Snabbkoll: Betalar du med telefonen?

Permalänk
Medlem

Tycker kortet e smidigare än mobilen, så blir kort för min del

Permalänk
Medlem

Varken eller. Använder bara klockan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Kort alla dar i veckan

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Snusfri

Betalar i 98% av fallen med mitt Norwegian kort, men har Google Wallet med mitt Swedbank som backup utifall något obskyrt ställe inte tar det andra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet 50/50.

Permalänk
Medlem

Bara kortet, tycker det inte alls är smidigt med telefonen så lika bra att använda kortet i det fallet, hade velate använda min smarta klocka men tyvärr stödjer inte Google Fitbit workspace konton så använder dummy konton för att använda den för huvudsyftet och tja ingen google pay o.s.v då.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fultoncharge:

Kodlås tänker jag, har själv inte haft husnyckel på mig på hur länge som helst!

Ja, det tänkte jag inte på. Känns faktiskt som en intressant investering för oss också.

Skrivet av Fatmajk:

Just det dära har aldrig hänt mig. Däremot så har terminalen klyddat flertalet gånger med sin blipp-funktion och det brukar stå "sätt in kort". Men då har jag bara sagt till de att starta om betalningen och då fungerar det. Det händer ju oftast när telefonen inte får tillräckligt bra kontakt med terminalen och då promptar terminalen att använda kort istället. Nej icke! Trådlöst ska de va!

Är på en lokal liten Coop det har hänt många gånger, så kanske något som inte är kompatibelt med Samsung Pay eller Swedbank eller båda. På andra ställen funderar det dock fint.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Pinsamt, men har inte orkat lära mig hur man betalar med mobilen, så det blir alltid kort 😅

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har aldrig med mig något kort längre.
ID finns i mobilen när det behövs (typ när man ska hämta en order man beställt till butik).
Betala görs med apple pay
ID paket osv görs med bank-id för typ alla speditörer.

Gjort detta i flera år nu och aldrig varit några problem typ.

Permalänk
Hedersmedlem

Det skulle kosta mig upp till 85kr/månad i förlorad bonusintäkt att betala med telefonen istället för kortet, känns inte värt bara för att slippa ta upp plånboken.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Kör endast med mobil och vid enstaka tillfällen även klocka.
Blir nästan irriterad de gånger jag behöver ha med mig ett etui med kort av någon anledning.

Aldrig felat, vare sig hemma i svedala eller utomlands med Samsung Pay och Mastercard kopplat till det.
Kopplat ICA-kort och andra aktörer mot kortet naturligtvis så jag även får kundpoäng, digitala kvitton osv i samband med blipp.
Far jag utomlands så packar jag med kortet bara utifall mobilen skulle bli stulen eller överkörd av ett fordon.

Kontanter har jag nästan glömt hur dom ser ut vid det här laget.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Betalar alltid med kort eller kontant. Vill inte vara låst vid mobilen. De gånger jag testat med mobilen så strular det såklart vid fel tillfällen. Var så med student kortet men tågvärarna hade överseende med det ett par gånger.
Skaffade sedan fysiskt kort och det strulade aldrig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Alltid telefonen (Apple Pay).
Enda gången jag har med mig plånboken nuförtiden är om jag kör bil pga körkortet. Väntar på den också ska komma i telefonen.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har alltid plånbok med mig. Där har jag körkort, mitt fysiska kreditkort vid behov (väldigt sällan), 2x200kr kontant i reserv och mitt Epassi kort som inte vill funka via googles wallet.

Jag måste oavsett ha med mig körkort och epassi-kortet så det funkar bra at ha med det andra också.
Sedan så har jag ett specialskal för att kunna sätta mobilen på motorcykelns styre så det går inte med vanligt plånboksskal heller.

Betalar 90% med mobilens NFC.

Bara så att ni vet så behöver ni inte ha med er ett fysiskt körkort. Kan ni identifiera er med bankID och bild där duger det gott och väl, oftast duger det med att bara kunna personnumret eftersom polisen får upp en bild på ert körkort direkt dom slår det. Finns rättsfall som stödjer detta också så borde inte vara några problem alls.

https://lagen.nu/1998:488#K9P2S1

Själv har jag aldrig med mig fysiska kort längre, kör bara med mobilen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ja, har typ glömt bort PIN-koderna på mina fysiska kort.

Permalänk
Medlem

Betalar med klockan majoriteten av tiden

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Alltid klockan, ibland telefonen, men fick bli "alltid telefonen" för det stämde minst dåligt

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

Alltid Apple Pay, bara körkortet kvar i plånboken så lämnar den hemma om man inte ska köra. Hoppas på en digital lösning för det snart men det lär nog dröja.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fast ni måste låsa upp telefonen varje gång ni ska betala så förstår inte vad ni tycker är underligt?
Google/Samsung Wallet kräver också att ni har nån form av skärmlås... ibland måste också köpet verifieras i Wallet

Betalar alltid med telefonen, så ofta det bara går. Oklart om Pressbyrån fortfarande har problem med Swedbanks kontaktlösa betalning men haft tidigare.

Okej, det visste jag inte, har skärmlås av andra anledningar, så behövde aldrig slå på det för det.
Känns bara osäkert, om man inte går in och slår av nfc efter varje betalning.

Att köp ibland måste verifieras har jag noterat. Det är bra, hade inte haft något emot om det var så varje gång dock.

Om jag kollar upp något med mobilen, så är ju den upplåst, man måste inte ha igång wallet appen.
Om andra sidan har en kraftig antenn (som ändå går att gömma i en väska tex) så skulle de kunna ta betalt av mig utan att jag valt det.
Nu vet jag att den formen av skimning konstigt nog är i stort sett obefintlig, pratat med säkerhetsexperter som pratat med polisen och de alla är lite förvånad att de aldrig hört om att någon faktiskt nyttjat det. De är väl medvetna om att tekniken finns.
Kanske är för små summor.
Finns gått om videos från bla defcon om hur detta går till.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Alltid mobilen!...förutom på några sketna ST1-stationer där deras blipp inte vill funka med mobilen 90% av gångerna...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ens hur man gör för att betala med telefonen, vill helst slippa det också.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Varvar telefonen med klockan och kortet.

Permalänk
Medlem

Numera alltid ApplePay. Är dock grinig på Handelsbanken för att de fortfarande inte stödjer Google Pay och det är bara jag i familjen som kör iPhone.

Permalänk
Medlem

95% med kortet. Ren vana att plocka fram detta istället för telefonen. Får kämpa hårdare med att betala med telefonen oftare!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Bara så att ni vet så behöver ni inte ha med er ett fysiskt körkort. Kan ni identifiera er med bankID och bild där duger det gott och väl, oftast duger det med att bara kunna personnumret eftersom polisen får upp en bild på ert körkort direkt dom slår det. Finns rättsfall som stödjer detta också så borde inte vara några problem alls.

https://lagen.nu/1998:488#K9P2S1

Själv har jag aldrig med mig fysiska kort längre, kör bara med mobilen.

Ehh, tycker hjärtat går upp nog mkt i varv av att bli stannad av polisen. Behöver inte göra det ännu värre genom att fundera om de godtar BankID eller inte (men ja, det gör dem säkert)

Visa signatur

Main MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel Ryzen 7500F, Asrock A620I, 2x16GB 6000MHz DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, Corsair SF750, NR200P
Också spel Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem

Har inte ens med något kort. Har allt i mobilen.

Legitimation i bank id, ica, willys, lidl, coop medlemskapet i appen och lagt in på kortet via apple pay.
Låser/Låser upp både bil och hus med mobilen. kort för kollektivtrafik i mobilen.
Har registrerat mig för att hämta ut paket med bank id och mobilen.

Otroligt skönt att att slippa plånbok och nycklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Saknar möjligheten att kräva pinkod för varje betalning med google wallet desvärre.

Du måste ju låsa upp mobilen...

Skrivet av Olof_von_Knorring:

Enda nackdelen är att med allt i mobilen är man ju än mer totalt och helt fucked om man blir av med mobilen.
Nu när systemet tar bank-id som leg är sista stället där jag behöver något kort över huvud taget Willys själscanning...

Du ska ju inte klippa dina fysiska kort, de har man som bakup-lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Nu när systemet tar bank-id som leg är sista stället där jag behöver något kort över huvud taget Willys själscanning...

Behöver inte kort där heller, jag använder deras app

Permalänk
Musikälskare

Kort, har inte orkat fixa det på mobilen och känner inget måste direkt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Alltid kort eller kontanter. Aldrig med mobiltelefon.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Använder enbart kort då det är smidigare än telefonen och jag är lat av mig