Alla fyndtips från mellandagsrean

Köp av ny dator, tacksam för lite vägledning

Permalänk
Medlem

Köp av ny dator, tacksam för lite vägledning

Hej,

Funderar på att köpa en ny dator eftersom jag på sistone blivit sugen på att kunna spela nyare spel vilket min nuvarande dator inte riktigt klarar.

(Nuvarande: Bärbar Lenovo Legion Y530, Nvidia Geforce GTX 1050 Ti, Intel(R) i7-8750H)

Tanken är att kunna spela spel som Throne & Liberty, New World, Elden ring, om inte på allra högsta grafikinställningarna, i alla fall nära. Och att datorn håller så länge som möjligt och går att uppgradera grafikkort m.m. om det skulle behövas utan att köpa en helt ny. Utöver det kommer jag använda den till bl a musikproduktion, enklare photoshop, illustrator.

Hur kraftfull dator behöver jag för detta, går det att komma undan på säg runt 15k eller är jag helt ute och cyklar? Vart bör jag lägga krutet och var kan jag spara in någon tusenlapp eller två? Så länge jag kan göra ovan smärtfritt utan massa lagg, krascher, överhettning och så länge den inte blir utdaterad igen för snabbt är jag nöjd!

Budget är runt 15 som sagt, men vill såklart inte köpa en halvkass dator som blir utdaterad igen efter ett par år.

Så… För någon som har 0 koll, skulle jag bara kunna kopiera ett bygge någon rekommenderat här i en liknande tråd eller är det något särskilt jag behöver tänka på? Eller är det bättre att bara köpa en färdigbyggd?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack!

Jag har utgått från dina komponenter och fått ihop detta på webhallen.

Enda skillnaden är att jag bytt ut:

Grafikkort till ASRock Radeon RX 7800 XT Challanger OC eftersom Acer inte fanns samt att detta var på kampanj.
Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) / 6000Mhz CL 36 istället för CL30
ASUS TUF Gaming 750W Gold istället för Thermaltake ToughPower GF3 A3 (fanns ej)

Överväger att avvakta med skärmen och använda min gamla 1080p så länge för att komma ner i pris.

Ser detta bra ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken2:

Tack!

Jag har utgått från dina komponenter och fått ihop detta på webhallen.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/352143,371749,373600,371764,368149,343248,360708,369682,236123,368705

Enda skillnaden är att jag bytt ut:

Grafikkort till ASRock Radeon RX 7800 XT Challanger OC eftersom Acer inte fanns samt att detta var på kampanj.
Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) / 6000Mhz CL 36 istället för CL30
ASUS TUF Gaming 750W Gold istället för Thermaltake ToughPower GF3 A3 (fanns ej)

Överväger att avvakta med skärmen och använda min gamla 1080p så länge för att komma ner i pris.

Ser detta bra ut?

Ser bra ut. 7900 GRE är dock bara 800 kr dyrare så det är nog värt priset.

Skärmen ser rätt dyr ut, går att få tag i 4K-skärmar på 144-160 Hz runt 5 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Skärmen ser rätt dyr ut, går att få tag i 4K-skärmar på 144-160 Hz runt 5 000 kr.

Toppen Ja det verkar ju iofs värt 800kr till…

Skärmen ska gå för 2,5 medlemspris, verkar som att det inte kom med på bilden. Budgeten har redan stuckit iväg så det är nog vad jag har råd med för tillfället…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Fan också, chassit finns inte i lager längre, borde gå lika bra med denna eller hur?
https://www.webhallen.com/se/product/355616-Phanteks-Eclipse-...