Alla fyndtips från mellandagsrean

Microsoft: Skaffa ny dator om du vill köra Windows 11

Permalänk
Skrivet av Duckface21:

Därför jag vaken kör PRO eller Home Edition Windows 11 Enterprise kan man skippa de på utan problem

Skrivet av tvelander:

I kno samma här kör Enterprise tänker mest på dödliga folk

Hur har ni gjort för att kunna köra Enterprise version aktiverad? Går ej att köpa som privatperson och inte ens som litet företag om jag minns rätt.
Att det finns mycket i Enterprise som inte finns i de versioner vi privatpersoner eller småföretagare kan köpa är en sak, men att diskutera det utan att förklara hur man kan skaffa den versionen känner jag är lite fel.

Visst SweClockers är ett nördfäste och jag skulle själv vilja gå över till högre version. Hade trots allt tur tidigare då jag via MSDNAA och Dreamspark kunde fix Pro-licenser, annars hade det varit Home-version för mig med.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Hur har ni gjort för att kunna köra Enterprise version aktiverad? Går ej att köpa som privatperson och inte ens som litet företag om jag minns rätt.
Att det finns mycket i Enterprise som inte finns i de versioner vi privatpersoner eller småföretagare kan köpa är en sak, men att diskutera det utan att förklara hur man kan skaffa den versionen känner jag är lite fel.

Visst SweClockers är ett nördfäste och jag skulle själv vilja gå över till högre version. Hade trots allt tur tidigare då jag via MSDNAA och Dreamspark kunde fix Pro-licenser, annars hade det varit Home-version för mig med.

Du kan köpa enterprise privat finns på många webbsidor googla bara windows 11 Enterprise serial buy eller köpa .. du kan med söka på pricerunner fick ett svar direkt på en vanlig serial flr bara 159kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Visual Studio Subscription har gett mig licensnycklar till många (alla?) av Microsofts produkter i överflöd. Där finns även vanliga Enterprise samt LTSC-utgåvor med VLK. Skulle aldrig röra Home-utgåvorna frivilligt, utan dessa konverteras till minst Pro så fort som möjligt

Själv har jag gått från Home -> Pro -> LTSC utan ominstallation!

Permalänk
Skrivet av Duckface21:

Du kan köpa enterprise privat finns på många webbsidor googla bara windows 11 Enterprise serial buy eller köpa .. du kan med söka på pricerunner fick ett svar direkt på en vanlig serial flr bara 159kr

Hur äkta är dessa nycklar, jag misstänker att de är volymnycklar från något företag. Speciellt till de priserna. Vet du mer om detta.

Skrivet av walkir:

Visual Studio Subscription har gett mig licensnycklar till många (alla?) av Microsofts produkter i överflöd. Där finns även vanliga Enterprise samt LTSC-utgåvor med VLK. Skulle aldrig röra Home-utgåvorna frivilligt, utan dessa konverteras till minst Pro så fort som möjligt

Själv har jag gått från Home -> Pro -> LTSC utan ominstallation!

Vad kostar det att prenumerera på Visual Studio Subscription och är det något en privatperson kan göra utan vidare. Att företag kan göra det förstår jag, men vill minnas att det ställs krav på dig som prenumerant att uppfylla vissa krav för att få/ha tillgång. Detta var i och för sig ett antal år sedan och Microsoft har ju rätt att ändra spelreglerna, därav denna fundering.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hur äkta är dessa nycklar, jag misstänker att de är volymnycklar från något företag. Speciellt till de priserna. Vet du mer om detta.

Äkta är de nog, men som du säger, de lär vara giltiga för någon helt annan part.

Skrivet av Freezer64Pro:

Vad kostar det att prenumerera på Visual Studio Subscription och är det något en privatperson kan göra utan vidare. Att företag kan göra det förstår jag, men vill minnas att det ställs krav på dig som prenumerant att uppfylla vissa krav för att få/ha tillgång. Detta var i och för sig ett antal år sedan och Microsoft har ju rätt att ändra spelreglerna, därav denna fundering.

Det är nog inget som hindrar att du köper prenumerationen, såvitt jag vet är frågan snarast om det verkligen är värt kostnaden att göra det privat. https://visualstudio.microsoft.com/vs/pricing-details/

När Technet fortfarande var en grej så var det en mer överkomlig prenumeration om man ville åt en flora av nycklar att labba med.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Vad kostar det att prenumerera på Visual Studio Subscription och är det något en privatperson kan göra utan vidare.

https://learn.microsoft.com/en-us/visualstudio/subscriptions/...

Sägs väl egentligen att licenserna är till för utveckling & test. Men vem testar inte år Microsoft på fritiden?

Ang. priset, så är det inte direkt riktat mot privatpersoner, men från 15000:-/år är inte farligt för oss som jobbar i branschen.

https://www.microsoft.com/sv-se/store/collections/visualstudi...

Har inget aktivt abonnemang här längre, men känns dumt att bara kasta bort alla Retail- och VLK-nycklar som fungerar i lång tid framöver.

Här finns en lång lista över alla program som ingår i respektive prenumeration:
https://aka.ms/vss_products_list

Permalänk

För att få tag i Enterprise-nycklar behöver jag alltså köpa från tredjepart som har grålicenser alternativt skaffa en prenumeration som kostar 15 papp/år.
Hmm, jag håller mig nog borta från tredjepart då jag inte vill riskera mina certifikat från Microsoft. Har ej heller råd att lägga två månadshyror varje år för att komma över licenser.

Visa signatur