Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

dator fick liten smäll, nu startar ej

två saker hände. i bagagen råkade framdelen ryckas loss där små kablar o sånt sitter kopplade till av och på knappen. satte dit den igen, kablarna ser ut att må bra. men sen Så ja hade min dator på en vagn under flytten. vagnen är väldigt nära till marken.

den gled åt sidan och slog i botten. dvs där nätagget sitter längst under. jag tog emot den men den fick en liten smäll mot golvet. jag tycker dock inte att de ska behöva sabba något . men tydligen har något förstört något. nätagg kanske är känsliga mot smällar.

datorn startar ej. moderkort lyser ej . inget livstecken. de som sker när ja kopplar på ström knappen på nätagget är att moderkortet blinkar till snabbt. men dör snabbt igen. de är väl de enda livstecknet som finns just nu. längst upp till vänster på auros pro sitter de ju någon plastgrej där det står auorus. och sen är de en avlång transparant plastbit som är en lampa. vänster om den är ju baksidan där man kopplar in usb o allt sånt . jag kan lite smått om datorer men när de gäller sånt här vet ja faktiskt inte. kollat alla kontakter provat massa grundliga saker men den blinkar bara till när ja sätter på nätagget. har ni några tankar och ideer?

Permalänk
Medlem

Kolla så att grafikkortet och RAM-stickor sitter monterade som de skall.
Om det behövs plocka ur och återinstallera dem.

Permalänk
Medlem

Jag skulle koppla loss alla PSU-kablar och sedan prova att jump-starta för att se om den kan stabilisera sig. (fläkten skall gå igång) Om du har en voltmeter så kan du passa på att verifiera alla spänningar. (12/5/3.3/5standby)
https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360025085372-PSU-H...
https://www.silverstonetek.com/upload/downloads/QA/PSU/PSU-Pa...

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Jag skulle koppla loss alla PSU-kablar och sedan prova att jump-starta för att se om den kan stabilisera sig. (fläkten skall gå igång) Om du har en voltmeter så kan du passa på att verifiera alla spänningar. (12/5/3.3/5standby)
https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360025085372-PSU-H...
https://www.silverstonetek.com/upload/downloads/QA/PSU/PSU-Pa...

hmm så de här e för o kolla så just enbart nätagget fungerar? och skulle den gå igång på den här jump starten äre antagligen något annat som blockerar?

Permalänk
Medlem

Mest troligt är det nåt som lossnat. Så demontera o montera ihop är ju att rekomendera. Jävligt jobbigt o göra dock.

Men börja med alla kontakter till nätagget. Och porva nätagget med jumpernkabeln som ovan nämnt
Reseata RAM o Grafikkort.

Sen demontera allt o montera ihop.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Beroende på processor och typ av kylare så kan även den behövas tas ut och sättas i.

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Om fronten drogs ut så kan du ha skadat power knappen. Prova att starta den med en skruvmejsel genom att ta kort kontakten längs ner i högra hörnet som är märkt power switch eller PS.

Genom att kortslutning dom två små pin så ska datorn starka.
Brukar moderkort lysa när datorn är avstängd i vanliga fall? Om det är ett sådant rgb moderkort som lyser när det har ström och inte gör de nu då behöver du felsöka mer innan du provar start knappen.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.
Om fronten drogs ut så kan du ha skadat power knappen. Prova att starta den med en skruvmejsel genom att ta kort kontakten längs ner i högra hörnet som är märkt power switch eller PS.

Genom att kortslutning dom två små pin så ska datorn starka.
Brukar moderkort lysa när datorn är avstängd i vanliga fall? Om det är ett sådant rgb moderkort som lyser när det har ström och inte gör de nu då behöver du felsöka mer innan du provar start knappen.

det är ett Gigabyte X570 Aorus pro ATX / X570

lite osäker om de brukar lysa . har helstängt chassi

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Här är en bild på placeringen och vilka pins du behöver kortsluta med en skruvmejsel för att den ska försöka starta.

Lite osäkert på om kortet ska lyssa när det är avstängd jag med. Att de lysser när det är på är en annan sak.

Men kolla att alla kontakter sitter där don ska 8pin cpu och 24pin atx på moderkortet men svårt att de att dom åker ur av en smäll då dom sitter ganska hårt efter något år normalt.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)