Följ Black Week på SweClockers

Vågar man köpa oled-skärm? Är det overkill i denna rig?

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa oled-skärm? Är det overkill i denna rig?

Hej

https://www.inet.se/kundvagn/bild/V1swAQnpegeaLc9JujIx9ukBLbk...

Tänkte köpa detta men kom med synpunkter om ni har några.

Men jag behöver en bra 1440p skärm som klarar 165hz +

Sitter och sneglar på en oled då jag är nöjd med min tv och bilden är sjukt bra.

Men jag är orolig för burn-ins och lägger jag 10k på en skärm vill jag ha den i 5år minst. Spelar mycket dota/poe och är orolig för hud-burn.

Vad är den bästa ips-skärmen för 6-7k?

Permalänk
Medlem

När du skriver mycket hur många timmar/dag/vecka pratar vi då?

Vad jag sett i det här forumet så verkar inte burn-in vanligt i alla fall.

Permalänk

Känns inte som oled är ett bra val. Har de verkligen fixat inbränningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

När du skriver mycket hur många timmar/dag/vecka pratar vi då?

Vad jag sett i det här forumet så verkar inte burn-in vanligt i alla fall.

Kan väl spela i 12h en söndag utan problem med mindre pauser såklart.

Permalänk
Bildexpert 📺

OLED har sin distinkta fördel som många märker från en OLED-TV. När det kommer till bildskärmsanvändning till dator kan man få exakt samma egenskaper och fördelar och det är några miljoner nu som valt den vägen för datorn.

Har man frågetecken runt inbränningar så är det långsiktigt ett möjligt problem, särskilt om vi talar om flera år. Nu är tekniken så pass ny att det inte finns några exempel på hur den teknik som säljs idag som OLED-bildskärm ser ut om fem år eftersom produkterna inte varit mainstream så pass länge ännu. Men vi vet att följande gäller baserat på den OLED-teknik som finns på TV-apparater sedan 10 år tillbaka:

• Det går att förstöra en OLED-display inom loppet av flera månader
• Det går att köra skärmen flera år, inklusive 5+ år, utan några som helt problem med inbränningar

Svaren är därför i första hand hur man som användare är beredd att förstå tekniken och aktivt hantera sin OLED-skärm. Är man ute efter en skärm som är så ljusstark som möjligt där man bara kan köra på? Då är OLED inte lämpligt teknik eftersom det ligger i sakens natur med en emissiv teknik där individuella pixlar kan slitas mer än andra, särskilt i statiska och kontrastrika situationer. Då väljer man istället LCD-lösningar likt IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

"AVANCERAD ANPASSAD KYLFÄLLE
Den anpassade passiva kylflänsen som finns i XG27AQDMG prioriterar värmeavledning. Dessutom har monitorns bakstycke toppventiler som ytterligare förbättrar kylningen för att avsevärt minska risken för inbränning.

SKÄRMSKYDD
ASUS OLED Care tillhandahåller påminnelser om pixelrengöring i rätt tid, en skärmsläckare, en skärmflyttningsfunktion och mer för att skydda OLED-panelen och säkerställa en lång livslängd på skärmen."

https://www.komplett.se/product/1311151/gaming/spelutrustning...

Vet inte hur garantin ser ut ang inbränningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har mycket med kylning att göra vilket skiljer stort och är den viktigaste skillnaden mot en TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

OLED har sin distinkta fördel som många märker från en OLED-TV. När det kommer till bildskärmsanvändning till dator kan man få exakt samma egenskaper och fördelar och det är några miljoner nu som valt den vägen för datorn.

Har man frågetecken runt inbränningar så är det långsiktigt ett möjligt problem, särskilt om vi talar om flera år. Nu är tekniken så pass ny att det inte finns några exempel på hur den teknik som säljs idag som OLED-bildskärm ser ut om fem år eftersom produkterna inte varit mainstream så pass länge ännu. Men vi vet att följande gäller baserat på den OLED-teknik som finns på TV-apparater sedan 10 år tillbaka:

• Det går att förstöra en OLED-display inom loppet av flera månader
• Det går att köra skärmen flera år, inklusive 5+ år, utan några som helt problem med inbränningar

Svaren är därför i första hand hur man som användare är beredd att förstå tekniken och aktivt hantera sin OLED-skärm. Är man ute efter en skärm som är så ljusstark som möjligt där man bara kan köra på? Då är OLED inte lämpligt teknik eftersom det ligger i sakens natur med en emissiv teknik där individuella pixlar kan slitas mer än andra, särskilt i statiska och kontrastrika situationer. Då väljer man istället LCD-lösningar likt IPS.

Tack för bra svar. Får ta mig en funderare

Och med det sagt, vad är den bästa ips-skärmen 1440p?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2226439/asus-27-rog-strix-xg27acm...

Väldigt ny och bra tillverkare. Kanske kan va något

Permalänk
Medlem

"Once you go black you never go back"

OLED är väldigt trevligt. Svårt att kolla på vanliga skärmar när man vant sig vid att svart faktiskt är svart.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Var på webhallen häromdagen och det stod två TN (?) paneler och rullade demos, tänkte cheezuz att man gick med på att kolla på det där... Håller med Lambdan, köp bara och utvärdera om 2.5år och reklamera om den är skit

Permalänk
Medlem

Tror inte det är något problem med inbränning pga skärmen auto dimmar när man e idle.
Däremot finns det ett problem som inte många pratar om, nämligen VRR flimmer. Jag köpte asus pg27aqdm 480 Hz oled och i mörka spel kan den flimmra störande. Jag läste om det och det är tydligen så mer eller mindre på alla oled skärmar som använder variable refresh rate.
Upplever inte samma problem på min LG oled TV. Men den har bara upp till 120 Hz så det kanske är pga det.
Hur som helst blev det att lämna tillbaka skärmen och jag kommer inte köpa någon oled skärm förän dom fixat problemet med "vrr flickering".

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Var på webhallen häromdagen och det stod två TN (?) paneler och rullade demos, tänkte cheezuz att man gick med på att kolla på det där... Håller med Lambdan, köp bara och utvärdera om 2.5år och reklamera om den är skit

Är inte bara att reklamera då det inte verkar täcka inbränning. Skärmen kommer med skötselråd och känns som en förbrukningsvara. Min tv har varit felfri i två år men använder ju en pc på annat sätt

Permalänk
Medlem

Min oled skärm är magiskt, har en 1440 ips vid sidan om och jag funderar skarpt på en till oled.

Ja livslängden kanske inte är den bästa men det är jag beredd på nu. Det får va så för att ha den svärtan och respons tiden