Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Oseriösa bilder

Under lång tid har jag observerat hur SweClockers allmäna kvalité gått ned, ned, ned. Men nu är en ny botten nådd. Nu är ni är inte det minsta seriösa med bilder över huvud taget heller! Ni verkar ha satt det i system att kladda i paint och vara nöjda med det. Har ni någon typ av yrkesstolthet, eller är det okej att göra mindre ansats än krassa memes på skämtsidor?

Exempel:

För att inte tala om bilder som är helt fel i sammanhanget. Talar om AM4 sockeln, visar bild på AM5. Men det är ju en "temabild", så då det är okej!

Skärpning nu! Vill ni ha kvar seriösa läsare, eller ska vi bara ta och lägga ned direkt och skippa den långsamma döden?

Permalänk
Medlem

AI hjälper nog till, eller pengar till folk inte bryr sig.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med, det känns inte rimligt att begära att swec-redaktionen ska skapa eget bildmaterial till blandade smånyheter.

Så med det i åtanke ser jag mycket hellre att man ritat lite i paint på en tillhandahållen marknadsföringsbild än att bara använda något stockphoto / presskit-bild (och ännu värre, försökt smäcka på lite reklambyrå-formaterad grafisk-profil-text på den).

Alltså vad är ens en "seriös läsare" för en artikel om att typ ett nytt grafikkort släpps?

Ahh mm, ja, sannerligen nu vankas det grafikkortstider igen i höstmörkret *stryker sitt skägg och nickar sakta*
??

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Jag håller inte med, det känns inte rimligt att begära att swec-redaktionen ska skapa eget bildmaterial till blandade smånyheter.

Så med det i åtanke ser jag mycket hellre att man ritat lite i paint på en tillhandahållen marknadsföringsbild än att bara använda något stockphoto / presskit-bild (och ännu värre, försökt smäcka på lite reklambyrå-formaterad grafisk-profil-text på den).

Alltså vad är ens en "seriös läsare" för en artikel om att typ ett nytt grafikkort släpps?

Ahh mm, ja, sannerligen nu vankas det grafikkortstider igen i höstmörkret *stryker sitt skägg och nickar sakta*
??

Om det var någon enstaka gång, visst. Då skulle jag också inte bry mig. Men nu är det så frekvent att det skapar ett ovärdigt intryck. Sweclockers är Nordens största site angående teknik. Då ska man ta sitt jobb på allvar och inte bara göra minimal ansats!

Vad skulle du säga om SVT börjar göra väderkartor i paint? Eller visar video från Spanien i en rapport från Turkiet för "båda är vid Medelhavet"? "Charmigt"? "Förståeligt"? Jag har mina kraftiga tvivel...

Och tänk att du är en möjlig reklamkund. Du går in på hemsidan där du marknadsför din produkt "x", som plötsligt är omgiven av diverse paint-kladd. Är det en association du önskar få din produkt kopplad till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Och tänk att du är en möjlig reklamkund. Du går in på hemsidan där du marknadsför din produkt "x", som plötsligt är omgiven av diverse paint-kladd. Är det en association du önskar få din produkt kopplad till?

Känns ju som att Geeks borde ha rätt bra koll på det själva och borde knappast vara något vi som forummedlemmar behöver bry oss det minsta om.
Det funkar ju rätt bra för Dbrand

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Vad skulle du säga om SVT börjar göra väderkartor i paint? Eller visar video från Spanien i en rapport från Turkiet för "båda är vid Medelhavet"? "Charmigt"? "Förståeligt"? Jag har mina kraftiga tvivel...

Om vi ska vara på det humöret så var väderkartorna handritade förr på en kartbakgrund. När riksnyheterna hade bytt till digitalt så fortsatte ABC (lokalt efter gamla länsbokstäverna) med det rätt länge. Det satt som skjutgarderrobsdörrar som sköts fram och tillbaka för att byta karta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om vi ska vara på det humöret så var väderkartorna handritade förr på en kartbakgrund. När riksnyheterna hade bytt till digitalt så fortsatte ABC (lokalt efter gamla länsbokstäverna) med det rätt länge. Det satt som skjutgarderrobsdörrar som sköts fram och tillbaka för att byta karta.

https://youtu.be/5k_5NH_XndU?si=O-k-qh1USl89C16q&t=512

Om du inte kan se skillnaden i hantverk mellan väderkartorna som SVT hade gjort i videon och det kladd SweC gjort på bilderna ovan så vet jag inte vad jag ska säga

Permalänk
Medlem

Personligen bryr jag mig bara om (och uppskattar!) innehållet i artikeln och föredrar absolut att det är där möda och pengar läggs.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Personligen bryr jag mig bara om (och uppskattar!) innehållet i artikeln och föredrar absolut att det är där möda och pengar läggs.

Jag tittar nog inte ens på bilderna, utan det tog mig ett bra tag att see vad TS menade med expempelbilderna, och då även på det första exemplet.

Permalänk
Medlem

Betalar ingenting för att använda Sweclockers. Kunde inte bry mig mindre

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Tolka mig inte fel: Jag älskar sweclockers och det som redaktionen gör, och uppskattar denna sidan enormt med tanke på hur många forum håller tyvärr på att dö ut nuförtiden. Men däremot så tycker jag att själva innehållet i artiklerna har varierat kraftigt det senaste, med bland annat tråkiga ämnen som känns som om de tog inte mer än 15 minuter att utforska och skriva, samt "klickbait" titlar som blåser upp 'nyheter' ur proportion och småa slarvfel som borde ha upptäckts innan publicering.

(Ps, jag ser ironin i att jag själv skriver inte så bra haha )

Permalänk
Medlem

Finns mkt jag stör mig på med Sweclockers nuförtiden men detta är inte en av dem. Om nåt tycker jag det bara är lite charmigt och gör att sidan känns mer mänsklig!

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Tolka mig inte fel: Jag älskar sweclockers och det som redaktionen gör, och uppskattar denna sidan enormt med tanke på hur många forum håller tyvärr på att dö ut nuförtiden. Men däremot så tycker jag att själva inehållet i artiklerna har varierat kraftigt det senaste, med bland annat tråkiga ämnen som känns som om de tog inte mer än 15 minuter att utforska och skriva, samt "klickbait" titlar som blåser upp 'nyheter' ur proportion.

Offtopic men jag hade gärna sett en poll här på sweclockers hur många forumsidor vs facebook/instagram/ticktock mm som används av den generella medlemmen på sweclockers. Personligen har jag stora problem att finna information på tex discord och dylika plattformar där generella organisationer inom olika spel försöker implementera informationsystem via dessa haltande system pga att den generella spelaren inte orkar ta sig in på ett forum. Således skulle en sådan poll vara intressant att se.
Om sweclockers drar till sig läsare pga dess format eller pga innehållet är därför väldigt viktigt. Jag tror personligen inte det handkar om bilderna på reportagen, utan snarare innehållet, men det är min egna slutsats och inget annat 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Betalar ingenting för att använda Sweclockers. Kunde inte bry mig mindre

Same same

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Snacka om att göra en höna av en fjäder

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ett mycket större problem är väll att i tider av nyhetstorka så är mer än hälften av "nyheterna" länkar till forumtrådar, typ "Vad ska du klä ut dig till på halloween? Diskutera!", "vad hoppas du tomten ska ha med sig i sin säck? Diskutera!", "Vilken färg på stomipåse är vackrast? Diskutera!".

En annat irritationsmoment är alla dessa "snabbkollen" vars syfte är höljt i dunkel. Verkar också vara mest utfyllnad för jag tror inga marknadsundersökningsföretag skulle betala något för dom. Jag är av åsikten att har man ingan nyheter att leverera så håller man igen.

Permalänk
Medlem

Att fulpainta lite om en kommande produkt där det inte finns officiella bilder än, är ju mest en kul grej - har inget emot den
Men visst, som sista bilden när man snackar om AM4 så kan man väl kosta på sig en AM4 bild...

Och jag håller med nyhetskvaliteten är lite ojämn överlag. Mycket verkar vara samma nyheter som cirkulerar på tex Tomshardware mfl som repeteras, plus halvhjärtade försök att få igång en diskussion som @tjofrits är inne på här ovanför.

Men det som stör mig mest är fortfarande när man puttar upp gamla nyheter utan att märka upp dem som "missa inte" eller liknande... irriterar verkligen skiten ur mig

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Att fulpainta lite om en kommande produkt där det inte finns officiella bilder än, är ju mest en kul grej - har inget emot den
Men visst, som sista bilden när man snackar om AM4 så kan man väl kosta på sig en AM4 bild...

Och jag håller med nyhetskvaliteten är lite ojämn överlag. Mycket verkar vara samma nyheter som cirkulerar på tex Tomshardware mfl som repeteras, plus halvhjärtade försök att få igång en diskussion som @tjofrits är inne på här ovanför.

Men det som stör mig mest är fortfarande när man puttar upp gamla nyheter utan att märka upp dem som "missa inte" eller liknande... irriterar verkligen skiten ur mig

Usch ja, "missa inte", den missade jag

Permalänk
Medlem

Vissa ser bara allt negativt i allt. Se det positiva = eget, personlig prägling, nytänkande, lekfullt, innovativt, glädjande...ja listan kan göras lång.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

AI generat innehåll, personalen är på semester

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

AI generat innehåll, personalen är på semester

Eller så sitter de och installerar om Windows för att få fram användbara tester.