Steam släpper inspelningsverktyg för alla spel

Permalänk
Melding Plague

Steam släpper inspelningsverktyg för alla spel

Nu slipper du använda tredjepartsmjukvara för inspelningar

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget för mig men kul att de fortsätter att utveckla plattformen.

Permalänk
Medlem

Kanske passar vissa. Dock smidigare med exempelvis Shadowplay om man har Nvidia-kort och har spelen utspridda över Steam, EGS och GOG.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Neat, skulle vara när man spelar på Deck. På stationära så håller jag till mig radeon så jag kan spela in gog spel och annat som är utanför steam.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Testat lite på steamdecken, men ser att det är förinställt på att man spelar in senaste 2h, känns som det lär ta mycket utrymme överlag, klippfunktionen verkade funka i spel från själva steam men har du lagt in adra spel så verkade det inte funka det lilla jag testade (dock recordade det allt överlag i det läget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kanske passar vissa. Dock smidigare med exempelvis Shadowplay om man har Nvidia-kort och har spelen utspridda över Steam, EGS och GOG.

... Som bara finns till Windows och därför går bort för somliga, som mig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Detta gör övergång till linux för gaming smidigare för min del, uppskattas enormt. Tyvärr ser jag ingen option att ha cache i RAM eller spara till GIF vilket jag skulle sakna från adrenalin så länga jag är kvar i windows men det går ju att lösa utan alltför mycket strul i linux med ffmpeg och kanske rikta storage till tmp och sedan köra något move script eller något.

För min del är friktionen i att ha recording igång kritisk, vill inte behöva köra igång ett helt arbetsflöde då jag inte är streamer eller pro-gamer, vill bara kunna hoppa in i ett spel direkt när jag har en stund över och veta att om jag vill spara någon replay så är det garanterat alltid tillgänglig- inga mjukvaror som plötsligt loggat ut sig själva, inga spel som inte känns igen och kräver desktop recording, ingen desktop recording som ligger och skriver till disk permanent när man inte spelar om RAM-stöd saknas, osv. Här har adrenaline verkligen varit utmärkt, men kännts lite jobbigt att låsa in sig på AMD för att få hela paketet liksom. Skulle gissa att game detection borde fungera utmärkt om det är via steam.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag "råkade" installera ett program till mitt headset (Steelseries) som spelat in highlights när jag spelar. Klippen verkar triggas av ljud? Typ att den känner av på rösten(?) när strid är på gång och sparar då highlights-klipp. Rätt häftigt faktiskt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag "råkade" installera ett program till mitt headset (Steelseries) som spelat in highlights när jag spelar. Klippen verkar triggas av ljud? Typ att den känner av på rösten(?) när strid är på gång och sparar då highlights-klipp. Rätt häftigt faktiskt.

Triggas av events ingame oftast. Typ när du får en tripple kill och liknande. Sånt man kanske vill ha inspelat.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Nu kanske man måste börja spela Battlefield 1 igen då.