Ny Mac Mini med M4 och M4 Pro

Permalänk
Sötast

M4 blir jag sugen på, har M1 och M2/M3 var inget jag blev nyfiken på....

Kanske M5 eller M6 blir riktigt värt?

M1, flera år senare... till å med mer nöjd nu än vid köpdatumet.... Bästa laptop jag någonsin kommit nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

7095 kr kostar bas Mini M4 för studenter kan jag meddela! Kanske inte är så många här som studerar men man kanske känner någon eller har barn som har åtkomst. Man går genom Mecenat, söker Apple och väljer någon av produkterna som kommer upp. Sedan trycker man "Startsida för utbildningsbutik" uppe till vänster och där finns den på mitten av skärmen Nästan jag blev sugen själv fast jag inte är i behov av en.

<Uppladdad bildlänk>

Behöver inte gå igenom Mecenat, det är bara att gå direkt till apple.se och klicka dig till education store längst ner i botten. Vem som helst kan handla där, de har slutat göra kontroller så finns ingen anledning att inte göra alla köp där nu. Easy 1000:- rabatt. Blev en M4 bas model att leka med på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

M4 blir jag sugen på, har M1 och M2/M3 var inget jag blev nyfiken på....

Kanske M5 eller M6 blir riktigt värt?

M1, flera år senare... till å med mer nöjd nu än vid köpdatumet.... Bästa laptop jag någonsin kommit nära.

Jag känner detsamma för min M1 MBP 14" och finns än så länge inget som tar stopp i den för mig, allt jag slänger på den tuggar den sig igenom glatt och kvickt! Skum känsla att... alla mina teknikbehov är i stort sett uppfyllda.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ibis:

Jag känner detsamma för min M1 MBP 14" och finns än så länge inget som tar stopp i den för mig, allt jag slänger på den tuggar den sig igenom glatt och kvickt! Skum känsla att... alla mina teknikbehov är i stort sett uppfyllda.

Ja precis! Lite omöjlig känsla för köptarmen är programmerad att kicka in på fullt läge men finns inga motivationer man kan överdriva för att övertala dig själv 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Behöver inte gå igenom Mecenat, det är bara att gå direkt till apple.se och klicka dig till education store längst ner i botten. Vem som helst kan handla där, de har slutat göra kontroller så finns ingen anledning att inte göra alla köp där nu. Easy 1000:- rabatt. Blev en M4 bas model att leka med på sidan.

Vad för kontroller har dom gjort innan? Och vad kan dom göra om det visar sig att någon köpt utan att plugga / jobba inom utbildningsväsendet?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja precis! Lite omöjlig känsla för köptarmen är programmerad att kicka in på fullt läge men finns inga motivationer man kan överdriva för att övertala dig själv 😂

De som köpte M1 Mac:ar gjorde nog ett fynd för priset steg ganska mycket på M2 modellen pga kronkursfallet och den pris nivån har hållt i sig så ska man uppgradera till ny så kostar det en hel del mera.

För min del så var jag först inne på uppgradera M1 MacBook Pro:n men behåller den och kompletterar med en M4 Pro Mini för Lightroom och flyttar den från Windows datorn till Mac:en.

Permalänk
Medlem

Prisbild för MacBook Pro 16", M4 Pro och med endast 24 GB ram för 36 000kr är något blodig. För det priset vill man ha minst 32 GB. Det är inte år 2009 längre. T om med studentrabatt, om de nu inte förekommer kontroller, landar det på 33 000 för endast 24 GB ram och en snålt tilltagen 512GB disk.

Spelar liten roll om cpu är bra om man blir flaskhalsad av ram.

30 000+ är definitivt prissatt att vara i ett verkligt "Pro"-segment dock, men då förväntar mig sig också Pro-specs.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Prisbild för MacBook Pro 16", M4 Pro och med endast 24 GB ram för 36 000kr är något blodig. För det priset vill man ha minst 32 GB. Det är inte år 2009 längre. T om med studentrabatt, om de nu inte förekommer kontroller, landar det på 33 000 för endast 24 GB ram och en snålt tilltagen 512GB disk.

Spelar liten roll om cpu är bra om man blir flaskhalsad av ram.

30 000+ är definitivt prissatt att vara i ett verkligt "Pro"-segment dock, men då förväntar mig sig också Pro-specs.

16' är dyrare pga en endast finns med 14-core M4 Pro medans 14' modellen finns med M4 och 12-core M4 Pro. Det enda som skiljer är större skärm, större batteri och bättre kylning pga större chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

16' är dyrare pga en endast finns med 14-core M4 Pro medans 14' modellen finns med M4 och 12-core M4 Pro. Det enda som skiljer är större skärm, större batteri och bättre kylning pga större chassi.

Något bättre ljud i högtalarna också på 16" modellen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jag passade på att köpa en begagnad basmodellen Max Studio M1 Max istället för 10k.
Går att fynda nu!!! 😁

Permalänk
Medlem

Jag beställde en direkt efter presentationen. Hämtar den i butik i morgon. Uppgraderar från min M1 från 2020.

Permalänk
Medlem

Beställde en Mac Mini M4 Pro bas versionen idag efter att ha läst lite tester, kommer nog måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Jag passade på att köpa en begagnad basmodellen Max Studio M1 Max istället för 10k.
Går att fynda nu!!! 😁

Körde Metal GPU testet på min MacBook Pro M1 Max med 32 grafikkärnor nu och fick 123096 poäng. M4 Pro med 20 grafikkärnor får något lägre poäng. Själva CPU delen i M4 Pro är dock snabbare och både M1 och M2 serien saknar stöd för raytracing.

https://browser.geekbench.com/v6/compute/3082483

https://browser.geekbench.com/v6/compute/3077738

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Lär köpa vanlig M4:an så fort den blir tillgänglig men får nöja mig med instegs. Det är för stor skillnad med 2800 kr för 512 GB. Önskar att M4 Pro inte kostade ~19 500 kr. Tror ändå det blir ett bra komplement till min MacBook. Ska bli intressant och se hur enklast preseterar i DaVinci Resolve.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Lär köpa vanlig M4:an så fort den blir tillgänglig men får nöja mig med instegs. Det är för stor skillnad med 2800 kr för 512 GB. Önskar att M4 Pro inte kostade ~19 500 kr. Tror ändå det blir ett bra komplement till min MacBook. Ska bli intressant och se hur enklast preseterar i DaVinci Resolve.

Den finns att köpa idag tillsammans med M4 iMac och M4 Macbook Pro.

Permalänk
Medlem

Verkar vara lös disk på nya Mac mini, dock ingen M.2 utan Apples egna design.
'
https://www.macrumors.com/2024/11/08/m4-mac-mini-modular-stor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

'

Ja, det är väl precis som på Mac studio och Mac Pron. Hela kontrollen sitter i SoCen för att hantera krypteringen etc och allt som är i lagringkretsen är nand-kretsarna.
Det är primärt inte gjort för att förhindra att byta disk själv men får den effekten. Win/Win scenario för Apple…

Permalänk

Var sugen på att köpa en Macmini idag, men inga butiker hade den inne och jag blev lite paff.
Nå argument för är att den billigaste kostar 8495kr, det lär dröja innan man får någon mer prisvärd mac än så..
Jobbar man med data så bör man greja med macOS det tillhör lite allmänbildningen och MacOs är inte superlätt att slänga upp en VM i Azure, så man kan köpa en burk som flera delar på. Den blir typ som en VM i Azure fast den sitter lokalt.
Sedan komma på olika sätt att fjärrstyra denna på.
Tänkte den även kunde ta över AppleTvn. Det finns lite att leka med.

Priserna skenar iväg som vanligt på dessa produkter. Den enklaste som jag skulle köpa kan nog alla hålla med om att den är prisvärd, men priser sticker iväg som bara f-n för minsta lilla grej. Och utrymmet så kan man ha extern ssd, den extrema ssd hastigheten som den interna har är de få behov av att betala så mycket pengar för att få mer av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Var sugen på att köpa en Macmini idag, men inga butiker hade den inne och jag blev lite paff.
Nå argument för är att den billigaste kostar 8495kr, det lär dröja innan man får någon mer prisvärd mac än så..
Jobbar man med data så bör man greja med macOS det tillhör lite allmänbildningen och MacOs är inte superlätt att slänga upp en VM i Azure, så man kan köpa en burk som flera delar på. Den blir typ som en VM i Azure fast den sitter lokalt.
Sedan komma på olika sätt att fjärrstyra denna på.
Tänkte den även kunde ta över AppleTvn. Det finns lite att leka med.

Om jag minns rätt så får man endast virtualisera macOS på macOS.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Om jag minns rätt så får man endast virtualisera macOS på macOS.

Jepp. Så man får skaffa en macdator och nu är priset 8495kr.. Det är mycket pengar, men det kommer aldrig de närmsta åren bli billigare sett till vad man får. Så man kan se att pengarna på sätt och vis håller sitt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Den finns att köpa idag tillsammans med M4 iMac och M4 Macbook Pro.

Inte instegsmodellen där jag bor, men det kommer så småningom och tills dess har jag hunnit läsa lite tester från riktigt användarupplevelser.

Skrivet av pt96hni:

'

Apple i ett nötskal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fick bli att beställa en sådan här liten minirackare.

Apple M4 Pro-chip med 14‑kärnig processor, 20‑kärnig grafik och 16‑kärnig Neural Engine
24 GB enhetligt minne
1 TB SSD-lagring
10 Gigabit Ethernet
Tre Thunderbolt 5-portar, HDMI-port, två usb-c-portar, hörlursuttag

Kom hem med UPS i dag. Skall bli spännande att testa i helgen, men verkar ganska lovande enligt tidiga prestanda tester skriver MacRumors.

https://www.macrumors.com/2024/10/31/m4-pro-chip-benchmark-re...

M4 Pro Chip Benchmark Results Reveal an Extremely Impressive Performance Feat

The first Geekbench 6 benchmark results for the M4 Pro chip surfaced today. Impressively, the results that are available so far show that the highest-end M4 Pro chip is faster than the highest-end M2 Ultra chip in terms of peak multi-core CPU performance.

M4 Pro on Blue

Here is a comparison of the results:

Mac mini with M4 Pro (14-core CPU): 22,094 multi-core score (average of 11 results)

Mac Studio with M2 Ultra (24-core CPU): 21,351 (average of more than 600 results)

Based on these results, the M4 Pro now holds the record of being the fastest Apple silicon chip ever in the Geekbench 6 database. Of course, it will soon be surpassed by the M4 Max chip with a 16-core CPU, but no results are available for that chip as of writing. We will publish a follow-up report with the M4 Max results once they are available.

What this means is that you can now purchase a Mac mini with a 14-core M4 Pro for $1,599 in the U.S. and get similar to faster peak performance than a Mac Studio with the 24-core M2 Ultra, a configuration that starts at $3,999.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Snusfri

Går att uppgradera lagringen faktiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Blev en M4/32GB/512GB, till samma pris som 2st M4/16GB/256GB... Det blev ungefär en tusenlapp mer än vad jag betalade för min gamla Intel-baserade trotjänare Mac Mini i5/16GB/256GB som jag köpte vid lanseringen 2018

Var nära på att klippa en M4 Pro/48GB/512GB, men fick hejda mig själv. Innerst inne vet jag att jag inte har något behov av M4 Pro till en glorifierad surf-dator

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jepp. Så man får skaffa en macdator och nu är priset 8495kr.. Det är mycket pengar, men det kommer aldrig de närmsta åren bli billigare sett till vad man får. Så man kan se att pengarna på sätt och vis håller sitt värde.

7095 kr kostar det via apple.se education store, du behöver inte vara student. Alla köper där ifrån.

Permalänk
Medlem

(Angående att lagringen sitter i en M.2-liknande plats som inte följer någon standard)

Skrivet av MrRunaway:

Apple i ett nötskal.

Detta är ett mindre problem än man kan tro. Apple har kört med sina egna ”kortplatser” för lagring i många år nu - 2012 kom det till MBPerna, året innan NVMe - och det kommer oftast någon som gör egna kort för den platsen eller en adapter så att man kan peta i en M.2.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

7095 kr kostar bas Mini M4 för studenter kan jag meddela! Kanske inte är så många här som studerar men man kanske känner någon eller har barn som har åtkomst. Man går genom Mecenat, söker Apple och väljer någon av produkterna som kommer upp. Sedan trycker man "Startsida för utbildningsbutik" uppe till vänster och där finns den på mitten av skärmen Nästan jag blev sugen själv fast jag inte är i behov av en.

<Uppladdad bildlänk>

Gött, då kanske man kan knipa en Mini M1 med några år på nacken för en spottstyver snart Har visserligen just lagt in Sonoma på min gamla PC-härk, och det fungerar bättre än vad jag kunde hoppas på förhand, men någon gång måste jag väl ta steget över. Har funderat på en billig intel I7 8000-serie eller något, men, en M1 är ju enklare. Men så var det ju det där med lagring etc också, och minst 16GB RAM är ju ett krav om man ska köra en VM Linux och/eller Windows också.

Har sagt det förr, synd det inte finns en Mac Tower, som inte är Mac Pro...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Gött, då kanske man kan knipa en Mini M1 med några år på nacken för en spottstyver snart Har visserligen just lagt in Sonoma på min gamla PC-härk, och det fungerar bättre än vad jag kunde hoppas på förhand, men någon gång måste jag väl ta steget över. Har funderat på en billig intel I7 8000-serie eller något, men, en M1 är ju enklare. Men så var det ju det där med lagring etc också, och minst 16GB RAM är ju ett krav om man ska köra en VM Linux och/eller Windows också.

Har sagt det förr, synd det inte finns en Mac Tower, som inte är Mac Pro...

Hackintosh, du kan bygga torn på flera kilometer. Det blir som Linux desktop dock, ett evigt fiddlande och saker fungerar som bäst till 99% med en eller ett par asterisker.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Hackintosh, du kan bygga torn på flera kilometer. Det blir som Linux desktop dock, ett evigt fiddlande och saker fungerar som bäst till 99% med en eller ett par asterisker.

Jo, det är nog den bästa lösningen i dagsläget, även om begagnade Mac Pro sjunkit i pris (de får ju dunderstryk prestandamässigt och ljudmässigt). Fast Hackintoshande verar vara lite svårt framöver när Apple snart droppar Intel som plattform. Och redan idag är det lite krångligt om man sitter med för nya grejer utan stöd i MacOS. Nästan lättare att få in Sonoma på min gamla burk än Sequoia på en ny PC. (jag gav mig inte på Sequoia).
Apple brukar ju inte vara sentimentala när det gäller att dra undan benen för gammal hårdvara och eftersom det nu går att köra Windows och Linux på silicon-Macar (VM duger för mig) känns steget bort från min PC inte lika långt längre. Måste fortfarande ha en PC för att kunna kom åt SCSI-diskar, IDE-diskar och disketter dock, pga retrointresse, men det får ju gå på hobbykontot. (USB-adaptrar räcker inte i alla fall)

Kan ju iofs ta ett tomt PC-chassi och montera en Mini i, med hubar för att koppla åtminstone extern lagring till och få det att vara "internt" i PC-chassit. Hm. (vill inte ha massa externa diskar som ligger och dräller mer än nödvändigt, inte heller ha en NAS)

Oavsett, Mac Mini är absolut prisvärd, om man får en med 16GB för lite drygt 7000 har man ju en riktigt bra bas att bygga vidare på. Måste för en privatperson vara den mest prisvärda Macen, om man nu inte måste ha en med skärm - då lär det vara Macbook Air.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Någon som fått sin Mac Mini M4 och vill dela med sig av första intrycken?

Visa signatur