Utvecklare moddar Raspberry Pi att använda Radeon-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare moddar Raspberry Pi att använda Radeon-grafikkort

Jeff Geerling har lyckats få igång ett AMD-grafikkort på Raspberry Pi 5, och kör Doom 3 i 4k-upplösning med 60 bilder per sekund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Folk är fantastiska!

Permalänk
Medlem

Detta är ju coolt. En PCIE GPU på en ARM-platform och dessutom så verkar det vara ganska vettigt prestanda?

Detta var ju en intressant artikel!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem

Doom 3 är väl ett gammalt retrospel numer 😅.
20 år sedan det släpptes nu

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Söderbäck:

Doom 3 är väl ett gammalt retrospel numer 😅.
20 år sedan det släpptes nu

Denna kommentar gjorde ont rakt i själen. 🥲

Permalänk
Medlem

Old man Enviro?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Här börjar vi ju närma oss vad en PS5 Pro ska kosta i PC-delar

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Livsnjutare 😎

Coolt… 😎👍🏼

Men rätt meningslöst i praktiken 🤷🏼‍♂️

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kul att se, hoppas det kommer riktiga ARM64 på en riktig plattform som har officiellt stöd för detta

Permalänk
Medlem

Sådana här nyheter gillar jag Hoppas dagligen på att det ska komma nya rykten kring Mediateks och Nvidias SoC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Coolt… 😎👍🏼

Men rätt meningslöst i praktiken 🤷🏼‍♂️

Dold text

Det håller jag inte med om, AMDGPU används även till senaste grafikkorten från AMD. Och att få dem att lira bra med ARM64 är aldrig fel och kan komma till nytta för andra.

Permalänk
Medlem

skulle varit nvidia kort sen kan vi snacka "wine" för NS-spel. :ninja emoji:
men har för min nvidia drivers inte har samma flexiblitet som krävs för att gpu ska funka på den något botched(?) pcie på pi's arm processorer som inte riktigt är gjorde för gpu's-

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

skulle varit nvidia kort sen kan vi snacka "wine" för NS-spel. :ninja emoji:
men har för min nvidia drivers inte har samma flexiblitet som krävs för att gpu ska funka på den något botched(?) pcie på pi's arm processorer som inte riktigt är gjorde för gpu's-

Som Jeff skriver i sin blogg:

"Nvidia hardware is right out, since outside of community nouveau drivers, Nvidia provides little in the way of open source code for the parts of their drivers we need to fix any quirks with the card on the Pi's PCI Express bus."

Fixar Nvidia öppna drivrutiner som funkar så kan det hända, men än så länge så ligger AMD längre fram när det kommer till den biten.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Som Jeff skriver i sin blogg:

"Nvidia hardware is right out, since outside of community nouveau drivers, Nvidia provides little in the way of open source code for the parts of their drivers we need to fix any quirks with the card on the Pi's PCI Express bus."

Fixar Nvidia öppna drivrutiner som funkar så kan det hända, men än så länge så ligger AMD längre fram när det kommer till den biten.

alternativt att det kommer en ARM processor som har "fullt" fungerande PCIE på desktop nivå.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Shit vad jag älskar nördar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Datavetare

Läser man hela blogposten känns det ändå som han borde kunde peka ut vilka specifika problem i PCIe-stödet man stötte på kring detta.

En sak som skrivs är ju att Nvidias propretära drivers har officiellt stöd för ARM64.

Så vore kul att veta om de fixar som behövdes var GPU-specifika (då lär det vara kört att få igång Nvidia på RPi5) eller om de var specifika till plattformens PCIe-stöd (då borde det inte finnas något hinder att köra vilken PCIe-driver som helst på RPi5).

En stor fördel med Nvidias Linux driver är att många program, främst GPGPU, är primärt testade med Nvidias propretära drivers. Länge hade även Unity och UE4 Editors endast officiellt stöd för Nvidias propretära drivers på Linux. Tycka vad man vill om deras "open source policy", men man har trots allt fortfarande stöd ända tillbaka till Maxwell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av dlq84:

Det håller jag inte med om, AMDGPU används även till senaste grafikkorten från AMD. Och att få dem att lira bra med ARM64 är aldrig fel och kan komma till nytta för andra.

Så ingående tänkte inte jag, men bra poäng där ! 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nu är videon uppe också;