Snapdragon 8 Elite får bättre Linux-stöd

Permalänk
Melding Plague

Snapdragon 8 Elite får bättre Linux-stöd

Den kommande systemkretsen ska kunna emulera PC-spel på telefoner med Linux.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jobbar mot kund och har i dagsläget laptop från dem för att utföra cadjobb osv, en tung stor laptop.
Han också en vanlig kontorslaptop från mitt företag, men den har jag i stort sett pensionerat, kör dex via min Samsung s24 ultra och det har fungerat väldigt bra, speciellt så har laptopryggan blivit avsevärt mycket lättare. 😂
Mobilkretsarnas framtid ser faboulus ut 👍

Permalänk
Medlem

Hoppas att mobiltelefoner kommer kunna användas som Steam Deck's i framtiden!

Permalänk
Medlem

@Edin_II : Kul att ni publicerar nyheter kring Linux.
Tack.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Att kunna docka telefonen till skärm, tangentbord och mus och där köra valfri linux skrivbordsmiljö hade varit trevligt. Borde inte ens behövas någon emulering.

Permalänk
Datavetare

"Enligt ett test som Qualcomm gjort ska kretsen vara snabbare än vissa systemkretsar för laptops på olika uppgifter."

Finns flera "läckta" GB6 resultat kring detta som visar på en ST poäng runt 3100-3200 poäng, TomsHardware har också en artikel om detta där man fått 3,212/10,318 poäng.

Som referens ligger Intels och AMDs senaste laptop-kretsar runt 2800-2900 i GB6 ST (Lunar Lake och Strix Point). Noterbart är att även Qualcomm Snadragon X också ligger på 2800-2900 nivå och Snapdragon 8 Elite har liknande peakfrekvens. D.v.s. detta är en uppdaterad mikroarkitektur från vad Qualcomm lanserades i somras.

Kollar man SweC senaste CPU-test ser man att 3200 poäng matchar 14900K och är något högre än desktop Zen 4.

Finns också lite kring GPU-delen, den var ju rätt mycket besvikelsen i Snapdragon X. Även den har förbättrats en hel del i den här plattformen, i vissa fall slår man nu Radeon 780M som bl.a. sitter ROG Ally
https://wccftech.com/snapdragon-8-elite-adreno-830-gpu-more-p...

Edit: blandade ihop Snapdragon 8 Elite med Mediatek Dimensity 9400, de har nästan identisk GB6 poäng (både ST och MT). Så GB6 länken ovan är för en Mediatek Dimensity 9400 baserad telefon.

Finns två riktigt spännande saker med Arm Cortex X925 som används i Mediatek Dimensity 9400.

Ena är att den når det resultat på endast 3,6 GHz, Qualcomm klockar strax över 4 GHz. Arm är i praktiken ikapp Apple M4 med sin Cortex X925 i perf/MHz (men även Apple klockar >4 GHz i Iphone). Andra är att det är just denna CPU det ryktas att Nvidia/Mediatek kommer använda om/när de släpper en systemkrets för PC under 2025.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att kunna docka telefonen till skärm, tangentbord och mus och där köra valfri linux skrivbordsmiljö hade varit trevligt. Borde inte ens behövas någon emulering.

Rent tekniskt har det varit möjligt sedan väldigt länge. Tror oviljan att utveckla det är att ett rent linux ger bort kontrollen som används för tracking. Därför har de projekt som funnits inte backats upp av någon vidare stor plånbok.
Utvecklarna vill därför hålla det inom android eller windows, och då går utvecklingen långsamt. Allra helst som det är största målgrupp som styr fokus.
Man hade ju hopp om att det skulle gå snabbare när man redan för över 12 år sedan kunde koppla in skärm/TV och tangentbord och mus till flickvännens Xperia S och använda den i desktop mode. Kunde till och med styra den med TV-fjärren. Windows 8 insinuerade ju att det fanns planer för detta från Microsoft.

Mobiltelefoner har mycket stängdare ekosystem än datorer och allt är tätt integrerat, dessutom snabba produktcykler. Därför krävs det en del R&D och därmed stora aktörer för att få till linux-satsningar, och det finns inga pengar i det tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimmy!:

Hoppas att mobiltelefoner kommer kunna användas som Steam Deck's i framtiden!

Med tanke på att min iPhone 16 pro bör klara sig rätt bra över en M1a så ifrågasätter jag dagligen varför man inte ger iPhones en regelrätt skrivbordsmiljö när det kopplas till docka.

Ja juste, p e n g a r

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Jobbar mot kund och har i dagsläget laptop från dem för att utföra cadjobb osv, en tung stor laptop.
Han också en vanlig kontorslaptop från mitt företag, men den har jag i stort sett pensionerat, kör dex via min Samsung s24 ultra och det har fungerat väldigt bra, speciellt så har laptopryggan blivit avsevärt mycket lättare. 😂
Mobilkretsarnas framtid ser faboulus ut 👍

Dex har blivit riktigt bra, saknas bara lite bättre stöd för olika upplösningar och helst stöd för dubbla skärmar som inte bara är speglade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja juste, p e n g a r

Exakt, samma anledning till att Ipad inte kör MacOS. Det skulle äta på deras egen laptop-försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Exakt, samma anledning till att Ipad inte kör MacOS. Det skulle äta på deras egen laptop-försäljning.

Samt att det är toksvårt och knöligt att lösa ett interface som fungerar bra både på touch och med ordinarie datorkontroller. Se bara hur det gick med Metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Samt att det är toksvårt och knöligt att lösa ett interface som fungerar bra både på touch och med ordinarie datorkontroller. Se bara hur det gick med Metro.

Fast det är det ju inte.

För du ger det ett helt annat interface (likt Dex).

Mobilen kan få vara mobil, men när jag kopplar till docka så startar man en app med ”OSX emulator” eller vad som helst

(Ja, jag fattar att det kan vara svårt att göra men med tanke på att det funnits rykten med exakt denna funktionen i flera år så är det tekniska knappast den stora begränsningen)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Fast det är det ju inte.

Mobilen kan få vara mobil, men när jag kopplar till docka så startar man en app med ”OSX emulator” eller vad som helst

(Ja, jag fattar att det kan vara svårt att göra men med tanke på att det funnits rykten med exakt denna funktionen i flera år så är det tekniska knappast den stora begränsningen)

Apple är ju lite si/så på att acceptera halvdana (iaf i viss mån) kundupplevelser. Logiken i att om du kör din telefon dockad kan du köra Lightroom Classic men så fort du dockar ur den kommer du inte åt dina bildfiler längre på samma vis eller ens kan köra samma app för det gränssnittet fungerar inte på en liten touch-enhet, sånt tar de inte i om de inte kan lösa det smidigt och bra för absoluta majoriteten. Det skulle innebära frustration, förvirring och krångel för många användare. Där tror iaf. jag det sitter.

Tänk allt du kan göra med filer, program och annat i Mac OS. Hur löser du att kunna göra allt det även via touch-vägen?

Permalänk
Skrivet av Ibis:

...

Tänk allt du kan göra med filer, program och annat i Mac OS. Hur löser du att kunna göra allt det även via touch-vägen?

Nästan varenda hemsida har idag en version anpassad för touch och en för skrivbord så klart det går. Ipad os är extremt begränsat i onödan som exempel, speciellt när Apples möss ändå inte har högerklick finns det väl egentligen inget som inte kan lösas med dropdown menyer, pinch eller flerfinger interaktioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Apple är ju lite si/så på att acceptera halvdana (iaf i viss mån) kundupplevelser. Logiken i att om du kör din telefon dockad kan du köra Lightroom Classic men så fort du dockar ur den kommer du inte åt dina bildfiler längre på samma vis eller ens kan köra samma app för det gränssnittet fungerar inte på en liten touch-enhet, sånt tar de inte i om de inte kan lösa det smidigt och bra för absoluta majoriteten. Det skulle innebära frustration, förvirring och krångel för många användare. Där tror iaf. jag det sitter.

Återigen, jag resonerar såhär:

Om man klarar av att leverera ett vettigt och grymt funktionellt UX till Vision Pro, så kan det knappast vara en större utmaning att leverera ett OsX-liknande gränssnitt för iPhone vid dockat läge.

Jag förstår absolut din poäng, men med en skrivbordsmiljö, Office-paket (motsvarande), filhanterare och webbläsare så täcker du in 99% av användarbasen.

Det krävs inget extra för att just den upplevelsen ska bli väldigt bra :)(och allt är något du kan göra idag så det handlar bara om att ändra om hur saker och ting visas)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Med tanke på att min iPhone 16 pro bör klara sig rätt bra över en M1a så ifrågasätter jag dagligen varför man inte ger iPhones en regelrätt skrivbordsmiljö när det kopplas till docka.

Ja juste, p e n g a r

Snart kommer den nya produkten (s)Macphone, där utvalda kunder får äran att endast betala 10% mer än priset för en jämförbar MacBook.

Obs, denna produkt kräver "integration" med senaste versions iPhone(köpes separat)

Se det från den ljusa sidan, det kostar lika mycket som att köpa två saker, men du slipper bära runt på och äga den ena!

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Fast det är det ju inte.

Öh, svårt? Egentligen är det inte svårare än att helt enkelt installera en app med önskat interface, iallafall om någon Linuxvariant är önskvärd. Jag hade en linuxbubbla på telefonen för ~tio år sen.

Det svåraste är nog att lista ut hur de ska skapa ett eget OS med någon sorts apeal som säljer in sig så pass att de kan ha en app-butik av något slag och sen ta provision på allt som säljs. Helst via prenumeration. Och lyckas ingen lista ut det verkar de flesta helt enkelt skippa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Nästan varenda hemsida har idag en version anpassad för touch och en för skrivbord så klart det går. Ipad os är extremt begränsat i onödan som exempel, speciellt när Apples möss ändå inte har högerklick finns det väl egentligen inget som inte kan lösas med dropdown menyer, pinch eller flerfinger interaktioner?

Apples Magic Mouse har visst högerklick (riktigt fysiskt högerklick alltså, man klickar bara på höger sida av ovansidan). Aktiveras enkelt i musinställningarna. Jag hatar ergonomin i Magic Mouse, men älskar touchytan och dess funktioner i MacOS (och att den är så smidig att frakta i laptopsleeven eftersom den är så jäkla platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Återigen, jag resonerar såhär:

Om man klarar av att leverera ett vettigt och grymt funktionellt UX till Vision Pro, så kan det knappast vara en större utmaning att leverera ett OsX-liknande gränssnitt för iPhone vid dockat läge.

Jag förstår absolut din poäng, men med en skrivbordsmiljö, Office-paket (motsvarande), filhanterare och webbläsare så täcker du in 99% av användarbasen.

Det krävs inget extra för att just den upplevelsen ska bli väldigt bra :)(och allt är något du kan göra idag så det handlar bara om att ändra om hur saker och ting visas)

Du har absolut bra poänger men jag kan aldrig se Apple gå med på en hyfsad lösning. Förvirringen bland många när de försöker köra Mac OS-program i en miljö men sen inte får i en annan och vice versa, det liksom "User Experience"-glappet tror jag de skulle reta sig för mycket på.

Men men, man kan ju klona över sin telefon till Macen nu så... vi får la se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Skrivet av Aleshi:

Rent tekniskt har det varit möjligt sedan väldigt länge. Tror oviljan att utveckla det är att ett rent linux ger bort kontrollen som används för tracking. Därför har de projekt som funnits inte backats upp av någon vidare stor plånbok.
Utvecklarna vill därför hålla det inom android eller windows, och då går utvecklingen långsamt. Allra helst som det är största målgrupp som styr fokus.
Man hade ju hopp om att det skulle gå snabbare när man redan för över 12 år sedan kunde koppla in skärm/TV och tangentbord och mus till flickvännens Xperia S och använda den i desktop mode. Kunde till och med styra den med TV-fjärren. Windows 8 insinuerade ju att det fanns planer för detta från Microsoft.

Mobiltelefoner har mycket stängdare ekosystem än datorer och allt är tätt integrerat, dessutom snabba produktcykler. Därför krävs det en del R&D och därmed stora aktörer för att få till linux-satsningar, och det finns inga pengar i det tyvärr.

Skrivet av Pelle proffs:

Öh, svårt? Egentligen är det inte svårare än att helt enkelt installera en app med önskat interface, iallafall om någon Linuxvariant är önskvärd. Jag hade en linuxbubbla på telefonen för ~tio år sen.

Det svåraste är nog att lista ut hur de ska skapa ett eget OS med någon sorts apeal som säljer in sig så pass att de kan ha en app-butik av något slag och sen ta provision på allt som säljs. Helst via prenumeration. Och lyckas ingen lista ut det verkar de flesta helt enkelt skippa det

Det ni letar efter finns redan och heter postmarketOS. Finns allt från terminalbaserat till mobilanpassade skrivbordsmiljler som Phosh och Plasma Mobile. Går att docka till vanlig USB-C-docka med skärm och tangentbord på kompatibla telefoner som PINE64 PinePhone (Pro), SHIFT 6mq och Purism Librem5.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det ni letar efter finns redan och heter postmarketOS. Finns allt från terminalbaserat till mobilanpassade skrivbordsmiljler som Phosh och Plasma Mobile. Går att docka till vanlig USB-C-docka med skärm och tangentbord på kompatibla telefoner som PINE64 PinePhone (Pro), SHIFT 6mq och Purism Librem5.

Läs igen. Självklart finns det en del experiment, men de har ingen spridning. Det var därför jag skrev saker som att projekten inte backas upp av stor plånbok.
Att man kan köpa någon sketen vev-teletfon och köra någon buggig alpha-miljö är inte någon hemlighet. Så visst har vi sånt som Ubuntu Touch och PureOS. Det sägs inte emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Läs igen. Självklart finns det en del experiment, men de har ingen spridning. Det var därför jag skrev saker som att projekten inte backas upp av stor plånbok.
Att man kan köpa någon sketen vev-teletfon och köra någon buggig alpha-miljö är inte någon hemlighet. Så visst har vi sånt som Ubuntu Touch och PureOS. Det sägs inte emot.

Nu tar du i lite väl hårt. De 4 telefonerna jag nämnde har kanske inte topphårdvara längre men det finns absolut pengar bakom. Fairphone har till exempel gått in med både pengar och ingenjörstimmar i projektet och Purisms affärsidé bygger på resurserna de pumpar in i ekosystemet.

Jag har flera telefoner som kör postmarketOS och det fungerar utmärkt så när som att kameraintegrationen är under hård utveckling. Just nu finns det kamerastöd för Pixel 3a men eftersom grundarbetet för det mesta är gjort så är OnePlus 6/6T och SHIFT 6mq som är nästa på kö.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Nu tar du i lite väl hårt. De 4 telefonerna jag nämnde har kanske inte topphårdvara längre men det finns absolut pengar bakom. Fairphone har till exempel gått in med både pengar och ingenjörstimmar i projektet och Purisms affärsidé bygger på resurserna de pumpar in i ekosystemet.

Jag har flera telefoner som kör postmarketOS och det fungerar utmärkt så när som att kameraintegrationen är under hård utveckling. Just nu finns det kamerastöd för Pixel 3a men eftersom grundarbetet för det mesta är gjort så är OnePlus 6/6T och SHIFT 6mq som är nästa på kö.

Du ser inte hur du bevisar min poäng? "Det finns visst pengar bakom, Fairphone med 78 anställda och en omsättning på mindre än en tusendel av de märken vi är vana vid i vår vardag har faktiskt swishat en slant och låtit Bengt pula på att få bluetooth att fungera."
Eller "PostmarketOS fungerar utmärkt, om du har en över 5 år gammal budget-telefon, och de jobbar faktiskt på att någon gång framöver få det att fungera på en telefon som idag är över 6 år gammal"

Det är PRECIS vad jag pratar om. Finns inte pengar bakom för att ha något annat än vad som närmast kan beskrivas som hobbyprojekt. Som jag sa, telefoner är för tätt integrerade designer med för täta produktcykler för att det ska kunna finnas något vidare stöd med en ordentlig plånbok bakom.
Du ser inte hur dina exempel är hopplöst utdaterade, innan de med tiden överges, fortfarande i alpha-stadie?

Liksom, de kör fulhack som har massa problem och listad hårdvara med partiellt stöd är en handfull telefoner med modeller som Galaxy S4 Mini Value Edition, Nokia N900, Xiaomi Redmi 2 osv. Och på sidan kan man läsa "From December 2023 to the end of July 2024 postmarketOS has received €8538 in donations. Out of those, €7623 has been deposited in our bank account."

Så ja, det vi pratar om finns, i en hopplöst irrelevant och oanvändbar implementation i hobbyprojekt.
Det som INTE finns är att du kopplar in en thunderbolt USB C i din stabila och fullt ungerande flaggskepps-telefon för att ha en fullfjädrad Linux-dator med samma funktionalitet som vilken desktop som helst med prestandan hos en modern Snapdragon toppmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så ja, det vi pratar om finns, i en hopplöst irrelevant och oanvändbar implementation i hobbyprojekt.
Det som INTE finns är att du kopplar in en thunderbolt USB C i din stabila och fullt ungerande flaggskepps-telefon för att ha en fullfjädrad Linux-dator med samma funktionalitet som vilken desktop som helst med prestandan hos en modern Snapdragon toppmodell.

Hoppas Samsung återupplivar Linux DeX som fanns för Samsung S10

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies