Alla fyndtips från mellandagsrean

Ny konsol låter dig njuta av N64-spel i 4K

Permalänk
Melding Plague

Ny konsol låter dig njuta av N64-spel i 4K

Nygamla Analogue 3D har stöd för alla N64-spelkassetter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint med en 3DS liknande motsvarighet som erbjuder skarpare grafik men tar emot originalkort.

Permalänk
99:e percentilen

Coolt! Kan tänka mig att N64-spel kanske inte ser sådär fantastiskt bra ut i 4K dock, men man får iallafall en mer korrekt återgivning av hur de "faktiskt" ser ut.

GameCube-spel i 4K däremot – daaayum! Ser fram emot motsvarande produkt för den konsolen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Skulle vara fint med en 3DS liknande motsvarighet som erbjuder skarpare grafik men tar emot originalkort.

This ^ Jag hoppades på att nintendo skulle göra en liknande "game boy adapter" till wii u, fast för ds och 3ds-spel..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Mina tre syskon och jag plockar fortfarande fram Mario Kart 64, Goldeneye, Perfect Dark och Diddy Kong Racing när vi träffas hemma hos föräldrarna varje jul och påsk. Fortfarande sjukt mycket spelglädje i dessa titlar, även om mycket givetvis är på grund av nostalgi och goda minnen från förr.
Problem vi stött på med att köra N64 på någorlunda moderna TV-apparater är att det ofta blir lite för mycket input lag eftersom vi använder TVns inbyggda omvandling från analog till digital samt att ingen av våra TV-apparater har vettigt "game mode". Vore kanon att köra dessa spel på en mer modern lösning, så detta kan absolut vara intressant, men för vår del faller det tyvärr på priset.
Funderar på att hitta någon datorbaserad emulatorlösning till jul istället, men då är frågan vilka kontroller man bör välja. Borde kunna hitta någon bluetooth-baserad kontroll, typ från Xbox 360 eller något.
Någon som har någon favoritkontroll vid emulering av N64-spel?

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Fan vad fränt ändå. Så vitt jag vet så ligger mina n64-spel m.m. fortfarande i en låda någonstans hemma hos morsan. Så om man någonsin har några slantar över skulle en sån här maskin kunna vara riktigt skoj.

Visa signatur

~ AMD - För att du älskar det goda ~

Permalänk
Medlem

Någon fördel med denna mot att emulera på datorn i 4k? Utöver att den är lite fin och kan ta emot kassetterna?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av jOnÄTÄn:

Någon fördel med denna mot att emulera på datorn i 4k? Utöver att den är lite fin och kan ta emot kassetterna?

Analogues konsoler strävar efter "cycle accuracy", där upplevelsen ska vara i princip identisk med originalhårdvaran – något som inte alltid är möjligt med mjukvaruemulering. Sen finns det andra fördelar med mjukvaruemulatorer, då dessa faktiskt kan rendera polygongrafiken i högre upplösning och inte bara skala upp denna till en annan målupplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Dom flesta N64-spelen jag lirat lider av problem med att att tolka signalen från spaken på handkontrollern, så när man rör sig så blir det svårt att göra saker som kräver precision. Exempelvis, bågskytte-minispelen i Zelda blir otroligt drygt i emulator jämfört med N64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Analogues konsoler strävar efter "cycle accuracy", där upplevelsen ska vara i princip identisk med originalhårdvaran – något som inte alltid är möjligt med mjukvaruemulering. Sen finns det andra fördelar med mjukvaruemulatorer, då dessa faktiskt kan rendera polygongrafiken i högre upplösning och inte bara skala upp denna till en annan målupplösning.

Hmm intressant kanske kan vara något då samtidigt lite väl dyrt för mig som bara vill köra typ mario 64 och battletanx en gång.
Jag trodde detta var en emuleringsmaskin.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som Jonas var inne på, detta är inte mjukvaruemulering, utan den innehåller en FPGA så orginalkretsarna/arkitekturen är återskapad i hårdvara, alltså såkallad hårdvaruemulering. Detta ger framförallt fördelen att kunna göra en helt korrekt återgivning av spelen, något som i princip är omöjligt med mjukvaruemulering. Detta med både för och nackdelar bör nämnas, då du tappar mycket möjlighet till att "förbättra" titlarna, inte bara saker som att rendera i högre upplösning men även att man behåller buggar och hårdvarubegränsningar.

Skrivet av Nyhet:

"Konsolen har en port för Nintendo 64-kassetter och har därför inget behov av emulering."

Alltså jisses... Tänker att det är helt uppenbart, men självklart skulle även ett system som emulerar i mjukvara kunna ha en fysisk port för orginalkasetter. Sen är det kanske lite av en definitions fråga, men fpga-lösningar brukar man ju även kalla hårdvaruemulering så det är ju fel på den fronten också.

edit.

Skrivet av Nyhet:

"Konsolen har en port för Nintendo 64-kassetter och har därför inget behov av emulering."

"Konsolen har en port för Nintendo 64-kassetter och använder en FPGA-krets för att läsa av data från kassetterna."

Är du säker på att det inte är modermodemet?

Permalänk
Medlem

ojojoj.... nintendos advokater dreglar efter mera jobb kan jag tänka mig

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Nygamla Analogue 3D har stöd för alla N64-spelkassetter.

Läs hela artikeln här

Med tanke på att Analogue har släppt nintendo konsoller i 10år så får man iaf hoppas att dom fortsätter hålla sig utanför.

Permalänk

Jag gillar deras grejer, även om folk har för ovana att köpa upp dem och sälja till överpriser. Jag hoppas däremot de gör en ny satsning på NES/Famicom inom kort!

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

N64-kärnan i MisterFPGA finns ju nu, som funkar riktigt bra. Ett bra alternativ om man inte verkligen måste spela direkt från kassetterna.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Kan det inte vara så att de betalar en licenskostnad till Nintendo?

Det här är en helt annan nivå än mjulkvaruemulatorer som låter folk spela piratkopior av Nintendos spel. Tvivlar på att man investerar så här mycket pengar i nåt som sen kommer krossas i domstol av Nintendo.

Permalänk
Medlem

Det får nog bli ett köp! Har länge funderat på att hdmi modda ett 64.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Jag använder en sån här, funkar bra det lilla jag testat. Enkelt att installera.

https://shop.8bitdo.com/products/8bitdo-mod-kit-for-original-...

Edit: visserligen bara testat på min switch, kan testa på pc om du vill.

Permalänk
Medlem

Undrar hur kompabilitet med EverDrive ser ut, skulle kunna vara en riktigt trevlig kombination.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk

Deras SNES motsvarighet stöder EverDrive, gissar att denna också gör det.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Bildexpert

För att Everdrive ska fungera så krävs det att spelet körs från dess egna EEPROM. Många nyare retrokonsoler som använder mjukvaruemulering (Retron5 och dylikt) dumpar istället romavbildningen till dess egna flashminne innan spelet startas såsom jag har förstått det, vilket gör det omöjligt för en flashcart att fungera.

Det svåra med Nintendo 64 är egentligen inte att få till bra prestanda vid emulering utan att hantera kantutjämningsfiltret. På originalhårdvaran så används ett bilinjär kantutjämning i så gott som alla spel vilket ofta gör texturer och polygoner mycket oklara. Även 2D-element såsom sprites i form av GUI blir ofta lidande. Spelar man på en CRT med originalhårdvaran utan modifikationer (dvs kompositvideo) så döljs det hyfsat väl eftersom bildsignalen ändå är så pass suddig.

Med RGB syns det väldigt tydligt och gör det svårt att få Nintendo 64 att se bra ut på en modern TV, även om uppskalningen går rätt till. Både Saturn och Playstation har klarat sig mycket bättre ur det avseendet. Just Saturn är nog den som åldrats bäst, sett till hur bildkvaliteten håller sig. Det är ironiskt eftersom Saturn var oftast den minst imponerande av de alla tre sett till de grafiska egenskaperna.

Då Ultra HDMI har som val att stänga av filtret kan jag tänka mig att det blir något liknande här. Men egentligen skulle ju spelen må bättre av att också ha ett valbart läge som renderar spelen i en högre upplösning hellre än den traditionella 320x240 pixlar som det ofta blir. Redan vid 640x480 pixlar skulle man komma runt de värsta problemen. Men, Analouges konsoler brukar ju vara rätt så puristiska också (vilket är en väldigt god egenskap) så det kan vara att hoppas på för mycket.

Annars tycker jag att 3000 kronor inte är så värst farligt för en konsol som kör hårdvaruemulering av Nintendo 64 och har inbyggd uppskalare, shaders med mera. En lyxprodukt visserligen men med tanke på hur mycket tid och energi som krävs för att få ut så mycket som möjligt från originalkonsolen känns det ändå rättfärdigat.

Permalänk
Medlem

Omg ge mig!! O.O

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Funderar på att hitta någon datorbaserad emulatorlösning till jul istället, men då är frågan vilka kontroller man bör välja. Borde kunna hitta någon bluetooth-baserad kontroll, typ från Xbox 360 eller något.

Den här köpte jag för att ha en trådlös till min n64 och en n64 kontroll till switchens n64 spel.
Tycker det funkar klockrent!
https://www.spelbutiken.se/produkt/retro-bit-n64-tribute-2-4g...

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Skrivet av mangemongen:

Kan det inte vara så att de betalar en licenskostnad till Nintendo?

Patent ska väl bara vara giltiga i 20 år? Då borde rimligtvis N64-patentet gått ut 2016 redan.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

En snabb youtube-sökning gav ingen riktig showcase. Alla bilder på hemsidan är 3D-renders.

Är sugen, men jag väntar tills jag ser att det är en riktig produkt.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan jag ställer mig är ju om samtliga spel körs i låsta 60 frames?
Tänker så de inte programmerat så det endast är 4k men samma prestanda som original.
Det var den största dealbreaken för mig gällande N64 att alla spel gick så otroligt segt förutom ett fåtal titlar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xollerx:

En snabb youtube-sökning gav ingen riktig showcase. Alla bilder på hemsidan är 3D-renders.

Är sugen, men jag väntar tills jag ser att det är en riktig produkt.

Som det står i nyheten, detta är ju bara för förhandsbokning, så finns ju inte mycket att visa än. Vid Analogues tidigare proukter så har det skickats ut enheter betydligt närmare lansering. My Life in Gaming kanalen på youtube kommer säkert släppa en mastodontgenomgång av denna när det är nära, likt dom gjort för tidigare modeller.

Kan nämna att Analogue gjort dessa typer av konsoller rätt länge nu, och med väldigt god track record. Dock har det väl vart lite sådär med tillgången på vissa modeller. Är väl rätt troligt att även denna kommer sälja slut, och vara svår att få tag på.

Skrivet av wibbe44:

Den stora frågan jag ställer mig är ju om samtliga spel körs i låsta 60 frames?
Tänker så de inte programmerat så det endast är 4k men samma prestanda som original.
Det var den största dealbreaken för mig gällande N64 att alla spel gick så otroligt segt förutom ett fåtal titlar.

Det är inte den typen av produkt, spelen kommer rulla precis som dom gjorde på orginalhårdvara vilket är hela poängen med produkten, samtidigt som du får en mängd QoL och slipper åldrande hårdvara, brist på moderna bildåtgångar osv. Gissar även att man kommer få en mängd alternativ för väldigt bra uppskalning och olika shaders som scanlines och crt emulering osv.

Permalänk
Medlem

Nämen titta...ännu en av analogue's producter som säljer ut på 10 sekunder och sedan förses med texten "out of stock" och som aldrig sedan återkommer...

Permalänk

Innebär det någon prestanda ökning? vet tex Goldeneye ej har 30fps exakt hela tiden på orginal 64.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag tror banne mig att jag kanske kommer införskaffa min första stationära konsol sedan Gamecube kom.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!