är så nu men jag har inte ändrat i min egen router osv. IPv6 borde ha tvingats fram av politiker, IPSer, företag osv redan för cirka 10år sedan. Det händer ju inget i sömniga land.

Det stämmer att dual stack är det allra mest kompatibla. Man kommer annars väldigt långt med NAT64 + DNS64, men man behöver också 464XLAT ifall man vill kunna använda program som använder IPv4-adresser direkt utan DNS-uppslag (Skype, Discord, etc.) för vissa funktioner. Windows har CLAT implementerat för WWAN-anslutningar (dvs. mobilnätet), men av någon anledning inte för andra anslutningstyper ännu. Detta håller dock på att ändras.

Om din ISP har IPv6 kan du ju testa att aktivera det i din router om du vill. När man lärt sig skillnaderna så är det i min mening väldigt trevligt.

Ja, när man såg att utvecklingen stod still borde man ha gjort saker för att aktivt uppmuntrat utrullning av IPv6 och sedan övervägt tvångsmedel av olika slag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Drog igång Allente fiber idag.
CGNAT
Nät GlobalConnect.

Ärende lagt hos teknikerna som ska fixa det "idag eller imorgon".
Verkar som att det går att ordna i alla fall. De sa gratis.

Permalänk
Medlem

"Bahnhof: Kör CGNAT men kan vid förfrågan få publika ipv4(6?)ip-adresser"

Ja, mot en avgift om 50 kr/månad. Fråga mig hur jag vet det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

"Bahnhof: Kör CGNAT men kan vid förfrågan få publika ipv4(6?)ip-adresser"

Ja, mot en avgift om 50 kr/månad. Fråga mig hur jag vet det.

Stå på dig mot dom. Dom tar bara avgift av vissa. Varför vet jag inte.
Haft bahnhof hos mina föräldrar i 10år. Aldrig betalat för publik IP.
Går bara in på dhcp.bahnhof.se o fixar publikt IP.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Stå på dig mot dom. Dom tar bara avgift av vissa. Varför vet jag inte.
Haft bahnhof hos mina föräldrar i 10år. Aldrig betalat för publik IP.
Går bara in på dhcp.bahnhof.se o fixar publikt IP.

Det var något år sedan för just mig. Hade riktig IPv4 adress först, sedan försvann den från en dag till en annan utan någon notis alls om det utan jag märkte det först ett tag senare då det plötsligt inte gick att komma åt spelservern utifrån som jag hade hemma.

Pratade med Bahnhof som först lovade att återställa mot en engångsavgift på 50 kr, men som jag upptäckte fyra månader senare blivit en återkommande avgift på 50 Kr varje månad, och det till trots att jag trippelkollade med kundtjänst innan jag godkände. Då var det bara att kontakta kundsupport igen som återbetalade mig men vägrade ge mig tillbaka den tjänst jag haft tidigare. Ställde som ultimatum att antingen fixar dom det eller så säger jag upp mig; men det gick ändå inte och jag lämnade då Bahnhof som kund.

Det gjorde lite extra ont som både aktieägare och integritetsförespråkare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841