Ny Mac Mini med M4 och M4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Om M är så förträfflig, varför råder det sådan aversion för spel support mot dem? Det känns som att Linux t o m är bättre på att ta spel support andelar från Win senaste 3-4 åren än Mac.

Flesta AAA spel använder x86. Apple M processorer använder ARM.
Spel utvecklarna vill troligtvis inte porta spelen till ARM.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problem 1: För vilka arbetsuppgifter får man ens använda en Macdator till?

Just Mac har varit förstavalet hos många webbutvecklare de senaste 15 åren.

Innan WSL/WSL2 blev något och Windows-folk envisades med Cygwin, så var det väldigt mycket av det vi utvecklade för Linux körbart under Mac OS X utan extra någon handpåläggning.

Satt själv i Windows på den tiden och blev smått imponerad av hur enkelt allt var i Mac OS X. Normalt hade vi fått anpassa alla script från Linux till utvecklarnas Windows-miljöer, men genom Mac OS X, så slapp vi mycket av dubbelarbetet.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

Okej så de jämförde i ett spel. Yoshman fick det att låta som att M4 är sex gånger snabbare än motsvarande PC i samma prisklass vilket givetvis inte är sant. Jag vet att han vurmar för Apple lite väl mycket ibland men hade varit mer seriöst om man han var mer tydlig på den punkten att det inte gäller pc-prestanda möjligtvis prestanda per watt men inte ens där är Apple sex gånger bättre.

Nja, de jämförde i ett spel och mjukvarorna Affinity Photo 2 v2.5.4, Adobe Lightroom Classic 13.5, Adobe Premiere Pro 2024 v24.6.1 samt MotionMark 1.3.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Yoshman fick det att låta som att M4 är sex gånger snabbare än motsvarande PC i samma prisklass vilket givetvis inte är sant.

Beror givetvis på hur optimerad programvara man använder.

Vi kan ta Stable Diffusion som exempel.

Är ganska säker på att M4 är bättre på att köra AI-modeller optimerade för CoreML (tänk DiffusionBee och Draw Things), medan GeForce är starkast på Automatic 1111 och Radeon är snabbast i SHARK.

Vill Apple vara elaka, så görs samtliga jämförelser med iGPU:er från Intel Vill de bli utmanade, så väljer de ett RTX 4060 som benchmark.

Går inte att blunda för att M4 är kraftfull, men det finns självklart arbetsuppgifter den även smått värdelös på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nja, de jämförde i ett spel och mjukvarorna Affinity Photo 2 v2.5.4, Adobe Lightroom Classic 13.5, Adobe Premiere Pro 2024 v24.6.1 samt MotionMark 1.3.1.

Ni borde ta in en till testlabbet och köra igenom produktivitetstesterna för cpu:er?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pt96hni:

Ni borde ta in en till testlabbet och köra igenom produktivitetstesterna för cpu:er?

Ja, det är ingen dum idé!

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Okej då verkar det vettigt precis som Intel eller AMD väljer ut specifika programvaror och deltester i deras slides när de lanserar nya modeller.

Jag gillar Yoshmans inlägg, de är väldigt informativa många gånger men att han precis som i Apples reklam påstår att nya Mac Minin är sex gånger snabbare i cpu(generell?)-prestanda än motsvarande PC i samma prisklass är väl långdraget även för honom. Hade Apple varit öppna i reklamen om att det gällt GPU-prestanda i vissa programvaror då hade man inte reagerat så mycket. Ja förutom i spel kanske där de fortfarande har en akilleshäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Flesta AAA spel använder x86. Apple M processorer använder ARM.
Spel utvecklarna vill troligtvis inte porta spelen till ARM.

Processorns ISA är det minsta problemet vid portning.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Jo helt klart billigare. Men det finns ju knappt externa TB5-ssd att köpa. De kostar ju en skaplig peng… Vilket TB4 fortfarande gör också.

Men, inget snack om saken. Svenska priserna för 2TB på Apples sida är helt jävla sjuka. Men det är inte Apples fel. Det är vårt lands fel. Skatter och den där förbannade jävla piratkopieringskatten ställer till det.

Samma uppgradering i € kostar €699…

I USA har jag inte kollat vad det kostar. Men inte en cent mer än $699 iaf.

Nä, man har ju dragit en jävla nitlott som teknikintresserad boendes i Sverige 😅

För mac mini:

Piratkopieringsskatten har ett tak på 75kr, den har, i stort sett, noll inverkan på priset.

Att byta till 2TB i Sverige kostar 11 200kr.
Att byta till 2TB i Frankrike, Spanien, Finland, Tyskland kostar €920.
Nuvarande kursen för SEK/EUR är 11,5747 SEK/EUR, vilket ger nästan precis 10 650 kr.

Egentligen är det inte 2TB heller, orginalmodellen har ju 256GB, som då inte behålls, alltså betalar man för 1,75TB.

Sen är det bara att jämföra priset på Gen 5 NVME-diskar med vad apple tar.
Runt 3 700 kr för 2TB, vilket ger 1 850 kr / TB.
apple, å andra sidan, 11 200kr för 1,75TB, vilket ger 6 400kr/TB.
Runt 3,5ggr så dyrt.

Går inte att skylla på den svenska kronan.
Priset är apples fel, inget annans.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på vad det kostar att få 2 TB på Pro-modellen så är det i sverige 8400 kr och i USA 600 USD (utan skatt). Lägger vi på vår moms på det amerikanska priset så hamnar vi på 750 USD och med en kurs på 10.5 SEK/USD så blir det 7875 kr. I tyskland kostar det 690 € vilket motsvarar cirka 7900 kr.

Det svenska priset är lite högre men inte så fasligt mycket högre.

Permalänk
Medlem

Om M är så förträfflig, varför råder det sådan aversion för spel support mot dem? Det känns som att Linux t o m är bättre på att ta spel support andelar från Win senaste 3-4 åren än Mac.

Kanske beror på det här som Pirate Software snackar om rörande deras nedlagda Mac-satsning...

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Problem 1: För vilka arbetsuppgifter får man ens använda en Macdator till? Man ska använda den programvara som folk har använt och testat hur länge som helst, om man virtulisrerar windows och testar mjukvaran så är man typ enda personen i hela världen som testar detta på en Macbook
PC desktops i sin sida. Vem får använda en privat sådan? Man ska använda jobbdatorn som nästan alltid är en laptop. Fasiken samma problem.

Det blir att kolla Pc laptops och dessa är svindyra. Men man kan enkelt utöka lagringen på dem. 1TB data (hdd) är väl vad nördar hade till deras spelkonsol för 20år sedan. Nå det finns externa ssd till macMini och man kan nöja sig med 1TB.

Min åsikt är att vi går emot tider då klientdatorer blir tråkiga. Men det går plocka ihop en laptop som man monterar ihop själv som skulle vara optimal för ens behov, där man kan snåla in på nätverk om man inte har 10Gbit ändå.
Men den datorn man har plockat ihop, så vem får använda en sådan i sitt jobb? Jag tror de flestas arbetsgivare för folk i tråden ej godkänner att de skaffar en sådan jobbdator på kontoret.

Min erfarenhet är att man får använda vad man vill om man får allt att funka och klara sig utan support. På Volvo Cars var kravet att disken skulle vara krypterad och på Ericsson skulle disken vara krypterad och ett antivirus installerat. Övriga företag jag jobbat åt har inte haft några specifika krav.

Skrivet av Yoshman:

Tja, jag har använt Mac som primär arbetsdator sedan den dag M1 lanserades. Hade en M1 MacMini initial, men sedan varit MBP M1 Pro och nu MBP M3 Max.

Var väldigt skeptiskt till att köra ARM64 versionen av Windows 11 via Parallels på en Mac, framförallt då det som primärt körs där är .NET-utveckling med Visual Studio (som är ARM64 native). Förutsatte att det skulle behövas köpas in en "vanlig" PC. Men Mac:en överraskade igen, man kan bara skratta när man ser M3:an kompilera snabbare än bl.a. 14900K trots overhead av Parallels och Windows... Så blev ingen "vanlig" PC (för tillfället i alla fall, är lite sugen på en Lunar Lake för testning)!

Jag har jobbar på Mac via Parallels sen hösten 2013 när jag köpte min första Mac, en MBP 15. Jag utvecklar i Linux men använde även Windows via Parallels fram till hösten 2016. Kör idag på en MBP 14 med M1 Pro.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Min erfarenhet är att man får använda vad man vill om man får allt att funka och klara sig utan support. På Volvo Cars var kravet att disken skulle vara krypterad och på Ericsson skulle disken vara krypterad och ett antivirus installerat. Övriga företag jag jobbat åt har inte haft några specifika krav.

Jag har jobbar på Mac via Parallels sen hösten 2013 när jag köpte min första Mac, en MBP 15. Jag utvecklar i Linux men använde även Windows via Parallels fram till hösten 2016. Kör idag på en MBP 14 med M1 Pro.

Mitt exjobb på av av dessa företag tidsmässigt någon kring Jesus födelse. (Ironisk, med var länge sedan) Mobil skulle ej ha inbyggd kamera, privata usb minne ej tillåtet. De pratade om att repa kameror på vissa mobiler, idag skiter de nog i det då det inte precis är så gott om moderna mobiler utan kamera.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

16 GB ram som standard på MacBook Air:en oxå, dock fortfarande M3 cpu.

Permalänk
99:e percentilen

Hm, börjar det rentav bli möjligt att ersätta maindatorn med en sån här liten gynnare? CS2 är ju det stora frågetecknet förstås … 🤔

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av EWS:

16 GB minne i basmodellen. 🙂👍
+ 11 200 kr för att få 2 TB SSD-lagring 😑.
<Uppladdad bildlänk>

Är väl mer värt att ta 256GB och sedan skaffa extern SSD istället i önskvärd storlek?

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Datavetare

Som @mpat nämnde, det finns lite olika teorier om varför. Och det lär knappast vara ett svar, personligen tror jag den viktigast orsaken att det länge var väldigt skralt med spel handlar om att de mest populära Mac-modellerna under ca ett decennium (fram till lansering av M1) saknade förutsättningar att köra spel då de enbart hade Intel iGPU.

Var först på WWDC 2023 som MacOS fick mer specifikt spelstöd.

Antalet tillgängliga speltitlar har ökat rätt mycket sen WWDC 2023, men det är från väldigt låga nivåer.

Sen får man inte glömma att Apple Arcade faktiskt är världens största prenumerationstjänst för spel, även om det främst vänder sig mot Iphone/Ipad (men nästan allt går även att köra på MacOS).

Skrivet av Dinkefing:

Var får de 6 gånger snabbare ifrån? Vilka x86 modeller jämför de mot?

Du vet ju att detta inte är sant! Även om de jämför mot en AMD 7600X eller en Intel 14400. Är det grafikdelen de jämför mot?

Tror du missförstår vad x6 refererar till, och sen står det "upp till". Det Apple refererar till där är systemkretsen M4, inte enbart CPU.

Och tvärtemot vad många som aldrig använt en M-serie Mac verkar vilja intal sig själva så ger inte benchmarks som t.ex. GB6 fördelar till Mac.

Sure, M4 har väldens snabbaste CPU-kärnor och vi kan se det i benchmarks som GB6, SPECint/SPECfp och numera även Cinebench. Men det handlar "bara" om 10 % till 40 % högre CPU-prestanda jämfört med desktop CPUer från Intel/AMD i de flesta fall.

Om man däremot ställer systemkrets mot systemkrets så är det rätt lätt att hitta fall där Apple är x6 snabbare. Flera deltester i GB6 är sådant som man i praktiken hanterar vi en accelerator på en Mac, inte via CPU vilket är vad som testas där. Att göra en viss sak på en accelerator är typiskt heltalsfaktorer gånger snabbare.

Givet att Apple refererar till en "aktuell Intel CPU med UHD Graphics 770" så lär det handla om en OEM-dator med t.ex. 14700 eller 14900.

Ställer man 14900 mot M4 Pro i t.ex. Blender (där M4 Pro ska vara 2,9 gånger snabbare än M2 Pro) så har du där ett exempel där M4 Pro då är rätt exakt x6 gånger snabbare. Detta då 14900 är snabbast med CPU medan M4 Pro är snabbare med sin iGPU och 2,9 gånger snabbare än M2 Pro lägger den på strax över x6 gånger snabbare än 14900 om man kikar i den officiella Blender databasen.

Så det verkligen funny because it's true. Men man måste nog se det för att tro på det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mitt exjobb på av av dessa företag tidsmässigt någon kring Jesus födelse. (Ironisk, med var länge sedan) Mobil skulle ej ha inbyggd kamera, privata usb minne ej tillåtet. De pratade om att repa kameror på vissa mobiler, idag skiter de nog i det då det inte precis är så gott om moderna mobiler utan kamera.

Jo. Vissa policys är märkliga. Jag får ha vpn och källkod på Macen bara disken är krypterad men om jag vill ha Teams och Outlook måste jag installera program som ger IT möjlighet att återställa/radera på distans. Använda Teams och Outlook i webbläsare är fritt fram.

Handlar väl bara om vad som är enkelt att implementera för IT.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Jag tror en del också varit Apples Metal API. Men nu när det finns verktyg som förenklar arbetet (Game Porting Toolkit) tror jag det motiverar utvecklarna lite mer.

Blev själv rätt överraskad att Apple berättade att Cyberpunk 2077 kommer till Mac nästa år. Men det var i samband med M4 Max, så antar att det är den som är rekommenderad.

Tio minuter in här talas det om spel och Cyberpunk 2077:

https://www.apple.com/105/media/us/macbook-pro/2024/00a46e4c-...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

7095 kr kostar bas Mini M4 för studenter kan jag meddela! Kanske inte är så många här som studerar men man kanske känner någon eller har barn som har åtkomst. Man går genom Mecenat, söker Apple och väljer någon av produkterna som kommer upp. Sedan trycker man "Startsida för utbildningsbutik" uppe till vänster och där finns den på mitten av skärmen Nästan jag blev sugen själv fast jag inte är i behov av en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag tror en del också varit Apples Metal API. Men nu när det finns verktyg som förenklar arbetet (Game Porting Toolkit) tror jag det motiverar utvecklarna lite mer.

Blev själv rätt överraskad att Apple berättade att Cyberpunk 2077 kommer till Mac nästa år. Men det var i samband med M4 Max, så antar att det är den som är rekommenderad.

Folk har ju lekt med Cyberpunk 2077 genom Rosetta2 + Crossover/GPTK sedan gammalt och även det *fungerar* ju, så sådär helt chockerande är det väl inte ur det perspektivet. Och en native-version förväntas ju ge en fördel prestandamässigt.

I det sammanhanget har det väl vad jag förstått varit just Max (iofs har det väl varit M2/M3 som folk lekt med då) som krävts om man ska upp i 1080p 60 fps (vad jag förstår utan RT).

Så ja, jag vet inte hur stor skillnad man vågar hoppas på att en native-version kan göra för prestandan, men om man är realistisk är det nog fortfarande Max man ska förvänta sig kommer behövas om man inte vill ha en sådär uttalat "cinematisk" upplevelse.
Sedan *går* det ju som bekant att spela Cyberpunk på lite allt möjligt inklusive t.ex. Steamdeck, så det är klart det kommer fungera (om man justerar förväntningarna) även på en del annat... M4 Pro t.ex. kanske inte är ett hopplöst fall heller, det kan bli intressant att se.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fick bli att beställa en sådan här liten minirackare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Är väl mer värt att ta 256GB och sedan skaffa extern SSD istället i önskvärd storlek?

Ja, troligen det många gör för att få ett bättre pris/GB. Eller så kanske många bara kör Icloud 2 TB för 129 kr/mån istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

7095 kr kostar bas Mini M4 för studenter kan jag meddela! Kanske inte är så många här som studerar men man kanske känner någon eller har barn som har åtkomst. Man går genom Mecenat, söker Apple och väljer någon av produkterna som kommer upp. Sedan trycker man "Startsida för utbildningsbutik" uppe till vänster och där finns den på mitten av skärmen Nästan jag blev sugen själv fast jag inte är i behov av en.

<Uppladdad bildlänk>

Utbildningsrabatten är tillgänglig utan att behöva gå via mecenat och ge dem en kickback för att ge dig en länk som är tillgänglig för alla (sök bara på Apple utbildning alt student på Google).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Cyberpunk 2077 går att köra med spelbar prestanda på en M1 Max från 2021 via CrossOver 22 + CXPatcher + Apple Game Porting Toolkit. Om det släpps en version som är optimerad för macOS så bör det med andra ord fungera fint även på klenare modeller än M4 Max.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

usb3/4 drives is the way to go for mer storage. man får 4tb för 4k.

Permalänk
Medlem

Om någon funderar på spel kan de ju slå en pling till blizzard.
Wow rullar ju bättre på en m1 än de flesta pc monster

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Cyberpunk 2077 går att köra med spelbar prestanda på en M1 Max från 2021 via CrossOver 22 + CXPatcher + Apple Game Porting Toolkit. Om det släpps en version som är optimerad för macOS så bör det med andra ord fungera fint även på klenare modeller än M4 Max.

https://www.youtube.com/watch?v=e5WP-upr2bU

Aha, cool.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Delerium:

https://www.youtube.com/watch?v=e5WP-upr2bU

Är vanskligt att säga allt för mycket vad en "native" port kan ge i prestanda över en Crossover-version.

Det som ändå verkar vara trenden är att x86_64 -> ARM64 betyder i praktiken rätt lite m.a.p råprestanda (det ökar däremot perf/W då CPUn jobbar mindre). Rosetta 2 är så pass effektivt kombinerat med en så brutalt snabb CPU denna punkt inte är något flaskhals i praktiken.

Lyftet kommer primärt från att gå från att emulera DX11/DX12 till att köra Metal native. Realistisk kan man kanske hoppas på ~30 % boost vilket i så fall skulle kunna ta exemplet i din video till ~60 FPS på en M1 Max.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer